Nekromanti Den mest historiska personen

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gutenbergs uppfinning var inte tryckpressen, den var de flyttbara metalltyperna som gav en överlägsen hastighet på bokproduktionen jämfört med tidigare tekniker. Kinersernas och koreanernas teknik var, även om de var tidigare, hundratals gånger långsammare när det gällde att spotta ut böcker på person som tryckte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Muhammed kan med fog anses vara den av alla människor som någonsin levt som genom sina handlingar har förändrat och format världen mest. Muhammeds liv och gärning ledde till de antika civilisationernas fall, en ny världsreligions födelse och ett nytt världsimperium och kultursfär, som består än idag.

Muhammed toppade även Haarts klassiska lista på historiens mest inflytelserika personer.
Får nog hålla med, i alla fall till nån lyckas få fram mer fakta om den historiske Jesus. Om han nu fanns.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Ymir said:
Muhammed kan med fog anses vara den av alla människor som någonsin levt som genom sina handlingar har förändrat och format världen mest. Muhammeds liv och gärning ledde till de antika civilisationernas fall, en ny världsreligions födelse och ett nytt världsimperium och kultursfär, som består än idag.

Muhammed toppade även Haarts klassiska lista på historiens mest inflytelserika personer.
Får nog hålla med, i alla fall till nån lyckas få fram mer fakta om den historiske Jesus. Om han nu fanns.
Muhammeds inflytande är typ som om Jesus faktiskt blivit judarnas kung och erövrat Mellanöstern.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är sant, men det verkar ändå rimligt att tro att någon annan i det långa loppet gjort samma innovation som Gutenberg, -särskilt- om den kinesiska tryckpressen spred sig till Europa. Tryckpressens framgång är också avhängig uppfinnandet av pappret, och om jag inte minns fel placerades Cai Lun av den anledningen bisarrt högt på den här Haarts lista över historiens viktigaste snubbar.

...för övrigt får jag en déjà vu av den är diskussionen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Ymir said:
...för övrigt får jag en déjà vu av den är diskussionen.
Det är nog för att du, liksom tidigare medlemmar i tråden, missförstår dess syfte. Det handlar, åẗerigen, inte om historiens viktigaste person, utan om den mest historiska.

Historiens viktigaste person är förmodligen någon neolitisk tant som kom på att om man stoppar ned frön i jorden så växer det upp mat där senare. Men är hon den mest historiska? Knappast.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Arfert said:
Ymir said:
Muhammed kan med fog anses vara den av alla människor som någonsin levt som genom sina handlingar har förändrat och format världen mest. Muhammeds liv och gärning ledde till de antika civilisationernas fall, en ny världsreligions födelse och ett nytt världsimperium och kultursfär, som består än idag.

Muhammed toppade även Haarts klassiska lista på historiens mest inflytelserika personer.
Får nog hålla med, i alla fall till nån lyckas få fram mer fakta om den historiske Jesus. Om han nu fanns.
Muhammeds inflytande är typ som om Jesus faktiskt blivit judarnas kung och erövrat Mellanöstern.
...och då hade troligen inte kristendomen blivit den världsreligion den blev. Eller hur? Om inte annat hade Jesus mellanöstern-imperium fått styk av av Muhammed sex hundra år sedan och sedan glömts bort.

Nix, kristendomen blev stor för att Jesus dog och att det sedan kunde bli en romersk religion.

Jesus inflytande idag beror på att han inte var en Muhammed, en "erövrare". Och att han kunde anpassas när han var död.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...förvisso, men det gäller de flesta banbrytande uppfinningar. Förr eller senare kommer nån på samma tanke.

Men var det Gutenberg som gjorde det, inte en annan snubbe. Och blev historisk. Samma sak gäller andra uppfinnare och forskare, som t.ex. Oppenheimer eller Einstein eller Newton eller Darwin eller... osv.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Arfert said:
… få fram mer fakta om den historiske Jesus. Om han nu fanns.
Det kluriga med "fakta" om den historiske Jesus är att dessa fakta i allmänhet säger mycket mer om forskaren som sammanställt dem än om den faktiske historiske Jesus.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Alltså. Poängen var inte bara att uppfinningen gjordes, det kanske den gjorts i alla fall. Poängen var att den gjordes i Europa och spred kunskap på ett sätt som inte gjorts förut. Detta i sin tur var nog en stor del av övertaget som Europa fick mot andra konkurrenter som i sin tur levde till att vi än i dag lever i en väldigt eurocentrisk värld. DVS det var inte bara att någon gjorde det utan att han gjorde det vid den tidpunkt han gjorde det som var viktigt.

En bubblare är annars Columbus, som blivit känd på att han var en klant som räknade fel men hade tur.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Amerigo Vespucci annars får nog räknas som en helt okej bubblare. Visst få känner till honom men han är väl den ända som har en kontinent uppkallad efter sig, nej just ja två till och med. Även om hans namn är lite felstavat.





/Poseur
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Poseur said:
Amerigo Vespucci annars får nog räknas som en helt okej bubblare. Visst få känner till honom men han är väl den ända som har en kontinent uppkallad efter sig, nej just ja två till och med. Även om hans namn är lite felstavat.





/Poseur
En gång för sisådär 20-30 år sedan läste jag en avhandling (av nån indian-forskare) som hävdade att Amerika är döpt efter en indianstam som Vespucci träffat. Som hette nåt i stil med Amerique-stammen, minns inte exakt.

Och Amerika heter ju inte Vespuccia, som vore naturligt kanske.. :gremwink:

Men hittar inte når om det på internet just nu.

Kul story om inte annat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Nicola Tesla, för att han uppfann den första fjärrkontrollen. Om inte det är värt positionen som den viktigaste personen i historien så vet jag inte vad som är det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Troberg said:
Nicola Tesla, för att han uppfann den första fjärrkontrollen. Om inte det är värt positionen som den viktigaste personen i historien så vet jag inte vad som är det.
Mest historiska personen!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Anarchclown said:
En bubblare är annars Columbus, som blivit känd på att han var en klant som räknade fel men hade tur.
Fast jag måste ändå framhålla Benjamin Franklin, en klant som blivit känd som den häftigaste grejen tills skivat bröd.

Otto Frederick Rohwedder, som uppfann skivat bröd, är kanske den mest historiska personen. Liksom, skivat bröd.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Arfert said:
Poseur said:
Amerigo Vespucci annars får nog räknas som en helt okej bubblare. Visst få känner till honom men han är väl den ända som har en kontinent uppkallad efter sig, nej just ja två till och med. Även om hans namn är lite felstavat.





/Poseur
En gång för sisådär 20-30 år sedan läste jag en avhandling (av nån indian-forskare) som hävdade att Amerika är döpt efter en indianstam som Vespucci träffat. Som hette nåt i stil med Amerique-stammen, minns inte exakt.

Och Amerika heter ju inte Vespuccia, som vore naturligt kanske.. :gremwink:

Men hittar inte når om det på internet just nu.

Kul story om inte annat.
Ja det stämmer. Att Amerigo Vespucci fått ge namn åt amerika är en seglivad myt.
Det är dessutom helt otroligt att någonting så stort skulle ges en persons förnamn.

Jag är inte säker på det där med indianerna men är beredd att hålla med Arfert där. För det andra påståendet vet jag med säkerhet är fel. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Cissi said:
Ja det stämmer. Att Amerigo Vespucci fått ge namn åt amerika är en seglivad myt.
Det är dessutom helt otroligt att någonting så stort skulle ges en persons förnamn.

Jag är inte säker på det där med indianerna men är beredd att hålla med Arfert där. För det andra påståendet vet jag med säkerhet är fel. :gremsmile:
Är ni säkra på att det är en myt? Den här förklaringen är den jag stött på i alla akademiska sammanhang. Enligt Wikipedia finns det en debatt om det här, men det finns ingen konsensus kring att Vespucci-förklaringen är en myt. Tvärt om menar Wikipedia att det fortfarande är den mest accepterade förklaringen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Det är egentligen irrelevant, för Vespucci är knappast med i någon topplista bland mest historiska personer oavsett om Amerika är namngivet efter honom. Columbus kan däremot tänkas kvala in i någon form av topplista.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ja. Han namngav kontinenten. Han gav inte namn åt den. Det är däri förvirringen ligger.
 
Top