Den stora tråden om rollspelspoddar

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Totalt antal rollspelsrelaterade avsnitt lyssnade på: 1122

AP-avsnitt: 915
Samtals-avsnitt: 207

Avsnitt på engelska: 420
Avsnitt på svenska: 699
Avsnitt på norska: 2

Poddar (i ordning efter antal avsnitt lyssnade på):

1. Soloäventyret (74 avsnitt)
2. Rollspelsradio.se (55 avsnitt)
3. Sweden Rolls (53 avsnitt)
4. De övergivnas armé (50 avsnitt)
5. Gestalt (50 avsnitt)
6. Rollspelarna (50 avsnitt)
7. A Grim Podcast of Perilous Adventure (47 avsnitt)
8. Total Party Kill (47 avsnitt)
9. Vi spelar rollspel (47 avsnitt)
10. Syndikatet (44 avsnitt)
11. Effekt Actual Play (42 avsnitt)
12. Spelhörnan (40 avsnitt)
13. Three Skulls Tavern (39 avsnitt)
14. Mindy på Äventyr (38 avsnitt)
15. Ve och fasa (38 avsnitt)
16. Rollspelsdag (36 avsnitt)
17. The Adventure Zone (36 avsnitt)
18. The Good Friends of Jackson Elias (35 avsnitt)
19. Mud & Blood (31 avsnitt)
20. Rollspelscirkeln (31 avsnitt)
21. Altors vidder (30 avsnitt)
22. Röda Pesten Rollspelspodd (28 avsnitt)
23. Effekt (22 avsnitt)
24. Red Moon Roleplaying (20 avsnitt)
25. Mindy Bräd- och Rollspelspodd (18 avsnitt)
26. Rollspelshörnan (16 avsnitt)
27. Svartviken Rollspelspodd (15 avsnitt)
28. Nordnordost (13 avsnitt)
29. Grognard Files (16 avsnitt)
30. Darker Days Radio (11 avsnitt)
31. Spelhyllan (11 avsnitt)
32. Old World Podcast (9 avsnitt)
33. The Dark Orb (7 avsnitt)
34. The Old World Lives (6 avsnitt)
35. Vad gör ni? (5 avsnitt)
36. Fummelpodden (4 avsnitt)
37. System Mastery (4 avsnitt)
38. Ni verdener rollespill (2 avsnitt)

Roligaste nytillskottet: Ni verdener rollespill. Rollspel på norska!
Vanligaste spelet: Nordiska väsen (men inte för långa kampanjer, där är det D&D som är vanligast)
Vanligaste genren: Skräck

Mina topp tio (utan inbördes ordning):
- Ve och Fasa spelar Sjuk med Delta Green
- Rollspelsdags spelar Kvalet med Skrômt
- Syndikatet spelar Roi-De-Rats med Lex Occultum
- Red Moon Roleplaying spelar Gallery of Souls med Kult
- Rollspelarna spelar Riket med D&D
- Sweden Rolls spelar Forbidden Lands
- A Grim Podcast of Perilous Adventure spelar The Enemy Within med WFRP
- Soloäventyret spelar Winter Hills med Bortom
- Röda Pesten spelar Skjut dem i huvudet
- Sweden Rolls spelar säsong 2 av Vaesen
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag är inte lika intensivlyssnande som gentlemannen före mig i tråden...
Har kommit fram till december 2020 i Mindys bräd- och rollspelspodd, men nu blev det en paus så ska jag lyssna ikapp Nordnordost helt (september 2021 någonstans är jag). Sen har jag några avsnitt Spelhyllan att ta ikapp också (4 stycken enligt min pod-app).

Lånt kvar innan jag behöver spana in någon ny pod. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Själv skulle jag vilja att det kom fler avsnitt av alla spelsnackarpoddarna, samt kanske en eller två nya sådana.
Medhåll. Jag följer Effekt, Fear of a Black Dragon, Fummelpodden, Nordnordost, Signaler från zonen, Spelhyllan, Spelsnackarna och lyssnar även sporadiskt på Mindy men det räcker inte. Tvingas därför lyssna på icke rollspelsrelaterade saker som P3 Dystopia, Historiepodden och mitt senaste fynd, P3 ID.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Själv skulle jag vilja att det kom fler avsnitt av alla spelsnackarpoddarna, samt kanske en eller två nya sådana. Det är mycket AP därute, men mindre snack.
Jag med! Har all respekt för AP, såvitt jag förstår är det en svår konstform, men det är dessvärre inte för mig. Spelsnack kan jag däremot inte få nog av 😁
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Medhåll. Jag följer Effekt, Fear of a Black Dragon, Fummelpodden, Nordnordost, Signaler från zonen, Spelhyllan, Spelsnackarna och lyssnar även sporadiskt på Mindy men det räcker inte. Tvingas därför lyssna på icke rollspelsrelaterade saker som P3 Dystopia, Historiepodden och mitt senaste fynd, P3 ID.
Du borde pröva Creepypodden!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Du borde pröva Creepypodden!
Skräckiga saker är inte min kopp te (vilket gör det högst ironiskt att jag hört andra beskriva De fördömda "som om Stephen King skrivit västern") men jag kan låna Creepypodden ett öra i alla fall. Den kanske överraskar på ett positivt sätt. :)
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Här kommer tips på lite actual play! Vi spelar mitt egenkomponerade rollspel Den Svarta Jorden i Västra Götaland i podcasten Komintern. Del 1 finns tillgänglig nu och fortsättningen kommer att publiceras under kommande söndagar.

Någonting i Göteborg är ruttet och surt, på djupet. I dess själva grund, i jorden, vilar en vedervärdig ondska. Folk i Göteborg mår dåligt på ett alldeles unikt sätt, och det ligger till grund för spektakulära händelser som sjukhusspionen, estoniakatastrofen och palmemordet. Och det är här som ett skrivarkollektiv från Hjällbo kastas in i en bisarr högermanifestation i samband med bokmässan.

Lyssna här:
https://soundcloud.com/kominternpodd%2Fden-svarta-jorden-del-1
Eller här:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
För den som gillar/spelar Delta Green så är The Redacted Reports ett självklart val. Mycket bra producerat och liknar mer radioteater. Lättlyssnat med 1h avsnitt. De kör både officiella äventyr och egenskrivna.

Börja med Session Zero och därefter Big Sky.

 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Draget från mitt minne så är det följande jag lyssnat mest på 2021
Altors Vidder
Röda Pesten Rollspelspodd
Mindy
Spelkult
Bortom Bortom
Fummelpodden
Three Skulls Tavern

Saknar även Rollspelsmåndag och Signaler Från Zonen som varit mer aktiva tidigare år.

Fick även ett tips att Sveriges Radio har börjat sända en rollspelspodd. Nämligen Finna Dolda Ting - En rollspelspodd från barnradion. Den är väl kanske främst inriktad till yngre lyssnare men alltid kul när det smygit sig in lite rollspel i SR.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag började lyssna på Frankenstein's RPG efter att de var med i toppen av någon omröstning om bästa poddar i en annan tråd. Rätt trevligt snack om spelmekaniker. Jag började från början och är bara en handfull avsnitt in så jag vet inte vad de sysslar med i den aktuella säsongen dock, men kan nog rekommenderas annars.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Här kommer tips på lite actual play! Vi spelar mitt egenkomponerade rollspel Den Svarta Jorden i Västra Götaland i podcasten Komintern. Del 1 finns tillgänglig nu och fortsättningen kommer att publiceras under kommande söndagar.
Jag har nu lyssnat på första delen. Superkul, bra samspel mellan spelarna, intressant story.

Fortsätt så!

/Magnus
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Jag har nu lyssnat på första delen. Superkul, bra samspel mellan spelarna, intressant story.

Fortsätt så!

/Magnus
Tackar för detta! Kul att det uppskattades. Del 2 publiceras imorgon, och tredje och sista delen kommer om en vecka.

Själva spelet är till stora delar färdigskrivet och om gudarna vill så kanske jag listar ut hur jag ska lyckas få det i tryck nån gång under 2022.

/daniel
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Tackar för detta! Kul att det uppskattades. Del 2 publiceras imorgon, och tredje och sista delen kommer om en vecka.

Själva spelet är till stora delar färdigskrivet och om gudarna vill så kanske jag listar ut hur jag ska lyckas få det i tryck nån gång under 2022.

/daniel
Som sagt, nu finns del 2 ute!

 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Den Svarta Jorden i Västra Götaland

Någonting i Göteborg är ruttet och surt, på djupet. I dess själva grund, i jorden, vilar en vedervärdig ondska. Folk i Göteborg mår dåligt på ett alldeles unikt sätt, och det ligger till grund för spektakulära händelser som sjukhusspionen, estoniakatastrofen och palmemordet. Och det är här som ett skrivarkollektiv från Hjällbo kastas in i en bisarr högermanifestation i samband med bokmässan.
Bästa nytillskottet på länge, mycket brus (AP) därute men det här skiljer ut sig (tycker jag - sträckade när jag snubblade på den) Lite alergisk mot ideoogisk färgning men här funkar det bra per självdistans - kul! =9
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Vanligaste genren: Skräck
Ja. Och ibland blir det för mycket av det goda (onda?) Även om Svarta Jorden var skräckigt så var det ju bara så mycket skräck - nä, det var uppiggande. Och de vackra recitationerna, folk får klaga hur mycket de vill på att läsa innantill, Komintern rockar.

Jag menar inte att det behövs trams, men jag ljuger inte när jag säger att jag blir glad av att lyssna på Gestalts Troubleshooters. Nej, det är inte trams, det är min barndoms varma minnen av Spirou et al. Och min största AP-upplevelse hittills: Rollspelsdags Hindenburg. Inte heller det trams men kanske något vi kan kalla 'spelglädje', det är deras usp - de spelar med varandra. Samt deras divisionsuppflyttande ljudproduktion förstås, andra borde lyssna och lära.

Fast Rollspelsdags Skrômt är glimmrande också, så det är kanske inte skräcken i sig som är problemet? Det blir 13 på dussinet, det blir brus och slentrian, inget som skiljer den ena från den andra - fickljummet som "schwedenkrimi" typ (vi tittar stint på dig Camilla Läckberg)

Nu kanske det är fel forum för min fråga - nådige moderatorn månde flytta mig - inlägget växte när jag bara skulle säga "Troubleshooters var kul - finns det mer?" Men kanske är det egentligen bruset som är pudelns kärna. Mat för tanke - middag, någon? (Jag bjuder)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Fast Rollspelsdags Skrômt är glimmrande också, så det är kanske inte skräcken i sig som är problemet? Det blir 13 på dussinet, det blir brus och slentrian, inget som skiljer den ena från den andra - fickljummet som "schwedenkrimi" typ (vi tittar stint på dig Camilla Läckberg)
När det kommer till just skräck och AP i Sverige undrar jag om inte vår Chock-kampanj är mer av en frisk fläkt än Skrômt. Bortser en från (Den förvisso ganska stora) detaljen i metaploten som gör Kvalet till det den är så är den väldigt mycket i linje med den mesta andra skräcken som en får av AP-poddar. Det är misär och ångest och karaktärsrollspelande med tyngd.
Chock-kampanjen är å andra sidan skräck som inte tar sig själv på särskilt stort allvar, något jag känner inte syns så ofta. Det är scooby doo och flams, samtidigt som det är skräck och läskigt.
Skrômt är ju helt klart bättre, men det känns mindre unikt om en ser till vad som produceras av poddar.

Men det kanske bara är jag.
 
Top