Den stora tråden om rollspelspoddar

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Någon som vet ifall livespelandet på DoDs 40-årskalas på Alphaspel togs upp och kommer göras tillgängligt på något vis?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Någon som vet ifall livespelandet på DoDs 40-årskalas på Alphaspel togs upp och kommer göras tillgängligt på något vis?
Osäker på livespelandet men Sweden Rolls snackar i början här om att de ska släppa intervjuer och paneler. Länken är från när Sweden rolls kör Drakar och Demoner på engelska.
 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Någon som vet ifall livespelandet på DoDs 40-årskalas på Alphaspel togs upp och kommer göras tillgängligt på något vis?
 

zovecraft

Veteran
Joined
26 Sep 2022
Messages
5
I måndags släppte vår actual play rollspelspodd Skräckblandat session noll och ett av det tio delar långa Call of Cthulhu-äventyret Baskwood. Fortsättningen kommer att släppas veckovis på måndagsmorgnar. Det vore kul om ni vill lyssna på oss!

En liten grupp knepiga utredare möts på ett isolerat lyxhotell i Kanadas vildmark där skräck och galenskap också snart checkar in...

Spotify: Session noll - Utredarna tar form
Acast: Session noll - Utredarna tar form

Spotify: Session 1 - Hotellet på Black Mountain
Acast: Session 1 - Hotellet på Black Mountain
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Den mångåriga podden Rollspelsdags har bestämt sig för att kasta in handduken. Verkar dock som att det finns möjligheter för nya produktioner, om än med andra medlemskonstellationer.
Jag (Samuel) och min bror Jesaia är i full gång att starta något nytt efter Rollspelsdags, så förhoppningsvis är vi igång snart nog igen :)
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Till besättningen på Rollspelsdags:
Jag blev hemskt ledsen att höra att ni lägger ned. Ni har skänkt mycket glädje till många av oss när ni med all den äran gjorde ert avtryck i tiden. Stort tack.

Med en glimrande produktion satte ni en helt ny nivå för andra poddar att snegla efter. Med er usp (enligt min ringa mening) – den ständiga 'närvaron' ni har, som bjuder lyssnaren till att sitta _med_ isf att 'bara lyssna' –karvade ni ut en egen nisch. Jag har fått sitta med vid bordet och det har blivit många fina minnen.

Oavsett om det varit Hydrans rättvisa, Skrômt eller Peka & Klicka så var det något som fått mig att släppa allt för händerna och springa till poddapparaten för att få vara med om, för att få ta del av, för att få vara en del av. Jag har kunnat känna igen mig i 'hur man sitter och lirar rollspel och bara har kul' och jag har med ett icke försvinnande mått av ångest knäppt på ytterligare ett avsnitt av Skrômt och fyfaan vad det inte var roligt men det var så in i bänken bra. Det är väldigt fint att få ha varit med om något sådant och för detta är jag ytterligt tacksam.

Allt har en ände, ni fann er nu och gott så. Hur mycket jag än önskar att ytterligare höra av Hindenburg, skrämmas av Skrômt eller provoceras av Peka & Klicka så är det över. Men icke desto mindre är jag tacksam för att vi fick vara med när ni satte avtryck i tiden. Rollspelsdags – your statement of our time.
 
Last edited:

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Och förstås, vilka framtida utflykter ni än gör i poddossfären, i vilka konstellationer det än blir, så kommer jag att hänga på låset och lyssna vid släpp. Så, se till att göra reklam för er här på wrnu så åker ni raskt in i min poddapparat. Med det sagt – lycka till med alla era framtida företag.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Och förstås, vilka framtida utflykter ni än gör i poddossfären, i vilka konstellationer det än blir, så kommer jag att hänga på låset och lyssna vid släpp. Så, se till att göra reklam för er här på wrnu så åker ni raskt in i min poddapparat. Med det sagt – lycka till med alla era framtida företag.
Tack <3
Jag kommer posta allt jag och Jaja gör här. Ska försöka hålla utkik för ifall Micke och Jossan gör något utanför Mindy med, så kan jag posta det också!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
+1 Forward är en podcast om spel som utvecklats ur Apocalypse World. Intressant att höra intervjuade spelskapare prata om hur de tänkt, och även demonstrera spelen kort i podden. Det senaste om Apocalypse Keys tyckte jag var fint.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Behövde en ny podd och det blev Spelsnackarna (har kommit till avsnitt 7 som verkar tidsstämplat till 3:e januari 2018, så massor kvar att lyssna på).
Gillar det verkligen så här långt. Särskilt att ni kör full fanboy mode med Vildhjarta och Trudvang! Det är så ofantligt mycket roligare att lyssna på än den generella wrnu-åsikten om Riotminds som är kompakt glädjelöst gnäll. Ni tar upp negativa punkter med Snösaga så det är på intet sätt enögt utan jag upplever det som ärligt.

Klagomål från någon som gillar en produkt är som regel mycket mer intressant att ta del av än klagomål från någon som inte gillar produkten är väl min åsikt här då.

Nu har jag 4 år att lyssna ikapp så ska bli spännande att se hur podden artar sig över tid.

---

Mindy har jag lyssnat ikapp helt. Här är det väldigt mycket AP-podd nu för tiden och det är säkert jättebra (kul att ni blivit ett stort och blandat gäng) men inte för mig (kanske blir intresserad av att lyssna på AP i framtiden, vi får väl se) så det blir många skippade avsnitt. Intervjun med Anders Jansson var helt underbar och jag skrattade en hel del (vilket säkert ser kul ut för folk som ser en cyklist med hörlurarna dolda bakom ett pannband åka omkring och skratta). Feedback här är dock att om intervjun spelas in med separata ljudspår och det går att justera volym per spår så skulle Anders ljudspår behöva höjas för han var svår att höra med biltrafik i närheten.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Finns det några bra poddar som snackar om lore i olika spel?
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Finns det några bra poddar som snackar om lore i olika spel?
Vet inte om den nämnts tidigare, eller om det är av intresse men Loremaster - a Warhammer 40K Podcast är rätt ok om man uppskattar det världsbygget. Sen finns ju Cyberpunk Lorecast (som jag hittills inte lyssnat något på).
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Finns det några bra poddar som snackar om lore i olika spel?
Jag är inte säker på vad du menar, men The Godlearner Podcast är ganska tung på setting lore, eftersom det handlar om rollspel i Glorantha. Ren lore exegetik verkar lite svårt att göra en bra pod om.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag är inte säker på vad du menar, men The Godlearner Podcast är ganska tung på setting lore, eftersom det handlar om rollspel i Glorantha. Ren lore exegetik verkar lite svårt att göra en bra pod om.
Lore, setting och världsbygge för en som inte orkar köpa och läsa moduler :)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Hmm. Efter att jag postat det där så slog det mig att The Hall of Blue Illumination kanske matchar. Det är en Tekumelpodcast som handlar mycket om frågor om hur världen fungerar och annat esoteriskt, men även en hel del konkreta speltips.
 
Top