Nekromanti Deception, murder in Hong Kong – Runda 1/3

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Om vi antar att teknikerns slutsats är helt rätt, dvs det är ingen olycka men kan se ut så kanske vissa mordvapen ändå kan uteslutas. Visst kan väl det mesta ske av misstag (vådaskjutning av sig själv) men mest tydligt olycksaktigt är Tegelsten (Basse), Rök (Bifur) och Tändstickor (Vimes). Tycker dock att det finns bättre ledtrådar för teknikern att peka om det var rök eller tändstickor, exempelvis kvävning som man framför allt dör av i en eldsvåda. Kvar blir fortfarande tegelstenen.

Vid ett besök tänker jag att man lämnar kvar något personligt, en Kalender (Basse), en Anteckningsbok (Bifur), eller Högklackade skor (Vimes). Visst finns det andra ledtrådar som passar in på ett besök men de är mindre tydliga. Semesterhem som brottsplats pekar för övrigt i samma riktning.

Våren säger mindre än så länge, möjligen kan man stryka Mygga (Bifur) och Myggrökelse (Vimes) då det inte kläckts några myggor vid den tiden.

Huvud tycker jag hittills pekar bort från eldsvådeteorin, då borde ledtråden varit Hela kroppen, speciellt i kombination med Omfattande skador.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Skriver kort; sitter på telefonen.

Anser att Huvud mycket väl passar till Rök (och indirekt eldsvådor), eftersom det är ju där munnen sitter när man andas in röken.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sista ledtråden:

Bevisen antyder att brottets motiv skulle kunna vara......... Rättvisa

Dödsorsak: Omfattande skada (Kvävning, Blodförlust, Sjukdom, Förgiftning, Olycka)
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottsplatsen: Semesterhem (Park, Supermark[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]nad[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif], Skola, Skogen, Bank)[/FONT]
Detta pågick när mordet skedde: Besök (Underhållning, Avslappning, Samling, Handel, Middag)
Ledtråd på kroppen: Huvud (Bröst, Hand, Ben, Liten del av kroppen, Hela kroppen)
Brottet inträffade på: Våren (Veckodag, Helgen, Sommaren, Hösten, Vintern)
Brottets motiv: Rättvisa (Hat, Makt, Pengar, Kärlek, Avundsjuka)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Efter klockan 20 ikväll, skriv endast ett sammanfattande inlägg med era misstankar eller andra tankar innan deadline. Rubrik " Sammanfattning: " Det går också bra att skriva ett sammanfattande inlägg redan nu. När alla skrivit en sammanfattning, eller när deadline nåtts så går vi vidare till runda 2.

(Det här är en regel från brädspelet som jag tror är helt onödig på forumspel, men vi testar den och om det inte ger något kan vi skippa det nästkommande rundor)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Tänkte skriva att Rättvisa inte pekar åt något håll men faktum är att det tyvärr känns som att det pekar åt min Polisbricka. Men det borde finnas andra tolkningar...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Sammanfattning:
Jag misstänker främst Basse. Framför allt eftersom hans vapen bäst matchar Omfattande skada och kanske Olycka samtidigt som övrigas vapen hade varit mer sannolika med ett annat val av dödsorsak.Övriga ledtrådar pekar än så länge ärligt talat åt flera olika håll. Svårt att dra slutsatser.

(I allmänhet tycker jag spelet var svårare än förväntat. I varje fall jämfört med Avalon som är det enda liknande spel jag provat tidigare.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,552
Äsch, jag har flytt och massa annat som drar ner forumaktiviteten. Ledsen för det!

Sammanfattning
Antingen så är det Bifur med Rök/Flytande medicin/Piller samt Anteckningsbok utifrån att det är Omfattande skador och Möte/Besök. Kan inte låta bli att gissa att Sodivras SL-miss var ett försök att hjälpa oss i rätt riktning.

Men samtidigt så börjar en ond ande vakna till liv: LJS. Kan det vara du som är den slemme mördaren? Isåfall stämmer omfattande skada in på "Pulvermedicin" och "Besök" med nåt vidrigt "semesterhem" där personalen går omkring och har ihjäl sina patienter – vilka får besök av sina inte ont anande släktingar.

Hittills har inte Vimes startat min oro på allvar, men det kommer nog. Isåfall är det tändstickor som sticker ut mest. Ser framför mig en pyroman.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Sammanfattning:

Jag tycker Larssons beteende i spelets inledning är "ulvigt", kan utveckla varför imorgon. Dock svarar ledtrådarna dåligt mot hans kort. Både Bifur och Basse har dock kort som matchar. Bifurs knytnäve och Basses tegelsten passar som hand i handske på "omfattande skada" + "huvud".
 
Top