Lupus Maximus;n92536 said:Chock är en översättning av Chill, och Chill 3rd Edition lär nog vara köpbar när som helst via DriveThruStuff.
Så en ny svensk version behöver antingen skaffa sig rättigheterna för en översättning, eller köra ett eget race som bara är inspirerat av Chock.
krank;n92560 said:(Jag skulle hellre vilja se en ny version av Kult, med ett nytt smidigare icke-BRP-regelsystem och ett gediget spelledarkapitel om hur man skapar bra och intressanta kultäventyr)
KnightVision;n92564 said:Håller med, men reserverar mig för BRP. Det skulle inte göra mig något om det blev kvar.
krank;n92580 said:Så länge de förenklar och tar bort det alltför detaljerade skadesystemet med tre olika skademätare, motståndstabellen, separata grundegenskaper och separata skadeslag så har jag inget emot att de har kvar det =) Fast då kanske det inte riktigt kan kallas BRP längre iofs...
krank;n92580 said:Så länge de förenklar och tar bort det alltför detaljerade skadesystemet med tre olika skademätare, motståndstabellen, separata grundegenskaper och separata skadeslag så har jag inget emot att de har kvar det =) Fast då kanske det inte riktigt kan kallas BRP längre iofs...
Gurgeh;n92584 said:Jag gillar Chock på många sätt, men skulle inte vilja se en nyversion av det. Jag skulle vilja se ett spel som gör samma sak -- alltså låter oss spela skräckäventyr med klassiska monster som vampyrer, varulvar och spöken -- men gör det bättre. Framför allt vill jag inte ha ett system som är designat så att den optimala äventyrargruppen är Bruce Lee, Chuck Norris och Mike Tyson. Att fly från Dracula är läskigare än att karatesparka honom.
Jag återkommer i framtiden med ett mer konstruktivt inlägg om hur jag vill att ett sånt här spel ska vara designat.
KnightVision;n92683 said:Tre olika skademätare? Pratar vi inte om Kult?
krank;n92736 said:Kult har i praktiken tre olika skademätare, med viss växling däremellan Vi har en mätare kallad "Lätta sår", en kallad "Allvarliga sår" och en kallad "Dödliga sår"...
Mutanten;n92550 said:Japp men jag vill ha Chill 3rd på svenska. Men det ska bli intressant att se vad Chill 3rd går för.
Arfert;n92689 said:Man borde göra nån slags variant på Svenska kulter.. Fast med monsterjakt... hmmm..
KnightVision;n92564 said:Håller med, men reserverar mig för BRP. Det skulle inte göra mig något om det blev kvar.
Dazumal;n92754 said:En annan trist sak är att 3e fokuserar på spel i nutid. Såvitt jag kunnat se tar man över huvud taget inte upp andra tidsperioder, vilket jag tycker är synd.
Även monstren har fått sig en släng av moderniseringssleven; utöver vampyrer och zombiemästare lyser de gamla klassiska monstren med sin frånvaro, och nytillskotten känns dragna åt KULT-hållet. Jag misstänker att man kommer att lägga till fler monster i kommande expansioner, men det återstår ju att se.
Dazumal;n92754 said:Som KS backer har jag redan lagt vantarna på den elektroniska utgåvan av 3e. Den är på 290 sidor, är snygg och känns både modern och påkostad. Tyvärr har jag inte hunnit läsa in mig på den, så jag kan inte avgöra på hur många punkter den skiljer sig från de äldre utgåvorna, men man har t.ex. lagt till saker som Fördelar, Nackdelar, Drivkrafter och gemensamt organisationsbygge. För att vara ett BRP-baserat system så tycker jag vid första anblicken att det verkar vara hyfsat slimmat. Man har löst mekaniken för speciella slag på ett elegant sätt (istället för handlingstabellen), och när jag bläddrar igenom det hittar jag inga långa listor eller tabeller, förutom när det kommer till Vägen-förmågor och monster. Mycket krut har lagts på bakgrundsinformation, och jag skulle uppskatta att minst en tredjedel av innehållet är rent "fluff" som detaljerar världen, SAVE och dagssituaionen.
Jag gillar inte inkluderingen av "Chill-tokens", en "spelig" bords-beroende mekanik som dels fungerar lite som "bennies" i SW, och dels låter CM använda Onda Vägen. En annan trist sak är att 3e fokuserar på spel i nutid. Såvitt jag kunnat se tar man över huvud taget inte upp andra tidsperioder, vilket jag tycker är synd.
Även monstren har fått sig en släng av moderniseringssleven; utöver vampyrer och zombiemästare lyser de gamla klassiska monstren med sin frånvaro, och nytillskotten känns dragna åt KULT-hållet. Jag misstänker att man kommer att lägga till fler monster i kommande expansioner, men det återstår ju att se.
nyvinter;n92769 said:Fluffet är å andra sidan detaljrikt nog att man kan släppa ner sin kampanj lite var som i tidslinjen. Men jo, jag håller med. Monstren är jag beredd att skylla på 2:a utgåvan för (som försökte vara rätt mycket mer Kult utifrån vad jag har sett).