Nekromanti Definiera mainstream/standard fantasy

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Enligt susning.nu

Om man skall definera vad som är mainstreamfantasy genom att se till det som är mest
vanligt, för massorna
så borde Harry Potter och Sagan om Ringen (speciellt med tanke på hur framgångsrika filmatiseringarna av den senare har blivit) vara högaktuella som kandidater för positionen.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Enligt susning.nu

vanligt, för massorna

så borde Harry Potter och Sagan om Ringen (speciellt med tanke på hur framgångsrika filmatiseringarna av den senare har blivit) vara högaktuella som kandidater för positionen.
Ja. Men i så fall har man en flyktig definition som förändras lika snabbt som trender kommer och går. Är det en definition som är önskvärd att ha?
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag finner en definition av Mainstream/standard fantasy nästan omöjlig.

Enklast kan väl sägas att:
Det är en blandning av översinnliga intryck i en medeltida stämning. Vanliga inslag är varelser och monster som hittas i legender, magi som hör myter till och även gudastöd...

Men det är inte helt kännetecknande för min del. Det är mer som gör ett specifikt spel/berättelse till just Standard. Det är här det svåra är att sätta fingret på det. Det är lite av svärdsslakt, lite bondfångeri, lite tjuveri och liknande som börjar ge beskedet. Utopier, både på gott och ont är vanliga. Det svarta mot det vita, mörkret mot ljuset - ont mot gott är också viktiga ingredienser.

Men sist men inte minst är dock en känsla, av epik, av evighet och av återfödelse....
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
en del OT, men faktiskt lite T.

Tja, definitioner kan väl också ändras med tiden? Det har vi ju sett innan. Frågan om det är bra eller dåligt är ju dock svårare att besvara. Fördelarna är ju att definitionen alltid är up to date, nackdelen är att den faktiskt blir mindre viktig.

Inte för att definitioner är vidare viktiga, eftersom de flesta ändå har sina egna. Vilket gör en diskussion om definitioner mycket mer intressant än man kan tro, då *missförstånd* så lätt sker. Min definition av fantasy är inte din, och när jag använder ordet "mainstream" i en förklaring kopplar inte du det ordet till *min* definition, utan till din, och då är det som upplagt för missförstånd.

Och så lite OT:

Ser vi på musikvärlden, som jag inte alls är insatt i, så är ju mainstream det som i Kronoberg spelas av HitFM (mer känd under ett mycket mindre smickrande namn (lägg bara till ett s...)). Där kan man höra samma låt 3-4 gånger per timme. Håkan Hellström, Britney Spears, Lena PH (och alla de andra förstås) är uppenbarligen mainstream. En intressant tanke, som slog mig för inte så lite sen, då jag slavade på jobbet under den tunga låten "Det gör ont" är att den mesta mainstream-musiken förmodligen är påtvingad massorna. Skivbolagen bestämmer i princip "det här är en hit!", och så spelar radion samma låt, om och om igen. Hjärntvätt galore, om man hör en lögn tillräckligt mycket blir den ju sann, eller hur?

Kalla mig gärna för slö, jag lyssnar knappt nånsin på radio, och tänker knappast dagligen på fenomenet mainstream-musik, men ändå. missförstånd missförstånd
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: susning.nu

Om mainstream nu är det "vanliga" eller "åt massorna" så borde det defineras efter det som massorna nu följer, brukar eller vad man nu kan kalla det. Jag skulle inte personligen säga att Harry Potter eller Sagan om Ringen är standardfantasy (möjligen Sagan om Ringen, men det är tveksamt). Däremot kan de utan problem kallas för mainstreamfantasy eftersom det just är dessa böcker och filmer som intas av den breda massan.

I och för sig utgår en sådan definition från vad som är mainstream bland hela folket. Ifall man istället skulle göra definitionen utifrån de som har ett specifikt intresse i fantasy blir det en annan fråga. Därmed ser jag en skillnad emellan begreppen mainstreamfantasy och standardfantasy.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Se där, en skillnad mellan våra definitioner.

Gudastöd har jag aldrig inkluderat i mina egna tankar om standard fantasy, faktiskt. Om vi ska kolla på Tolkien så finns ju knappast nåt gudastöd där. Gandalf kan vara mycket, men han är väl ingen gud, eller? (inte så hemskt insatt i Tolkien och hans skapelser, eftersom jag fann böckerna ytterst långtråkiga).

Ser vi däremot på The Belgariad så är gudarna ytterst hjälpsamma och snälla, lite som gammelfarfar när han bjöd på saft när man var liten.

Det är det som gör en diskussion om definitioner både intressant och väldigt svår. Folks åsikter går isär, man riskerar att missförstå och göra folk arga, sånt. Det är därför en vettig tråd, som den här (än så länge :gremtongue: ) faktiskt hjälper i alla fall mig i senare diskussioner om fantasy och rollspel och gudarna vet vad, i och med att jag då kan kolla till den här tråden, för att försöka undvika missförstånd.

Nå, jag yrar.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: något onödigt och OT men...

Det nämns i Silmarillion att alverna tror att Gandalf och de andra trollkarlarna (som egentligen verkar heta Istari) är komna från Herrarna i Väst, vilka i sin tur är satta att vaka över Midgård av världens skapare (i och för sig är jag inte helt säker på om de var satta där att vaka över världen, men eftersom de inte gör särskilt mycket annat så antar jag det).

Därmed kan Gandalf, även om det inte är säkert, vara ett tämligen indirekt gudastöd. Kanske står det mer i någon annan bok?
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: något onödigt och OT men...

Ingen aning, jag är inte vidare intresserad av Tolkiens verk över huvud taget, men du har en poäng där. Undras om det finns nån bok där ingen av karaktärerna INTE är gudastödd...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: en del OT, men faktiskt lite T.

Många bra tankar där som du fick ned på forumet - det var precis det som min fråga var menad till att göra: Få folk att tänka efter ett varv till vad det här med definitioner och enhetliga sådana är till för.

Vad är det för vits med en definition av mainstreamfantasy om den
a) förändras radikalt med tiden och
b) är starkt pådyvlad den stora massan från inflytelserika företag?

Den definition som ges på susning.nu ger jag inte mycket för, eftersom den inte tar hänsyn till tidigare populära yttringar inom genren rollspel med inriktning mot sagoberättelser med människoliknande varelser och magi. Vad heter det imorgon, när mainstreamfantasy är att man skall vara ett troll som slår små bävrar med stora träpinnar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: en del OT, men faktiskt lite T.

"Vad är det för vits med en definition av mainstreamfantasy om den
a) förändras radikalt med tiden och
b) är starkt pådyvlad den stora massan från inflytelserika företag?"


Vitsen med "mainstream" är ju att det är "the main stream", alltså huvudfåran av kulturyttringen. För att detta villkor ska uppfyllas så måste åtminstone b uppfyllas, det vill säga att den är starkt pådyvlad den stora massan, inte nödvändigtvis från inflytelserika företag men med stor sannolikhet. Poängen är att ett visst fenomen kan inte vara "the main stream" inom en kulturyttring om inte den stora massan anammar den.

Det innebär att om den stora massan ändrar sin uppfattning om vad mainstream är, antingen genom yttre påverkan eller att den faktiskt ändrar sig själv, så slutar huvudfåran att vara huvudfåra. Det är inte mer onaturligt än att en flods flöden ändras med tiden. Det innebär att a är en nödvändighet.

Sker de här ändringarna? Jamen! Vi har sett det inom precis vilken kulturyttring som helst. Inom TV så var sitcoms och talkshows mainstream en gång i tiden - nu är det dokusåpor (även om de två tidigare inte riktigt ramlat ur fåran än). På åttitalet var en viss musikstil huvudfåran. Nu är det knappt någon som minns Samantha Fox, Alphaville, John Farnham med flera, och sticker vi tillbaka ännu längre, till sexti- och sjuttitalet, så har den musik som var mainstream blivit kultur idag. Se bara på Abba och The Beatles.

På så sätt är rollspel och fantasygenren oerhört stabil. Vad som är mainstream har knappast ändrats alls inom fantasylitteraturen (även om urban fantasy håller på att rucka på litteraturgenren), men på grund av D&Ds totala dominans inom rollspel så har rollspelsmainstream inte ändrats på trettio år. Möjligen är det större axelskydd och mer spikar nu än förr.

"Den definition som ges på susning.nu ger jag inte mycket för, eftersom den inte tar hänsyn till tidigare populära yttringar inom genren rollspel med inriktning mot sagoberättelser med människoliknande varelser och magi. Vad heter det imorgon, när mainstreamfantasy är att man skall vara ett troll som slår små bävrar med stora träpinnar?"

Kultur. Eller möjligen nostalgi. :gremgrin:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jomen...

...att säga att mainstremfanatasy är relaterat till den stora massan är ju egenligen meningslöst, för precis som du säger så vet vi redan det eftersom ordet "mainstream" ingår i definitionen. Det som är mer intressant och som jag också tror var målet med fråga från början, är att definiera hur denna mainstreamfantasy ser ut just nu .
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jomen...

"Det som är mer intressant och som jag också tror var målet med fråga från början, är att definiera hur denna mainstreamfantasy ser ut just nu"

Och på det svarar vi Dungeons&Dragons.

Motivering? Tja, 80% av marknaden torde räknas som den stora massan, eller hur? Ergo, eftersom 80% av marknaden spelar Dungeons&Dragons så utgör Dungeons&Dragons mer eller mindre definitionen av mainstream fantasy inom rollspel.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Jomen...

Tja, 80% av marknaden torde räknas som den stora massan, eller hur?
Frågan är om du inte kan få med mer än 80 % om man beskriver det istället för att namnge det. Det finns ju t.ex. många spel som liknar D&D och innehåller liknande elemnent och också är mainstream, men missas av definitionen "D&D".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jomen...

Vill du ha mer än 80%? Det stora problemet med Antharaxus definition (i den nu sorgligt bortgångna tråden) var att han ville ha med ALLT i definitionen, varför den inte fungerade. Han ville helt enkelt definiera "huvudfåran" som "vattendrag", och då finns det ingen mening med en huvudfåra.

Man kanske istället se "mainstream" som en mittpunkt eller ett medelvärde, och att allting är mer eller mindre mainstream. Det vill säga, istället för att definiera en gräns på vad som är och inte är mainstream och säga att A är mainstream och B inte är det, så definierar man en mittpunkt och säger att vanilj-Dungeons&Dragons är 100% mainstream, Baron Munchhaussen är 0% mainstream, Drakar&Demoner 4 är 75% mainstream, DoD6 är 50% mainstream, och Usagi Yojimbo kanske är 25% mainstream. Det känns som en mycket mer flexibel lösning.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Personligen tror jag de flesta rollspelare har ganska bra fantasi, och fantasy kräver faktiskt en del fantasi för att "godta", jag anser att din definition är ... tja, nedvärderande? *Jag* gillar mainstream fantasy, from time to time, men jag rackar inte ner på det. Om du nu går och anklagar mig för att sakna fantasi så kan jag inte annat än bli förolämpad, i vanliga fall.

Men idag blir jag inte det, för det är din definition, och den här tråden har hållt en väldigt vettig nivå än så länge, och jag ser gärna att den fortsätter göra det. Även om jag inte håller med dig :gremsmile:

/Robban
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Det gör jag inte heller

Fast det låt oerhört mycket som om du inte gillade Eddings
Nej, det stämmer bra det. Men jag menade att bara för att jag inte tycker om det, behöver det ju inte betyda att det är rakt igenom dåligt för alla. Jag har tyckt om Eddins väldigt mycket och jag vet att flera andra har tyckt/tycker om hans böcker. När jag var lite läste jag barnböcker, de är knappast intressanta idag (om inte för nostalgin, men det hör inte hit), men det behöver inte innedbära att det är dåliga.

Hmm.. det är knepigt att använda rätt ord här, om det ens finns några :gremgrin: Du kanske förstår vad jag menar ändå, förhoppningsvis.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: en del OT, men faktiskt lite T.

Vitsen med "mainstream" är ju att det är "the main stream", alltså huvudfåran av kulturyttringen. För att detta villkor ska uppfyllas så måste åtminstone b uppfyllas, det vill säga att den är starkt pådyvlad den stora massan, inte nödvändigtvis från inflytelserika företag men med stor sannolikhet. Poängen är att ett visst fenomen kan inte vara "the main stream" inom en kulturyttring om inte den stora massan anammar den.
Jag måste hålla med om det mesta här.

Mainstream, vad det är och innehåller kommer förändras med tiden, kanske mycket, kanske lite, beroende på vad som är på modet för tillfället.


Jag tror definitivt att Dungeons and Dragons kan betraktas som standardfantasy i de flesta av dess inkarnationer, vissa kampanjer går utanför.

I Sverige har vi en starkt nationell rollspelskultur även om vi är starkt influerade av USA. Det betyder, (tycker jag) att den Svenska standardfantasy kulturen skiljer sig något från den Amerikanska, Drakar och demoner är ett väldigt starkt varumärke i sverige som har präglat vad svenskar uppfattar som fantasy under 2 decenier.

Drakar och Demoner är standardfantasy i Sverige vill jag hävda, (visst man kan sätta en procentsats som är något lägre än Dungeons and Dragons Standardfantasyvärde).

Sen har vi fantasy literaturen som mycket starkt påverkar vad vi uppfattar som standardfantasy. Robert Jordan går knappast fri från att vara standardfantasy,

Eddings har nämnts,

Tolkien är också vad många uppfattar som standardfantasy, om möjligt ännu mer än Dungeons and Dragons.

Själv tycker jag Fritz Leiber är standardfantasy, även om den skiljer sig från den traditionella alv-dvärgfantasyn.

Men som sagt, vad som är standardfantasy kommer förändras bara med en tidsuppgift kan den förbli konstant i någon mening, standardfantasy04 etc.

Bombu
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: en del OT, men faktiskt lite T.

Drakar och Demoner är standardfantasy i Sverige vill jag hävda, (visst man kan sätta en procentsats som är något lägre än Dungeons and Dragons Standardfantasyvärde).
Det verkar rimligt. Det skulle också förklara den svenska vurmen för lågskaligt och jordnära.
 
Top