Nekromanti Det är Chock vi vill ha!

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag håller inte med om att 2nd Ed drog åt KULT-hållet. Chill 2nd Ed (Mayfairs utgåva) var mycket mer likt 1st Ed (Pacesetter & Äventyrsspels Chock) än vad 3rd Ed är, men man fokuserade mer på nutid och action än tidigare. Illustrationerna var också katastrofalt fula. Monstrena i 1st och 2nd är i grund och botten desamma, förutom att Mayfair lade till en überskurk vid namn "Rax" som chefar över Det Okända. (Skolexempel 1A på hur man förstör en skräck-setting. Jag tror Rax har tagits bort i 3rd Ed, men jag har som sagt inte hunnit lusläsa den nya versionen.) Reglerna är också i princip desamma i 1st och 2nd Ed. Man gjorde handlingstabellen optional, men alternativet var ganska intensiv huvudräkning istället. Man tog helt enkelt Pacesetters utgåva och gjorde den sämre.

Edit: Även derivatet "The Beast Within" som Mayfair gav ut är i princip samma spel, fast med ett minimalt fall framåt vad gäller settingen.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Dazumal;n92839 said:
Edit: Även derivatet "The Beast Within" som Mayfair gav ut är i princip samma spel, fast med ett minimalt fall framåt vad gäller settingen.
Är inte The Beast Within ett supplement till Chill där man spelar monsteren? Det tycker jag isf förstör stämningen lika mycket som en raxare.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Mutanten;n92847 said:
Är inte The Beast Within ett supplement till Chill där man spelar monsteren? Det tycker jag isf förstör stämningen lika mycket som en raxare.
Njaa... Jag svarar både ja och nej. Du tänker nog på "Chill Creature Feature", som var ett ganska löjligt supplement till 1st Ed där man spelade monstren.

The Beast Within är ett separat spel som är baserat på 2nd Ed, fast man har lagt till möjligheten att rollpersoner även kan använda Onda Vägen i striden mot det Okända. Problemet är förstås att man riskerar att dras över till den onda sidan, och om det blir riktigt illa kan man t.o.m. förvandlas till en varelse som då vänder sig mot sina kamrater. Det finns möjlighet att spela monster i TBW, men det förutsätter att det är ett monster som av någon anledning brutit med sin forna mästare (tvättmedlet Rax), och istället jobbar för SAVE.

Det jag gillar med TBW är just att användandet av ond magi mot ondskan själv är ett möjligt val, men att det innebär stora risker. Detta skulle kunna sägas vara KULT-influerat, men i KULT var ju all magi både otäck och farlig, och man befann sig i en ständigt nedåtgående spiral, vilket inte alltid är fallet i TBW.

Edit: jag skulle säga att det antagligen är mer influerat av Call of Cthulhu i just den aspekten av spelet, men nu fabulerar jag.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Dazumal;n92839 said:
Jag håller inte med om att 2nd Ed drog åt KULT-hållet. Chill 2nd Ed (Mayfairs utgåva) var mycket mer likt 1st Ed (Pacesetter & Äventyrsspels Chock) än vad 3rd Ed är, men man fokuserade mer på nutid och action än tidigare. Illustrationerna var också katastrofalt fula.
Ah, ok. Då hade jag helt fel, men de illustrationerna jag sett av 2ed gav helt klart intryck av att rida på kult-vågen
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Dazumal;n92857 said:
Njaa... Jag svarar både ja och nej. Du tänker nog på "Chill Creature Feature", som var ett ganska löjligt supplement till 1st Ed där man spelade monstren.
Det supplementet var så skevt att det aldrig var på Äspelsbordet att översätta det till svenska. :cool:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Mekanurg;n92972 said:
Det supplementet var så skevt att det aldrig var på Äspelsbordet att översätta det till svenska. :cool:

Får säga att vi hade jävligt kul när vi körde det - men det var mer superhjältespel. En yuppie-vampyr, en kunglig mumie, och en stenhård varulv röjde runt i Göteborg 1997. Blodet forsade längs Andra Långatan, en konvoj med SAVE-agenter (med bilar) sprängdes i Oldskroken, och vid Delsjön fanns hemliga ruiner.

Dock var det inte så mycket Chock-känsla. Men det dog närmare 30 SAVE-medlemmar innan de fick kål på oss. :)
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Jag har spelat Chock en gång. Det är en av de första gångerna jag spelade rollspel.

Då spelade vi ett äventyr där Dracula var med. Det började rätt så bra och var lite läskigt. Vet inte riktigt vad som fick allt att urarta men efter bara några timmar så hade slottet vi var på brunnit upp, vi hade bränt flera av tjänarna på bål och en av rollpersonerna hade klätt ut sig till Dracula med mantel och allt för att locka fram andra vampyrer!

Jag minns också att det var 1800-tal men en rollperson envisades med att ha ett maskingevär och Spelledaren tillät det.
 
Top