Nekromanti Den mest historiska personen

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Arfert said:
Eksem said:
+1

Utan tvekan Genghis Khan, av så många anledningar att jag inte orkar motivera mig på mobiltangentbord.
han får 7,950,000 results på google. Hitler får 20.0000.000 plus. I rest my case. :gremwink:
Med den logiken är Justin Bieber världens mest historiska person. :gremsmirk:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Brynolf said:
Äh, Adde är en wannabe när det gäller historisk signifikans.
Utan att invända mot själva påståendet, vill jag betona att tråden inte handlar om att kora den historiskt mest signifikanta personen, utan den mest historiska personen.
 
G

Guest

Guest
Magnus Seter said:
Dnalor said:
Det finns ju många historiska personer, som till exempel Avicenna, Karl den store, och Fritiof Nilsson Piraten.

Men vem är egentligen den mest historiska personen som levat?
Hrm ...

Adolf Hitler.

Ingen annan människa har påverkat en hel värld på det sätt som han gjorde. Ingen annan människa har fått så många historiska dokumentärer gjorda på grund av dennes handlingar. Hitlers agerande satte en hel värld i brand, och fick konsekvenser som fortfarande hemsöker oss.

Så han är nog en av de mest historiska personerna, tror jag.

/M
De senaste åren har ju dessutom den mustaschprydde karln fått ett jäkla uppsving med hjälp av dataspelsindustrin och youtube. :gremlaugh:
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Julius Cesar, hmm, nu är min kunnskap om rommarriket bristande, men var inte hans stora grej att han usurperade en senat för att bli kejsare? Det tycker jag många visat sig vara skickliga på, och därmed kan han ersättas, även om han har tiden på sin sida.
Julles storhet består i att oerhört medvetet och skickligt kontrollerat sin egen historia. Hans biografier är ett PR verk som kan få vilken reklambyrå som helst att bli grön av avund.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
...jag tror jag ändrar mig. Mest historisk är nog farao Khufu (Cheops).

Motivering: det finns ingen grunka i världen som representerar mänsklig historia så mycket som den här stenhögen:



Den har 39 miljoner google-träffar (skit ner dig, Adolf!).

Och den lät han bygga.

Alltså: farao Khufu är den mest historiska personen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Krille said:
...jag tror jag ändrar mig. Mest historisk är nog farao Khufu (Cheops).

Motivering: det finns ingen grunka i världen som representerar mänsklig historia så mycket som den här stenhögen:



Den har 39 miljoner google-träffar (skit ner dig, Adolf!).

Och den lät han bygga.

Alltså: farao Khufu är den mest historiska personen.
Visst, han byggde pyramiden, men det var Ramses II som byggde Egypten.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag funderade faktiskt på Ramses II också.

Men jag kom fram till att pyramiden är det mest ikoniska inte bara för Egypten utan för hela den civiliserade världens gryning. Så trots att Ramses byggde Egypten och fick en cool dikt tillägnad sig av Shelley...

I met a traveller from an antique land,
Who said: "two vast and trunkless legs of stone
Stand in the desert ... near them, on the sand,
Half sunk a shattered visage lies, whose frown,
And wrinkled lips, and sneer of cold command,
Tell that its sculptor well those passions read
Which yet survive, stamped on these lifeless things,
The hand that mocked them, and the heart that fed;
And on the pedestal these words appear:
My name is Ozymandias, King of Kings,
Look on my Works ye Mighty, and despair!
Nothing beside remains. Round the decay
Of that colossal Wreck, boundless and bare
The lone and level sands stretch far away."

...så anser jag att Khufu är mer historisk.

Ramses byggde Egypten. Coolt. Men det är bara Egypten. Khufus pyramid är symbolen för civilisationens grundande.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Dnalor said:
Brynolf said:
Äh, Adde är en wannabe när det gäller historisk signifikans.
Utan att invända mot själva påståendet, vill jag betona att tråden inte handlar om att kora den historiskt mest signifikanta personen, utan den mest historiska personen.
Jag är den mest historiska personen, för av alla personer någonsin är jag den jag är mest säker på faktiskt ens existerat.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ni har fel allihop.

Den mest historiska personen är "mitochondrial Eve".

Alla nu levande människor härstammar från henne. Hon är anmoder till Gengis, Adolf, Khnum-Khufu, Gaius Julius och alla andra. ALLA andra.

Och dessutom har hon levat riktigt tidigt i människans historia, för ca. 200 000 år sedan, så hon är även i någon kvantitativ mening väldigt mycket mer "historisk" än de där andra senkomna typerna.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Nej nej nej. Hon är inte historisk, hon är förhistorisk. Som före detta historiestuderande känner jag mig kränkt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Jag satsar på min favvo-person... hans "efternamn" har 88,2 miljoner träffar :gremsmile: - förnamnet Leonardo... och då menar jag inte DiCaprio.



Jesus har visserligen 811 miljoner träffar men det är lite fusk... ett vanligt namn.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Sapient said:
Ni har fel allihop.

Den mest historiska personen är "mitochondrial Eve".

Alla nu levande människor härstammar från henne. Hon är anmoder till Gengis, Adolf, Khnum-Khufu, Gaius Julius och alla andra. ALLA andra.

Och dessutom har hon levat riktigt tidigt i människans historia, för ca. 200 000 år sedan, så hon är även i någon kvantitativ mening väldigt mycket mer "historisk" än de där andra senkomna typerna.
Fast grejen med Mitochondrial Eve är ju...

...att hennes morsa också är anmoder till alla de där personerna -- samt till Mitochondrial Eve själv.

D.v.s., det enda unika med gamla Eva är att hon är den senaste gemensamma anmodern till människosläktet, och jag vet inte hur tufft det är?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Glömde motiveringen :gremsmile:

Leonardo DaVinci hjälpte till att starta renässansen. Han låg århundraden före i sina upptäckter och återupptäckter. Utan DaVinci och renässansen skulle vi fortfarande ha en massa vanföreställningar i världen såsom religion och politik!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Muhammed kan med fog anses vara den av alla människor som någonsin levt som genom sina handlingar har förändrat och format världen mest. Muhammeds liv och gärning ledde till de antika civilisationernas fall, en ny världsreligions födelse och ett nytt världsimperium och kultursfär, som består än idag.

Muhammed toppade även Haarts klassiska lista på historiens mest inflytelserika personer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alla nu levande människor härstammar från henne. Hon är anmoder till Gengis, Adolf, Khnum-Khufu, Gaius Julius och alla andra. ALLA andra.
Inte alls säkert, hon är anmodern till alla som lever idag, men inte tvunget anmodern till Khnum-Khufu och Djinghis Khan, de kan ha tillhört andra mtDNA-linjer som dog ut senare i historien.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns knappast ovedersägliga bevis för Buddhas (as in, Sakyamuni) existens, men historiken runt Pali-skrifterna samt textanalyser av desamma antyder starkt att han faktiskt existerat. Däremot tycks i princip alla andra buddhor och bodhisattvor vara helt mytiska gestalter (undantaget typ rent semantiskt, då man väl får räkna Dalai Lama).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nja, kinesernas tryckpress hade utan tvekan nått Europa förr eller senare, och koreanerna uppfann en tryckpress med lösa typer oberoende av Gutenberg IIRC, som också förr eller senare hade nått Europa. Så Gutenbergs vikt är ganska överskattad, historien hade mycket väl kunnat ta liknande vändningar även utan honom (och andra tryckare som experimenterade med liknande pryttlar vid samma tid).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I procent av världsbefolkningen tog Timur Lenk död på flest människor, IIRC. Men detta var delvis på grund av att Djinghis Khan och resten av mongolerna, +digerdöden +lilla istiden etc, redan gjort ett bra jobb med att tunna ut beståendet åt honom.

An Lushan är en annan potentiell kandidat som mer indirekt hade ihjäl en hårresande andel av jordens befolkning, men det berodde återigen på en bisarr felfördelning då Tangdynastins Kina hade en orimligt stor andel av världens människor, eftersom resten av världen vid samma tid var så fucked.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ramses byggde Egypten. Coolt. Men det är bara Egypten. Khufus pyramid är symbolen för civilisationens grundande.
Medan jag egentligen håller med dig om att Khufu är större rent symboliskt är Ramses den Stores existens mer ovedersäglig eftersom han fortfarande står/ligger i Kairo och är awesome, om än död. När han skulle restaureras i Paris på 70-talet eller vad det var gav de honom till och med ett pass med info som "Occupation: King (deceased)". Arguably gör detta honom än -mindre- historisk än Khufu, eftersom en av definitionerna av historisk kan vara 'förgången/inte längre existerande', men man kan också tänka sig en tolkning där man menar att han är -mer- historisk genom att vara mer närvande, jag vet inte.

Därtill är Ramses som person arguably mer historisk än Khufu i det att han rent historiografiskt satt ett miljoner gånger större intryck; Ramses figurerar i böcker, filmer, dikter, you name it, medan Khufu endast och enbart har satt ett avtryck i historiemedvetandet indirekt genom sin pyramid.
 
Top