DoD Den brända jorden - ett äventyr till Drakar och Demoner

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Jag var sju, eller åtta år när jag spelade Drakar och Demoner för första gången. Det var en hisnande upplevelse: läskiga jättespindlar, skelett och gelémonster. De vänner jag spelade med då följde med mig genom livet och nu, nästan fyrtio år senare, spelar vi fortfarande rollspel tillsammans.

En gång per år träffas vi i en liten stuga vid havet där vi badar bastu och spelar rollspel. (Men inte samtidigt). Sommaren 2021 föll lotten på mig att agera spelledare. Jag valde att återbesöka ett klassiskt startäventyr, som var ett av de första vi spelade tillsammans. Samtidigt har det gått lång tid, och mycket vatten har flutit under broarna. Därför uppdaterade jag äventyret med en ny bakgrund och en miljö som passade rollpersonerna som var utbygdsjägare. Efter ett tag fanns det inte mycket av originalet kvar, och efter ytterligare bearbetning står äventyret på helt egna ben.

Att föra ned denna version av äventyret på pränt var inte ursprungligen planerat, men jag delade med mig av foton från spelhelgen och en kort redogörelse för hur äventyret utvecklat sig i Facebookgruppen Rollspelsnostalgi (där jag numera också agerar moderator). På det följde en mängd PM med förfrågningar om jag kunde dela med mig av min version. Efter mycket om och men, en rad omskrivningar och sena nätter, är äventyret snart klart också för andra att uppleva.

Det som återstår textmässigt är stats för några bifigurer och att jobba igenom några nya besvärjelser. Därefter ska texten bearbetas en vända hos redaktör, innan vi släpper den för speltest till några utvalda grupper. Och förstås att införa eventuella korrigeringar för att passa tredjepartslicensen när den slutliga versionen släpps. Är du intresserad av att agera speltestare? Skicka ett PM eller skriv i tråden så kan vi nog lösa det.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
554
Location
Videnmark
Alltid trevligt att se att det finns fler tredjepartstillverkare. Lycka till med projektet. En fråga: Kommer Den brända jorden att kickstartas?
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Nu när licensen är ute vågar jag bjuda på en mockup av omslaget. Mockupen ger sken av en inbunden produkt. Det är inte omöjligt det blir så, men det är inte hugget i sten än, det kan lika gärna bli ett häfte av klassiskt snitt. Från början hette äventyret Mörkerkungens förbannelse, men det blev för likt Det krypande mörkret som Klatuu jobbar på (spana in det!), så jag bytte ut namnet (även om jag behåller det som tagline).

"För länge sedan härskade Mörkerkungen med hjälp av väldiga arméer jättespindlar. Hans tyranni fick ett abrupt slut först när hans egna vände sig emot honom. Envisa rykten har genom århundradena florerat om att han en dag ska återvända och kräva sin rätt.

När bud om en fruktansvärd sjukdom sprider sig i trakten, samtidigt som jättespindlar i stort antal plågar landsbygden i norr, tror många att han är tillbaka. Men vem kan rädda riket undan Mörkerkungens vrede?"


OBS! Ej slutligt omslag!

ORJ9ZD1.png
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
554
Location
Videnmark
Tusan också. Du hann få ut en mockup med tredjepartslogotypen före mig. Dock tycker jag att logotypen känns inpressad och för nära nederkanten. Jag hade samma problem när jag försökte få in den på framsidan på mitt tredjepartsäventyr. Se min tråd (Det krypande mörkret) för att se hur jag löste problemet.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Tusan också. Du hann få ut en mockup med tredjepartslogotypen före mig. Dock tycker jag att logotypen känns inpressad och för nära nederkanten. Jag hade samma problem när jag försökte få in den på framsidan på mitt tredjepartsäventyr. Se min tråd (Det krypande mörkret) för att se hur jag löste problemet.
Du har helt rätt. Tack för tipset! Satte mig och ritade lite efter arbetsdagen och det ser mycket bättre ut! (Ditt omslag är för övrigt underbart!) Fortfarande WIP dock. Kontrakt undertecknat och illustrationer beställda idag, så nu rör det på sig.
 

Attachments

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Projekt nummer två som följs åt hand i hand med Den brända jorden är Vildmarkens varelser, en monsterbok som fokuserar på varelser i skog och mark. Eftersom undertecknad påtat med detta sedan i fjol somras har boken hunnit en bra bit på vägen. Här ett ofärdigt uppslag med lindormen.
 

Attachments

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
554
Location
Videnmark
Du har helt rätt. Tack för tipset! Satte mig och ritade lite efter arbetsdagen och det ser mycket bättre ut! (Ditt omslag är för övrigt underbart!) Fortfarande WIP dock. Kontrakt undertecknat och illustrationer beställda idag, så nu rör det på sig.
Det nya placeringen av logotypen är mycket bättre. Glad att jag kunde inspirera dig.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Statusuppdatering
• Begärt review av Kickstarter på kampanjen nu. Går allt som det ska kan man skriva upp sig nästa vecka för att få en ping när vi går live den andra maj.

• Släppt en trailer på Youtube. Vi putsar vidare på trailern för att korrigera färger och lite annat småplock.

• Petat i några texter.

• Skickat bildmanus för illustrationer av de färdiga rollpersoner som ska följa med (och är frivilliga att använda). Här finns en direkt koppling till de karaktärer som förekommer i trailern.

• Putsat på layoutmallen.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Statusuppdatering
• Kickstarterkampanjen är godkänd och man kan nu skriva upp sig för att få en ping när vi går live den andra maj.
• Peter Svärd har tackat ja till att bidra med illustrationer. Nu är hela illustratörsteamet från Sagospelet Skräck och Tornedalens mysterier med i projektet.
• Richard har levererat en batch bilder och ramar. Jag har petat lite i layoutmallarna efter detta.
• Skriver och skriver om. Jobbar just nu med en del tilläggstexter.
• Ytterligare en illustratör är med på banan, en kontakt som förmedlades av Klatuu (stort tack!).
• Putsar på de nya besvärjelserna.


Den brända.png

Den brända 2.png
Ilustrationerna på dessa två sidor är placeholders.
Den brända 3.png

Hex, rutnät eller utan? Vad tycker ni?

Mörkerkungens förbannelse spelarnas karta.png
Mörkerkungens förbannelse spelarnas karta (1).png
Mörkerkungens förbannelse spelarnas karta (2).png
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Rutnät går fetbort. Det skär sig rejält mot dina svepande linjer i övrigt.

Hexagoner kan funka, men frågan är om de tillför något. Klassiska hexkartor har ju ofta anpassat innehållet till sina hexagoner, men här känns kartan helt fristående från hexagonerna.

Så min röst går till "utan".
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Hexagoner kan funka, men frågan är om de tillför något. Klassiska hexkartor har ju ofta anpassat innehållet till sina hexagoner, men här känns kartan helt fristående från hexagonerna.
Hexagonerna kan anpassas till kartan, men ja, jag föredrar nog själv utan. Har dock fått väldigt blandade bud när jag ställde frågan på Facebook. Det kan bli så att vi skippar hex i den tryckta versionen men inkluderar en extra karta med hex i pdf:en.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
En sista (?) uppdatering om Kickstarter för Den brända jorden och Vildmarkens varelser, som ges ut under tredjepartlicensen till Drakar och demoner.

Illustrationerna fortsätter att komma in. Det jobbas på tre håll på dessa, Lasse Partanen, Richard Svensson och Peter Svärd. Vi har låst upp en mängd stretchgoals vilket gör att böckerna har ett mycket bättre pris i Kickstartern än de kommer att ha i butik:

Den brända jorden levereras plastad med följande innehåll:
100 sidor eller mer
2 dubbelsidiga kartposters
4 ark med vikfigurer
Illustrationer av Richard Svensson, Lasse Partanen, Peter Svärd
Häftad/limmad (om vi når nästa stretchgoal blir boken inbunden!)

Vildmarkens varelser
ca 132 sidor
ej plastad, inga lösa tillbehör
Illustrationer av Richard Svensson, Lasse Partanen, Peter Svärd
Häftad/limmad (om vi når nästa stretchgoal blir boken inbunden!)

Vi har tre dagar kvar och ca 15 000 för att låsa upp hårda pärmar.
https://www.kickstarter.com/projects/sagospeletaventyr/den-branda-jorden-drakar-och-demoner
 
Top