Den stora tråden om rollspelspoddar

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Deras sågning av 1:a utgåvan av WFRP var också riktigt kul, och det säger jag som ett (låt vara inte okritiskt) fan. :D
De har sina roliga sidor, men jag märker också väldigt tydligt att de inte alls har samma smak och bedömningsgrunder som jag har. :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vilka rollspelspoddar har ni lyssnat på mer än en gång?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Vilka rollspelspoddar har ni lyssnat på mer än en gång?
Well, Rollspelsdags. Kanske kan låta förmätet, men dels så har jag behövt brusha upp på händelser för länge sedan och dels så är jag stolt över vår produktion och tycker vi är fantastiska (fuck jante). Egen är bäst, eller vad en säger.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag har mest lyssnat om enskilda avsnitt som lämnat ett starkt intryck.
Candle Cove (WOD AP) av RPPR
En explosiv begravning (Coriolis AP) av VSR
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Okej, så en podcast som inte är bra egentligen men som jag verkligen gillar är Roll High or Dies FASERIP actual play ”X-universe”. En grupp normala men antisociala människor i Huston Texas får superkrafter efter att ett Terragen moln paserat över staden och aktiverat deras inhuman DNA. De blir sedan superskurkar. Det är en kampanj där tonen är all over the place, spelledaren gör ett ganska dåligt jobb, spelarna inte följer handlingen, nya spelare som kommer in under kampanjen lämnas utanför gruppen i flera sessioner och en massa annat. Men alla verkar ha smittsamt kul! Att spelledaren är stenhård med alla småregler och att spelarna måste säga exakt vad de gör ser till att utvecklingen från att de är klåpare med krafter de knappt kan använda, till att de är farliga muppar som inte kan undvika collateral damage, till semi-kompetenta psykopater som ”puddels” polisstationer och dödar hundratals för att de vill ta ut sina frustrationer, till att de blir kompetenta skurkar och till slut är de skurkar i världsklass blir naturlig. Utan att deras stats blivit särskilt mycket, om alls, bättre. På vägen åker de till andra dimensioner, slåss mot hjältar, bygger en galen A.I., låtsas vara hjältar, dödar varandras familjer från andra dimensioner där de aldrig dog (för familjen gjorde honom svag!) och en massa annat. De struntar också i alla de stora handlingsspåren. Vid ett tillfälle inträffar något som har globala konsekvenser och dödar en spelarkaraktär... De väljer att göra inget åt det utan istället kidnappar de en filmstjärna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Mina podcasts denna vecka:

Syndikatet med Roi-de-Rats = alla avsnitt plus eftersnacket.

Jag har sträcklyssnat Syndikatet spela Roi-de-Rats till LexOccultum. Så inga andra poddar har trängt sig på, så de kommer jag att lyssna ikapp kommande vecka!
Mina höjdare:
1. Den totala euforin när ett avsnitt med spännande planering, klättring, springande, skjutande, ridande och en massa käbbel mellan rollpersonerna avslutas med en fejkfransk ränessansversion av "I wan't you back". Sån jälva slutfanfar på ett spännande deläventyr.
2. Käbbel på rätt nivå. Jag gillar verkligen hur Syndikatet (bland andra) håller käbblet mellan rollpersonerna på rätt nivå. Det tar aldrig överhanden och stoppar upp spelet. Nu när jag lyssnat på Masks, Tsarens röst, Miami 1984 och Roi-de-Rats börjar jag känna igen stilen och imponeras av hur myckt spelarna låter sina rollpersoner utvecklas utan att storyn tar stryk och blir att bara handla om dem.
3. Glädjen i spelgruppen, även när det är jobbigt för rollpersonerna och allt inte går som man vill så tycker jag att gruppens glädje att spela med varandra verkligen lyser igenom.

Just ja måste ju säga att det där Syndikatet gör med att blanda in moderna låtar i fejkgammal tappning är helt suveränt och ett väldigt distinkt "trademark" så att säga. Var i helskotta hittar de alla de där konstiga versionerna?

EDIT: Och så hittade jag låten!

 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Har hört mycket om syndikatets Roi-de-Rats. Ska lyssna på när jag kommit igenom deras oktoberlandet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Huga! Nu är jag i gång med poddlyssnande igen, har tagit mig igenom covid-dimman!

Mina höjdpunkter de senaste två veckorna.

1. Nykomlingar
Med musik tänker jag lite "nu har väl allt bra gjorts" varje nytt år. Men det är ju fel.
Likaså med rollspelspoddar, känner jag. "Nu har väl allt bra gjorts" och "nu har väl alla som vill göra en podd gjort det". Men det är ju fel.
Så jag vill hylla alla nykomlingar ... för min del är det just nu Gestalt och Röda Pesten som är "nyast". Och tänk ... för ett år sedan var Rollspelsdags nykomlingar ... konstig känsla, va?
😃


2. Spelledare som spelare
Det är så himla roligt att höra spelledare som spelare. Axel från Vi spelar rollspel, Micke från Rollspelsdags, Robert från Soloäventyret, det är så kul att höra deras röster i en annan situation, en situation där de inte har den totala SL-kontrollen ... men där man ändå hör spår av den rollen i rösten och i valen för rollpersonen.

3. Rollspelsdags spelar Doctor Who ... nä, Skuggornas mästare
Jag kan inte skaka av mig känslan av att Rollspelsdags nuvarande kampanj är en säsong av Doctor Who.
😃
Klassisk rusa omkring och upptäcka konstiga saker, tidsmysterier och skumma vetenskapsmän. Men vem är doktorn? Vem är följeslagaren?

Extra höjdpunkt
Dave och Matt är två engelsmän som har en pod som heter Effekt Podcast.. Jag var gäst där och pratade med Anders Blixt och Shannon Applecline om den svenska rollspelsstilen.

-------------------------

Mina lyssnade poddar (två veckors skörd):

A Grim Podcast of Perilous Adventure - Enemy Within
Darker Days Radio - The Dread Cassette 02
De övergivnas armé - Härskarserien Tempelherren
Effekt Actual Play Mercy of the Icons - Emissary Lost
Gestalt - Vi spelar Nordiska väsen
Mindy Bräd- och rollspelspodd - Bubblare Intervju med Erik Granström
Mindy Bräd- och rollspelspodd - Mindy På Äventyr - Star Wars
Mindy Bräd- och rollspelspodd - Mindy På Äventyr - Gränden
Mud & Blood - The Valley of Blood
Mud & Blood - GM Toolbox - Session Zero
Nordnordost - Bortom skärmen
Red Moon Roleplaying - Candlekeep Mysteries
Röda Pesten Rollspelspodd Undergångens arvtagare Rufidors uppdrag
Rollspelarna - Dungeons & Dragons
Rollspelsdags - Det som glöms i snö
Soloäventyret - Skuggstaten - säsong 1
Spelhörnan - “Vi är dolkälskare!” - Elias hörn
Spelhyllan - Jossan från Rollspelsdags
Sweden Rolls - Coriolis
The Adventure Zone - Graduation
The Good Friends of Jackson Elias - Cosmic Horror
Three Skulls Tavern - Alien
Three Skulls Tavern - Coriolis
Total Party Kill - The Dog and Pony Show
Vi spelar rollspel - Konfluxsviten säsong 4
Effekt - The Swedish Style
Grognard Files - DragonQuest RPG (with Chris Klug) Part 2
Mud & Blood - Kobayashi interview
Nordnordost - Live från GothCon XLIV
Red Moon Roleplaying - Dark Sun
Röda Pesten Rollspelspodd - Undergångens arvtagare
Rollspelarna - Rikets sidospår
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hej! Mina tre höjdare förra veckan:

1. Röda pesten visar hur vi rollspelare resonerar. Döda allt som rör sig, men släpa runt på försvarslösa som vi inte klarar att vara dumma mot … efter att vi försökt att döda dem med allt vi har.
😃
Det jag älskar är att det är så typiskt rollspelare!

2. Spelhörnan frågade om feedback, jag gav feedback och de tog emot den och justerade lite grand, tror jag, för mina gamla öron. Superbra!

3. Altors vidder. Den ambitiösa galenskapen i att starta ett sådant projekt måste ju bara hyllas! Fattar inte hur @Robert Jonsson ska ro det i land, men hänger med på resan så länge det varar!

-----------------------------

Poddar som spelats i min podcastspelare förra veckan (Overcast):
  • Darker Days Radio - Darkhammer 15
  • Mud & Blood - The Valley of Blood
  • Three Skulls Tavern - Year Zero Mini Microchips
  • Mindy Bräd- och rollspelspodd - Bubblare med Lukas
  • Altors vidder - Säsong 1
  • Vi spelar rollspel - Konfluxsviten säsong 4
  • Spelhörnan - Tre dårar och en halvman - säsong 1
  • Sweden Rolls - Coriolis - säsong 2
  • Red Moon Roleplaying - Dark Sun
  • Total Party Kill - The Night Blade
  • Grognard Files
  • Gestalt - Vi spelar Nordiska väsen - säsong 1
  • Röda Pesten Rollspelspodd - Undergångens arvtagare
  • A Grim Podcast of Perilous Adventure - Enemy Within
  • Rollspelsdags - Det som glöms i snö

Det gör att jag i år har lyssnat på över 300 rollspelsrelaterade poddavsnitt från cirka 35 poddar. Skippa allt TV-tittande och ersätt med poddlyssnande så fixar ni det också!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Lyssnat på Altors Vidder och Röda Pesten nyligen och tycker båda är riktigt bra. Skadar ju inte att de spelar 2 av mina favoritspel heller.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Är tanken att man spela igenom hela d&d materialet i Altors vidder?

Förutom den podden har jag lyssnat på Dark Sun, vilken setting och vilka proffsiga spelare!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Poddar som spelats i min podcastspelare förra veckan (Overcast):
  • Darker Days Radio - Darkhammer 15
  • Mud & Blood - The Valley of Blood
  • Three Skulls Tavern - Year Zero Mini Microchips
  • Mindy Bräd- och rollspelspodd - Bubblare med Lukas
  • Altors vidder - Säsong 1
  • Vi spelar rollspel - Konfluxsviten säsong 4
  • Spelhörnan - Tre dårar och en halvman - säsong 1
  • Sweden Rolls - Coriolis - säsong 2
  • Red Moon Roleplaying - Dark Sun
  • Total Party Kill - The Night Blade
  • Grognard Files
  • Gestalt - Vi spelar Nordiska väsen - säsong 1
  • Röda Pesten Rollspelspodd - Undergångens arvtagare
  • A Grim Podcast of Perilous Adventure - Enemy Within
  • Rollspelsdags - Det som glöms i snö
Följer du for reals 15 samtidiga berättelser i stötar om 30-60 minuter?

Jag är oerhört imponerad, jag hade börjat röra ihop saker vid typ tre...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag är oerhört imponerad, jag hade börjat röra ihop saker vid typ tre...
Det blir faktiskt lättare om det är flera olika som är uppdelade på just cirka en timme var. Rösterna är ofta så distinkta och berättelserna så tydliga att det går att hålla isär dem. Dock måste jag sortera bort de poddar som har sjukt mycket karaktärsutveckling, för där förlorar jag förståelsen för berättelsen, samt poddar som i varje avsnitt är över 2,5 timmar långa. Ett och annat avsnitt är okej, men genomgående 2,5 till 3,5 timmar och sen 40 plus avsnitt, kopplat med tung karaktärsutveckling, det funkar inte för mig.

När jag lyssnade igenom hela Roi-de-Rats på en vecka (jag låg sjuk) var det lite svårt att fokusera, men där hjälpte ljudeffekter och musik till att variera i avsnitten så att jag hängde med hjälpligt. Men några sektioner var jag tvungen att lyssna på några gånger för att zoonade ut.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Följer du for reals 15 samtidiga berättelser i stötar om 30-60 minuter?

Jag är oerhört imponerad, jag hade börjat röra ihop saker vid typ tre...
Jag lyssnar bara på pratpoddar (99% sant) och då är det ju helt möjligt att överge ett avsnitt mitt i, lyssna på något annat och sedan komma tillbaka. Typ nyheter, recensioner och speltips är ju saker som inte kräver något större sammanhang. Det går ganska fort för mig att glöma exakt vilken pod som sa vad.
 
Top