Nekromanti den nakna chocken

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: För mig är det helt naturligt...

Jag har jobbat på en total sunk-skola i glesbygd med budgetläge som... någon före detta Sovietrepublik eller så. De hade kuriöst nog bra käk, men de hade haft turen att som husmor (dvs chef för skolköket) få en "riktig kock". Han hade sänkt sin lön och status för att få komma dit, och när jag snackade med honom en dag förklarade han att det var för att nu fick han se sina barn ibland. Det fick han inte när han jobbade på vanlig krog. :gremsmile:

Erik
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag vill hävda att skolmaten i Sverige är långt bättre än bara OK, åtminstone i de skolor jag arbetat i (vilket iofs bara innebär Södertälje och Nykvarn). De har helt lysande mat (just det, walium, lysande). Den är god, näringsriktig och erbjuds i riktiga portioner. Det finns också vegetariska alternativ som är bra! Annat var det när jag gick i grundskolan och fick äta samma uppvärmda biffar fem dagar i sträck vecka ut och vecka in. Och det är inte särskilt länge sedan heller.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag såg det åxå & det var ju ingen vacker syn i matväg måste jag ju säga... Hur i hela hälsingland kan de äta det där ?? :gremconfused:
& nej, det är inte så illa i sverige.. Hoppas jag iaf, får lov att säga. På skolan där jag jobabr så får jag lov att säga att det är riktigt bra käk + ett riktigt trevligt salladsbord åxå, vilket är trevligt !!!

/ Johan K, som gjärna skulel vilja ha Jamie Oliver som kock på skolan.. :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Nu tänker jag kasta in en brandfackla och säga att skolmaten faktiskt är (eller i alla fall var när jag gick i skolan) rätt så bra. Visst, det är inget spännande, det är inte snoffsigt upplagt osv, men kvalitetsmässigt är den rätt bra. Inom sjukvården löste man (till viss del) tråkigheten genom att erbjuda fyra alternativ (kötträtt, fiskrätt, lätträtt (oftast någon soppa) och vegetariskt), vilket funkade väldigt bra.

Jag har dessutom viss erfarenhet av storkök, och jag kan lova att om man gör något som är det minsta spännande så kommer på tok för många att ogilla det.

Glöm inte heller att när man går i skolan så är man i en ålder då det faller sig naturligt att ogilla allt som har med skolan att göra, inklusive maten.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Glöm inte heller att när man går i skolan så är man i en ålder då det faller sig naturligt att ogilla allt som har med skolan att göra, inklusive maten.
Överlag kanske... :gremsmirk:

-Hjalle, gillar maten i sin skola.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag tror absolut att mattanter är riktigt urusla på att laga mat.

På skolan där jag går är det inte det enda de är sämst på. De kan inte planera (maten tar slut och man får vänta upp till 40 minuter på att få äta, oftast är det dock inte så länge). De kan inte räkna (stod i matkön och väntade och en mattant skulle räkna tallrikar i en hög var det 13 i den andra 37 och hon fick hämta papper och penna för att räkna ut hur många de var tillsammans). De kan inte stava (särskrivningar och felstavningar förekommer på det whiteboard där de skriver dagens rätt). Och ibland vet de inte ens vad de har värmt upp för mat.

Hände idag: En klasskompis till mig frågade vad det var för ris (fanns vanligt ris och sedan någon specialröra) och mattanten svarade det är någon sorts ris. Sedan frågade hon de andra och ingen visste vad det var för ris.

Nu har jag varit lite orättvis för det är inte alla av dem som inte kan stava eller räkna utan antagligen bara några av dem.

/Jaggernaut klagar
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Är det så illa i hela england eller var det bara lokalt?
England är förmodligen lägst stående i hela världen när det gäller mat. Det är skitsmart, för det betyder att vanliga engelsmän är mycket positiva till invandringen i landet. De enda som begriper något om matlagning är typ de många pakistanierna i landet, och till och med britterna fattar att minsta lilla albanska förrätt spöar deras nationalrätt fem dagar i veckan.

Det är konstigt (eller fullt logiskt?) att brittiska TV-kockar är så himla bra, när gemene man inte ens kan laga varma mackor ordentligt. Jag tycker de är söta ändå. Att äta engelsk mat är ungefär som att lyssna på karaoke. Man får se till den goda viljan.

Engelska barn är förresten uteslutande snorungar. Spöa dem hårt. Särskilt de med konservativa föräldrar. (Jamenar; jag trodde att svenska snorungar var odrägliga)
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Nigela

På mitten av 90-talet förekom det i vissa delar av landet att fish & chips-vagnar sålde snickers (ja, chokladen) som FRITERATS!!!!!! (Naturligtvis med ett frityrsmetslager.)
Nigela Lawson gjorde det här receptet och det finns med i hennes första kokbok som kom på svenska och vad mer i årets urdåliga bokrea på tal om inget.
 
Top