Nekromanti Deception, murder in Hong Kong – Runda 1/3

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]En doft av kaffe och cigaretter. Surret från en luftkonditionering. Trafiksorlet från Hong Kongs gator. Den vita tapeten som börjat lossna i hörnet. Ljuset från lysrören, svärtan i hjärtat på tre män som sett för mycket och en [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]man [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]som gjort något han [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]aldrig [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]skulle[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif] ha gjort.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Detta är första rundan av Deception. Ni är alla kommisarier på mordenheten i Hong Kong. Det som är störande med det här fallet är att mördaren bevisligen har haft tillgång till ert interna datasystem. Att mördaren är en av er fyra.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Regler

§1 [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tre av er har som mål att hitta rätt mördare, mordvapen och bevisföremål bland er. Mördaren låtsas var en av er och har som mål att förvilla er och inte bli hittad. Spelet är slut när någon gör rätt anklagelse (de hederliga kommisarierna vinner), eller när alla har gjort sin anklagelse utan att någon fått rätt (mördaren vinner) eller när tredje rundan tagit slut. (mördaren vinner)[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]§2 [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag vet vem mördaren är, vad mordvapnet är och vad bevisföremålet är, men jag får inte kommunicera direkt med er. Istället kommer jag under första rundans gång välja sex olika ledtrådar i sex respektive kategorier [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]för att försöka leda er på rätt väg att hitta dessa tre. Det är ert jobb att utifrån dessa ledtrådar [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]diskutera [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]fram vad som kan vara mördaren, mordvapnet och bevisföremålet[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]. Under runda 2 kommer jag byta ut en kategori mot en ny och välja en ny ledtråd där. Under runda 3 samma sak. Undersök också varandras beteenden för ledtrådar. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]§3 [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]När som helst under spelets gång kan vem som helst av er skriva en anklagelse. Skriv detta inlägg med rubriken [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Anklagelse![/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif] I fetstil. Skriv vad du tror är mordvapnet och bevisföremålet. Dessa måste tillhöra samma spelare. Om du har rätt på både mordvapen och bevisföremål så kommer jag svara ”Ja!” och spelet är slut. Har du fel på en eller bägge så kommer jag svara ”Nej” och spelet fortsätter. Du får alltså inte veta om du hade fel på bägge eller bara en. [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Man kan endast göra en anklagelse under hela spelets gång![/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]§4 [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Varje rundan avslutas med att alla deltagarna gör en sammanfattning av sina nuvarande tankar. Skriv detta inlägg med rubriken [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Sammanfattning: [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]i fetstil.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]§5 Diskutera inte spelet utanför denna tråden.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]§6 Redigera inte era inlägg.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]§7 Dessa PM har jag skickat ut:[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Du är en hederlig kommisarie[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Din uppgift är att hjälpa gruppen att lista ut vem som mördade offret, vad som var mordvapnet, och vad som är bevisföremålet. Klarar någon av er att gissa både mordvapen och bevisföremål innan spelet är slut så vinner ni som grupp![/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Du är mördaren[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Du mördade offret. Din uppgift är att smälta in i gruppen av hederliga kommisarier, och försöka avvärja gruppen från att lista ut att du är mördaren, vad mordvapnet är och vad bevisföremålet är. Klarar ingen hederlig kommisarie att gissa både mordvapen och bevisföremål innan spelet är slut så vinner du!

Välj en av följande mordvapen:
Välj en av följande bevisföremål:[/FONT]
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Våra deltagare är:[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]

Kommisarie Basse[/FONT]

Mordvapen: Tegelsten, Kemikalie, Arsenik, Machete
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Bevisföremål: Strömbrytare, Timmer, Kalender, Kartong [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Kommisarie Bifur[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mordvapen: Rök, Knytnäve, Flytande medicin, Piller[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Bevisföremål: Polisbricka, Teblad, Mygga, Anteckningsbok[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]

Kommisarie Larsson[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mordvapen: Pulvermedicin, Rep, Sax, Kirurgi[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Bevisföremål: Märkning, Labyrint, Gåta, Injektionsspruta[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]

Kommisarie Vimes[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mordvapen: Pistol, Handduk, Kvicksilver, Tändstickor[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Bevisföremål: Myggrökelse, Ben (skelett), Högklackade skor, Nål och tråd[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Möjliga l[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]edtrådar:[/FONT]
Dödsorsak: Kvävning, Omfattande skada, Blodförlust, Sjukdom, Förgiftning, Olycka
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottsplatsen: Semesterhem, Park, Supermark[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]nad[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif], Skola, Skogen, Bank[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Ledtråd på kroppen: Huvud, Bröst, Hand, Ben, Liten del av kroppen, Hela kroppen[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Detta pågick när mordet [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]skedde: Underhållning, Avslappning, Samling, Handel, Besök, Middag[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottets inträffade på: Veckodag, Helgen, Våren, Sommaren, Hösten, Vintern[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottets motiv: Hat, Makt, Pengar, Kärlek, Avundsjuka, Rättvisa


Jag kommer nu ge er första ledtråden. Första rundan tar slut imorgon tisdag 1/8 klockan 23:00[/FONT]
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dödsorsak
Den tekniska bevisningen överväger olycka som dödsorsak, men slutsatsen pekar på Omfattande skada.

Dödsorsak: Omfattande skada(Kvävning, Blodförlust, Sjukdom, Förgiftning, Olycka)
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottsplatsen: Semesterhem, Park, Supermark[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]nad[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif], Skola, Skogen, Bank[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Ledtråd på kroppen: Huvud, Bröst, Hand, Ben, Liten del av kroppen, Hela kroppen[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Detta pågick när mordet [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]skedde: Underhållning, Avslappning, Samling, Handel, Besök, Middag[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottets inträffade på: Veckodag, Helgen, Våren, Sommaren, Hösten, Vintern[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottets motiv: Hat, Makt, Pengar, Kärlek, Avundsjuka, Rättvisa[/FONT]

Diskussionen är fri! Senare idag kommer jag ge en ny ledtråd.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Oh, det här skall bli spännande!

Jag föreställer mig att detta kommer bli rätt veligt eftersom vi aldrig kört detta på forumet tidigare, och därför inte har samma rutiner och knep som i klassiska varulvsspel. Men vi kör och ser vad som händer.

Sodivra säger Omfattande Skada, men skriver först att han överväger olycka. Jag vet inte ifall olycke-biten kan räknas som riktig information eller bara fluff, men tillsammans med Omfattande Skada får det mig att tänka på Tegelstenar som "råkat" släppas ner från en Kartong.

Vad tycker du, Basse?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Tänkbara: Tegelsten, machete, knytnäve (?), sax, kirurgi, pistol, tändstickor (?).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Tycker nog vi kan utesluta att jag skulle kunna gjort det med något av mina tillgängliga vapen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Brottsplats
Den tekniska undersökningen har slagit fast att brottsplatsen var Semesterhem.

Dödsorsak: Omfattande skada (Kvävning, Blodförlust, Sjukdom, Förgiftning, Olycka)
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottsplatsen: Semesterhem (Park, Supermark[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]nad[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif], Skola, Skogen, Bank)[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Ledtråd på kroppen: Huvud, Bröst, Hand, Ben, Liten del av kroppen, Hela kroppen[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Detta pågick när mordet [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]skedde: Underhållning, Avslappning, Samling, Handel, Besök, Middag[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottets inträffade på: Veckodag, Helgen, Våren, Sommaren, Hösten, Vintern[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottets motiv: Hat, Makt, Pengar, Kärlek, Avundsjuka, Rättvisa

(I brädspelet kan brottsteknikern inte säga något, men däremot sätta ner markören på sitt val hur han vill - bestämt, tveksamt, snabbt, långsamt. På forumet har jag anpassat denna regel till formulering och tillåtit mig själv att sväva över ett annat val)[/FONT]
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Bifur;n253554 said:
Tycker nog vi kan utesluta att jag skulle kunna gjort det med något av mina tillgängliga vapen.
Nä, spontant verkar ju så vara fallet, särskilt när vi lägger till ledtråden Semesterhem. Knytnäve kanske kan ge Omfattande Skador, och det kan finnas Mygg på Semesterhem, men det verkar ju långsökt.

Semesterhem får mig istället att tänka på Handduk. Och är hela Skelettet skadat så skulle skadan kunna beskrivas som "omfattande". Det ser ju illa ut för Vimes karriär, så att säga.

*tar en djup klunk nattsvart kaffe*

Fast man behöver kanske en Kalender för att ordna sin semester. Det kanske är Basse i alla fall?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hej hopp, då var det här igång! Kul att testa nåt nytt!

Blir lite förvånad av Omfattande skada, men tolkar det som att både tändstickor och rök placerar sig högt på sannolikhetslistan. Bifur och LJS i så fall.

Semesterhem – då ser jag framför mig nåt vilohem för äldre, vilket i min paranoida hjärna för tankarna till medicinutdelningra etc. Eller en mäktig trädgårdslabyrint à la "the Shining"?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Detta pågick när mordet skedde
Den tekniska undersökningen har slagit fast att ett Möte pågick när mordet skedde.

Dödsorsak: Omfattande skada (Kvävning, Blodförlust, Sjukdom, Förgiftning, Olycka)
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottsplatsen: Semesterhem (Park, Supermark[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]nad[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif], Skola, Skogen, Bank)[/FONT]
Detta pågick när mordet skedde: Möte (Underhållning, Avslappning, Samling, Handel, Besök, Middag)

Ledtråd på kroppen: Huvud, Bröst, Hand, Ben, Liten del av kroppen, Hela kroppen
Brottets inträffade på: Veckodag, Helgen, Våren, Sommaren, Hösten, Vintern
Brottets motiv: Hat, Makt, Pengar, Kärlek, Avundsjuka, Rättvisa
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Nu när vi vet att mordet begicks under ett Möte känns Kalender allt mer troligt: jag tror Basse är vår man.

Då kanske den Omfattade Skadan kom från en Machete? Fast det fann ju bättre ledtrådar, som Blodförlust, man kunnat få.

Och var är Vimes?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Hm, i semesterhem i ligger ofta i skogen. Där behöver man myggmedel... men man kan också fälla timmer som råkar bli kvar. Alla är misstänkta (förutom jag)!

Ordningsfråga: "Detta på gick när mordet skedde" fick sju val, inte sex som de andra? Varierar de på något sätt? Inte för att det spelar någon roll tror jag men i alla fall.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vi med är här. Jag har bilat till Italien och är nu på väg tillbaka (snart i Danmark). Är inte helt hundra på reglerna, men ska kolla videon är tillfälle ges i bilen. Min varulvsradar säger mig dock att LJSLarsson är mördaren.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
"Vi med är här" = "Vimes är här"

Nu ska jag kolla videon.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Bifur;n253554 said:
Tycker nog vi kan utesluta att jag skulle kunna gjort det med något av mina tillgängliga vapen.
Hur tänker du nu? Givetvis kan "knytnäve" orsaka "omfattande skada". Vilken annan dödsorsak är ens möjlig att koppla till "knytnäve"?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
"Möte" och "Anteckningsbok" tycker jag spontant känns rimligt. Rök passar också in på "Omfattande skada".
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Okej, detta är våra ledtrådar:

Omfattande Skada
Semesterhem
Möte


Vår kriminaltekniker har också inofficiellt hintat att det kunnat se ut som en olycka.

Knytnävar skulle i teorin ge Omfattande Skador om det handlade om en lång misshandel, men det känns ändå otydligt och diffust. Det brukar ju även vara sparkar inblandade, och jag har svårt att tänka mig att Sodivra skulle öppna med en sådan vag ledtråd... särskilt när han först hintade olycka. Och följer man de tankarna får jag backa angåendes Basses Machete - jag har svårt att se hur man styckar sig själv av misstag.

En eldsvåda kan däremot se ut som en olyckshändelse, och ge Omfattande Skador.

Bifur har Rök, och som han själv säger kan Myggmedel (och även Myggor, får man då anta) associeras till Semesterhem. Och Vimes har Tändstickor. Fast varken Myggmedel eller Mygga känns som något man kan associera till Möte.

Jag gillar Basses idé om att Bifurs Rök och Anteckningsbok är det vi letar efter - det känns ju som något så vagt och krångligt en mördare skulle välja för att göra det svårt för oss... fast inget säger Semesterhem.

Men Vimes Högklackade Skor då? Sexig och inbjudande vill man ju vara både på semestern och viktiga möten.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ledtråd på kroppen
Den tekniska undersökningen visar på ledtråd på Huvudet

Dödsorsak: Omfattande skada (Kvävning, Blodförlust, Sjukdom, Förgiftning, Olycka)
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottsplatsen: Semesterhem (Park, Supermark[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]nad[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif], Skola, Skogen, Bank)[/FONT]
Detta pågick när mordet skedde: Möte (Underhållning, Avslappning, Samling, Handel, Besök, Middag)
Ledtråd på kroppen: Huvud (Bröst, Hand, Ben, Liten del av kroppen, Hela kroppen)

Brottets inträffade på: Veckodag, Helgen, Våren, Sommaren, Hösten, Vintern
Brottets motiv: Hat, Makt, Pengar, Kärlek, Avundsjuka, Rättvisa
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bifur;n253649 said:
Ordningsfråga: "Detta på gick när mordet skedde" fick sju val, inte sex som de andra? Varierar de på något sätt? Inte för att det spelar någon roll tror jag men i alla fall.
Bra fångat, Bifur. Det är jag som gjort en goof! Jag menade att välja "Besök", men skrev visst "Möte" istället.

Ursäkta! Det är viktigt att upprätthåll formens begränsningar i det här spelet.

Rätt ledtrådar är alltså:

Dödsorsak: Omfattande skada (Kvävning, Blodförlust, Sjukdom, Förgiftning, Olycka)
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottsplatsen: Semesterhem (Park, Supermark[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]nad[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif], Skola, Skogen, Bank)[/FONT]
Detta pågick när mordet skedde: Besök (Underhållning, Avslappning, Samling, Handel, Middag)
Ledtråd på kroppen: Huvud (Bröst, Hand, Ben, Liten del av kroppen, Hela kroppen)

Brottets inträffade på: Veckodag, Helgen, Våren, Sommaren, Hösten, Vintern
Brottets motiv: Hat, Makt, Pengar, Kärlek, Avundsjuka, Rättvisa
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det är väl dags för en ledtråd till, tror jag:

Brottet inträffade nog på.... Våren.

Dödsorsak: Omfattande skada (Kvävning, Blodförlust, Sjukdom, Förgiftning, Olycka)
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottsplatsen: Semesterhem (Park, Supermark[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]nad[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif], Skola, Skogen, Bank)[/FONT]
Detta pågick när mordet skedde: Besök (Underhållning, Avslappning, Samling, Handel, Middag)
Ledtråd på kroppen: Huvud (Bröst, Hand, Ben, Liten del av kroppen, Hela kroppen)
Brottet inträffade på: Våren (Veckodag, Helgen, Sommaren, Hösten, Vintern)

Brottets motiv: Hat, Makt, Pengar, Kärlek, Avundsjuka, Rättvisa
 
Top