Nekromanti Den Ulitmata Krigarrasen

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Människor

Ligger ju en hel del i det där. Tyvärr.

Tycker synd om de aliens som vi möter där vi är de som kommer och hälsar på på deras planet. :zeppelinare:

/Ulfgeir
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Om man tittar på förindustriella slagfält så vinner för det meste den som inte inser hur jävla farligt det är och lägger benen på ryggen. Taktik och skit handlar mest om att göra faran lite mer uppenbar för motståndaren och ge de egna trupperna en känsla av att de visst inte kommer dö. Se på hur karolinerna sparkade röv under stormaktstiden trots numerärt underläge och inte så värst balla taktiker. Ta vilken varelse som helst med adekvat styrka och antal, ge den något vasst eller hårt och låt den aldrig inse att den kommer fan dö så har du en vinnare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Människor

Det där är nog sannare än vad man tror... :gremsuck:
Känns som vi människor är ganska duktiga på att paratisera på jordens resurser, slåss med varandra & allt sådant.. :gremcrazy:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Räknas ebola? [NT]

Jag tänkte på något liknande fast något mer likt en ras: en halvintelligent tankepest, som sprider sig via tal och får folk att när de befinner sig i lugna miljöer flippa ut och döda alla i närheten. Men det kändes inte riktigt rättvist. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fast...

Människor har tio utmärkande egenskaper
Dessa egenskaper är visserligen utmärkande bland oss organismer på jorden; men jag tycker inte de är ett dugg utmärkande i den kontext som trådstartaren frågat om:

1) Inskränkthet.
Va? Fantasymänniskor av traditionen några av de minst inskränkta varelserna som finns. Det brukar finnas betydligt fler halvblodskärleksbarn mellan människor + andra raser än för några andra varelsekombinationer; och det är inte alls konstigt med andra främmande raser i traditionella fantasymänniskostäder.
Den inskränkthet som ändå finns delas av nästan alla typiska fantasyraser; möjligen bortsett från älvfolk, hober och liknande hippiefolk.

2) Girighet
Övertrumfas av många fantasyvarelser; såsom dvärgar, drakar, svartfolk och många andra mytologiska vidunder. Människorna är subpar som bäst.

3) Uppfinningsrikedom
Det kan jag hålla med om. Där står verkligen fantasymänniskan ut, möjligen i sällskap med fantasydvärgarna.

4) Lättja.
Tycker jag inte alls stämmer. Bland fantasyvarelserna anser jag människorna vara några av de mest driftiga.

5) Organisation
Tycker jag inte heller stämmer. Tvärtom så utmärks fantasymänniskor av att vara väldigt splittrade och mångfacetterade. Dvärgar, odöda, alver... Det finns många fantasyvarelser som är mer disciplinerade än människor.

6) Ursäkter.
I jämförelse med svartfolk? Människor har tvärtom ofta en hederskodex som saknas hos många fantasyvarelser. Vampyrer och drakar har knappast heller några problem att ursäkta mord på människor.

7) Uppblåsthet.
Både delas och övertrumfas av nästan alla fantasyvarelser. De enda undantagen är väl små svartfolk, hober och vissa andra små kryp. Till och med alver och många älvfolk är värre än människorna överlag.

8) Erfarenhet
...är något som fantasymänniskor i regel har allra minst av.

9) Kortsiktighet
Det kan jag hålla med om. Det är nästan bara svartfolk som av tradition är värre än människorna i detta avseende.

10) Desperation.
"Fortsätta göra motstånd tills de dör" tycker jag inte är utmärkande för fantasymänniskor; tvärtom så tycker jag det är rätt vanligt med hunsade människor som lever i underkastelse under grymma slavherrar. Det finns få varelser som framställs som underdåniga så ofta människorna.

Och det jag skrivit om fantasygenren här gäller även i många S/F-tappningar; även om de är mer varierande. Och eftersom vi i vår verklighet bara känner till en enda civiliserad varelse (=oss själva) så kan vi knappast jämföra med något annat än våra genrekonventioner.

Vi kan inte säga att vi är mer si än så än faktiska utomjordingar; eftersom vi inte har några att jämföra med. Vad vi kan jämföra med är våra genrekonventioner, och nu när trådstartaren redan sagt att han tänker på fantasy så gjorde jag en jämförelse med fantasyvarelser; och där står verkligen inte människan ut som krigarvarelse.

Mörkeralver av traditionellt snitt har alla de särdrag du räknat upp och dessutom i betydligt högre grad än människor.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Fast...

1) Inskränkthet.
Va? Fantasymänniskor av traditionen några av de minst inskränkta varelserna som finns. Det brukar finnas betydligt fler halvblodskärleksbarn mellan människor + andra raser än för några andra varelsekombinationer; och det är inte alls konstigt med andra främmande raser i traditionella fantasymänniskostäder.
Så det går inte att vara inskränkt om man pippar allt som rör sig?

I övrigt håller jag med dig.

Människor har också en nackdel till. De samarbetar dåligt sinsemellan. Detta gäller speciellt i fantasy, där alla alver är kompisar med varandra, alla dvärgar är kompisar med varandra och så vidare, medan människorna på sedvanligt sätt är splittrade och fightas sinsemellan.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Fast...

Människor har också en nackdel till. De samarbetar dåligt sinsemellan. Detta gäller speciellt i fantasy, där alla alver är kompisar med varandra, alla dvärgar är kompisar med varandra och så vidare, medan människorna på sedvanligt sätt är splittrade och fightas sinsemellan.
Om det inte råkar vara så att de tillhör "den onda sidan", en vanlig fantasykonvention.
Ondingarna brukar samarbeta, antingen av rädsla för sina onda härskare eller bara för att de kan. Godingarna brukar vara splittrade.

Gordeg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Fast...

Så det går inte att vara inskränkt om man pippar allt som rör sig?
Jag föreställde mig en helt annan invändning:

"Så zebror är mer inskränkta än åsnor eftersom zebror inte kan få halvblod med hästar, medan åsnor kan det?"

Jag försökte sätta fingret på att det intressanta med halvmänniskorna inte är att människorna genetiskt kan få avkomma med så många andra raser; utan att det så ofta sker genom passionerade möten.

Jag försökte sammanfatta detta med ett ord; kärlek över gränser, oplanerade avkommor som kommer till i passionerade kärleksakter... Jag valde, lite trubbigt "kärleksbarn"; och hoppades att det skulle låta tillräckligt olikt bastard eller horunge för att ge de associationer jag var ute efter.

Dock är halvbloden i fantasy sällan utslag av författarens uppfattning om genetik, utan mer om kulturella likheter. Det finns barbarer som lever som orcher (och med orcher, i många fall), därför finns det också halvorcher. Det finns människor som lever som alver (och med alver), därför finns också halvalver. Ytterst sällan finns det halvblod i fantasylitteraturen mellan två raser som inte delar någon kultur och som inte föreslås tycka om varandra; och då är det mer eller mindre uteslutande för att (i sjunkande ordning):
1. Det ger spelmässigt intressanta kombinationer.
2. Det ser tufft ut att illustrera dem.
3. Rollspelsmakarna gör en bok om halvblod och behöver utfyllnad.

Anledning 1 har inte i den här diskussionen att göra, och halvbloden i punkt 2 är mer att betrakta som monsterna mantikora, kimera, kentaur och minotaur; fast man kallar dem "halvblod" för att ge dem någon sorts förklarande bakgrundshistoria.

---

Så ja; jag tycker absolut att människan inte är inskränkt. Inte för att hon genetiskt skulle vara förmögen att få barn med allsköns andra varelser; utan för att hon dels kulturellt kan få barn med allsköns andra varelser, vilket är vad fantasyhalvbloden egentligen representerar; och dels för att dessa halvblod så ofta kommer till genom förälskelser och passionerade möten.

Fast jag tycker egentligen att det här med att pippa allt som rör sig är ett rätt gott tecken på oinskränkthet, det med.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Fast...

Fast jag tycker egentligen att det här med att pippa allt som rör sig är ett rätt gott tecken på oinskränkthet, det med.
Om inte annat ett tecken på dålig smak.

Dewil
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Fast...

Om inte annat ett tecken på dålig smak.
Att pippa allt som rör sig är inte dålig smak, det är desperation. Dålig smak blir det först när det inte rör sig (eller är fjäderfän).
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Den Ulitmata Krigarrasen[OT]

Hur fungerar kameleontens tungor?

Sklle en 4 meter lång tunga kunna snärta iväg lika snabbt som tungan på en liten kameloeont
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Fast...

Så det går inte att vara inskränkt om man pippar allt som rör sig?
Som ett sidospår: de flesta fantasyvärldar har människor som den mest kortlivade av de civiliserade raserna. Jag har alltid tolkat det som att människor har mer sex än alla andra. För dvärgar, alver, tomtar och troll framstår människor som nymfomaner allihop.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Fast...

Så ja; jag tycker absolut att människan inte är inskränkt.
I synnerhet som hon i flera fantasyvärldar är den stora ihoplistraren av civilisationer; alver hatar troll och troll hatar dvärgar, och dvärgar hatar orcher, and everybody hates the gnomes, för att snacka med Tom Lehrer, men människor umgås med de flesta.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
...å andra sidan...

Vi kan inte säga att vi är mer si än så än faktiska utomjordingar; eftersom vi inte har några att jämföra med. Vad vi kan jämföra med är våra genrekonventioner, och nu när trådstartaren redan sagt att han tänker på fantasy så gjorde jag en jämförelse med fantasyvarelser; och där står verkligen inte människan ut som krigarvarelse.
Att det inte är så i fantasy är förståeligt. Fantasy är ofta önskedrömmar och romantiskt, så tror faen det om människorna där är en romantisk önskedröm jämfört med vad vi allt för ofta är i verkligheten.

Jag skulle å andra sidan gärna se ett space opera-spel där man inte spelar människor, och där människor är det stora hotet mot de galaktiska civilisationerna just av den anledningen. Det skulle nog bli ett spel där man fick utforska mänsklighetens värsta sidor genom att spela en utomjording som blir utsatt för dem. Det skulle ge spelet en roll som science fiction har glömt bort hos rollspel: som tankeställare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Fast...

"För dvärgar, alver, tomtar och troll framstår människor som nymfomaner allihop."

I mitt gladfantasyprojekt jag skriver lite på vid sidan av är det tvärt om -- människor är ovanligt fertila, så de har en massa sociala tabun kring sex, medan långlivade raser som alver väldigt sällan blir befruktade (alver är dessutom som brukligt synnerligen resistenta mot sjukdom). Slutprodukten blir att alver har få sociala tabun mot sexuellt "lössläppt" beteende, då det mycket sällan ger upphov till socialt destabiliserande effekter i stil med oönskade graviditeter, könssjukdomar och liknande.*

*<font size="1">Ja, ja, jag skrev det här kvasisociologiska dravlet för att rättfärdiga förekomsten av slampiga alvbrudar. Stäm mig.</font size>
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Dorsai !

Läs Gordon Dicksons böcker om människosläktet dorsai: Soldier Ask Not, Dorsai m fl. Där möter man de skickligaste krigare man kan tänka sig, och de är människor om än med renodlade egenskaper.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Rekommenderas!

Jag har bara läst Soldier, Ask Not, men den var riktigt bra. Rekommenderas även om man inte läser den för supersoldaternas skull.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Den Ulitmata Krigarrasen[OT]

Hmm. Tydligen så är min egen info ganska efter.

Kameleontens tunga fungerar tydligen som en katapult, genom att en tredjedelen av tungan är omsluten av en slags kollagen-fjäder som bygger upp en spänning

Fodralet som fäster i tungbenet längst in i kameleontens mun. visade sig innehålla en spiralformade proteinfibrer som pressas ut och sträcks när accelerationsmuskeln dra ihop sig, den lagrar energi som ett utsträckt gummiband. När den utsträckta fodralet når den rundade delen av tungbenet, så flippar den till och sträcks ut med full hastighet, medan den pressar tungan framåt.
Tungan skjuts sen iväg med en hastighet på över 2100 km/h, alltså 600 meter i sekunden.

Själv så ser jag inga hinder för att en liknande struktur inte skulle kunna fungera hos en större varelse, även om den inte skulle vara riktigt lika snabb (pga att massan ökar expontionellt jämnfört med snittytan).
 
Top