Nekromanti Den Ulitmata Krigarrasen

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Tillbaka till ämnet ...

Även om denna deltråd är rolig, så har den avlägsnat sig ganska mycket från ursprungsinlägget.

Med andra ord: Låt gärna bli att fortsätta den är ni snälla.

(Dessutom föreställer jag mig att silveralvernas vingar skulle vara väldigt mycket ivägen.)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Eller en soldat med minimal självbevarelsedrift.
Sant. En förutsättning dock för att det ska kunna anses som en fördel är att man har många sådana soldater då de, även om de kan vara nog så effektiva, har en tendens att gå åt. :gremgrin:

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Fast...

I synnerhet som hon i flera fantasyvärldar är den stora ihoplistraren av civilisationer; alver hatar troll och troll hatar dvärgar, och dvärgar hatar orcher, and everybody hates the gnomes, för att snacka med Tom Lehrer, men människor umgås med de flesta.
I Dungeons & Dragons vill jag minnas att det uttryckligen står att människan allmänt anses vara "everybody's second-best friend".

OT-mode on.
Mmmm... Tom Lehrer. :gremgrin:
OT-mode off.

/Anders
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Rädsla = bra ...

Fast är det bra att inte känna rädsla?

När man blir rädd och det knyter sig i magen, man blir kall, hjärtat snabbar på, man drar ett ofrivilligt djupt andetag – då förbereder kroppen sig på att antingen slåss eller fly.

Knyter sig i magen = kroppen omdirigerar blod från organen till musklerna.
Blir kall = kroppen omdirigerar blod från huden till musklerna.
Hjärtat snabbar på = kroppen skickar ut syre till musklerna snabbare.
Ofrivilligt andetag = kroppen ökar syremängden i blodet.

Mycket av detta har att göra med att binjuremärgen utsöndrar stresshormonet epinefrin (adrenalin).

Kort sagt, rädsla optimerar dina chanser för överlevnad. (Så länge du inte chockas så svårt att du blir katatonisk, förstås.)
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
1. Fysiskt högpresterande. Stor, stark, snabb vinner flest ggr jmfr med någon där egenskaperna är mindre prominenta.
2. Hög intensitet. Såväl fysiskt (resultat och orsak? till 1.) som psykiskt. Den som börjar först, har högst tempo och slutar sist, vinner fler strider än andra.

Jmfr med all våldsstatistik och fajttaktik, nu och i historien. Saknas någon egenskap kompenserar man med att öva något annat, men i 'det ultimata' fallet saknas inget och det innefattar då en stridsmässig överlägsenhet i antal vinster per si och så många konflikter.

Exakta utseendet är ju mer fritt, så länge man följer ovanstående, mao: stora, mekaniska förutsättningar för stort effektuttag (alltså i Watt (energi per tid)) och ett yttre och inre som mitigerar effekten av mekaniskt våld. I en fantasymiljö blir ju motståndskraft gentemot magi också av betydelse.

mina $0.02
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Den Ulitmata Krigarrasen[OT]

Tungan skjuts sen iväg med en hastighet på över 2100 km/h, alltså 600 meter i sekunden.
Det är en bra bit över MACH 1, det låter väldigt mycket. Dels skulle det bli en ljudbang, dels skulle antagligen vävnaderna ta stryk när den ska bromsas in. Jag misstänker att din källa fått en decimal fel någonstans.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Den Ulitmata Krigarrasen[OT]

Det verkar inte vara helt korrekt, nej, om man ska tro de källor jag grävde fram från Google lite hastigt och lustigt.

Den här National Geographics-artikeln nämner 21,6 km/h, dock med en acceleration på närmare 300 m s^-2.

Denna avhandling talar om acceleration på upp till 500 m s^-2. Visst, det är mycket, men lägg också till hur kort tid det faktiskt tar för tungan att nå full längd (vilket är själva anledningen till det höga accelerationsvärdet); skulle 600 m/s stämma, skulle tungan vara längre än en halv kilometer... DÅ hade vi snackat om att det vore farligt att gå i djungeln! :gremtongue:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag är i alla fall glad för att...

ingen, trots valresultatet, föreslagit renrasiga arier.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Jag är i alla fall glad för att...

Närmaste förslaget var väl mitt kanske.
Alver - Tolkiens arier?

Gordeg
 
Top