Den stora tråden om rollspelspoddar

TopknotSwe

Veteran
Joined
3 Apr 2019
Messages
19
Jag såg att någon svensk podd skulle göra en Batman kampanj, men jag har tappat bort det. Vet någon vem det är som skulle göra det och i så fall när det kommer ut?
Det stämmer att jag gör en sak undernamnet Gothams Räddning på Mindy På Äventyr :D I Batmans värld :D första avsnittet släpps 4 augusti
 
Last edited:

TopknotSwe

Veteran
Joined
3 Apr 2019
Messages
19
Jag är hemskt ledsen att behöva pusha det här, men det är något som vägt på mig länge. Jag känner att det skaver lite, men jag tycker det känns lite konstigt. Så atteh...

...varför har Mindy, en rollspelspodd som så vitt jag har hört drivs av män, en kurvig tjej som maskot? Om man hade velat signalera någon sorts kvinnligt deltagande, hade man inte faktiskt kunna bjuda in en kvinnlig värd? Förlåt om det är lite elakt, men det har vägt på mig och fått mig att kanske bedöma Mindy lite hårdare än jag borde.
Hej, Mindy kommer ifrån en sammansättning av namnen Mi(cke) och (A)ndy, grundarna av podden. Eftersom Mindy allmänt sett, och mer vanligt förekommande, är ett kvinnligt namn började vi se podden lite som vår dotter och efter arbete tillsammans med illustratören så blev loggan av en "nördig feminin karaktär", för vissa tillsynes "en kurvig tjej". Vi valde "Mindy" som logga eftersom vi tycker hon representerar namnet på podden väl samt eftersom vår uppfattning var att bräd- och rollspels-"poddosfären" var övervägande mansdominerad. Vi på Mindy både önskar och jobbar för att vara så inkluderande som vi kan och hade gärna sett en mer pluralistisk och variationsrik medlemsbas inom hobbyn.

Vi söker ständigt efter att ha ett så variationsrikt deltagande i podden som möjligt och få ta del av så många olika röster som möjligt. Vi ser dock fortfarande ett problem med att nå vissa röster, då hobbyn i stort fortfarande för oss känns övervägande mansdominerad till antalet potentiella gäster. Vi på Mindy tar dock gärna emot förslag på nya intressanta gäster, gärna sådana som kan bredda vårt utbud av röster inom hobbyn.

Hoppas det är svar på din fråga :).

/Micke från Mindy
 
Last edited:

TopknotSwe

Veteran
Joined
3 Apr 2019
Messages
19
Micke på Mindy håller på med en rätt omfattande grej med Batman. Vet inte när det är tänkt att börja släppas, men tror det är ett tiotal avsnitt som börjar närma sig klart så det borde hända inom kort. Många gäster från andra poddar som är med och dubbar slps. Verkar kunna bli hur bra som helst typ.
Stämmer projektet är rätt omfattande. Spelar fortfarande in men har redigerat klart en buffert på 12 avsnitt :D. så illustrationer som är på väg in och en massa härliga individer som gästar oss som dubbningar :D Det utspelar sig i Gotham City och lite i Batmans värld. Så hoppas folk kommer tycka det är intressant att lyssna på :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Stämmer projektet är rätt omfattande. Spelar fortfarande in men har redigerat klart en buffert på 12 avsnitt :D. så illustrationer som är på väg in och en massa härliga individer som gästar oss som dubbningar :D Det utspelar sig i Gotham City och lite i Batmans värld. Så hoppas folk kommer tycka det är intressant att lyssna på :D
Vem är spelarkaraktärerna? Spelar någon Batman?
 

TopknotSwe

Veteran
Joined
3 Apr 2019
Messages
19
Vem är spelarkaraktärerna? Spelar någon Batman?
Ingen kommer spela Batman då han inte närvara. Amanda Stenback spelar Haley Holland och man kommer få följa hennes resa för att rädda Gotham. Men har inkluderat lite av skurkarna. Så där i Gotham. I Batmans universum :D
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Höjdare den här veckan

1. Ve och fasa

Sällan har jag provocerats så som jag gör av Alfs totala chefshaveri i Ve och fasa. Det kryper i mig när han duckar ansvar och ägnar all sin tid åt att tänka på ett pressmeddelande han ska skriva och vad han ska säga till statsminister Reinfeldt. Strålande rollspelat!

2. Mindy snackar med Ulf Magnusson
Ulf hjälpte mig mycket när jag arrangerade på konvent i början av 90-talet. Utan hans och hans brors hjälp hade vi inte lyckats göra Cyberpunk så populärt på konvent i Sverige.

3. Sweden rolls slaktar SLP-namn
Jon Erecticus … kändes som ett Biggus Dickus-ögonblick! :D

4. Rollspelsdags är så himla obehagligt
Inte så mycket plotten, men Conny … det blir särskilt läskigt när man hört Micke som den fantastiskt trevliga spelledaren i Hydrans rättvisa och pratat lite med honom över nätet. Hur kan hans rollperson vara så … hemsk?

5. Rollspelshyllan pratar med Emelie Drottz
Vi får veta mer om Emelie från Rollspelarna i Rollspelshyllans senaste avsnitt. Alltid roligt att höra mer om de som jag lyssnar på varje vecka.

6. Rollspelarnas ljudläggning
Den absoluta höjdpunkten var nog ändå till slut ljudläggningen av avsnitt 41 av Rollspelarnas D&D-kampanj. Subtilt men kraftfullt, med tydliga teman för musiken kopplade till situationerna, och ljudeffekter som förstärkte utan att ta över.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Höjdare den gångna veckan.

1. Ulvens sista anrop
Spännande med alternativ historia. Fick mig att läsa mer om Ulvens sista dagar.

2. De övergivnas armé
Jag har sagt det förr, men De övergivnas armé fumlar mycket, och det är alltid så uppfriskande att höra deras oförställda glädje när detta inträffar, blandad med viss skräck inför vad som komma skall.

De har tagit “play to fail” till en ny nivå.

3. Ve och fasa
Det blir bara mer och mer otrevligt. Nu är jag arg på Jessica och Matilda som brutit karantänen! Det är som om gänget har en lista med grejer som gör mig upprörd och frustrerad, och sen spelar så hårt de kan på det som möjligt!

4. Bakom lyckta dörrar
Fascinerande att följa förflyttningen till en helt annan plats i världen. Bra med tempoväxlingar, det blir lätt så himla tungt annars.

5. Röda Pestens återförening
Gaaaah! När gruppen bråkar internt blir jag alltid frustrerad genom proxy för spelledaren. Ska bli intressant att se hur gruppen hanterar sina inre, bokstavliga stridelser.

6. Rollspelsdags vinjett
Superläskig och stämningsfull vinjett som inleder Rollspelsdags Skrômt-minikampanj.

7. Rollspelarnas experiment-omgång
Väldigt spännande att lyssna på Rollspelarnas “fråge-omgång”. Väldigt effektfullt efter en så lång kampanj där så mycket etablerats sedan kasta allt in i kaos, reda upp det och sen kaos igen!

EDIT: Just fan glömde Källaren med Mindy. Supercoolt med alla SAN-chocker så snabbt in i omgången! Känns som ett superkoncentrat av CoC! Gillar det skarpt!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
En konstigt vecka med ikapplyssnande och lite förvirring. Särskilda observationer:

Ve och fasa
⁠“Absolut Torr”. Verkligen vidrigt avsnitt. Mycket bra användande av sublima ljudeffekter (Casio-klockan), riktigt hemska beskrivningar av den drabbade.

Ungefär dubbelt så långt som jag orkar med, så det tog en bra stund att ta mig igenom det, behövde tre sittningar och lite bakåtspolande.

Vi spelar rollspel
⁠Jag älskar absurda uttalanden från rollpersoner. Bäst denna vecka var Urmaris “jag vill ta fram lille basilisken Felix, han bor i min luva, han har ju också goggles på sig så att han inte ska stirra på någon”.

Röda pesten är verkligen rollspelare
⁠Som ni säkert redan vet älskar jag när det spelas rollspel ungefär som när man sitter kring bordet. Röda pesten drar det till sin spets, jag kastas mellan att heja på rollpersonerna och skrika på dem, “va fan gööööör ni?” … precis som i riktigt rollspelande! Nu senaste när de skulle lämna information till Marcus Proctor och istället endast försöker pumpa honom på info och blir uppbragta när han försöker få dem att dela med sig av sin information.

Gestalt hinner med mycket
⁠Jag är imponerad av hur mycket plats rollpersonerna får ta i Gestlats Hindenburg-kampanj, samtidigt som spelledaren hinner med att föra berättelsen framåt. Det händer alltid något samtidigt som rollpersonerna utvecklas, det är sällan antingen det ena eller det andra.

Rollspelarna
Just ja, Rollspelarnas Recap av recaps var intressant. Det har hänt så himla mycket i den kampanjen som jag glömt hände ... men det har ju gruppen själva glömt, misstänker jag
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Att lyssna på strid är oftast tråkigt. Det är lite som att lyssna på någon beskriva dans, mekaniskt och själlöst på nått sätt. Det är något som de flesta poddar lider av, tyvärr, där mekaniken tar över och dramat känns ... mekaniskt ... lite som strider i D&D4, när man hunnit halvvägs visste man hur det skulle sluta och så var det bara mekaniskt jidder kvar.

Så känns strider i poddar. Och så dör ju aldrig någon rollpersoner heller ... :(

Mina höjdare denna vecka:

The Adventure Zone

Förvirring när de döper sitt skepp till Coriolis. Varje gång de säger namnet tänker jag på ett annat rollspel.
Och i senaste avsnittet när de säger “I attack the darkness” och det makes sense!

Sweden Rolls

Har kommit igång med Forbidden Lands igen, det spel som gjorde att jag började lyssna på dem. Ömsint och bitterljuvt, och ett chockerande avslöjande på slutet!*

* Inte chockerande, men ett tag var jag nervös att Dominic skulle sluta vara med i podden helt!

Rollspelarna
Igen, musikläggningen. När jag insåg att jag lyssnade på en LÅNGSAM variant av Lysander-marschen var det mind blown!

Ve och fasa

För övrigt anser jag att Alf Jönsson måste förstöras.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Att lyssna på strid är oftast tråkigt. Det är lite som att lyssna på någon beskriva dans, mekaniskt och själlöst på nått sätt. Det är något som de flesta poddar lider av, tyvärr, där mekaniken tar över och dramat känns ... mekaniskt ... lite som strider i D&D4, när man hunnit halvvägs visste man hur det skulle sluta och så var det bara mekaniskt jidder kvar.

Så känns strider i poddar. Och så dör ju aldrig någon rollpersoner heller ... :(
Älskar att du besvarar en fråga som ställts i ett annat forum :)
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
54
Så känns strider i poddar. Och så dör ju aldrig någon rollpersoner heller ... :(
Vill man höra rollpersoner dö ska man lyssna på Skype of Cthulhu 😊 Tror en spelare var inne på sin femte rollperson när de gick i mål med Horror on the Orient Express.

Den är dock inte för alla. Helt oproddad, och med ganska avslappnade rollgestaltningar. Ibland glimrar de dock till. Och väldigt skön att somna till 😉

(Jag hade nöjet att få vara med, men det blev ohållbart att gå upp och spela varje måndagsnatt kl 02–04 😅)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Är det någon som vet vad som hänt Syndikatet?
De brukar ju visserligen inte släppa grejer med någon större regelbundenhet (men jävlar vad bra det blir när det väl kommer).
Nu har det dock gått nästan ett år sedan de släppt en AP. :(
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nu har Soloäventyret dragit igång sin julkalender. Jag är med som "dubbspelare", med andra ord jag spelar in lite repliker i efterhand som Robert sedan lägger in vid lämpliga ställen

Så om någon vill höra hur jag låter i verkligheten, så lyssna på första avsnittet. Jag är John Mallory.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Så om någon vill höra hur jag låter i verkligheten, så lyssna på första avsnittet. Jag är John Mallory.
Och om någon vill veta hur det låter när @Magnus Seter faktiskt spelar John Mallory så kan man göra det den andra advent i Patreonäventyrets adventskalender. Eller ja, åtminstone för de som är villiga att betala 10 spänn för det. Varje advent släpps nämligen ett avsnitt i kapitlet Secrets på min Patreon, vilket är en helt fristående berättelse från årets julkalender men som utspelar sig på samma plats och ger rampljuset till andra personer.

.Winter Hills - Season 1 - Patreon Secrets _ small.jpg
 
Top