Den lyckliga rollpersonen

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Mitt Imagine är ett samberättarspel på sex sidor där man utforskar och blir engagerad i fiktiva personers liv och öden.

Det står uttrycklingen "Ingen konflikt!" som en av spelets prompter.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Om D&D5 är ett exempel på glädje och framåtanda, så borde mitt Dunder & Drakar vara ännu mer av den sorten. Jag menar, vid grad 21 får du en förmåga där regeltexten börjar "En gång om dagen, när du dör, kan du..."

Där kan vi snacka framåtanda.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ur arschelkotet , du kan inte dö vad du än gör så kan du inte dö . Det måste ju kännas betryggande och skänka lite lycka.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Som nämnts tidigare så är Vindsjäl rätt bra på att skapa ro och lycka även när det är motgångar för rollpersonerna.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Västmark, historisk glad fantasy med matinékänsla! Robin Hood snarare än Game of Thrones!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Troika! kan spelas ganska happy-go-lucky, i någon slags Discworld-anda, eftersom allt slumpmässigt som händer är så sabla spännande. Även väldigt tragiska karaktärs-klasser beskrivs med någon slags vagt nostalgiskt skimmer som på sin höjd gör dem bitterljuva.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
7th Sea - där du spelar en elegant Zorro-ripoff och för det mesta spöar horder av brutes, och i den senaste utgåvan har väldigt goda möjligheter att styra din hur väl din karaktär lyckas med det den gör (efter vad jag läst, har inte testat än).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vilket spel ska jag spela om jag inte vill kämpa mig framåt i uppförsbacke hela tiden. Känns som många spel fokuseras på att motgångar och strävan. Att dödligheten är hög, att allt är jobbigt.
Nä fram för mer spel som osar av glädje och framåtanda.

Eller är det mer en Sl-grej.
Glädje har aldrig gjort någon lycklig! Eller, hur var det nu... :) Personligen gillar jag mest när det ligger på en slags Indiana Jones-nivå. Det kan kännas rätt jobbigt när man står fastbunden vid en svart nazimässa men det kommer nog vända. Jag tycker spel som Mutant: UA, Kopparhavets hjältar, CoC (när det är lite pulpigt) och Star Wars fångar detta rätt bra. Man är någon form av (anti)hjälte som nog kommer rädda dagen i slutändan men vägen dit kommer inte vara helt rak.

Det sagt så lånade du ju Wanderhome av mig. Mysigare än så blir det nog inte :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Egentligen är jag inte ute efter mys och gullighet. Utan typ spela Jedis femtio år innan Star Wars tar sin början.
Mutant UA var ju lite glättigare än det nya Mutantet som är mer kämpa för överlevnad.

Just nu spelar vi ju TW2000 och jag tycker det är väldigt roligt och spännande. Men det är ju samtidigt nattsvart och ångestladdat om man tänker på det.

Men nu vet jag ju att jag kan lira DnD om jag vill ha något annat.
 
Top