Den stora tråden om rollspelspoddar

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Efter mellanåret 2021 är Svartviken Rollspelspodd äntligen tillbaka lite mer stadigt i etern. Vi har precis släppt klart årets första äventyr (Kvarnbäckens lek i Skrômt. Eftersom Skrômt lite har blivit vårt förstahandsval när det kommer till modern skräck (jag undrar varför...)). Härnäst kommer vi släppa några avsnitt av HERO (som är ett spel under utveckling av mig och Micael Fryksäter från Mindy, och som använder en modifierad variant av Skrômts regler). Efter det ger vi oss ut i den romantiska öknen i Ökenros.

Vi hoppas snart komma igång att publicera vår nästa kampanj också! Det blev ju ett års uppehåll med kampanjspel på grund av corona, så det känns jävligt kul att kunna komma igång med det igen.

På tal om diskussionspoddar har vi ju börjat släppa lite sånt i Svartviken nu med, men det är Patreon-exklusivt. (Minst) ett avsnitt i månaden får man tillgång till om man backar på lägsta nivån.
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Bästa nytillskottet på länge, mycket brus (AP) därute men det här skiljer ut sig (tycker jag - sträckade när jag snubblade på den) Lite alergisk mot ideoogisk färgning men här funkar det bra per självdistans - kul! =9
Tack för det! Kul att höra att pod-avsnitten uppskattas. Har själv haft oerhört svårt för actual play. Tycker sällan rollspel lämpar sig som publiksport. Därför blev desto mer ironiskt att jag snubblade in i det här samarbetet. Podden i övrigt handlar ju inte om rollspel.
Nu jobbar jag på att få klart Den Svarta Jorden så att spelet kan släppas som (gratis) PDF under våren.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Finns det någon bra OSR-podd (förutom Viskningarfrån kryptan)? (Save or Die känner jag till; och rena AdnD-poddar går bort).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Finns det någon bra OSR-podd (förutom Viskningarfrån kryptan)? (Save or Die känner jag till; och rena AdnD-poddar går bort).
Fear of a Black Dragon är bra. Inte fantastisk, men bra. Varje avsnitt är en recension av och diskussion kring ett äventyr. Poddens svaghet är att poddarna gärna ger synpunkter och tips utifrån ett indieperspektiv, vilket inte faller mig i smaken.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Fear of a Black Dragon är bra. Inte fantastisk, men bra. Varje avsnitt är en recension av och diskussion kring ett äventyr. Poddens svaghet är att poddarna gärna ger synpunkter och tips utifrån ett indieperspektiv, vilket inte faller mig i smaken.
Ja, jag har lyssnat på ett avsnitt, men sen blev det inte mer av någon anledning. Sak kanske kolla in den en gång till. Tack.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag har kommit till mars 2021 på Mindy.
Intervju-avsnittet med Erik Granström var riktigt bra! Förr eller senare kommer jag ikapp (AP-avsnitten hoppar jag över men annars lyssnar jag på allt).
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Finns det någon bra OSR-podd (förutom Viskningarfrån kryptan)? (Save or Die känner jag till; och rena AdnD-poddar går bort).

Halberds & Helmets är bra om jag minns rätt, men har inte lyssnat på ett tag.

Tyvärr har Dice Bro talks tagit bort nästan alla sina avsnitt, kanske går dom att hitta. Men den var/är en favorit
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Finns det någon bra OSR-podd (förutom Viskningarfrån kryptan)? (Save or Die känner jag till; och rena AdnD-poddar går bort).
Ja, Wandering DMs. Finns även på iTunes, Spotify osv.

Fear of a Black Dragon lyssnar jag på då och då, men perspektivet är som sagt indie snarare än OSR. Podden är intressant såtillvida att man får tips om äventyrsmoduler, men det är uppenbart att de spelar rollspel på ett helt annat sätt än vad jag själv gör.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå

Dungeon master handbook podcast är bra fortfarande bra tror jag, har inte lyssnat på de senare avsnitten
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
BEDROCK PODCAST (podbean.com) är en till större delen filmpod, med huvudfokus på kampsportsfilmer (mest kinesiska sådana) men även andratyper av filmer diskuteras, men podhallåorna är rollspelare o åtminstone en av dem (Jeremy Bai) är rollspelsskapare* så flera av diskutionen runt filmer mynnar ut i hur man kunde göra det som spel eller hur filmen har inspirerat. Om du ska spela i fantasy Kina/liknande eller det skärtsparkande 70-/80-tals USA så är den här podden nog bra material.

* Righteous Blood, Ruthless Blades o Wandering Heroes of Ogre Gate
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Trying To Be Kind är en recensionspodcast med tydligt akademisk och teoretisk prägel, som tar avstamp i läsning av Tabletop RPG Design in Theory and Practice at the Forge av William J. White. De är tämligen kritiska, men, tja, försöker vara hyggliga. En av läsarna är Fiona M. Geist, för svenska läsare kanske mest bekant som författare till Den kanderade magikerns krypta till Svärdets sång.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Podcasten Maniculum, som mest verkar fokusera på medeltida historia i samband med rollspel, hade en väldigt bra intervju med Zedeck Siew som också kommer in på diskussioner om sydostasiatisk historia och mytologi, hur dessa används för nationalistiska syften i samtida Malaysia, diskussioner om etnografi och kolonialism samt så klart en hel del snack om A Thousand Thousand Islands. Jag har inte lyssnat på resten av podcasten, men baserat på avsnittet jag hört på är jag sugen på mer.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Lyssnade rätt nyligen ikapp alla hittils släppta avsnitt av Altors Vidder och har i år även börjat lyssna på när Vi spelar rollspel kör Konfluxsviten men har bara kommit in i säsong 2 så där har jag lite avsnitt kvar.

Börjar verkligen sakna Signaler från zonen och rollspelsmåndag.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Imaginary Worlds är inte en rollspels pod men Episode 185: Rerolling Role-Playing Games handlar om: "The world of tabletop role-playing games is much broader than Dungeons & Dragons, and there’s been a boom of DIY tabletop RPGs in the last decade. But as new players are coming on to the scene, they’re asking new questions about what defines a game, and what might be problematic about classic tabletop RPGs. Game master Timm Woods explains how new game systems are embracing genre and storytelling down to the moves your characters can make. I talk with independent game designers Emily Care Boss and Avery Alder about how game mechanics can reflect not just the lore of the game, but also social issues and inter-personal social dynamics. Plus, James Mendez Hodes explains how he works at a cultural consultant for game designers, and why orcs might need a makeover."
 

sospodd

Radioteater fast med jättedåligt manus
Joined
29 Apr 2022
Messages
13
Location
Malmö
Är det nån som vet vad som hände med Grodkonungens Borg? Det var den första svenska rollspelspodden jag lyssnade på. Tyckte den var bra, tråkigt att dom inte fortsatte!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Robin D. Laws: "This one is Friedrich Jansen asking: How is D&D like Trotskyism?"
Kenneth Hite: "They are both primarily played by people with beards; they involve imagining a impossible world; and killing a lot of people to get there. Robin?"
Robin D. Laws: "They are more interested in fighting with schismatics than they are even with fighting everyone else. So the edition wars are the most Trotskyist thing you can imagine."
—Ken and Robin Talk About Stuff #200
 
Last edited:
Top