DoD Designtankar

Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Skulle önska att man kan bli skadad och få slå en skadetabell (tror inte jag såg någon?).
Så hamnar man ner på 0 så får man iaf en skada som kan ta ett tag att läka, även om kp återställs.
Så funkar det ju i många andra av våra spel. Men i DoD valde vi en lite lättsammare och enklare modell. Detta är inte riktigt spelet för punkterade lungor och andra detaljerade kritiska skador. :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Ja, det räcker ju för all del att lägga en SL i varje låda, men jag vet inte om det är en optimal lösning...
Nackdel på alla slag snarare än bara på slag mot en viss GE känns som en...hmm...nackdel. :D Särskilt som jag misstänker att många spelare kommer att försöka lirka till det så att tillstånden i första hand drabbar sällan använda GE. När tillstånden börjar drabba STY och SMI blir det genast mer riskabelt.
Det trodde vi också. Men FYS används för Dödsslag (vem vill ha nackdel på det?!), INT för många färdigheter, PSY för Skräckslag (så att välja "Rädd" ökar risken för true terror!) och KAR används för att få upp folk på fötter om de når 0 KP.

Tillstånden ställer ofta till det, och bildar kaskadeffekter. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Det trodde vi också. Men FYS används för Dödsslag (vem vill ha nackdel på det?!), INT för många färdigheter, PSY för Skräckslag (så att välja "Rädd" ökar risken för true terror!) och KAR används för att få upp folk på fötter om de når 0 KP.

Tillstånden ställer ofta till det, och bildar kaskadeffekter. :)
Diskuterade ni alltså att lägga en SL i varje låda!?!? ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Så funkar det ju i många andra av våra spel. Men i DoD valde vi en lite lättsammare och enklare modell. Detta är inte riktigt spelet för punkterade lungor och andra detaljerade kritiska skador. :)
Bra tråd detta. Tack för att du tar dig tid att svara! Ja @Big Marco med. Har fått mycket större förståelse för reglerna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Bra tråd detta. Tack för att du tar dig tid att svara!
Exakt detta vill jag understryka. Jag tycker det är väldigt bra med spelmakare som delar med sig av sina designtankar. Framför allt på ett forum där vi vet att det finns en del…

…starka…

…åsikter i sådana här frågor. Jag tror att vår hobby generellt blir mycket bättre när vi pratar om sånt här öppet och generöst.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Bra tråd detta. Tack för att du tar dig tid att svara!
Jag tror jag efterlyste mer av designtankar redan i de allra första spelen från Ligan eftersom jag ofta känner att det finns många eleganta lösningar i reglerna som borde fått ytterligare förklaring och resonemang.

Kanske kan Fandrake släppa en bok om Fria Ligans samlade designnotes? Den hade jag köpt om det så var för mina sista slantar.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Jag tror jag efterlyste mer av designtankar redan i de allra första spelen från Ligan eftersom jag ofta känner att det finns många eleganta lösningar i reglerna som borde fått ytterligare förklaring och resonemang.
<>
Tomas var väldigt aktiv på FLs forum när de släppte MÅ0. Det var ju inte så strukturerat, med en separat tråd och så, men att folk frågade hur/vad/varför och Tomas svarade ofta, t.o.m. ibland med lite info från deras speltester som inte kom med i spelet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Tomas var väldigt aktiv på FLs forum när de släppte MÅ0. Det var ju inte så strukturerat, med en separat tråd och så, men att folk frågade hur/vad/varför och Tomas svarade ofta, t.o.m. ibland med lite info från deras speltester som inte kom med i spelet.
Så var det absolut och samma när Tomas satt och filade på regler till Svavelvinter RPG där jag minns att det fanns många resonemang som stannade i våra mailtrådar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
När jag läser om hur strid ska funka blir jag sugen på att spela! Känns som ett par tre distinkta designval där, som lär ge annat utfall än liknande spel man testat.

Hade varit super med bra stöd för initiativkorten under roll20!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
I suspect some of the heartburn people are having is that the new game is aimed at being more similar to a pulp adventure game. To use a literary reference, the new game is shaping up to be more Conan or Solomon Kane and less Aragorn or Sparhawk.
To be fair, old DoD was pretty Conanesque as well.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
I suspect some of the heartburn people are having is that the new game is aimed at being more similar to a pulp adventure game. To use a literary reference, the new game is shaping up to be more Conan or Solomon Kane and less Aragorn or Sparhawk.
Jo, på den tiden jag konstruerade grejor till Drakar och Demoner (snart 40 år sedan, hugaligen :cool: ) inspirerades jag nog mer av böckerna om Bilbo, Ivanhoe och Röde Orm än av REH:s Conan och Solomon Kane. :coffee:
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
I suspect some of the heartburn people are having is that the new game is aimed at being more similar to a pulp adventure game. To use a literary reference, the new game is shaping up to be more Conan or Solomon Kane and less Aragorn or Sparhawk.
Hm, varken Conan, Salomon Kane, Sparhawk eller Aragorn (vi har ett annat spel för honom!) var särskilt starka inspirationskällor till detta DoD. Snarare talade ankor som kastar eldbollar. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
För egen del får jag inga Conan-vibbar av nya DoD. Conan har en svärta och brutalitet som jag tycker att spelet helt verkar sakna. Med "mirth and mayhem" och de serietidningsaktiga bilderna som utgångspunkt tänker jag istället främst på Asterix.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
För egen del får jag inga Conan-vibbar av nya DoD. Conan har en svärta och brutalitet som jag tycker att spelet helt verkar sakna. Med "mirth and mayhem" och de serietidningsaktiga bilderna som utgångspunkt tänker jag istället främst på Asterix.
Tror mer det avses de relativt korta snabba striderna. Snabbt våld kan ju närmast likställas med brutalt och skoningslöst. Det är inte några Errol Flynn-dueller vi får i DoD!
 
Top