Nekromanti De största västernmyterna och verkligheten?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ska man skjuta någon med en revolver och vara säker på att träffa ska man:

1. Stå nära, typ 1-3 meter.
2. Göra en boxande rörelse mot målets mage. (Du kommer instinktivt sikta rätt.)
3. Trycka av.

Kolla in hur Jack Ruby sköt Oswald. Old School. En man som höll traditionerna levande!

 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu vet jag inte hur vanligt det är, men de få double-action revolvrar jag skjutit med lärde jag mig spänna hanen med tummen som om det var en single-action, eftersom det minskade motståndet för avtryckarfingret och därmed ökade träffsäkerheten. Så double-action och enhetspatroner behöver inte ställa till det så mycket ;)
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Lupus Maximus;n74246 said:
Nu vet jag inte hur vanligt det är, men de få double-action revolvrar jag skjutit med lärde jag mig spänna hanen med tummen som om det var en single-action, eftersom det minskade motståndet för avtryckarfingret och därmed ökade träffsäkerheten. Så double-action och enhetspatroner behöver inte ställa till det så mycket ;)
Jag har läst att vissa double action revolvrar går att skjuta som singel action. Sedan finns det double action only revolvrar också. Det låter som om du har skjutit double action revolvrar inställda på singel action. Att skjuta en double action som singel action har om jag förstår det två fördelar. Man siktar bättre eftersom man inte behöver trycka lika hårt med avfyrarfingret och man får en extra säkerhet eftersom man måste manuellt spänna hannen innan varje skott.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det gick att trycka av på en gång, men det var trögt som satan (nåja, jag var i tonåren, så det kanske inte hade varit lika svårt som vuxen). Så det var inte någon inställning, utan ett val man kunde göra vid varje skott. Första delen av avtryckarens rörelse spände hanen och rullade trumman, och den bakre delen släppte hanen. Jag har fått uppfattningen om att det är hyfsat vanligt på moderna grovkalibriga revolvrar.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Mutanten;n74251 said:
Jag har läst att vissa double action revolvrar går att skjuta som singel action. Sedan finns det double action only revolvrar också. Det låter som om du har skjutit double action revolvrar inställda på singel action. Att skjuta en double action som singel action har om jag förstår det två fördelar. Man siktar bättre eftersom man inte behöver trycka lika hårt med avfyrarfingret och man får en extra säkerhet eftersom man måste manuellt spänna hannen innan varje skott.
Vad jag har förstått finns det även en tredje grej som också påverkar träffsäkerheten, och det är att revolvertrumman är i stationärt läge när man skjuter, frågan är hur mycket detta påverkar egentligen, det får nog någon som har koll svara på.

/Luna Lovegood
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Visst går det att skjuta single-action med de flesta double-action revolvrar, och det finns klara fördelar med det, framför allt ett betydligt kortare och lättare avtryck. Men den typiska single-action kolven är mer anpassad för att smidigt roteras upp i handen. Double-action revolvrar har oftast en liten knöl högt upp på greppet för att förhindra just detta, så att man kan hålla siktena kvar på målet lättare och bättre ta upp rekylen.

Jämför Colt SAA

med uppföljaren Colt DA Frontier
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n74258 said:
Jag har fått uppfattningen om att det är hyfsat vanligt på moderna grovkalibriga revolvrar.
Japp. Det finns dock lite undantag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den här är det bara att trycka av, inga problem. Lägg även märke till kolven utformning (se Pendangens inlägg ovan).

Det är en Colt Python. En relativt modern revolver. Även om den kom 1955. Något slags höjdpunkt i revolvrarnas utveckling. Jag har testat en sådan. Förvånansvärt lättskjuten.

 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Arfert;n74242 said:
Ska man skjuta någon med en revolver och vara säker på att träffa ska man:

1. Stå nära, typ 1-3 meter.
2. Göra en boxande rörelse mot målets mage. (Du kommer instinktivt sikta rätt.)
3. Trycka av.

Kolla in hur Jack Ruby sköt Oswald. Old School. En man som höll traditionerna levande!
Jag vet inte om det är sant men jag läste någonsyans att ytterligare en fördel var att offret kunde fatta eld eller åtminstone ta skada av mynningsflamman om man sköt på väldigt nära håll.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
När kom double action revolvrarna då? Hann de komma under västerntiden (1865-1890) eller var single action det som gällde?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Mutanten;n74382 said:
När kom double action revolvrarna då? Hann de komma under västerntiden (1865-1890) eller var single action det som gällde?
Såvitt jag minns (det vill säga minns från vad jag läst, inte från att jag var där) så fanns det en del DA-revolvrar redan under kriget, men det var först framåt 1890 som tekniken började bli pålitlig och spridd.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Rymdhamster;n74386 said:
Såvitt jag minns (det vill säga minns från vad jag läst, inte från att jag var där) så fanns det en del DA-revolvrar redan under kriget, men det var först framåt 1890 som tekniken började bli pålitlig och spridd.
Om det du säger stämmer så vågar man som spelledare utan vidare påstå att alla revolvrar var singel-action.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Mutanten;n74408 said:
Om det du säger stämmer så vågar man som spelledare utan vidare påstå att alla revolvrar var singel-action.
Jag hade gjort det utan att blinka. Men så har verklig historia aldrig varit särskilt relevant för min spelupplevelse.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Mutanten;n74381 said:
Jag vet inte om det är sant men jag läste någonsyans att ytterligare en fördel var att offret kunde fatta eld eller åtminstone ta skada av mynningsflamman om man sköt på väldigt nära håll.
Det var knappast en fördel som så, eftersom det spelade ganska liten roll om man brände sig själv eller kläderna på mynningsflamman när man samtidigt fick en försvarlig bit bly i bröstet, men visst hände det. När Ed Masterson blev skjuten är det dokumenterat att hans kläder rök efteråt på ett sätt som misstogs av vittnen för en cigarr, men det var för de antänts när han blev skjuten på nära håll. Men det är knappast som att någon skulle slå upp i lågor av en sån sak.

Mutanten;n74382 said:
När kom double action revolvrarna då? Hann de komma under västerntiden (1865-1890) eller var single action det som gällde?
En tidig DA-revolver (Starr från 1860nåt) hade en avtryckare som spände hanen och när man drog den hela vägen tillbaks slog den i en liten avtryckare rakt bakom den, som släppte hanen igen. Mekaniskt sett är dett single action men i praktiken var det DA.
Den första riktiga DA revolvern var den engelska Beaumont-Adams från 1856 nånting. Ganska vanlig i inbördeskriget. Amerikanska double actions hände det inte så mycket med förrän Colt släppte sin första 1877 och S&W följde efter ett par år senare. Men britterna gillade DA och gav aldrig upp det förräns de bytte till automatpistoler (ironiskt nog Single Action sådana).

/Joel
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Pendragon;n74719 said:
Det var knappast en fördel som så, eftersom det spelade ganska liten roll om man brände sig själv eller kläderna på mynningsflamman när man samtidigt fick en försvarlig bit bly i bröstet, men visst hände det. När Ed Masterson blev skjuten är det dokumenterat att hans kläder rök efteråt på ett sätt som misstogs av vittnen för en cigarr, men det var för de antänts när han blev skjuten på nära håll. Men det är knappast som att någon skulle slå upp i lågor av en sån sak.



En tidig DA-revolver (Starr från 1860nåt) hade en avtryckare som spände hanen och när man drog den hela vägen tillbaks slog den i en liten avtryckare rakt bakom den, som släppte hanen igen. Mekaniskt sett är dett single action men i praktiken var det DA.
Den första riktiga DA revolvern var den engelska Beaumont-Adams från 1856 nånting. Ganska vanlig i inbördeskriget. Amerikanska double actions hände det inte så mycket med förrän Colt släppte sin första 1877 och S&W följde efter ett par år senare. Men britterna gillade DA och gav aldrig upp det förräns de bytte till automatpistoler (ironiskt nog Single Action sådana).

/Joel
Så du menar att DA var relativt vanligt efter ca 1880?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Mutanten;n74735 said:
Så du menar att DA var relativt vanligt efter ca 1880?
Ja, där nånstans blev det normen för nya modeller som introducerades. Men single-action revolvrar var nog det vanligaste under hela western-eran. Det var ju trots allt så att alla inte genast slängde sina gamla revolvrar så fort en ny innovation kom ut. Det var ju inte ens så att patronrevolvrar helt hade ersatt slaglåsrevolvrar helt vid det här laget (dvs, inga nya slaglåsrevolvrar tillverkades och många gamla konverterades, men det fanns fortfarande hundratusentals kvar i bra skick sen inbördeskriget). Buffalo Bill Cody t ex höll kvar vid sin gamla Remington slaglåsrevolver till 1906 utan att nånsin konvertera den till patroner (trots att just remingtons revolvrar var väldigt enkla att göra det med) och Colt Single Action Army var en populär revolver, även för polisiärt och militärt bruk, en bra bit in på 1900-talet.
Fattiga cowboys hade ju inte alltid råd med de senaste revolvrarna och en gammal modell såld som överskott var ju nästan lika bra, men mycket billigare.

/Joel
 
Joined
31 Dec 2019
Messages
1
Sopbil;n73673 said:
Känner att jag kanske kan bidraga lite här då jag skjutit med svartkrutsrevolver (Remington New Model Army från 1866) ett par gånger, först och främst är den lika träffsäker som en modern revolver? Nix, men så länge det handlar om att träffa så stora mål som en människa så fungerar den ypperligt, jag har inga problem att träffa en människotavla på 25m avstånd. Feeel

fullt med fel och antagande allt för du har skjutit några gånger. jag har skjutit ca 4500 skott med en orginal remington modell new army från 1861 på klubb tävlingar etc och den är dödligt träffsäker upp till 70 meter mitt i och träffar burkar på 50 när man nöjesskjuter och jag kan bara instämma med min övriga klubb medlemmnar att en orginal remington skjuter bättre än en nytillverkad och håller 10an dvs mitt i prick på 25 meter 5 skott per serie som är vedertagen pistol revolver avstånd!! om trumma pipa etc är felfria och inte slitna, till med en rostig sliten skjuter i svart dvs en cirkel som en handflatas storlek om inget allvarligt fel föreligger .det enda som begränsar revolver gämfört med moderna är siktet och ergonomin men dom har nåt som bara dom dyraste å finaste revolvrarna har i dag nämligen progressiv räffling dvs räffligen börjar nästan rakt för å öka på snurren på slutet av pipan det ger ökad precision bla.

.sen beträffade trick shooting så fanns och finns det äkta riktiga trick shooters det är nåt som jag med sysslat med (skjuta tallrikar lerduvor i luften träffa mynt på långa avstånd etc). och en av dåtidens storsta var Buffalo Bill som reste runt med en cirkus å utförde omöjliga skott med bla sina remington revolvrar. men kan ta en moder variant är bla spik skjutning då ska man träffa ett spik huvud på 25 eller 50 meter fast man använder ett vitt häftstift i dag
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
northen-ironsmith;n338597 said:
Sopbil;n73673 said:
Känner att jag kanske kan bidraga lite här då jag skjutit med svartkrutsrevolver (Remington New Model Army från 1866) ett par gånger, först och främst är den lika träffsäker som en modern revolver? Nix, men så länge det handlar om att träffa så stora mål som en människa så fungerar den ypperligt, jag har inga problem att träffa en människotavla på 25m avstånd. Feeel

fullt med fel och antagande allt för du har skjutit några gånger. jag har skjutit ca 4500 skott med en orginal remington modell new army från 1861 på klubb tävlingar etc och den är dödligt träffsäker upp till 70 meter mitt i och träffar burkar på 50 när man nöjesskjuter och jag kan bara instämma med min övriga klubb medlemmnar att en orginal remington skjuter bättre än en nytillverkad och håller 10an dvs mitt i prick på 25 meter 5 skott per serie som är vedertagen pistol revolver avstånd!! om trumma pipa etc är felfria och inte slitna, till med en rostig sliten skjuter i svart dvs en cirkel som en handflatas storlek om inget allvarligt fel föreligger .det enda som begränsar revolver gämfört med moderna är siktet och ergonomin men dom har nåt som bara dom dyraste å finaste revolvrarna har i dag nämligen progressiv räffling dvs räffligen börjar nästan rakt för å öka på snurren på slutet av pipan det ger ökad precision bla.

.sen beträffade trick shooting så fanns och finns det äkta riktiga trick shooters det är nåt som jag med sysslat med (skjuta tallrikar lerduvor i luften träffa mynt på långa avstånd etc). och en av dåtidens storsta var Buffalo Bill som reste runt med en cirkus å utförde omöjliga skott med bla sina remington revolvrar. men kan ta en moder variant är bla spik skjutning då ska man träffa ett spik huvud på 25 eller 50 meter fast man använder ett vitt häftstift i dag
Kul att höra lite förstahandsupplevelser ! Välkommen till forumet!
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Sen kan man tillägga att precision på prickskytte och en pistol/revolver på en bana har inte mycket med ”combat shooting” att göra, det senare något som jag antar att man eftersöker i rollspel. Dvs att precision i rollspel handlar mer om vapnets effekt i strid och inte dess rent mekaniska/fysiska precision. Att de har en mekanisk precision ut till väldigt långt avstånd är ingen fiktion. Man kan säkert spänna fast ett vapen till en datorstyrd plattform och få fram rent magiska resultat (inomhus). Det intressanta händer när det handlar om att träffa först med vapnet i ett mänskligt grepp.

Rollspel för mig handlar egentligen inte om realism utan en mer fiktionalistisk kvasiromantiserad fantasi där man ska ta det försiktigt innan man börja göra för stora paralleller med verkligheten, även om de flesta nog försöker hitta en parallell för att enklare förstärka sanningen i sina regler.
Så med förhoppningen att inte bli för morbid finns det goda indikationer att enhandsavfyrade krutvapen faktiskt är närstridsvapen. De senaste 150-åren har pistoler och revolvrar i strid inte ansetts vara effektiva över 20-25m dvs det är svårt till omöjligt att träffa ett mål, där 10m utsätts målet för reell fara och där 3-5m har vapnet ”potential” och 0-3m ”full potential”.

Att ex poliser (denna gång Nordamerikanska) kan stå och göra goda poäng på en tavla på 23m men behöver genomsnitt 3 magasin inom 10m att oskadliggöra en skytt i fält är synonymt med skillnaden på situationen. Ja, ja, amrikaner… det makabra Eric fallet där svensk [förhoppningsvis utbildad] polis fick iväg minst 25 skott med 3 träffar(?) utan att elden ens besvarades är tyvärr inte undantag.
Youtube (och andra medie kanaler) är fyllda med shoot-outs. Som man kan se är dessa högst kaotiska, aggressiva och extremt rörliga. Ingen stannar efter ett skott och tittar om man träffade målet (och räknar poäng). Ingen tar en korrekt hållning och skjuter prick (om inte förutsättningarna finns att man vet var målet befinner sig innan eldutväxling). Har man dessutom revolvrar 1850’s som tappar siktbild efter varje skott (pekar upp i luften), handladdade, mindre kvalitetssäkrat drivmedel eller tändhatt (modell västern by på landet 1200km från civilisationen), har tillräckligt med rökbildning för att man i teorin måste förflytta sig i sidled för att se framåt (vilket också antyds att det hände), samt ett vapen som romantiskt sett har varit utsatt för extrema väderförhållanden torrt eller vått, vind och pina, i dagar, känns scenariet extremt rörigt där utfall närmast hänger på tur eller otur.

Till detta vågar jag nog påpeka att det rent tekniskt egentligen inte handlar om någon medfödd precision på ett vapen eftersom det är skytten som står för denna i krissituationen, utan mer om vikten av kvalitet och vapnets mekaniska pålitlighet. Där emot finns det ju klara samband mellan piplängd och ”träff chans” på ”instinct shooting” inom de olika zonerna tidigare förklarade. (IIRC) Pipor kortare än 3 tum är ex inte effektivt över 2-5m, en typ av vapen som någon i ett forum definierade ”mjukdelsvapen” dvs att man måste placerade mot målets mjuka delar och trycka av. Andra dilemmat som nuddats vid ovan är att ex de flesta (fri)skytte sporter är att målen oftast är väl synliga i förväg och skytten väl förberedd (med bla. hörselskydd). Ie man vet redan var man ska skjuta.
I verkligheten i en ”0-0 situation” (ingen förvarning) får man oftast reda på det sekunderna innan ”det” öppnar eld mot en (”intentions becomes clear”), eller blir varskodd efter man hört de första smällarna i ens närhet (ex kriminella skjutningar/strid i bebyggelse).

/PS
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Mutanten;n73467 said:
Revolverdueller lär ju för övrigt ha varit ovanliga i riktiga vilda västern.

Jag har också läst att prostitution var ovanligt i vilda västern eftersom kyrkan fördömde prostitution.

Även beskrivningen av indianer som farliga vildar är nog till största delen fel.
Så länge du är med på att rollspel är underhållning, och underhållning går ut på att berätta en bra historia, och för att historien ska bli bra är historiskt korrekthet underordnad, så... :)
 
Top