Den stora tråden om rollspelspoddar

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Ett tag för länge sen lyssnade jag på en podd som hette Öppethusgruppen. De hade lite snack som jag lyssnade på men ibland också AP (som jag inte lyssnar på alls). Har ingen aning om den finns kvar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Ett tag för länge sen lyssnade jag på en podd som hette Öppethusgruppen. De hade lite snack som jag lyssnade på men ibland också AP (som jag inte lyssnar på alls). Har ingen aning om den finns kvar.
Tror inte de är aktiva längre, men det var en riktigt skön pod, saknar den.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Lyssnar på kanske ett 30-tal poddar. Av dem en rollspelspodd, Red Moon Roleplaying. Försöker ibland lyssna på andra rollspelspoddar men inget är tillnärmelsevis lika bra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Lyssnar på kanske ett 30-tal poddar. Av dem en rollspelspodd, Red Moon Roleplaying. Försöker ibland lyssna på andra rollspelspoddar men inget är tillnärmelsevis lika bra.
Red Moon Roleplaying har en bra mixa av karaktärsutveckling och utveckling av berättelsen. Spelarna är duktiga på att föra berättelsen framåt samtidigt som de fördjupar sina karaktärer.

Så jag håller med om att de är superbra!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har haft ett av mina sällsynta podcast-ryck. Det var trevligt. Jag lyssnade på:
  • Nordnordost 86. Har lyssnat på de här goa gubbarna rätt selektivt, detta var åttonde avsnittet. Det här var lika sävligt, associativt och mysigt som vanligt. Bredd, djup och en plasternacka.
  • Morrus’ Unofficial Tabletop RPG Talk: 150. Aldrig hört denna förr. Mycket nyheter, men också Shannon Applecline som gäst. Morrus och hans sidekick har sköna brittiska accenter, är entusiastiska, smarta, kunniga. Morrus verkar lika sympatisk i verkligheten som hans persona på hans forum. Mycket bra, men jag vet inte om jag orkar hänga med i deras tempo med en pod i veckan.
  • Dragon Talk: Molly Ostertag and Cassandra Khaw, Insight Check with Makenzie De Armas. Detta är alltså Wizards officiella DnD-pod. Pratig, lite intern, som om de gjorde en pod för andra på Wizards. Inte aktivt dåligt, men inte heller mycket att skryta om. Får lätt stryk av de sävliga norrlänningarna, trots skillnaden i budget.
 
Last edited:

TopknotSwe

Veteran
Joined
3 Apr 2019
Messages
19
Jag har börjat lyssna på Mindys efter att fummelpodden, nordnordost och spelhyllan fått slut på avsnitt. Här känns det istället som att det släpps nya avsnitt fortare än jag lyssnar. :D

Imponerande intervjuoffer ni fått ihop om ni nu läser här!
Tack så mycket. Blev informerad av en god vän :) har ett högt tempo men det är så vi gillar det. Kul du lyssnar :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Mindy är nog min favoritpodd om rollspel. Avsnitt släpps i högt tempo men med hög kvalité, gästerna som intervjuas är intressanta, men allra mest härligt är den entusiasm och glädje som genomsyrar avsnitten!

Andra poddar jag lyssnar på är Fummelpoddden, Spelsnackarna, Bortom bortom (inte verksam längre tror jag dock?), Spelhyllan och Syndikatet. Alla fantastiska poddar!

Har någon tips på fler intervjupoddar är jag idel öra 😁
 

TopknotSwe

Veteran
Joined
3 Apr 2019
Messages
19
Mindy är nog min favoritpodd om rollspel. Avsnitt släpps i högt tempo men med hög kvalité, gästerna som intervjuas är intressanta, men allra mest härligt är den entusiasm och glädje som genomsyrar avsnitten!

Andra poddar jag lyssnar på är Fummelpoddden, Spelsnackarna, Bortom bortom (inte verksam längre tror jag dock?), Spelhyllan och Syndikatet. Alla fantastiska poddar!

Har någon tips på fler intervjupoddar är jag idel öra 😁
Tack så mycket för det fina betyget :) fummelpodden, spelsnackarna, bortom bortom och spelhyllan lyssnar jag också på. Plus Nordnordost. Älskar verkligen att man ibland får tips på te och mat :) Sedan lyssnar jag på lite olika Ap poddar vilket är trevligt :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Mindy är nog min favoritpodd om rollspel. Avsnitt släpps i högt tempo men med hög kvalité, gästerna som intervjuas är intressanta, men allra mest härligt är den entusiasm och glädje som genomsyrar avsnitten!

Andra poddar jag lyssnar på är Fummelpoddden, Spelsnackarna, Bortom bortom (inte verksam längre tror jag dock?), Spelhyllan och Syndikatet. Alla fantastiska poddar!

Har någon tips på fler intervjupoddar är jag idel öra 😁
Sveriges första rollspelspod: Märklighetstroget var en intervjupod. Avsnitten finns nog fortfarande att finna på archive.org. Är du sugen på 10 år gamla intervjuer så kan det vara värt besväret att googla fram dem.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Sveriges första rollspelspod: Märklighetstroget var en intervjupod. Avsnitten finns nog fortfarande att finna på archive.org. Är du sugen på 10 år gamla intervjuer så kan det vara värt besväret att googla fram dem.
Stort tack för tipset! Ska kolla upp den 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Min höjdare förra veckan:

1. Korta serier
För mig som lyssnar på många olika AP-poddar är det uppfriskande med korta serier. Till exempel Sweden Rolls som kör 8 avsnitt konsekvent för en halvsäsong och sen är det något annat i 8 avsnitt. Rollspelsdags och Röda Pesten också, och Gestalt till exempel.

2. Sömlös improvisation
Ve och fasa imponerar på mig genom att de improviserar mycket kring sina rollpersoner och hela tiden plockar upp tråden som antingen SL eller spelaren själv lämnar. Ing diskussioner, inga protester utan ett enkelt “just det” när SL har sagt typ “ja men du har ju alltid varit rädd för spindlar”.

3. Förvirring
Ibland blir det lite väl många avsnitt på en gång som ligger på kö i spelaren. Då kan det hända att jag helt enkelt missar ett eller några avsnitt och så spelar appen automatiskt upp ett nytt avsnitt … som alltså är tre avsnitt längre fram i äventyret än jag senast var med. Hände igår med Altors vidder. “Va har de hittat kistor? Det minns inte jag … jag måste ha glömt det … nämen … nu fattar jag ingenting”. Jag hade missat två avsnitt …

Veckans önskemål
Jag önskar att fler poddar säger hur lång den aktuella säsongen/kampanjen/äventyret kommer att vara. Det är mycket lättare att orka hänga med om jag vet att det är 8, 14, 26 avsnitt eller vad som helst. Bara jag vet hur många avsnitt det är tänkt att vara. Jag hajar att man inte alltid har koll när man börjar hur många avsnitt det blir, men jag önskar ändå att jag fick veta det på ett ungefär när jag börjar lyssna på en säsong/kampanj/äventyr.

Poddar jag lyssnar på
Rollspelarna
A Grim Podcast of Perilous Adventure
Red Moon Roleplaying
Sweden Rolls
The Adventure Zone
The Good Friends of Jackson Elias
Mud&Blodd
Soloäventyret
Grognard Files
Effekt Actual Play
De övergivnas armé
Mindy på äventyr
Total Party Kill
Gestalt
Altors Vidder
Rollspelsdags
Spelhörnan
Vi spelar rollspel
Ve och fasa
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Rollspelarna
A Grim Podcast of Perilous Adventure
Red Moon Roleplaying
Sweden Rolls
The Adventure Zone
The Good Friends of Jackson Elias
Mud&Blodd
Soloäventyret
Grognard Files
Effekt Actual Play
De övergivnas armé
Mindy på äventyr
Total Party Kill
Gestalt
Altors Vidder
Rollspelsdags
Spelhörnan
Vi spelar rollspel
Ve och fasa
Om vi leker med tanken att jag faktiskt skulle ta mig tiden att lyssna på en AP-podd - vilken ska jag då välja? Vilken är bäst? Och varför?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Om vi leker med tanken att jag faktiskt skulle ta mig tiden att lyssna på en AP-podd - vilken ska jag då välja? Vilken är bäst? Och varför?
Jag skulle välja Sweden Rolls. De spelar Forbidden Lands, Coriolis och Dungeons & Dragons. Rätt korta säsonger med åtta avsnitt per halvsäsong, vilket innebär att man får en story som man kan hänga med i och som har någon form av avslut eller tydlig cliffhanger. Så då kan man testa utan att känna att man måste lyssna på 48 avsnitt.

Sweden Rolls har en väldigt bra personkemi och Andreas Lundström är en bra spelledare. De är inte alltför "karaktärsnördiga" utan spelar mer så som jag är van att spela. Roliga och sympatiska spelare i gruppen. Bra ljudkvalitet. Spelar på engelska, för en internationell publik.

Om du är beredd att testa något som är långt så rekommenderar jag en äldre genomspelning av Roi de Rats, av rollspelspodden Syndikatet. Stämningsfullt, välproducerat och utspelar sig i en miljö som inte är så vanlig i rollspelsäventyr, Frankrike pre-revolution. Den är visserligen 42 avsnitt lång, men väl värd att lyssna på. Gruppen har en dynamik som jag uppskattar, och deras rollpersoner är av och till briljant skumma. Spelar på svenska.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Om vi leker med tanken att jag faktiskt skulle ta mig tiden att lyssna på en AP-podd - vilken ska jag då välja? Vilken är bäst? Och varför?
Om du vill ta ett tips från någon som inte gillar AP men efter upprepade försök bara tagit sig genom ett enda äventyr så:
PodCon avsnitt 301-306, sex avsnitt om två timmar vardera där de spelar ett äventyr till KULT.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Om vi leker med tanken att jag faktiskt skulle ta mig tiden att lyssna på en AP-podd - vilken ska jag då välja? Vilken är bäst? Och varför?
Red Moon Roleplaying. Inget flams och trams utan immersion med fantastiskt duktiga spelare och spelledare. Spelar med kult men även D&D och en helt del annat. Allt från långa kampanjer till one-shots. Allt klippt och snyggt packeterat.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Om du vill ta ett tips från någon som inte gillar AP men efter upprepade försök bara tagit sig genom ett enda äventyr så:
PodCon avsnitt 301-306, sex avsnitt om två timmar vardera där de spelar ett äventyr till KULT.
Försöken gjordes på olika podcasts, men jag kom igenom den här på första försöket. Kanske kan vara ett hjälpsamt förtydligande.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Om vi leker med tanken att jag faktiskt skulle ta mig tiden att lyssna på en AP-podd - vilken ska jag då välja? Vilken är bäst? Och varför?
Det beror ju helt på vad du är ute efter. Personligen har jag svårt för engelsktalande poddar, speciellt när de inte har engelska som modersmål, då allas röster är så oerhört viktigt för poddar och det känns oftast som om engelskan stör.
Vill du ha seriöst spel med exemplarisk karaktärsgestaltning? Svartviken Rollspelspodd. Vill du ha humor (ibland ganska låg dock) och nostalgi? Vi spelar rollspel. Utan att bryta med jante för mycket vill jag gärna inbilla mig att vi i Rollspelsdags är bra och varierande, om en vill ha omväxling i vad som kommer och gärna varvar humor med seriöst spel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det beror ju helt på vad du är ute efter. Personligen har jag svårt för engelsktalande poddar, speciellt när de inte har engelska som modersmål, då allas röster är så oerhört viktigt för poddar och det känns oftast som om engelskan stör.
Vill du ha seriöst spel med exemplarisk karaktärsgestaltning? Svartviken Rollspelspodd. Vill du ha humor (ibland ganska låg dock) och nostalgi? Vi spelar rollspel. Utan att bryta med jante för mycket vill jag gärna inbilla mig att vi i Rollspelsdags är bra och varierande, om en vill ha omväxling i vad som kommer och gärna varvar humor med seriöst spel.
Ja, en bra variant är att lyssna på Hydrans rättvisa med Rollspelsdags. Det är nog min favoritkampanj när det gäller AP-poddar. Något längre än en Sweden Rolls-säsong, men ett strålande exempel på när balansen mellan berättelsen och rollfigurerna är närapå perfekt.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Gah jag ligger så mycket efter så att det verkar aldrig ta slut i poddspelaren.

Höjdare den här veckan:

1. Spelhyllan med Pontus Wolke

Jag vill slå ett slag för samtalspoddar, som Spelhyllan, Fummelpodden, Nornordost och Mindy till exempel. Nu senast lyssnade jag på Spelhyllan som pratade med GothCon-generalen. Mycket trevligt och ett hanterbart format på runt 25 minuter.

2. Väsen och breven från Linnea

Flera poddar har spelat Väsen från Fria Ligan. Sweden Rolls, Gestalt och nu Röda Pesten. Det är superkul att se hur de olika spelledarna använder greppet med ett slott/gods och brev från Linnea för att sätta igång kampanjerna. Same same bit different.

3. Ruadans utveckling i Sweden Rolls spelar Baldur's Gate

Vi som spelat dataspelet Baldur's Gate vet vad som ligger framför äventyrarna i Sweden Rolls genomspelning av Baldur's Gate, och vad som är olika vägar för huvudpersonen att vandra. Vi säger inget om det för att inte spoila, men det är fantastiskt kul att följa hur rollfiguren utvecklas och samtidigt veta varför.

Önskemål

Mer tid på dygnet. Det räcker så.
 
Top