Rickard
Urverk speldesign
Nä, alla har väl inte den lyxen.Vadå andra spelledare?

Nu vill jag inte gå allt för OT eftersom tråden handlar att spelarna tar hand om striden men om man istället ser på en större händelse som en kedja av händelser kan strid vara en punkt på detta, men en punkt som kan överkommas med hjälp av ett tärningsslag. Varje slag kan förlora någonting eller skapa en konsekvens för en senare händelse. Återigen, detta handlar inte så mycket om att konvertera som att bara lösa ett scenario utifrån regelverkets spelprocedur. InSpectres/InHuman är bra exempel på detta och även systemet i mitt Hypertellurians-hack. När vi körde Hypertellurians rullade vi typ en gång per spelmöte, men systemet fanns det i bakgrunden att falla tillbaka på.De här scenarierna som jag köper har ofta implicita stridsscener inbyggda. Jag prövar ett sätt att göra dem mera spännande.
...och det finns mängder med system som inte kräver konvertering, eftersom spelledarpersoner inte har stats.