Nekromanti Deadliest warrior

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Tjo allihop!

Jag såg på säsong 1 av deadliest warrior nyligen och jag tycker dessutom om att testa stridsregler i rollspel, speciellt eon och neotech.

Så jag funderade på om vi här på forumet om vi skulle genomföra en egen deadliest warrior a la eon.
(Deadliest warrior är en programserie där de testar olika väpnade stridskonster för att se vilken som är den dödligaste, typ)

Min grundtanke på hur det skulle gå till är att någon skriver upp relevanta stridsvärden för en eller två kombantanter. Sedan kan man diskutera lite vem av de två som man tror skulle vinna. Sedan så tar vi som är intresserade och genomför en eller flera teststrider och skriver sedan upp resultatet här på forumet.

Sedan när en sådan strid är genomförd och diskuterad så får någon annan komma upp med ett alternativ till två nya stridande som ska testas.

Jag tänkte att vi skulle använda mycket av reglerna också, men vissa saker tas bort. Förslagsvis tilläggsreglerna till undvika.

Finns det några som är intresserade?

Mvh. Johan
 

Hanihörnet

Veteran
Joined
9 Aug 2008
Messages
67
Jag tror inte det här hjälper dig på något sätt, men är inte den showen fylld med ologisk statistik? Det känns inte riktigt som en stadig bas till ett rollspel, men jag antar att om man gör det rätt så kan det bli bra. Kör hårt!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Grottroll vs Kamorf

Okaj. Vi kör:

Grottrollet Gulg

vs

Kamorfen Mazahucyâlam

De har både de stats de har i Bestialiska Folk, inkluderat kamorfens besvärjelser. Grottrollet är argt men obeväpnat, kamorfen har ett kastjärn och ett Yzrî-svärd.

Go!

- Ymir, hatar inte Deadliest Warrior för mycket för att tycka att konceptet i sig är ball
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Grottroll vs Kamorf

Jag kommer ihåg många år sedan, då vi matchade just dessa två motståndare... flera gånger. Kamorfen vann oftast.

( CJ )
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Re: Grottroll vs Kamorf

Ymir said:
Hur? Springer den och gör sig osynlig och kastar blixtar på grottrollet, om och om igen?

- Ymir, undrar
Lightningbolt! Lightningbolt!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Grottroll vs Kamorf

Carl Johan Ström said:
Jag kommer ihåg många år sedan, då vi matchade just dessa två motståndare... flera gånger. Kamorfen vann oftast.

( CJ )
Jag tror att du minns fel - det var Grottroll vs Vrakh som var standardtestet. Och grottrollet fick oftast spö pga massiv utmattning och pss diskvalificerade sig själv från alla försök att lyckas med något överhuvudtaget.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Grottroll vs Kamorf

Carl Johan Ström said:
Sorry, minnet svek mig. Naturligtvis var det en Vrakh...
Tilläggas kan att vid de tillfällen som grottrollet faktiskt fick en en bra träff på en vrakh så blev den oftast förvandlad till köttfärs. Men oftast blev det som sagt så att grottrollet vägrade att dö men var helt knas pga aalla svårighetsökningar från alla håll. =)
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Exakt hur bra deras metoder och statistik i deadliest warrior var är mindre intresse just nu. Det var bara själva konceptet jag ville föra över eller vad man ska kalla det.

Detta kanske var fel tidpunkt för mig att slänga upp tråden eftersom mina böcker är Göteborg och jag är i Örebro och kommer åt böckerna först nästa vecka, menmen andra kan ju testa trollet mot kamorfen under tiden.

Jo, min erfarenhet av när folk möter troll i eon är att troll är ändå "relativt" lätt att vinna mot. Eftersom deras utmattning springer iväg en massa rätt fort och deras fv är låg. Hm, jag kanske ska slänga fram ett grottroll som har fått lära sig tekniken bärsärk nästa gång. Så slipper den svårighet från utmattning ^^

Jag tror att kamorfen kommer att vinna. Trollet kommer att göra kraftfulla attacker hela tiden så då har kamorfen en nivå lättare på sina undvika. Gör lite småanfall hela tiden mot trollet så att den får massa extrautmattning av regenereringen. Detta dubblas ju av att den är i raserianfall (iaf antar jag detta eftersom du skrev att den var arg).
Så om den gör ett kraftfullt anfall plus att kamorfen får in ytlig träff på ett motanfall så kommer trollet att få 8 utmattning ((anfall 1 + hela skada 3)*2).

Men däremot så som ni skrev, får trollet in en träff så...

Vilket avstånd ska vi säga att de börjar på. Är det närstrid direkt eller står de på 10m, 50m?
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Fast det beror på vilken roll man har ju!

Vi måste jämföra TANKS mot TANKS, DPS mot DPS osv... (eller TPR - Trauma Per Runda)

:gremgrin:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Inte ett direkt bidrag till de föreslagna striderna, men efter många års Eon-spelande med vissa optimeringsvilliga spelare så har vi kommit fram till ganska ultimata kombinationer.

På "monstersidan" är de högre vandöda generellt sett livsfarliga, tack vare att de bara tar trauma. Ultorer är exempelvis extremt jobbiga om de ges en helrustning. De flesta klassiska monster tar fortfarande smärta, och deras specialförmågor (gift, skrik, etc) är oftast möjliga att förbereda sig för som rollperson.

En klassisk riddare med custombyggd helrustning, och sköld plus svärd är svårslagen, om vi pratar rollpersoner. Ge bara ett högt nog färdighetsvärde så att man kan anfalla tre gånger per runda så är man en metodisk och mycket svårdödad tank. Lägg på lite slaktande stridskonstmanövrar så är saken biff.

Men den mest optade karaktären vi skapade, som var i stort sett omöjlig att döda, var en krigsmagiker. Han körde Skimmer på sig själv hela tiden, vilket gjorde honom Ob3T6 svårare att träffa. Sedan använde han en stridskonst med utmanövrering samt hitta glipa, samt lite annat smått och gott. Weapon of choice - två knivar. Han tog lång tid på sig att döda folk, men var i stort sett osårbar. Han klarade Ultorer som ingen annan...

Om man ska generalisera, så handlar Eon mycket mer om hur väl man tar skada, eller undviker att ta skada, än hur mycket skada man delar ut. Så, ska man opta bör man följa denna checklista:
1) Se till att inte bli träffad. Ex. sköld, Skimmer, avståndsstrid
2) Om du blir träffad, ta smällen i rustningen. Ex. helrustning (se till att lägga på tyngst rustning på de farligaste delarna. ALLTID på halsen)
3) Om du ändå tar skada, ha ex. magi eller örter för att minimera smärta och blödning.

Har du uppfyllt dessa spelar det nästan ingen roll vilket anfallsvapen som används. Ska man ändå opta anfallsvapnet så ligger förstås Lyfalisvärd riktigt bra till... med rätt styrka är det ett enhandssvärd, om jag minns rätt.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ett annat välbeprövat sett att ha ihjäl fiender är annars att bara trötta ihjäl dem. En tjuv i vår grupp lyckades för en vecka sedan ta ut tre stadsvakter utan något användbart vapen, helt enkelt därför att hon flyttade sig åt sidan varje gång de försökte träffa henne tills dess att de var så trötta att de inte gjorde annat än att fumla. Därefter plockade hon upp en av vakternas svärd som denne tappat och högg ned dem.
 

AnthroLizard

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
19
Borde inte tjuven i fråga ha fått utmattning i tre gånger så hög hastighet som stadsvakterna och kolapsat långt innan dom isf?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
En normal stadsvakt har 12 i sin vapenfärdighet, vilket resulterade i att inte ens hälften av träffarna missade. En av vakterna påbörjade striden med att ramla ned för trappan som var bakom tjuven, så han var ur spel ett par rundor. De andra högg så gott de kunde efter henne, men en avarage stadsvakt missar ca 60-70% av sina slag. I början var hon dock tvungen at tundvika en del, men efter bara ett par rundor behövde hon i princip inte undvika alls då de bara missade.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En alvbåge kombinerad med en bågskyttestridskonst med snabbskytte, precicionsanfall: avstånd och målpunkter är fruktansvärt, fruktansvärt dödlig mot allt som inte har helrustning eller bröstharnesk + hjälm. Då failar det brutalt, vilket vi märkte i vår kampanj - noloinbågar biter dåligt på vrakher.

- Ymir, har erfarit
 
Top