Nekromanti De top 10 konstigaste namnen i böcker/spel ni vet?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Cybot said:
Västerås är ju bara en nyversion/förvanskning av Västra Aros. Västra Åmynningen. Vilket är ett lika bra fantasy namn som något.
Jo. Det låter som ett namn man hade kunnat läsa i en Äventyrspelsprodukt anno 1984.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Generellt applåderar jag Riotminds och deras påhittade namn i Drakar och Demoner. Jag har inte ens några större problem med att stava Vildhjarta utan ¨.
Men en grej får mig att fundera.

Aa användes i de skandinaviska språken tidigare för ljudet som å nu betecknar, om jag förstått allt rätt. Danska staden Århus/Aarhus velar tydligen fortfarande.

Och det ställer Osthems städer Paatr och Saaga samt den världsomspännande bergskedjan Jaarngand i ny dager.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skiljer på namn som är konstiga men fortfarande bra, och namn som är konstiga för att de är så otroligt random, och därmed fula och fattiga. Praktexemplet på det förra är namnskicket i Patricia McKillips "Stjärnbäraren från Hed", där vi har tex:

Lyraluthuin
Ylcorcronlth
Ghisteswochlom

Skräckexemplet på det senare är draknamnen i D&D, som bara är random stavelser massakrerade tillsammans i en lång rad. Star Wars och Warhammer är också väldigt bra på misslyckade, fattiga ful-namn.

Jack Vances "Lyonesse" har en del schyssta keffa namn också, förmodligen pga den tunga walesiska inspirationen, men typ platsnamn som Slute Skeme comes to mind.

Sen har vi Robert e Howard som inte kunde hitta på bra namn om hans liv hängde på det (men var skitbra på att använda historiska namn), men jag gillar ändå somehow alla hans ful-namn på ärkemagiker som har det här återkommande t-temat; Thulsa Doom, Thugra Khotan, Thoth-Amon, Thulandra Tuu (okej det är faktiskt bra).

Keffast namn av alla kulturer i vår värld har väl de mesoamerikanska, men dessa är tyvärr inte så väl representerade i fanasy...men liksom, Mictlantechutli, Huitziolopochtli, Popol Vuh...awesome. Mayinkateker förtjänar mer kärlek. Georgiska och fornpersiska (sassanidiska) namn är också riktigt awesomekonstiga.(Sen att kinesiska namn är mer tungvrickande må vara hänt, ibland undrar jag hur ens kineserna själva kan uttala Cixi).

Men sen har vi Lycan här på forumet, som är bättre än någon etablerad fantasyförfattare på att komma på bra konstiga namn...

Men okej, mitt försök till spontan topplista, om vi bara räknar etablerade författare/spelskapare/spelvärldar. Gränsen för "konstig" är givetvis fullständigt subjektiv, men here goes:

Bra konstiga namn i fantasy
1: Helcaraxë (Tolkien)
2: Dunyazade (Tusen och en natt)
3: Thuringwethil (Tolkien)
4: Scheherazade (Tusen och en natt)
5: Kraden Nanórgona (Eon)
6: Nyarlathotep (Lovecraft)
7: Ylcorcronlth (McKillip)
8:

jag fylller i resten senare, det är för kallt här på balkongen just nu, måste packa ned och gå in.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Fast forntida mellan-östern namn är ju ganska episka rakt av (dvs, det är svårare att hitta kassa namn från mellanöstern än bra)

Till exempel Kassiterna, som erövrade babylonien typ tusen år före kristus. Har man kungar som heter saker som Kurigalzu, Kadashman-Enlil,Sagarakti-Surias och Meli-Shipak så vet man att de är badass.

Namnen är nästan lika badass om man översätter dem.
Kassiternas Herde
Han som tror på Enlil
Surias Ger mig liv
Månens tjänare

P.S: När det gäller Robert E. Howard. Jag tror att du blandar ihop "dåliga" med "teatraliska". För Thulsa Doom, Thugra Kotan (för att inte tala om Zenobia, Bran Mak Morn eller Solomon Kane, aka Suleyman Kehani) är IMHO riktigt bra namn. Riktig hamfest, fast bra.
Det enda namnet jag kan komma på som jag tyckte var riktigt lökigt var ju Turlogh Dubh O'Brien.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ja, det är sant, forntida mellanöstern-namn är alltid giga-godawesome. Men jag räknar inte riktigt sassaniderna till forntiden; å andra sidan är iranska namn arguably awesome överlag, men de blev avsevärt mindre koola efter att arabiskan kom in i bilden. (Inget ont om arabiskan, det är ett häftigt språk ur många aspekter, men de koola arabiska namnen är få och far between).

Sen är ju stavningarna Dunyazade och Scheherazade typ västerländska korruptioner, och aningen koolare än Dunyazad och Sharzad (det suger hur slutvokalen i alla koola namn verkar ha fallit bort i moderna indoiranska språk). Jämför hur Avicenna och Rhazes är koolare än ibn Sina och al-Razi, liksom.

Nej, jag tycker teatraliska namn är dåliga. Eller, rättelse, man kan ha teatraliska namn som samtidigt är bra, men Thulsa Doom är inte ett sådant, det är bara fattigt. Däremot tycker jag att Thugra Khotan är bra, men jag räknade inte det eftersom det är en ripp från historien (Khotan är en oasstad i Östturkestan, där typ alla platsnamn är awesome).
Och ang. Turlogh så blir det ju skitlökigt så fort Howard drar in skottar överhuvudtaget...skräckexemplet är kanske "Lord of Samarcand", though den novellen är bra i övrigt.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag har inte en lista, men åtminstone ett namn som blir väldigt lustigt som svensk.

I Dragon Age så kan man hos magikerna hitta en text som är skriven av en magiker vid namn Gravid.
 
Top