Nekromanti Den årliga bokrean

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Eftersom årets bokhändelse börjar närma sig så kan vi lyfta fram även den frågan; är det någon som har hittat något riktigt fynd bland böckerna som går på rean? Själv har jag bara kunnat kika på Akademibokhandelns och Bokias (i Umeå känt som Åkerbloms) utbud, och det ger inte särskilt många smilgropar om man kikar efter fantasy/sci fi. En hel hög med Eddings för en billig penning är väl det enda jag kommer ihåg från Akademibokhandeln. Åkerbloms hade lite mer, men även där var det ytterst strömlinjeformat, Eddings, Jordan och någonting mer. Härskarringen går givetvis att få tag på för en billig penning, kanske dags att slå till för de som vill få tag på utgåvan översatt av Åke Ohlmarks (se någon tråd ner).

Annars är det bästa fyndet så här långt Herman Hesses "Stäppvargen" för 69 kronor i mina ögon. Måste försöka få händerna på lite mer bokrea-reklam...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
De enda böcker jag har hittat är kokböcker faktiskt.

Mycket dåligt urval i katalogerna, men man kanske hittar något på efter-rean ändå :gremsmile:

chrull
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Den bårliga ko-rean

Jag har planer på att inhandla en bunt coffee-table books (finns det ett motsvarande begrepp på svenska så upplys mig) om arkitektoniska stilar, och en bok om Venedig, men det är allt. Men här i trakten ligger ett av Sveriges största antikvariat, så jag ska se efter om bokrean gäller där med; då kan man inhösta verkliga juveler.

/Feliath - har siktet inställt på en mycket stor och mycket snygg Shakespeare-samling på antikvariatet
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nej jag har faktiskt inte siktat in mig på en enda bok! Men jag brukar inte kolla så mycket i bladen utan sticker ner när det börjat lugna ner sig lite... Dock är det ju bra att den börjar den 25:e i år vilket är ett mycket bättrer datum än den 24:e. I år kanske man får pallra sig ner redan första dagen och sedan dyka upp igen på efter rean. Om någon hittar en läcker bok får denna någon tippsa mig om den! Jag ska försöka att börja läsa lite annat än fantasy, kanske något mer allvarligt eller vad man ska kalla det, en historisk skilldring eller något. Vad som helst faktiskt, bara för att se om jag kan läsa sådant också! :gremsmile: Men det kan ju vänta tills det att rean börjar... Eller i den här tråden om någon redan nu känner till något...

Men jag ser hur som helst fram emot den! Även om det är synd att fantasysorimentet alltid är så uselt.

/Balderk, som fortfarande har kvar julgrafiken och inte har en aning om hur man får bort den
:gremfrown:
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
/Balderk, som fortfarande har kvar julgrafiken och inte har en aning om hur man får bort den

Om du, liksom ca 85% av besökarna, använder Internet Explorer så högerklickar du på Internet Explorer på skrivbordet, sedan väljer du egenskaper. Därefter väljer du att tömma filer under Tillfälliga internetfiler. Det borde göra susen.

Du kan också skriva in http://www.rollspel.nu som startsida om du så önskar, så hamnar du på din favoritplats så fort du startar Internet Explorer...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Balderk, som fortfarande har kvar julgrafiken och inte har en aning om hur man får bort den
Var glad, du kan ha jul året runt!

Annars kan det beroende på dina inställningar räcka att uppdatera sidan med F5.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Balderk, som fortfarande har kvar julgrafiken och inte har en aning om hur man får bort den

Om du använder Internet Explorer, kan du tvinga den att ladda om allt på sidan med Ctrl-F5.

/Mikael
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag har dålig erfarenhet av att köpa fantasy på bokrean. De brukar ofta rea ut den 3 och 4 i en serie fantasyböcker, lite trist om man vill ha alla delar.

På Åhléns i Umeå brukar jag göra fynd, ibland har de en pocketrea med blandade skumma titlar. Där har jag rotat fram den underbara Enders Game av Orson Scott Card samt en Babylon 5-bok som var riktigt bra.

Jag brukar beställa från SF-bokhandelns rea istället.

I år blir det dock mest barnböcker för min del. Min son är bara 6 månader, men jag ska investera ett barnbidrag för framtiden. Bland annat ska jag köpa Barna Hedenhös och andra klassiker!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har bokrean börjat ??

Tackar att du påminde mig om bokrean. Hade ju ingen aning om den var snart...
Då ska jag nog göra som så att man får ta & leta upp lite fantasyböcker & äntligen kanske få tag på Liftarens guide till galaxen.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Hittat ett givet inköp

Atlas över historien från Liber tycker jag är en otroligt bra bok. Den visar olika områden av jorden under olika tidsepoker så man förstår hur kulturer växer, immigrerar, annexeras och försvinner. Både för den som gillar världshistoria och för världsskaparen som vill ha lite mer inblick. 99 kulor får man ge bort för att äga den.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Jag brukar tycka att bokrea-katalogerna kan innehålla en del intressanta böcker. I år var det däremot ganska intetsägande. Det enda som såg spännande ut var Iliaden/Odyssén i en bok för 79:- Där kan man snacka om klassisk fantasy.

/tobias
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jo, jag spanade lite på den jag också. Kommer förmodligen att köpa den, även om jag inte är någon större beundrare av "en bok med flera böcker i"-syndromet.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Du kan också skriva in http://www.rollspel.nu som startsida om du så önskar, så hamnar du på din favoritplats så fort du startar Internet Explorer...

Jo det har jag gjort för länge sen! Dock är julgrafiken kvar för det... Men nu fick jag Oldtimers tips och nu är den borta med vinden! Önskar att jag kunde ha www.rollspel.nu på min dator med ADSL också, men det är Telia och behöver loggas in så det går inte :gremfrown:

/Balderk, har två hem
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Önskar att jag kunde ha www.rollspel.nu på min dator med ADSL också, men det är Telia och behöver loggas in så det går inte
Det finns ett antal småprogram du kan installera som automatiskt loggar in dig på telia när du startar datorn. Sök och du skall finna.

Annars kan du köra den enkla varianten som jag körde tills jag dumpade telia. Lägg upp länken till telias inloggningsida i autostart. Säg åt IE att komma ihåg lösen. Det enda du nu behöver göra är att stänga ett IE-fönster efter start av datorn, vilket du kan göra automatiskt med pstools från www.sysinternals.com om du vill.

Bra va?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Finns bara ett litet problem... Det är en Mac! IE finns ju men jag vet inte om allt det där går att göra på macen, tyvärr :gremfrown:

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jo, den får man kanske ta och skaffa. Min far brukar vilja köpa böcker åt mig (Han är litteraturvetare) så jag kan ju tipsa honom om den... Annars får jag väl lägga ned mina surt förvärvade pengar på den själv :gremsmile:

En bok med flera böcker i-syndromet gillar jag... Bara de inte är allt för långa går det bra!

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Barna Hedenhös är ju kanonbra!

Brukar SF-bokhandeln också ha rea? Läckert! Måste jag kolla in alltså! Brukar det finnas några bra böcker på deras rea då? Antar att det inte är på hela sortimentet...

/Balderk, försökte komma på fler bra barnböcker men misslyckades... Fast Astrids böcker är ju ett måste förståss...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Bland annat ska jag köpa Barna Hedenhös och andra klassiker!"

Åh, Barna Hedenhös! *nostalgisk* ^__^
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
SF-bokhandeln brukar ha en jättebra rea. Det brukar pluppa upp en särskild rea-sida på deras hemsida www.sfbok.se. Jag som beställer ofta får en reakatalog.
 
Top