Nekromanti Den långa och urvattnade "debatten" om Vampire...

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Våra händer är låsta.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"*hmm* Tänka sig för oss spelare som inte är helt bessatta i att spela rollspel som koncentrerar sig kring personlig ångest och politiska intrigspel VI är väldigt trötta på alla Vampire spelare som kommer hit och diskuterar vilka vampyr klaner som är bäst vad som ska vara med och vad som inte ska vara med i spelet."

Du byter från "jag" till "vi" väldigt snabbt här. Hur många är det som stör sig på att Vampire diskuteras här på forumet egentligen?<p><hr></blockquote><p>*hmm* här kan jag nog säga att det är mitt fel även om jag känner flera personer som tycker som jag om hur trötta de är på diskutioner om Vampire så är det ett fel jag ibland gör.
Då jag INTE talar för mina vänner utan mest satt och tänkte på diskutioner SOM VI har haft OM Vampire så blev det vi inte JAG som det ska vara..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vet du vad - gå ut med en elektronisk lista och samla påskrifter och gå till moderatorerna med den istället för att gnälla om det så kanske det händer någonting.

"Jo genom att stödja deras vilja till att få ett eget forum där de kan ha sina bloddrypande diskutioner"

Någon sådan vilja existerar inte. Vad jag har sett under min tid på forumet så är Vampire-spelare här jävligt likgiltiga till om de diskuterar Vampire på Skräckforumet eller någon annan stans. Varför skulle vi vilja ha ett eget forum när det här funkar så fint, trots allt? <p><hr></blockquote><p>Faktum är ibörjanså var det faktist några Vampire spelare som ville ha ett eget forum men de var inte så många..
Dessutom så kan man inte prata om något här på Skräckforumet för allt prat krestar kring ett INTRIG spel vid namn Vampire. *suck* ur Vampire spelarna synvinkel funkar det kanonbra men för oss andra så funkar det inte så bra..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>För att vi "irriterar" er (eller ska jag kanske säga "dig")? Det irriterar vissa att jag inte rakar mig varje dag också - ska jag trä en passerspåse över huvudet då? Kan vi inte bara vara toleranta och acceptera att Skräckforumet har plats för WoD-spel oavsett om de är skräck eller inte? På grund av att formuleringen i inledningstexten till Skräckforumet så söker sig WoD-spelare hit. Jag vill inte att de ska jagas bort, jag vill höra deras åsikter.
<p><hr></blockquote><p>Personligen tycker jag att deras åsikter om skräck spel gott kan få höras WoD spelarna kan komma med värdefulla åsikter om skräck spel lika så kan DoD och Eon spelare göra MEN...
När all diskution verkar kresa kring vampyr klaner klädsel av vampyr klaner sabbhatens namn i vampire vilka böcker och regler som ska eller inte ska användas i Vampire..
DÅ har det gått för långt och Vampire spelarna dominerar kanalen till den grad att andra diskutioner inte får plats längre och DET är fel..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
RGB

"Vampire är "personal horror"."

Och det är? På svenska? Jag menar, för oss stackas individer som översätter det till antingen "det jag är rädd för" eller "det i mig själv som jag borde vara rädd för"?

"Om ni vill slippa bl.a. Krilles Onda bovar/heroiska hjältar-mentalitet är ni välkomna till Malkavian.nu."

Eller så kan man titta på Evangelium eller Skymningshem, som är exempel på Krilles Icke Onda Bovar/Heroiska Hjältar-Mentalitet<sup>TM</sup>. Även där saknas glättiga riddare och ondsinta orcher, fast det är inte i gråskala utan i färg. Gråskala är sextiotal - jag kör med äkta RGB.

Snyggt jobbat, Pontus: att dra alla personer över en kam är rätt lätt, men att dra en person över alla kammar är mer imponerande. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Nja... Celerity kan ju bara användas till fysiska handlingar. Det finns ingen metafysisk förklaring om vad som händer när man aktiverar Celerity, men det är iallafall inte som sak som Temporis nivå fem, som saktar ner omvärlden och ger vampyren fler handlingar som han KAN använda till icke-fysiska handlingar. De två kan anknytas till varandra, men jag minns icke hur och jag har inte Storytellers Guide här."

Om en vampyr lär sig Temporis men redan har Celerity så går alla prickar inom Celerity förlorade och kan inte läras in på nytt, och hälften av de exp som använts till Celerity går åt till att höja Temporis. Jag tycker det hela talar för att Temporis är en förfinad form av Celerity.

Bela
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
XertaiX håller med (NT)

NT din gamla trähatt

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Brrr...

"Jag ser inte varför det skulle göra någon skillnad. Det är fortfarande relativa hastigheter det är frågan om."

Tja, om vampyren rör sig i normal hastighet och alla andra i extremt långsamt så får inte vampyren så svårt att uppfatta vad som händer omkring honom. Inte heller gör hans slag mer i skada för att slagdockan står still. Däremot så hade vampyren haft svårt att uppfatta vad som hände omkring honom om han rörde sig extremt snabbt, och hans slag borde göra mer i skada om de träffade i högre hastigheter.

Bela
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Re: RGB

Säger personen som kallar sig Guru...

Var det inte du som ville få bort alla pseudofreudianska beskrivningar av ondingar? ;)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vet ni vad?

Den här deltråden väckte gamla AD&D-minnen till liv:

- "Hur kan det komma sig att magiker glömmer bort besvärjelser när de kastar dem?"
- "Jo, därför att [valfri halvtaskig bortförklaring]"
- "Och man gör så här när man använder den?"
- "Nä, enligt DMG sidan Y går man så här."
- "Men i modulen Z står det här om detta, som tyder på att det i själva verket är så här..."

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: RGB

"Säger personen som kallar sig Guru..."

Du ska bara veta hur lite vi gurus egentligen vet. Däremot Vet vi en hel del - det är skillnad på att veta och Veta. Om du sätter in 60 000 spänn på mitt bankkonto och sveper in dig i ett saffransgult lakan så kan du få gå med i sekten och lära dig att Veta.

"Var det inte du som ville få bort alla pseudofreudianska beskrivningar av ondingar? ;)"

Jopp. Ge mig en icke-pseudofreudiansk beskrivning av "personal horror" så är jag nöjd.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Re: RGB

Det är värre än så Kung Krister, Vampire är ett jungianskt rollspel. Synkronisitet = en akausalt ordnande princip.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Brrr...

Inte heller gör hans slag mer i skada för att slagdockan står still. Däremot så hade vampyren haft svårt att uppfatta vad som hände omkring honom om han rörde sig extremt snabbt, och hans slag borde göra mer i skada om de träffade i högre hastigheter.

Det är slagen som är problemet. Vampyrens näve träffar målet med samma hastighet i båda fallen (ur målets synvinkel).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kungligheter

"Det är värre än så Kung Krister"

Nejnejnej, guru är det! Nu ska du inte få för dig att försöka putta ner guru-yrket på skalan - en guru har makt över sig själv, vilket en kung inte har, och är därför högre upp på skalan än kungen.

- Krille, som väntar på en icke-pseudofreudiansk beskrivning av "personal horror"
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Det som är dåligt, egentligen

i CoC är det en skala som inte kommer i spel särskilt ofta

Bah, Impales i strid t.ex. Nog så viktigt och vanligt förekommande.

Annat än i motsatta slag så har jag aldrig sett den användas annat än i perfekt-misslyckat-lyckat-fummel-skalan.

Tja, vad kan jag säga, det används i.a.f. (Nitpick: EDD-skalan är perfekt-säskilt-lyckat-misslyckat-fummel).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kungligheter

"Kan inte en kung vara en guru?"

Nepp. Är man guru så har man makt över sig själv. Är man kung så har man bara makt över andra. Man kan inte ha båda samtidigt eftersom att ha makt över andra också innebär att andra har makt över en själv. Således kan man vara antingen guru eller kung, men inte båda samtidigt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Tillbaks till ämnet

Enligt White Wolf Writers Guidelines så betyder Personal Horror "dealing with your own monstrosity."

Skulle kunna översättas till "att hantera sin egen bestialitet".

Det verkar inte som du greppat vad Vampire handlar om Krille. Nedan följer en bra beskrivning av Justin Achilli från samma källa som ovan:

"Vampire is a game of personal, gothic horror. That's "gothic," not "goth." Some vampires are goths, sure, but we're more concerned with the intricacies of becoming a monster and the literary meaning of gothic than we are with lyrics from Apoptygma Berzerk songs.

(Somewhere, right now, you'll find a goth screaming, "That's not goth, that's industrial! Idiot!" To that goth, I say: Shut up. Somewhere, right now, a European is laughing at you for confusing industrial with darkwave electro. Get over it.)

Vampire is about normal people who have been Embraced into a World of Darkness and turned into predatory monsters. It is a game of horror, of both the internal and external varieties. Each vampire is only half man -- the other half is a ravenous, bloodthirsty Beast. Vampires' worlds fall apart: Mortals they love die, things they held dear now linger out of reach, they prey upon what they once were. They have been utterly cursed. To ease the pain -- or to escape what they have become -- they pretend to be mortal. They place elaborate social rules and grand Jyhads before themselves, hoping to divert their attention from their own bestial natures. They cling desperately to the vestiges of their humanity. Their unlives are tragic, doomed attempts to stave off the unnatural forces that lurk within them all.

(Vampire, to some people, is about blowing shit up, hurling bolts of flame and vicariously getting back at a world that shuns them for their geekdom. I don't publish books for those people. It's fine for them to play in that idiom -- as long as they're having fun, the game works. They're going to play Vampire like that anyway, but I'm not going to encourage them.)"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: *ler i mjugg*

"Har ändrat i inlägget ovan, läs det igen."

Done that. Återigen, ångest, med andra ord. Finns inte ett ord i den texten du klippte in som säger något annat, utom de två orden om "extern fasa" som i övrigt lyser med sin frånvaro, och beskrivningen av den "interna fasan" är nog fanimej ett skolboksexempel på symptomen på ångest.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Svar

Låt oss definiera ångest. Allt enligt Pfizers hemsida (www.pfizer.se).

Ordet ångest har många betydelser, alltifrån begriplig inre spänning till allmän oro och olust till skrämmande panik.
Det är normalt att känna oro, ängslan och ångest; det hör livet till och kan tolkas som en varning om att något i livssituationen inte är bra. Normal ångest kan - rätt utnyttjad - få oss att ta itu med frågor som vi kanske skjutit upp.
Den som inte haft ångest kan tänka sig följande: Du står en vinterdag vid busshållplatsen. I blixthalkan slirar bussen plötsligt till och kommer farande rätt emot dig. I sista sekunden lyckas chauffören få stopp på bussen. Men innan dess hinner du uppleva en intensiv rädsla, följd av hjärtklappning, andnöd, svettning etc. Olustkänslan kan sitta i en lång stund efteråt. Så upplever friska människor en ångestfylld situation. Reaktionen är begriplig, och går snart över.
Den som lider av ångestsjukdom kan ha sådana upplevelser, ofta utan någon yttre orsak. Att ha det så är hämmande, skrämmande och nedbrytande. Den som har upplevt en panikattack vet att det inte går att förväxla med normal oro.
Ångestsjukdomarna tillhör de vanligaste sjukdomarna i befolkningen. Risken för att någon gång i livet drabbas av en ångestsjukdom beräknas vara över 30 procent för kvinnor och 20 procent för män. Sjukdomarna kan bli kroniska och medför ökad risk för kroppsliga och psykiska komplikationer och man har därför oerhört mycket att vinna på behandling. Att lära sig att man inte är ensam om besvären och få information är ofta till stor hjälp. Det finns olika ångestsjukdomar och de kan delas upp i generaliserad ångest, paniksyndrom, tvångssyndrom, social fobi och posttraumatiskt stressyndrom. Ångest är också vanligt vid andra sjukdomar såsom depression.

Generaliserad ångest
Generaliserad ångest är relativt vanligt - tre till fem procent av den vuxna befolkningen lider av sjukdomen. Typiskt för sjukdomen är att den drabbade mer eller mindre ständigt plågas av en hög ångestnivå som inte påverkas nämnvärt av yttre situationer och som inte är bunden till fobier eller tvångsfenomen. Man brukar säga att en person som lider av generaliserad ångest kan finna något att oroa sig för i nästan varje situation.

Paniksyndrom
Paniksyndrom kännetecknas av upprepade attacker av ångest med inslag av hjärtklappning, yrsel etc. Symtomen feltolkas lätt av patienten som tecken på kroppslig sjukdom och leder också till att patienten ofta söker kroppsläkare. Ångestattackerna är ofta förenade med dödsrädsla eller rädsla att förlora kontrollen. Mellan två till tre procent av befolkningen lider av paniksyndrom, men sjukdomen är dubbelt så vanlig bland kvinnor som bland män. En panikattack drabbar minst var tionde människa någon gång i sitt liv. Vad händer vid en panikattack? Ångest och panik är delar av ett alarmsystem som vi alla har och som gör att vi snabbt kan uppfatta och reagera vid fara. Men hos människor med ångestsjukdom är systemet överaktivt och aktiveras utan egentlig orsak. De nervceller som aktiveras vid en panikattack finns i hjärnstammen. Vid en panikattack skickas nervimpulser uppåt i hjärnan, så att vi upplever stark ångest, och ut i kroppen, där en mängd obehagliga symtom kan uppstå: hjärtklappning, svettning, skakningar, andnöd, kvävningskänsla, obehag i bröstet, illamående, svindel, overklighetskänslor, frossa, rädsla för att dö, etc.

Tvångssyndrom
Sjukdomen karaktäriseras av tvångstankar, som är återkommande och ihållande. Tankarna ter sig skrämmande eller som gnagande tvivel, omöjliga att stoppa. Exempel på tvångstankar är: "Tänk om det börjar brinna! Tänk om det blir översvämning! Tänk om jag slänger min baby i golvet!" och andra liknande ångestskapande tankar. Det är också vanligt att man känner en ständig oro över smuts och smittoämnen och får tankar om vilka sjukdomar de kan orsaka (t ex aids, cancer). Tvångstankar brukar leda till handlingar som man känner sig tvingad att utföra, trots ett inre motstånd. Läs mer om symtomen här. Tvångssyndrom drabbar över 3 procent av befolkningen någon gång i livet och är lika vanlig bland kvinnor och män. Sjukdomen kommer vanligtvis smygande och många blir sjuka i unga år. Ett normalt kontrollbehov urartar och blir en tvångströja. Ett normalt renlighetsbehov spårar ur till smutsskräck. De flesta försöker i det längsta dölja sina tvångshandlingar. Tvångssyndrom är en behandlingsbar sjukdom, läs mer om orsaker och behandling.

Social fobi
Social fobi (även kallat Social ångest) innebär en rädsla för situationer där man riskerar att bli föremål för uppmärksamhet. Man är rädd att göra bort sig, att vara pinsam. Läs mer om symtom här. Detta är inte alls samma sak som normal blygsel som många kan uppleva i vissa sammanhang. Minst tre procent av befolkningen antas lida av social fobi Sjukdomen debuterar ofta under tonåren. Sjukdomen leder till ett undvikandebeteende; man vill inte fika eller äta tillsammans med andra. Man drar sig för att säga något på arbetsmötet på grund av att rösten sviker, händerna börjar darra och man rodnar. Helst håller den sociale fobikern tyst så att han/hon slipper att bli iakttagen. Sjukdomen leder ofta till att den drabbade har svårt att klara utbildning, arbete och umgängesliv.

Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD)
Posttraumatiskt stressyndrom kan uppstå efter upplevelser av krig, tortyr, våldtäkt, naturkatastrofer och svåra olycksfall; d v s trauma som ligger utanför den normala mänskliga erfarenhetsramen.
Karakteristiskt är att den traumatiska situationen återupplevs i form av påträngande, detaljerade minnesbilder eller mardrömmar, samtidigt som övriga intressen avtar och den drabbade känner sig alltmer likgiltig inför vanliga mänskliga aktiviteter. Minnesbilderna väcker ångest och ibland skuldkänslor och leder ibland till ett fobiskt undvikande-beteende inför allt som kan påminna om traumat.

-----

Handlar Vampire om ovanstående? Nej.

Däremot handlar Vampire om de filosfiska/etiska problem som uppstår då en människa förvandlas till en varelse som måste livnära sig på sina f.d. artfränder. Att säga att Vampire handlar om ångest är som att säga att alla vegetarianer egentligen lider av ångest.

Krille, din rabiata inställning liknar en homofobs.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Våra händer är låsta.

"*suck* ur Vampire spelarna synvinkel funkar det kanonbra men för oss andra så funkar det inte så bra.."

Jag är inte här för att behaga "oss andra" och vika åt sidan för dem. Jag är här för att diskutera Vampire, se andras åsikter och utveckla mitt spel. Här finns det Vampire-spelare, så här kan jag göra det. Läs inte trådarna om de stör dig.

"När all diskution verkar kresa kring vampyr klaner klädsel av vampyr klaner sabbhatens namn i vampire vilka böcker och regler som ska eller inte ska användas i Vampire.."

När ett spel uttryckligen innefattas av ett särskilt forum så tycker jag att det är ok att diskutera vad som helst som berör spelet, vare sig det handlar om Sabbatens kläder, regler för nageltrång i CoC eller New Yorks illusionsrevor i Kult - nu heter inte forumet "skräckstämning", utan "skräckrollspel", och som sagt tycker rollspel.nu att WoD innefattas i "skräckrollspel."

"Vampire spelarna dominerar kanalen till den grad att andra diskutioner inte får plats längre och DET är fel.."

Så vitt jag vet finns det ingen gräns på hur många trådar och inlägg man kan lägga upp eller vad det står i dem. Det är alltså omöjligt att "dominera kanalen". Vill du eller någon annan diskutera något annat rollspel så står det i er fulla rätt. Känner ni er så hotade av den stora mängden WoD-inlägg - tuff skit. Jag tänker inte ta ansvar för er feghet.
 
Top