Nekromanti Deadliest warrior

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Re: Grottroll vs Kamorf

Jag är nu i gbg och har tillgång till mina eonböcker.
Dock upptäckte jag att jag bara har den gamla monster och varelser. Antar att statsen för trollet är typ samma, men det står inget om kamorfens vapen som du ville ha med...

Vilket avstånd vill du att de ska börja på?

En regelfråga:
När man använder "inväntande anfall" med skjut-/kastvapen. Använder man svårigheten på det avstånd som man börjar vänta på eller det avstånd man skjuter på?

En till regelfråga:
Står att ett troll bara kan regenerera skada sålänge utmattningen är lägre än antalet kryss i trauma/smärta/blödningstakt/blodförlust. Räknar man varje för sig eller är det totalsumman som räknas?

Upptäckte dessutom att troll var bättre på att träffa än vad jag mindes :gremtongue:
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Re: Grottroll vs Kamorf

Är inte det mesta i strid ganska psykologiskt?
Menar ett stort troll har oftast storleken på sin sida. Detta i sig skulle avskräcka även de mest erfarna soldaterna, mest då eftersom att jag antar att troll inte är någon direkt "vardagsmat" i Mundana (om man däremot väljer monster vs monster så blir det ju annorlunda).

Har för mig att jag skrivit detta förr men för det mesta slåss man väl inte till döden (vet att vi gjorde det felet oftast när vi spelade, stadsvakter som dog utan att slå larm odyl.).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Carwelean(eller vad han nu hette) är ju lätt dödligast i eon
Carwelan gissar jag spöas av

*Lischer
*Vampyrer med vissa förmågor ur V&N som bara spelledare får se
*Helmgastar
*Drakar
*Lindormar
*Hydror
*Daak :gremwink:

Fast ska vi hålla oss till "vanliga dödliga" ligger han bra till - om man nu räknar uråldriga alver som "vanliga dödliga" :gremwink:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Regmolar said:
Carwelean(eller vad han nu hette) är ju lätt dödligast i eon
Carwelan gissar jag spöas av

*Lischer
*Vampyrer med vissa förmågor ur V&N som bara spelledare får se
*Helmgastar
*Drakar
*Lindormar
*Hydror
*Daak :gremwink:

Fast ska vi hålla oss till "vanliga dödliga" ligger han bra till - om man nu räknar uråldriga alver som "vanliga dödliga" :gremwink:
Du glömde:

*En soldisk grisbonde med armborst.

:gremwink:

/Joel - vet att ingen dör heroiskt i by-the-book-Eon
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Tror du seriöst att Carwelan skulle duka under för en lindorm? Och smart som (jag hoppas att) han var hade han säkert tagit reda på en hydras sanna namn innan ett encounter. (Hjälten kommer alltid förbered, för vem vill höra om en hjälte som blev uppäten halvvägs genom grottan?)
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
alternativ1
Mästeralkemisten olof gör staff of überpower:artefakt som fungerar på följande vis:en stav med 10 st du är sämst aggregat i.
du är sämst aggregat
klass:aggregat 16
särighet:ob 4t6 (fv 18)
Aktivering: Man skriker noobjävel och trycker på rätt knapp samtidigt som man petar på den olycklige.
Om det lyckas vävs olära med räckvidd beröring.

och ger den till sin krigarmgikerbrorsa olov som väver osynlghet på sig själv med magnitud fyra. han går därfter fram och tar bort upp till 10 färdigheter från en varelse under en minut. och tar den därefter av daga med hjälp av en enorm 2h yxa med effekten skärpa

Alternativ 2
pereptuellt industruktbel odöd som väver sårade änglars spjut varje runda(vandöd artefakt)sen, ner den nuddar motståndaren väver den döda med beröring och 2 filament.

Alternativ 3
magiker väver skärpa med area effekt på en hög med nålar, magikern väver sedan levitation på nålarna och springer med dem framför sig detta förvandlar alt som kommer i kontakt med dem till köttfärs.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Om man vill kan magi reglerna används rätt elakt. Även om en vandöd är en artefakt så blir vikten väl ett problem. Dessutom är det inte så bra för det hjälper inte mot magisk och helig skada ändå.
Men varför inte förvandla en elefant till en mygga och teleportera den till en persons inneröra. Släpp förvandling och resten är biff, eller köttfärs.
Det roliga med Eons magi är att möjlighet att experimentera men en del saker blir sjukt användbart så att man inte ens vill göra det trots det borde gå rent regelmässigt.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
alternativ1
Mästeralkemisten olof gör staff of überpower:artefakt som fungerar på följande vis:en stav med 10 st du är sämst aggregat i.
du är sämst aggregat
klass:aggregat 16
särighet:ob 4t6 (fv 18)
Aktivering: Man skriker noobjävel och trycker på rätt knapp samtidigt som man petar på den olycklige.
Om det lyckas vävs olära med räckvidd beröring.

och ger den till sin krigarmgikerbrorsa olov som väver osynlghet på sig själv med magnitud fyra. han går därfter fram och tar bort upp till 10 färdigheter från en varelse under en minut. och tar den därefter av daga med hjälp av en enorm 2h yxa med effekten skärpa
Förutom den oseriösa tonen så hade detta förmodligen fungerat ja, men betänk dock all den tid som käre "Olof" lagt ned på det här. Medans alla hans (något tilltänkta) vänner (förutom hans bästa vän och 'krigarmgikerbrorsa' Olov då som förmodligen rände runt i någon bar) sprang runt på stranden utanför Chadarians Hopp och leviterade badbollar över vågorna så satt han ensam i sitt mörka laboratorium högt uppe i det högsta tornet och ödslade bort sin ungdom innan ålderslagen sätter in i ett inte så tappert försök att vinna evig makt och världsherravälde.

Det finns förmodligen många mycket mindre tids- och resurskrävande sätt att förinta en fiende med alkemi, och då även säkrare än att ränna runt inom armlängds avstånd från en potentielt blivande mördare. Om du nu har resurserna att skapa 10 st aggregat av 4e rangen skulle jag nog personligen rekommendera att låta dem väva effekten 'blixt' istället. Då har du 30 meters försprång att lägga benen på ryggen om det går fel, vilket det förmodligen inte gör då få varelser i Mundana skulle rycka på axlarna åt Ob40T6 Trauma och Ob40T6 Smärta.

Alternativ 2
pereptuellt industruktbel odöd som väver sårade änglars spjut varje runda(vandöd artefakt)sen, ner den nuddar motståndaren väver den döda med beröring och 2 filament.
Detta har redan nämnts av Zuntona, men jag tar upp det endå.

Jag (och med stor sannolikhet en del fler här på forumet) har faktiskt en karaktär som skulle kunna tillintetgöra den mödan nekromantikern i det här fallet lagt ned utan några större uppoffringar. En helgad (klubb)pil från ett närbeläget hustak torde kunna skada den käre vandöde en hel del, speciellt om den följdes av ett tjog fler. För en tränad riddare (av Avorns Hammare) borde det heller inte vara några större problem att förhindra den vandöde i fråga att agera ifall den kom inom räckhåll, då krigare av de mer levande släktena vanligtvis har en väsentligt högre VINIT-nivå än en förtappad zombie. (Jag förutsätter att du inte talar om lamior eller någon avlägsen släkting till dessa då du förklarat att den vandöde också var en artefakt, vilket omöjliggör ett fall där den vandöde i fråga skulle vara besjälad).

Om nu inte den käre räddaren är en världskänd hjälteriddare ur Avorns Hammare så finns det även andra möjligheter. En biomantiker som börjar 'läka' den vandödes Trauma och Smärta kommer nog kunna bannlysa den från det här planet rätt permanent. Även här är det dock väsentligt att det sker från avstånd. Om du nu inte gillar de vanliga sätten att fördriva vandöda kan du köra på något mer okonventiellt genom att 'välsigna' en skenande horndrake med effekten 'Krossa' och därigenom se till att den gör magisk skada.

Istället för att spendera 16 år med att sitta instängd i ett svettstinkande laboratorium och göra den vandöde oförstörbar (om nu inte den gör det så kommer iallafall du dö av tristess), så kan du skapa en ritual som åkallar en 1a rangens permanent golem, väva en permanent kontrollering, och sedan göra detta under 16 sömnlösa år istället. Dessutom kommer denna taktik inte att se alls lika löjlig ut som en likstel(!) zombie.

Alternativ 3
magiker väver skärpa med area effekt på en hög med nålar, magikern väver sedan levitation på nålarna och springer med dem framför sig detta förvandlar alt som kommer i kontakt med dem till köttfärs.
Du glömmer för det första att du behöver effekten 'Rörelse' för att kunna "springa med dem framför sig", men om man bortser från detta så har jag följande att säga.

Nålar?

Om du nu vill vara cool och springa runt på gatan med en massa sylvassa föremål och massakrera stadsbor så kan detta tänkas vara en mycket god idé.

Annars, nej. Biten med 'Skärpa' och areaeffekt är en mäktig kombination, ja, men med nålar? Nej nej nej, inte ens en viss asharisk eldmagiker skulle komma på någonting sådant. Om du vill använda magi till att powerplaya (vilket delvis är vad den här tråden är till för används till) så föreslår jag att du gör någonting som inte skämmer ut hela Ashariens magisamfund.

Alstra 4 filament pyrotropi - Ob4T6
Transformera 1 pyrotropiska filament till Ataxatropi - Ob2T6
Väv 1a magn 'Eld' med 2 extra filament för sänkt svårighet och 5 meter areaeffekt - Ob4T6
Väv 1a magn 'Avstånd' med 2x extra räckvidd - Ob3T6

Besvärjelsen ovan kan du väva mot en person, ett objekt, en byggnad eller dig själv, och en magisk eld kommer att förfölja och omsluta målet under en minuts tid. Allt inom arean (alltså allt inom en 5 meters radie i alla riktningar) kommer att fatta eld (kanske inte direkt, men med Eons antändningsregler kommer det göra det tids nog, även om det gäller vattenindränkta munkkopor). Sedan kan du ifrån en närbelägen (<= 90m) bar bevittna hur en del av staden förkolnas medans du förnöjt surplar i dig din honungsmjölk.

Men varför inte förvandla en elefant till en mygga och teleportera den till en persons inneröra. Släpp förvandling och resten är biff, eller köttfärs.
Det roliga med Eons magi är att möjlighet att experimentera men en del saker blir sjukt användbart så att man inte ens vill göra det trots det borde gå rent regelmässigt.
Du har en intressant idé som jag aldrig hört talas om innan, men i praktiken helt värdelös.
1. Vartifrån skulle du få elefanten?
2. Enligt Monster & Varelser s.66 har en genomsnittlig elefanthane en vikt på något under 6 ton. Värdena för en mygga står inte med, men vi antar att vikten ligger på ca 2.5 mg. 6 ton = 6000 kg = 6 000 000 g = 6 000 000 000 mg.

Detta kan liknas vid en exponentialekvation.
6 000 000 000 * 0.5 ^ x = 2.5
x ~ 31.1604

Om vi då antar att du har en vacker elefanthane gömd innanför byxorna, och att en liten mygga bara råkar flyga förbi i precis det tillfället då du står och skall avgöra en duel mellan dig och ditt livslånga rivalskap, så behöver du alltså ungefär 56 kongelat för att kunna få ner svårigheten till en rimlig nivå. Låt mig beskriva hur jag tänker:
Alstra 60 filament Ataxatropi med hjälp av 56 kongelat: Ob4T6
Väv 32e magn 'Förvandling' med 28 extra filament för sänkt svårighet: Ob4T6

Men visst skulle du gå till historieböckerna.

Jag ber om ursäkt om jag har haft en irriterande ton i mitt skrivande. Det var menat att roa snarare än att trycka ned några inlägg.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
... Bara 60 ataxatropiska filament? Pff, det är väl ingenting. Och om man skulle misslyckas eller fumla gör ju det ABSOLUT ingenting. Righty? ;D

//Kraetyz, vill ha högataxatropisk myggefant
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Nejdå. Min axatatrop (som förlorar runt 5 i Qadosh varje spelmöte) slår Ob4T6-slag hela tiden.

Myggefant is awesume!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
"Förlorar runt 5 Quadosh varje spelmöte". Han lär inte leva länge till... Icke-existens är rolig.

Förövrigt, angående diskussionen om att ha ihjäl folk med alkemi: "I prepared explosive runes this morning". Det är allt jag behöver säga. Om ni kan något om D&D fattar ni skämtet. Om inte:

Runor som exploderar när man läser dem. Nuff said. Om magiska föremål kan registrera ljud bör ögonrörelser inte vara för svåra att registrera.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
"Förlorar runt 5 Quadosh varje spelmöte". Han lär inte leva länge till... Icke-existens är rolig.
Vi använder Eon II-reglerna för borttoning och har därför inte ickeexistens. Det är mycket mer humant att långsamt plågas till döds av att känna livskraften lämna ens karaktär än att SL bara säger 'du dog fick din ande bortraderad från hela Mundanas existens'.

Runor som exploderar när man läser dem. Nuff said. Om magiska föremål kan registrera ljud bör ögonrörelser inte vara för svåra att registrera.
Tja, det finns ju en anledning varför coola magiker aldrig läser en annan magikers skrifter utan att först analysera dem med alkemi.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag skriver från huvudet och läser inte böckerna just nu. Men princip går att göra med hästar med samma effekt, och de brukar finnas i närheten.

Varken förvandling eller teleportera har väl något krav på hur tungt objektet får vara. Förvandling tillåter vikt förändring men är inget krav. Personen bör alltså ramla vid teleporteringen redan och dö av trycket.

Vikt vid teleportering är väl enbart väsentliga hur mycket magikerna kan bära med sig när den teleporterar sig själv.

Jag hade för mig att mitt exempel görs på normal svårighet.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Zuntona said:
Jag skriver från huvudet och läser inte böckerna just nu. Men princip går att göra med hästar med samma effekt, och de brukar finnas i närheten.

Varken förvandling eller teleportera har väl något krav på hur tungt objektet får vara. Förvandling tillåter vikt förändring men är inget krav. Personen bör alltså ramla vid teleporteringen redan och dö av trycket.

Vikt vid teleportering är väl enbart väsentliga hur mycket magikerna kan bära med sig när den teleporterar sig själv.

Jag hade för mig att mitt exempel görs på normal svårighet.
Däremot hamnar allt man teleporterar med fötterna på marken, så häst-myggan (eller elefant-myggan) kommer stå på marken under personen man siktade på och inte i örat.

Annars hade man bara kunnat teleportera alla fiender rakt upp i luften, eller rakt ner under marken, om man nu ville döda på ett smidigt sätt.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Varken förvandling eller teleportera har väl något krav på hur tungt objektet får vara. Förvandling tillåter vikt förändring men är inget krav. Personen bör alltså ramla vid teleporteringen redan och dö av trycket.
Det står inte i effekten att en man måste halvera vikten, men där gäller det att använda common sense. Om de beskriver regler för vikthalvering när de presenterar en effekt om förvandling av varelser så tror jag de menar att en halvering av vikten är obligatoriskt för att man skall kunna genomföra förvandlingen. För att förvandla någonting så enormt som en elefant (eller en häst om en nu råkar vara lättare till hands) till en mygga krävs en enormt hög magnitud. Att säga att "men det står inte att man måste halvera vikten" är inte godtagbart, då regler inte kan täcka allt och alla vinklar av saker och ting.
 
Top