Deckarrollspel med tillhörande äventyr

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Egentligen behöver kanske inte rollspelet var deckare. Men äventyret ska vara ett riktigt bra exempel på hur det kan konstrueras :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,502
Delta Green!

Comvergence, The Last Equation och Lover in the Ice är alla bra officiella deckaräventyr.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Jag tänker först på Call of Cthulu, klassikern på området. Nu när det finns på svenska passar det ännu bättre. Men vilket av äventyren som är mest deckarpussligt har jag inte koll på.

Annars brukar Trail of Cthulhu få fina omdömen som alternativ. Äventyren verkar överlag få bra recensioner. Deckarspel helt utan skräck finns också så klart, men de har inte haft så stort genomslag.

Men kom ihåg att det ofta räcker med ganska enkla mysterier i rollspel, i motsats till böcker och filmer. Spelarna krånglar till det ganska snabbt på egen hand, även om det bara är en handfull noder som länkas ihop.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag tänker först på Call of Cthulu, klassikern på området. Nu när det finns på svenska passar det ännu bättre. Men vilket av äventyren som är mest deckarpussligt har jag inte koll på.
Jag vill nominera första delen i kampanjen Tatters of the King. Den kan med fördel spelas helt separat, utan de två senare delarna som helt ärligt är ganska kassa och linjära. Men del 1 här har en bra grund, och har legat till grund för extremt mycket av hur jag vill ha mina äventyr numera, och hur jag konstruerar dem.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Jag skulle inte göra mitt jobb* ordentligt om jag inte först och främst nämnde Kutulu.

Sedan har jag en lång tråd om Delta Green-scenarier, där jag i princip recenserar huruvida de funkar som deckar/mysterieäventyr. Jag har lite paus just nu, men ska återvända till den en vacker dag.


* det är inte mitt jobb
Innehåller ditt Kutulu ett äventyr? Eller rekommenderar du att köra det med Tatters of the king?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Innehåller ditt Kutulu ett äventyr? Eller rekommenderar du att köra det med Tatters of the king?
Första äventyrsmodulen samt grundboken finns att ladda ner gratis på hemsidan; Mardrömmar från Amerika finns ännu så länge bara att köpa, tyvärr.

Kutulu skrevs ursprungligen för att jag ville spelleda Tatters men inte gillade CoC, så vill man ha mer, eller inte gillar De försvunna soldaterna, så är ett köp av Tatters helt klart något jag rekommenderar =)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag vill nominera första delen i kampanjen Tatters of the King. Den kan med fördel spelas helt separat, utan de två senare delarna som helt ärligt är ganska kassa och linjära.
+1 på den. Jag har även spelat del 2 (alltså Milano, inte British Gods, tekniskt del 3 kanske?) med stor behållning efter att ha tillämpat dina riktlinjer för att ändra den @krank. Del 3 är linjär men den är också en helt magnifik avslutning rent tematiskt.
Det vill säga när man väl när andra halvan av resan genom Nepal och sedan på andra sidan i Leng
Mycket bättre vid bordet än den framstår i text.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Första äventyrsmodulen samt grundboken finns att ladda ner gratis på hemsidan; Mardrömmar från Amerika finns ännu så länge bara att köpa, tyvärr.

Kutulu skrevs ursprungligen för att jag ville spelleda Tatters men inte gillade CoC, så vill man ha mer, eller inte gillar De försvunna soldaterna, så är ett köp av Tatters helt klart något jag rekommenderar =)
Nu råkar det vara så att jag har ett presentkort på SFbokhandeln som räcker till reglerna och ett äventyr :) Så frågan är om jag ska ta Mardrömmar från Amerika eller De försvunna soldaterna?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Mutiné har ett deckaräventyr som intro-äventyr eftersom spelarna i princip alltid lyckas, så man får hitta på utmaningar utan tärningsslag.

The Murder of Mr. Crow använder samma struktur, men man samberättar ut historien medan man skapar deckaräventyret. Går lika bra att solospela för att ha ett färdigt äventyr att spela med andra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Nu råkar det vara så att jag har ett presentkort på SFbokhandeln som räcker till reglerna och ett äventyr :) Så frågan är om jag ska ta Mardrömmar från Amerika eller De försvunna soldaterna?
Jag skulle då rekommendera Mardrömmar, som är fyra äventyr med lite olika smak och struktur – och dessutom är det som man inte kan läsa gratis. =)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
På GUMSHOE-sidan:

The Esoterrorists med Albion's Ransom (två delar) eller Worldbreaker.
Night's Black Agents
med Dracula's Dossier eller The Zaloshnyi Quartet.
Trail of Cthulhu
med Eternal Lies.
Ashen Stars
med Dead Rock 7.
 
Top