Nekromanti den nakna chocken

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Såg ett tv-program med Jamie Oliver igår där han försökte revolutionera skolmaten i engelska skolor. Satt bokstavligen och gapade hela programmet – av massa olika anledningar:

1. Skolbarnen i England serveras bara pizza, pommes, friterade kycklingbitar.
2. Jamie Oliver ville såklart ändra på det och gjorde mat som skulle få vilket lunchställe som helst att bli gröna av avund. *dräggel* *slurp* Även fast jag är semivegetarian såg hans mat ofantligt inbjudande ut.
3. De sketans små skolbarnan vägrade äta maten. De gick och åt en chokladkaka och drack en läsk i stället.
4. Herr Oliver gick till ett sjukhus och kollade läget och en barnläkare där sade att en massa barn äter en KitKat + läskeblask till frukost vilket leder till förstoppning och i sin tur att de kräks upp maten som tagit sig ända ner i tjocktarmen. Mmmm... marabou.
5. Efter ett halvår börjar skolbarnen vänja sig vid den nya skolmaten och de dåliga lunchvanorna blir betydligt bättre, så Jamie försöker genomföra projektet på fler skolor i england. Och då visar det sig att mattanterna är sämst i världen på laga mat. Det är deras jobb att laga mat – och de är sämre i köket än vad jag är!

Amazing. Är det så här illa i Sverige också nu för tiden? Är det så illa i hela england eller var det bara lokalt?

//erik. dricker läsk :gremblush:
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Är det så här illa i Sverige också nu för tiden?
Nej. Det är visserligen omöjligt att värja sig mot att enskilda skolungdomar ratar maten och äter sig mätta på godis istället, men om de väljer att äta skolmaten så får de på de flesta ställen helt OK käk - ibland förvånansvärt bra mat med tanke på att den inte får kosta någonting. Jag vet ingen skola som givit in för någon form av tryck och börjat servera rent skräp, och jag tror inte att det kommer att hända här heller. Det skulle kännas väldigt "osvenskt" och olikt de fostringstankar som är inbakade i skolverksamheten i övrigt.

/Ost - dricker kaffe
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Går själv Hotel och Restaurang utbildningen för 3:dje året (sista).

Maten som serverades först verkar inte vara säskilt nyttig
(mycket fett lite grönsaker och så)

På vår skola är maten faktiskt ganska hyffsad, mycket grönsaker att välja bland, varierande matsedel med svensk husmanskost mixat med kebabgryta mellan veckorna.

Det negativa är dock att jag äter på skolans restaurang 2-3 dagare i veckan (fläsk/ox file kykling file, lax, biffar, potatiskgratäng, bakpotatis m.m. sedan efterätter, lgass, parfait, tårtor och pajer.
Efter att ha ätigt det i snart 3 år, typ 3 dagar i veckan så duger inte kokt potatis och falukorv eller potatisbullar längre
så dessa dagar blir det, bulle i cafeterian eller Max.
man har blivigt bortskämd helt enkelt.
Men om de serverade den onyttiga maten i vår skolmatsal så skulle jag någ ätigt den endå trots att vår Näringslära-lärare brustigt ut i tårar.

VH Jens.L
"Bortskämmda små snorungar axepterar inte mat lagad av en riktig kock"
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
jag hörde talas om ett experiment när man lät en kock laga mat på en skomatsla. (säkert 20 år sedan)
Alltså _laga_ mat åt alla eleverna, istället för att värma. Det blev superbra. Bättre mat, billigare osv.
Men eftersom en person ersatte två mattanter så blev det inget med det. Tillbaka till tråkmaten eftersom det sysselsatte två personer.

Jag tror absolut att mattanter är riktigt urusla på att laga mat.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"1. Skolbarnen i England serveras bara pizza, pommes, friterade kycklingbitar."

Glöm inte vanlijkrämen. Den fick mig att tappa hakan när en unge gled fram till mattanten och sa "Chips and custard, please" och sedan fick pommes och vanlijkräm. Till Lunch! Helt vrickat.


Storuggla, smutshatt i hallen
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Är det så här illa i Sverige också nu för tiden?
Knappast. Men jag har bara anekdotiska bevis iform av en morsa som har varit mattant i 20 år - enligt henne har det närmast blivit bättre, med bl.a. större medvetenhet om allergier, större beredskap for ungdomar med ideologiska skäl att äta annorlunda (muslimer, veganer etc.) och mer än ett alternativ till dagens lunch.

Mattanterna har blivit mer medvetna, fastän de får mindre kosing, sas.
Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jo, jag har också sett stackars Jamie Oliver slita sitt hår när de otacksamma snorungarna hellre äter kycklingmos format som fotbollsspelare (!) än riktigt kyckling. Dels slås jag av hur otroligt sunkig mat ungarna äter och dels slås jag av hur jäkla bortskämda och illa uppfostrade de är. Om jag hade blivit hembjuden till en kock när jag var nio och ombedd att smaka något som han lagat bara åt mig då hade jag fan i mig smakat. Jag hade inte sagt "Öh, vad äckligt det här ser ut. Jag hade spytt om jag hade ätit det.", maken till otacksamma ungar får man leta efter.

Skolmaten i Sverige är knappast lysande men vi har ändå långt kvar till den mat som serveras i engelska skolor. Jag hade dock inte tackat nej till att bjuda in en kock och pusha för mer lagad mat om jag var rektor någonstans.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
We're all equally worthless!

Vi hade en liknande grej här i Skövde. Kommunen anställde en kökschef, före detta kock, till ett äldreboende här i Skövde. Som före detta kock så visste han hur han fick tag på råvaror och hur man lagade mycket mat gott och billigt. Till en början var det bara jubel: han höll sig inom eller under budgeten, de äldre fick godare och mer näringsriktig mat och tämligen ofta så fanns det plats för en efterrätt i budgeten. Allt var frid och fröjd tills...

...jajjemen! De andra äldreboendena i stan fick reda på saken. Varför får de äldre där borta godare mat än vi? Och varför får de efterrätt när inte vi får? Vi ska minsann också få!

Så kommunen utredde saken, och fann att de vanliga vårdbolagen och cateringföretagen skulle spränga matbudgeten om de levererade lika god mat med efterrätt som det här äldreboendet fick.

Det slutade med att kökschefen i fråga fick gå och hans mumsiga mat ersattes med samma cateringsörja som alla andra äldreboenden hade. Han gjorde sitt jobb för bra, och i det här landet kan man tydligen inte tolerera att man får fördelar av att någon sköter sitt jobb.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag tror absolut att mattanter är riktigt urusla på att laga mat.
Tror gor man i kyrkan. På skolan min morsa jobbar på och de tva skolar jag jobbar på som bibliotekarie, och, faktiskt, de två skolor jag HAR jobbat på som larare (varav en hade bajs-ekonomi) är en mattant = kock - mao en person som faktiskt lagar mat. Fast det är bara husmor på morsans jobb som har någon utbildning i det...

Erik

PS Och hur jag vet det? Jo, som glutenallergiker får man se de bakre regionerna av skolans kök.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nightowls teori...

Nu ska jag ocksa tro utanfor kyrkan! :gremgrin:

Ungar idag far ofta inte lagad mat hemma, utan oftast skrapmat for att foraldrarna inte har tid, ork eller kunskap for att laga mat.

Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nightowls teori...

"Ungar idag far ofta inte lagad mat hemma, utan oftast skrapmat for att foraldrarna inte har tid, ork eller kunskap for att laga mat."

I Sverige eller England eller båda?

Jamie har gjort en del hembesök hos några av de mest besvärliga ungarna och deras föräldrar har sällan haft som du säger tid, ork eller kunskap för att laga ordentlig mat. Personligen tror jag att kunskapen är det viktigaste eftersom folk som inte kan något om matlagning ofta grov överskattar den tid det tar att laga något ordentligt. Jag vet inte om det bara är arbetarklasskids som går i Jamie Olivers skolor, men det finns i alla fall ett rätt starkt samband mellan samhällsklass och kunskap. Fetma må vara ett folkhälsoproblem men det är inte jämt fördelat över samhället.

För att återanknyta till vår snabbmatsdiskussion längre ner så tror jag ofta att brist på kunskap är en faktor att ta hänsyn till i de fall där folk intar alla eller stora delar av sina mål på snabbmatshak. Din kunskap påverkar dina valmöjligheter rätt drastisk så därför tycker jag att det är lite missvisande att säga att folk aktivt väljer att äta skräpmat och därmed drabbas av diverse obehagliga följder på grund av detta. Vissa kanske faktiskt gör det men långtifrån alla.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
För mig är det helt naturligt...

Jag får lagad mat varje dag i skolan. En kock och hans team lagar mat, nästan allt är ekologiskt. Börja på waldorfskola, känn dig lyckligt lottad. :gremsmirk:

-Hjalle, hittar dock ekologiska hårstrån i maten ganska ofta.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Brittiska mat-avarter

[ QUOTE ]
Är det så illa i hela england

[/ QUOTE ]
Nu är jag visserligen ganska förtjust i brittisk mat med allt vad det innebär av pajer, friterade grejor, bovril och puddingar med suspekt innehåll, men generellt tror jag att den generiske britten (medel-Smith?) äter ganska risigt om denne skulle envisas med att hålla sig till sitt lands traditionella rätter. Det mest skrämmande exemplet jag hört talas om var det en engelsk kompis till mig berättade. På mitten av 90-talet förekom det i vissa delar av landet att fish & chips-vagnar sålde snickers (ja, chokladen) som FRITERATS!!!!!! (Naturligtvis med ett frityrsmetslager.)

/Anders (chockad)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: För mig är det helt naturligt...

-Hjalle, hittar dock ekologiska hårstrån i maten ganska ofta.

--Mums, jag gillar det
Din signatur var mycket välfunnen denna gång. Gratulerar :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
jag tar tillbaka... eller jag lägger på en smiley... eller nåt

de mattanter jag har träffar har alla varit av typen "jag sätter in den här färdiga maten i ugnen på 30 minuter".
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Min mamma har också pysslat med mat i princip hela livet (från hotellresturang till dagis, skolor och nu på slutet en del storkök) och inte faen ska nån våga sig på att komma och säga att alla mattanter är inkompetenta. Morsan är på kurser och utbildningar titt som tätt och överlag verkar det ändå satsas en hel del på kompetensen (i Kramfors kommun iaf...) även om maten i slutändan, dumt nog, kommer från de där storköken...

Och som du säger Erik, det har absolut blivit bättre. Det där med ordentliga salladsbord började göra intåg mot slutet av min gymnasietid (gosh det är ju redan 4-5 år sen! :gremblush:) och verkar väl ha kommit för att stanna på allt ifrån till förskolor till nämnda gymnasium.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nightowls teori...

I Sverige eller England eller båda?
Båda.

Kommer man från en bakgrund där man inte får med sig kunskapen är det väl inte direkt ens eget fel, men när jag var engelskalärare i en skola som låg mitt emellan ett invandrarghetto och ett välbärgat villområde såg jag mycket dumheter hos medelklasskidsen också, och deras föräldrar kan ju inte enbart skylla på okunskap för att de är opriviligierade eller något.

Jag menade snarast att ska man leta syndabockar är nog föräldrarna och deras mattrender lika mycket skyldiga som "samhället". Vill man alltid ha någon obehaglig Makthavare att skylla på kan man ju peka på ändrade anställningsvillkor för föräldrarna (för visst har det blivit jäktigare på de flesta jobb?).

Så barnomsorgen skulle kanske arbeta mot föräldrarna också om de vill ha ökad kostmedvetenhet - det funkar i alla fall när det gäller "läsfrämjande åtgärder". Att få föräldrar att läsa för sina barn när de är små ger mycket mer ökning av barns läskunnighet per arbetstimme (och därmed krona) för bibliotekarier och dagispersonal än att hålla sagostunder för barnen.

Sedan måste det naturligtvis finnas böcker att läsa och bra mat att äta när ungarna kommer i skolåldern också, annars faller ju det hela. Men om man inte gör något åt ungarnas vanor hemma kan man inte göra något åt skolvanorna.

Erik, slutar här innan han börjar dravla om hur samma grejer gäller mobbing i skolan, etc.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Brittiska mat-avarter

En engelsk gamer-snubbe jag känner ansåg att den brittiska nationalrättern borde vara "battered lard", friterat ister.

Det stämmer ganska bra.

Erik, bodde ett år i England och pluggade och (svart)jobbade
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det där med ordentliga salladsbord började göra intåg mot slutet av min gymnasietid (gosh det är ju redan 4-5 år sen! ) och verkar väl ha kommit för att stanna på allt ifrån till förskolor till nämnda gymnasium.
När jag gick i grundskolan fanns bara en maträtt. Den åt man, annars. Man måste dricka mjölk till maten, enär det var Nyttigt, och grönsaker var ett grovt stycke rova eller en bit vitkål. Sagda mjölk serverades under mina första år i plåtmuggar.

Det var väldigt mycket Kvinnofängelset över mina grundskoleår i matsalen...

På det ställe mina högstadieelever går och äter finns salladsbord, i princip alltid två rätter, och dessutom ett bord med fil och flingor om man nu absolut inte vill ha nån vanlig mat. Och den lagas på plats (fast eleverna måste gå en femhundra meter för att äta).

Å andra sidan: en hemkunskapslärarinna på ett av mina springvik påpekade att när hon hade hand om en lägerskola där ungarna fick kött en gång om dagen och nybakat bröd varje morgon var det fortfarande usch och bläh och varför kan vi inte få pizza varje dag. Det är alldeles för lätt att skylla alla klagomål på skolmaten på att man ska gnälla på den, visst, men samtidigt SKA man gnälla på den. :gremgrin:

Erik
 
Top