Nekromanti Demon, the fallen

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
http://www.white-wolf.com/666/DemonDeveloperInfo.pdf

"There will be seven character types in the core rules"
"Each house has its own unique identity, appearance and powers"
"later books will expand the chraracter types avaliable even further"
"including a storytellers screen and companion"
"a fantastic trilogy of novels written by author Greg Stolze"

Man vet inte om man skall skratta eller gråta...

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Gråt, gråt, och gråt mer

Tycker det är synd och skam att ett så bra och enkelt regelsystem som wod's ska missbrukas så...
Dessutom låter det som om de vill sälja en hel del expansioner också... Nä, nu har det gått lite för långt.

Impen - Som tycker att white wolf borde säljas ut så att någon som är intresserad av mer än att tjäna pengar får utveckla WoD.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Önskar att jag just nu satt vid en dator med en fungerande Acrobat Reader, så att jag kunde kolla PDF:en...men jag tittade lite på infon om Demon. Vad är det som är fel? Borde det inte få finnas demoner i World of Darkness?

/Skuggvarg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,015
Location
Ereb Altor
Re: Gråt, gråt, och gråt mer

"Tycker det är synd och skam att ett så bra och enkelt regelsystem som wod's ska missbrukas så..."


Oj. Är det den allmänrådande uppfattningen? Själv tycker jag att det är ett intressant inslag i WoD, konstigt att det inte dök upp tidigare. Och inte är väl regelsystemet så bra? Skramla med 10 d10 gör ingen glad, speciellt inte när man ska slå om hälften.

"Nä, nu har det gått lite för långt."

Det var faktiskt länge sedan som WW gick för långt./images/icons/smile.gif
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Nä, det var inte det jag menade. Jag bara ondgjorde mig över att demonspelet verkade vara formstöpt efter samma mall som alla andra WoD-spel. "övernaturlig varelse, ett gäng rollpersonstyper, magiska krafter, sourcebooks, romantrilogy av Greg Stolze". Själva demonkonceptet diggar jag, men jag gillar inte vart det barkar hän.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Gråt, gråt, och gråt mer

Impen - Som tycker att white wolf borde säljas ut så att någon som är intresserad av mer än att tjäna pengar får utveckla WoD.

...och du tror inte att samtliga rollspelsföretag fungerar på samma sätt? /images/icons/doh.gif

-R
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Visserligen dumt att ändra ett vinnande koncept, men man kan inte låta bli att undra när det kommer att övergå i parodi. Hur många spel som heter X: the Y, handlar om övernaturliga varelser som är praktiskt indelade i 7 grupper (som kan utökas upp till 13 när man behöver sälja fler bakgrundsmoduler) och har övernaturliga krafter som skiljer sig mellan de olika grupperna, kan man göra innan det blir löjligt?

Trots allt gillar jag deras spel på något plan, men lite nyskapande vore ju inte fel!

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mortal: The Ordinary

"Skulle vara kul att se siffror på hur många människor det finns i WoD..."

Det är inte så intressant, men det intressanta är att de tillhör sex olika klaner eller "Folkgrupper" (kaukasier, amerinder, negroider, semiter, asiater och australaboriginer), som i sin tur är indelade i ett antal olika blodslinjer eller "Nationer" som intrigerar inbördes. Dessutom finns det några folkgruppslösa och nationslösa personer som sammanfattas i den sjunde klanen, "anarkisterna". Det mest nyskapande i "Mortal: The Ordinary" är att personer i olika Folkgrupper kan flytta över från en Nation till en annan som egentligen inte tillhör ens folkgrupp. Det är alltså fullt möjligt för en från klan Negro från Marocko Nation att flytta till Sweden Nation, trots att denna domineras av klan Caucasia.

Människor har ett antal specialförmågor eller "disciplines" som gör dem speciella. Bland annat har de Blandness, vilket är en mer kraftfull variant av Obfuscate som gör dem så trista och gråa att de helt enkelt smälter in i bakgrunden; Obstinacy som gör att de helt enkelt vägrar ändra på sig; Rationality som gör att de vägrar att tro på övernaturligheter från de övriga WW-spelen, osv. Speciella regler för Conformity finns också. Conformity är ett värde som visar hur väl man passar in i sin Nation och Klan. För mycket Conformity så tappar man all initiativförmåga och blir en nickedocka. För lite Conformity så sticker man ut så från mängden att man blir utmobbad och klanlös. Så det är en känslig balans mellan de två för att få något som medger rörlighet i samhälle och individualism, vilket är en enorm rollspelsutmaning.

En extra finess är Roles, eller "roller", som är ett antal olika karaktärsdrag som man kan aktivera i olika situationer. En person med låg Conformity kan till exempel aktivera rätt Role i rätt situation, och får då en mer balanserad Conformity, samt att ett antal disciplines också aktiveras och attribut kan ändras. Man kan se det som ett antal "under-rollpersoner" till rollpersonen, helt enkelt. Ett exempel skulle kunna vara en rollperson med en Role som Hacker. I normala fall har rollpersonen hög Conformity och låg Charisma och Manipulation, men skulle han få möjlighet att aktivera sin Role så får han en extra plopp i Charisma och Manipulation och Conformity sjunker med två ploppar.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Lämna lägenheten?[ANT/OT]

Jag har visst fått statusen druid. Jag som trodde att det skulle innefatta att jag kanske hade lärt mig nåt, eller hade nåt att säga. Men nej.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Man vet inte om man skall skratta eller gråta...

När ett företag får slut på idéer så blir det sällan bättre. Tycker de borde fortsatt på första Vampire utgåvan, kanske gett ut Dark Ages också, och sedan stannat kvar på den banan.

Enligt mig är Werewolf, Wraith, Changeling, Mage och så vidare inte några bra spel. Notera: ENLIGT MIG, det här är inget försök till provokation.

Faktiskt tycker jag att WWs bästa produkt helt klart är HoL (Human Occupied Landfill), trots att jag bara bläddrat i boken. Vampire har jag både spelat och läst, men det är ett spel som man tröttnar på ganska fort, precis som så mycket annat i WoD.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Huvudet på spiken

Det värsta av allt är att det faktiskt inte är omöjligt...

Jag kan rent av se det framför mig, med lite mörka hemska bilder, bloddrypande knivar och latex.

Grundtemat som WoD en gång byggde på var trevligt och lite mys-mörkt. Idag är det en styggelse som ingen i världen tycks kunna hålla reda på. Jag menar, om folk kan diskutera vilken klan som gjorde vad under vilken historisk period eller varför Moussolini var av den och den klanen - har det inte gått lite väl långt då?

Vissa i min egen umgängeskrets refererade till Vampire discipliner och klaner varje gång vi såg en videofilm hemma. Och folk säger samtidigt att Dungeons & Dragons är på väg att äta upp marknaden!

Det får det gärna göra, om man bara slipper höra hur många Hit Points som Julia Roberts har i sin nya film...
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Om jag inte missminner mig så behöver man varken skratta eller gråta i och med att hela helvetet är skrivet i ett fullkomligt oläsligt teckensnitt.Det är jag dock inte säker på.

Vissa WoDprodukter fungerar faktiskt ganska bra en och en i mina ögon men det börjar bli lite fånigt när man har femtioelva olika världsvida, allsmäktiga konspirationer som verkar finnas utan att bry sig så vidare värst mycket om varandra.
Nej tack.
Jag tycker att så väl Vampire som Werewolf och Changeling är ganska roliga rollspel(om man bortser från reglerna vilket jag för det mesta gör) men jag tycker inte att de har i samma värld att göra.
Men vad fan förväntar sig någon av amerikanerser.
Har man spelat Rifts eller D&D så vet man att det där folket är rejält dragna till överdrifter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Mortal: The Ordinary

Kul koncept. Man skulle sedan kunna utöka vanligheten och detaljeringen med supplement som:

Infants: The small
Paralyzed: Hot Wheels: The paralyzed
Blind: The darkness (Borde passa perfekt i WoD!!!)
The Pets: The fast and the furry (Klaner av katter, hundar, akvariefiskar och hamstrar som intrigerar. Man har sedan subklaner som Schäfer, Dobermann, Rottweiler och Pudel)
Nudists: The freezing

Och så vidara...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Ett citat till kanske är på sin plats:

"One thing we won't be doing is sticking to the status quo; the fallen don't have a Masquerade - quite the contrary, they want humanity to believe in them."

- Diomedes
 
Top