Nekromanti Det är Chock vi vill ha!

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Järn, Eon IV, Fantasy, Svenska Kulter, Western IV mfl i all ära men var är nya Chock? Alla som vill ha en nyversion av Äventyrsspels Chock (med stöd för att spela i slutet av 1800-talet resp i nutid) gillar det här inlägget!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Chock är en översättning av Chill, och Chill 3rd Edition lär nog vara köpbar när som helst via DriveThruStuff.

Så en ny svensk version behöver antingen skaffa sig rättigheterna för en översättning, eller köra ett eget race som bara är inspirerat av Chock.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag skulle gärna se ett nytt, översatt Chock (även om jag inte tror på det). Men jag saknar inte det gamlas system eller hårdrälsning, bara en viss känsla...och den skulle kunna vara för färgad av nostalgi för att kunna litas på.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Lupus Maximus;n92536 said:
Chock är en översättning av Chill, och Chill 3rd Edition lär nog vara köpbar när som helst via DriveThruStuff.

Så en ny svensk version behöver antingen skaffa sig rättigheterna för en översättning, eller köra ett eget race som bara är inspirerat av Chock.
Japp men jag vill ha Chill 3rd på svenska. Men det ska bli intressant att se vad Chill 3rd går för.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
(Jag skulle hellre vilja se en ny version av Kult, med ett nytt smidigare icke-BRP-regelsystem och ett gediget spelledarkapitel om hur man skapar bra och intressanta kultäventyr)
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
krank;n92560 said:
(Jag skulle hellre vilja se en ny version av Kult, med ett nytt smidigare icke-BRP-regelsystem och ett gediget spelledarkapitel om hur man skapar bra och intressanta kultäventyr)
Håller med, men reserverar mig för BRP. Det skulle inte göra mig något om det blev kvar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
KnightVision;n92564 said:
Håller med, men reserverar mig för BRP. Det skulle inte göra mig något om det blev kvar.
Så länge de förenklar och tar bort det alltför detaljerade skadesystemet med tre olika skademätare, motståndstabellen, separata grundegenskaper och separata skadeslag så har jag inget emot att de har kvar det =) Fast då kanske det inte riktigt kan kallas BRP längre iofs...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag gillar Chock på många sätt, men skulle inte vilja se en nyversion av det. Jag skulle vilja se ett spel som gör samma sak -- alltså låter oss spela skräckäventyr med klassiska monster som vampyrer, varulvar och spöken -- men gör det bättre. Framför allt vill jag inte ha ett system som är designat så att den optimala äventyrargruppen är Bruce Lee, Chuck Norris och Mike Tyson. Att fly från Dracula är läskigare än att karatesparka honom.

Jag återkommer i framtiden med ett mer konstruktivt inlägg om hur jag vill att ett sånt här spel ska vara designat.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
krank;n92580 said:
Så länge de förenklar och tar bort det alltför detaljerade skadesystemet med tre olika skademätare, motståndstabellen, separata grundegenskaper och separata skadeslag så har jag inget emot att de har kvar det =) Fast då kanske det inte riktigt kan kallas BRP längre iofs...
Motståndstabellen är borta och systemet är fortfarande ett roll-under-d100 men med under hälften för exceptionellt resultat. Skademätarna är fortfarande kvar men förenklade om jag fattat det rätt — har inte läst den biten ännu.

Rollformuläret: http://growlingdoorgames.com/downloa...ll%20print.pdf

Edit: missade att det pratades om kult nu. Så move along.
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
krank;n92580 said:
Så länge de förenklar och tar bort det alltför detaljerade skadesystemet med tre olika skademätare, motståndstabellen, separata grundegenskaper och separata skadeslag så har jag inget emot att de har kvar det =) Fast då kanske det inte riktigt kan kallas BRP längre iofs...
Tre olika skademätare? Pratar vi inte om Kult?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Gurgeh;n92584 said:
Jag gillar Chock på många sätt, men skulle inte vilja se en nyversion av det. Jag skulle vilja se ett spel som gör samma sak -- alltså låter oss spela skräckäventyr med klassiska monster som vampyrer, varulvar och spöken -- men gör det bättre. Framför allt vill jag inte ha ett system som är designat så att den optimala äventyrargruppen är Bruce Lee, Chuck Norris och Mike Tyson. Att fly från Dracula är läskigare än att karatesparka honom.

Jag återkommer i framtiden med ett mer konstruktivt inlägg om hur jag vill att ett sånt här spel ska vara designat.
Det här spelet har jag redan byggt. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
KnightVision;n92683 said:
Tre olika skademätare? Pratar vi inte om Kult?
Kult har i praktiken tre olika skademätare, med viss växling däremellan Vi har en mätare kallad "Lätta sår", en kallad "Allvarliga sår" och en kallad "Dödliga sår". Det hade kunnat vara något annat än tre abstrakta skademätare om de inte hållit på och konverterat mellan dem - som det är nu är det typ bara marginellt bättre än att ha ental, tiotal och hundratal i separata mätare. Sedan försöker Kults text låtsas som om det inte bara är tre mätare genom att kalla dem just för "sår", men i likhet med vilken version det nu var av DoD/trudvang som låtsades som att de tagit bort grundegenskaperna men bara dolt dem bakom namn som "trollstark" så rör det sig bara om illusionism.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
krank;n92736 said:
Kult har i praktiken tre olika skademätare, med viss växling däremellan Vi har en mätare kallad "Lätta sår", en kallad "Allvarliga sår" och en kallad "Dödliga sår"...
Och då är det ändå en avsevärd förenkling av Chocks hemska skadesystem, med Skrubbsår, Lätta sår, Medelsvåra sår, Svåra sår, Kritiska Sår, Tålighet och Viljestyrka. :eek:
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Mutanten;n92550 said:
Japp men jag vill ha Chill 3rd på svenska. Men det ska bli intressant att se vad Chill 3rd går för.
Som KS backer har jag redan lagt vantarna på den elektroniska utgåvan av 3e. Den är på 290 sidor, är snygg och känns både modern och påkostad. Tyvärr har jag inte hunnit läsa in mig på den, så jag kan inte avgöra på hur många punkter den skiljer sig från de äldre utgåvorna, men man har t.ex. lagt till saker som Fördelar, Nackdelar, Drivkrafter och gemensamt organisationsbygge. För att vara ett BRP-baserat system så tycker jag vid första anblicken att det verkar vara hyfsat slimmat. Man har löst mekaniken för speciella slag på ett elegant sätt (istället för handlingstabellen), och när jag bläddrar igenom det hittar jag inga långa listor eller tabeller, förutom när det kommer till Vägen-förmågor och monster. Mycket krut har lagts på bakgrundsinformation, och jag skulle uppskatta att minst en tredjedel av innehållet är rent "fluff" som detaljerar världen, SAVE och dagssituaionen.

Jag gillar inte inkluderingen av "Chill-tokens", en "spelig" bords-beroende mekanik som dels fungerar lite som "bennies" i SW, och dels låter CM använda Onda Vägen. En annan trist sak är att 3e fokuserar på spel i nutid. Såvitt jag kunnat se tar man över huvud taget inte upp andra tidsperioder, vilket jag tycker är synd.

Även monstren har fått sig en släng av moderniseringssleven; utöver vampyrer och zombiemästare lyser de gamla klassiska monstren med sin frånvaro, och nytillskotten känns dragna åt KULT-hållet. Jag misstänker att man kommer att lägga till fler monster i kommande expansioner, men det återstår ju att se.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Arfert;n92689 said:
Man borde göra nån slags variant på Svenska kulter.. Fast med monsterjakt... hmmm..
Det var tamejfan på tiden. Den tanken har jag tänkt många gånger. Du kan räkna hem åtminstone mig som köpare om du genomför projektet. Men en sak ska vi ha väldigt klart för oss och det är att det inte finns en bläckfisk så långt ögat når i Chock. Så om du ska göra en monsterjakt-version av Svenska kulter (förresten vad blev det av den byråkratiska monterjakt-versionen av Svenska kulter?) så vill jag inte se skymten av den där Cthulhu-gubben. Cthulhu och hans skräckkompisar med outtalbara namn är lika ochockiga som monster bara kan bli om ni frågar mig.

Om jag får önska så skulle svenska Chock 2.0 se ut så här:
  • En BRP-variant (för att spelsystemet är svenska 80-talsrollspel så det skriker om det och för att det är enkelt och för att många redan kan det).
  • Möjlighet att spela i nutid resp dåtid (slutet av 1800-talet) varför inte ha "tidsresor" som en ingrediens i spelvärlden (tänk Chock-äventyret Skräckens tre ansikten).
  • Genomgoda rollpersoner (inga Kult-rollpersoner!).
  • 2-3 genomtänkta fiskdammar (med illustrationer på spelledarpersonerna som håller samma höga klass som illustrationerna i Western IV) och 1-2 städer (inkl grymt snygga stadskartor nutid och dåtid).
  • Klassiska monster som vampyrer, zombies, varulvar, onda andar, Frankenstein- och Freddy Krueger-look-alikes och en mördarbil.
  • Ett rollformulär som liknar Äventyrsspels Chock-rollformulär.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
KnightVision;n92564 said:
Håller med, men reserverar mig för BRP. Det skulle inte göra mig något om det blev kvar.
Är det BRP i Kult? Jag har för mig att Kult kör samma spelsystem som gamla Skuggornas mästare och att det var ett T20-system där man skulle slå FV + T20 över en svårighetsnivå?
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Dazumal;n92754 said:
En annan trist sak är att 3e fokuserar på spel i nutid. Såvitt jag kunnat se tar man över huvud taget inte upp andra tidsperioder, vilket jag tycker är synd.

Även monstren har fått sig en släng av moderniseringssleven; utöver vampyrer och zombiemästare lyser de gamla klassiska monstren med sin frånvaro, och nytillskotten känns dragna åt KULT-hållet. Jag misstänker att man kommer att lägga till fler monster i kommande expansioner, men det återstår ju att se.
Fluffet är å andra sidan detaljrikt nog att man kan släppa ner sin kampanj lite var som i tidslinjen. Men jo, jag håller med. Monstren är jag beredd att skylla på 2:a utgåvan för (som försökte vara rätt mycket mer Kult utifrån vad jag har sett).
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Dazumal;n92754 said:
Som KS backer har jag redan lagt vantarna på den elektroniska utgåvan av 3e. Den är på 290 sidor, är snygg och känns både modern och påkostad. Tyvärr har jag inte hunnit läsa in mig på den, så jag kan inte avgöra på hur många punkter den skiljer sig från de äldre utgåvorna, men man har t.ex. lagt till saker som Fördelar, Nackdelar, Drivkrafter och gemensamt organisationsbygge. För att vara ett BRP-baserat system så tycker jag vid första anblicken att det verkar vara hyfsat slimmat. Man har löst mekaniken för speciella slag på ett elegant sätt (istället för handlingstabellen), och när jag bläddrar igenom det hittar jag inga långa listor eller tabeller, förutom när det kommer till Vägen-förmågor och monster. Mycket krut har lagts på bakgrundsinformation, och jag skulle uppskatta att minst en tredjedel av innehållet är rent "fluff" som detaljerar världen, SAVE och dagssituaionen.

Jag gillar inte inkluderingen av "Chill-tokens", en "spelig" bords-beroende mekanik som dels fungerar lite som "bennies" i SW, och dels låter CM använda Onda Vägen. En annan trist sak är att 3e fokuserar på spel i nutid. Såvitt jag kunnat se tar man över huvud taget inte upp andra tidsperioder, vilket jag tycker är synd.

Även monstren har fått sig en släng av moderniseringssleven; utöver vampyrer och zombiemästare lyser de gamla klassiska monstren med sin frånvaro, och nytillskotten känns dragna åt KULT-hållet. Jag misstänker att man kommer att lägga till fler monster i kommande expansioner, men det återstår ju att se.
Det låter intressant men allt handlar om de sätter stämningen eller inte. Att spelet utspelar sig i nutid tycker jag iofs på sätt och vis är bra men det får mig samtidigt att tvivla på om de har lyckas pricka in stämningen i Chock. Även illustrationerna är väldigt viktiga. De måste vara snygga och stämningsfulla för att jag ska vara nöjd med dem. För mig är Chock skräckromantik och det är slutet av 1800-talet i min värld. Nytillskotten åt Kult-hållet förvånar inte då det sas ligger (låg) i tiden.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
nyvinter;n92769 said:
Fluffet är å andra sidan detaljrikt nog att man kan släppa ner sin kampanj lite var som i tidslinjen. Men jo, jag håller med. Monstren är jag beredd att skylla på 2:a utgåvan för (som försökte vara rätt mycket mer Kult utifrån vad jag har sett).
Så Things till Chill 2 är inte bara en regelreviderad version av Things till Chill 1?
 
Top