D&D De nya regelböcker till 5e släpps 21 maj 2024

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
1701544362690.png

Detta enligt en post Morrus lagt upp på ENworld.

Samma dag ska det släppas ett äventyr som heter Vecna: Eve of Ruin.

Vidare får vi Making of D&D den 18 juni och Quests from the Infinite Staircase den 18 juli.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Jag trodde de skulle döpa det till D&D 6ed ändå. Men de verkae göra en ny .5 edition? Respekt! Gammal fin D&D tradition
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag trodde de skulle döpa det till D&D 6ed ändå. Men de verkae göra en ny .5 edition? Respekt! Gammal fin D&D tradition
Det tycker jag de har varit tydliga med att de inte kommer att göra. Det kommer inte ens kallas det fempunknågonting. Sen kan vi ju gräla om ändringarna är så stora att 5.5 är ett bra namn, det kanske mer är 5.1 det här?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Det tycker jag de har varit tydliga med att de inte kommer att göra. Det kommer inte ens kallas det fempunknågonting. Sen kan vi ju gräla om ändringarna är så stora att 5.5 är ett bra namn, det kanske mer är 5.1 det här?
Ja, men jag trodde inte på dem :p

Jag tror att 5.5 blir namnet eftersom alla redan säger 3.5 och 2.5. Men jag kan ha fel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Alltså, det blir ju ett förträffligt år att köra Köpfritt!
Ja, det här kommer att skilja agnarna från vetet.

Själv valde jag mellanmjölksvarianten, och har hållit det öppet att jag ska köpa de nya regelböckerna. Men jag vet inte om jag är beredd att betala 2000+ kronor för ett spel som jag har så kluvna känslor inför. Jag har börjat göra en ambitiös sandlåda till 5e, men just nu brinner jag mer för mitt OSR-projekt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Eftersom Wizards bara tycker vi ska kalla det "5e" så blir det något av en motståndshandling att kalla det 5.5. Och det är ju bra!
Men hur ska man kortfattat hålla isär det från tidigare existerande 5e om man kallar det för 5e? Hur säger man motsv "Jag är ok med hur XYZ funkar i 5.5 men det var - imo - bättre i 5.0"?

Blir knas om man inte gör nåt med versionsnumret..
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Oops, de kanske måste göra lite backtracking där...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Men hur ska man kortfattat hålla isär det från tidigare existerande 5e om man kallar det för 5e? Hur säger man motsv "Jag är ok med hur XYZ funkar i 5.5 men det var - imo - bättre i 5.0"?

Blir knas om man inte gör nåt med versionsnumret..
Man får ju då säga saker som ”de nya böckerna”, ”2024 års böcker”, nu-5e … Jag tror att WotC får,acceptera att folk kallar det något i stil med 5.5.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag är måhända onödigt ekonomisk men jag skulle bara lägga 2 000 kr på ett spel om jag var riktigt jäkla sugen på att spela det.
Jag köpte 5e-böckerna för att stilla min nyfikenhet, men jag känner väl att min nyfikenhet för de nya böckerna inte är stor nog för att lägga ut 2000 kronor. I alla fall inte när jag har så mycket olästa och ospelade rollspel hemma.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Men hur ska man kortfattat hålla isär det från tidigare existerande 5e om man kallar det för 5e? Hur säger man motsv "Jag är ok med hur XYZ funkar i 5.5 men det var - imo - bättre i 5.0"?

Blir knas om man inte gör nåt med versionsnumret..
Många säger väl DoD23? Så DnD24 vore ju inte helt orimligt.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Många säger väl DoD23? Så DnD24 vore ju inte helt orimligt.
Inte om man ser det i ett tomrum, nej. Men man säger ju DoD23 och DnD 5E för att man har olika beteckningstraditioner i spelserierna. Det finns ingen enighet om vilken DoD-version som är vilken utgåva, så man går istället på det oomtvistade: publiceringsåret.
I DnD världen verkar man dock ha enats om en, tveksam och felaktig, nummerordning på utgåvorna, och det är nog svårt att bryta med den traditionen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Alltså, poängen var inte att jag inte kunde föreställa mig sätt att skriva nu5e eller 5e.5 på. Poängen var att jag undrade hur man kunde få för sig att det skulle funka att inte ge det en ny siffra eller någon variant därav. Men WotC är väl kanske inte berömda för sin goda kontakt med verkligheten i alla lägen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag utgår från att bilden i OP är någon slags (minst halv-)officiell D&D bild.
Är estetiken tillbaka lite till 4e nu?
Visst är det mer dataspel/cartoon, och mindre... naturalistiskt?
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Personligen är jag allergisk mot oskicket med versionsnummer som påminner om mjukvaruvärlden.

Vad är det som läckt ut om vad de egentligen reviderat? Jag spelar ju inte ens 5e så jag lär ju inte köpa det, men lite nyfiken är jag ju ur designperspektiv.
 
Top