Nekromanti De (fristående) äventyren thus far...

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Opoopo;n292725 said:
Den där innehåller mer info än spelarna ska ha om jag minns rätt. Infon om beskyddarens krypta får de sent i slocknad stjärna och det är det som gör att de vet vad de ska fråga efter och leta efter. Det är en del av tavlan som de helt enkelt inte lyckats översätta. Så ger du dem all den infon nu så får du nog skriva om slocknad stjärna
SPOILER
-
-
-
-
-
Alltså min uppfattning när jag läste äventyret är att spelarna inte kommer att hamna mer rätt direkt bara för att de får delen om Beskyddarens krypta från start. Nyckel till den insikten är ju vad Artel berättar om sina samtal med "andra Artel". Att därefter låta en SLP komma in i akt 3 och påpeka betydelsen känns onödigt. Då kan ju RPna lika väl ha den från redan innan? Jag minns inte rakt av vad som leder från "Beskyddarens krypta" till utgrävningen men det är väl en kombination av vad Artel säger och att man hittar kartan på Vearras gods... Har spelarna inte samlat in de informationsdelarna är sannolikheten stor att de inte kommer vidare ändå. Får hem och läsa på detaljerna :), men om någon har bättre koll får ni gärna fylla i.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Bifur;n292730 said:
SPOILER
-
-
-
-
-
Alltså min uppfattning när jag läste äventyret är att spelarna inte kommer att hamna mer rätt direkt bara för att de får delen om Beskyddarens krypta från start. Nyckel till den insikten är ju vad Artel berättar om sina samtal med "andra Artel". Att därefter låta en SLP komma in i akt 3 och påpeka betydelsen känns onödigt. Då kan ju RPna lika väl ha den från redan innan? Jag minns inte rakt av vad som leder från "Beskyddarens krypta" till utgrävningen men det är väl en kombination av vad Artel säger och att man hittar kartan på Vearras gods... Har spelarna inte samlat in de informationsdelarna är sannolikheten stor att de inte kommer vidare ändå. Får hem och läsa på detaljerna :), men om någon har bättre koll får ni gärna fylla i.

SUPERSPOILERS


.
.
.

Nja.. Kartan på Vearras gods ger inte så mycket info. RP vet redan att det finns ett antal utgrävningar, bland annat 1 under Gamla Kadizar. Kom ihåg att RP är där för att följa Elmendras spår ner i Yndaros underjord. Problemet är att de inte har tillräckligt mycket att gå på. Det är först när de får veta om beskyddarens krypta som de har något handfast att gå efter. De skulle absolut i ett tidigt skede (till exempel genom att förhöra Orto magica gesällerna som hjälpte Kulinan) förstå/gissa sig till att Artel/Kulinan söker samma sak som dem. I annat fall förstår de helt klart det när de hittar Kulinans brev och det innebär isåfall att de skulle kunna hoppa över Artel helt och gå direkt från Vearras gods till akt 3.

Nyckelbiten som artel ger främst enligt mig är just beskyddarens krypta

Alltså= stjärnfallet, direkt till Vearras gods. Hitta brevet och förstå att brevskrivaren söker samma som dem. Fråga runt om en veskyddarens krypta i Yndaros, hitta direkt ner i underjorden. Klara äventyret.

När mina spelare träffat Khaltar + varit i Vearras gods förstod de att de behövde ge sig ner i ruinerna men de förstod också att de inte kunde söka igenom det på måfå o behövde mer att gå på o alltså sökte de efter Artel. Skulle de haft
pusselbiten om beskyddarens krypta skulle de nog skippat Artelspåret.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ok, bra återkoppling, även om:

Opoopo;n292742 said:
Fråga runt om en beskyddarens krypta i Yndaros, hitta direkt ner i underjorden.
inte behöver göras alltför lätt. Men jag ska hem och närläsa.
 

Catcaller

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
20
skraku;n291416 said:
Det lät som en utmärkt idé! Håller på att spelleda DFL med ny spelgrupp nu som ett intro-äventyr och det känns väldigt tvingat. Den här lösningen känns mycket smidigare. Vad var Van-Rogans motivation till att angripa värdshuset i din version?

Van-Rogans motivation var att få tag i Skymningsvattnet som finns gömt i helgedomen. Han tror att det ska bota hans vandödhet.
 

Catcaller

Veteran
Joined
6 Aug 2014
Messages
20
Samuel;n291560 said:
Hur såg ledtrådarna till lagerlokalen ut?

Det var igentligen bara en sorts ledtråd, små, torra färgflagor av en speciell blå färg. Mordplatserna ringar in ett begränsat område på kartan (mördaren vill inte gå så långt från sin skyddsling) - med hjälp av färgflagorna så kan man identifiera att det bara är ett hus i det området som har en dörr målad i den färgen - Blå Månens Lagerlokal!
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Bifur;n292745 said:
Ok, bra återkoppling, även om:



inte behöver göras alltför lätt. Men jag ska hem och närläsa.
Absolut. Och det går säkert att göra bra grejer oavsett. Slocknad stjärna är nog bästa delen av törnetronen hittills enligt mig, även fast den är lite rörig och kräver en del av SL.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Återkom när du läst och begrundat Bifur, jag tänker ju annars använda din grej rakt av där. Om den inte ger för mkt info till spelarna...:)
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Platon;n292869 said:
Återkom när du läst och begrundat Bifur, jag tänker ju annars använda din grej rakt av där. Om den inte ger för mkt info till spelarna...:)
SPOILERS




Rekommenderar såklart att du läser igenom äventyret själv :) Annars kan du läsa sidan 142 där det bland annat står: ”Tavlan(stentavlan) hjälper dem inte att peka ut exakt var gravvalvet ligger men tack vare uppgifterna från Artel kan de uttyda en tidigare obegriplig serie av skadade symboler: de talar om just beskyddarens krypta....

Uppdraget är då i början av akt tre att lokalisera beskyddarens krypta. Jag tycker att det är tydligt att spelskaparna i alla fall tänkt att spelarna ska få information om beskyddarens krypta i slutet av akt 2 och att det är den sista pusselbiten som leder dem vidare, läs gärna början av akt 3. Sen kan ju du som SL modifiera hejvilt. Känner mig rätt trygg med den analysen. Vi spelar rätt sällan så det har tvingat mig att läsa igenom äventyret typ 4 gånger med fokus på att få alla delar att falla på plats :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag får reservera mig för att jag ännu en gång skriver utan att ha boken tillgänglig och att, trots att jag läst, blir osäker på exakt vilka ordval jag baserar min åsikt på…
---
Min tanke är denna:
Jag ogillar att låta en SLP berätta hur spelarna ska tolka texten, liksom greppet att det ska finnas ”en tidigare oläslig del” som infon från Artel gör läslig… hur går det till liksom? Dessutom ska RPna kunna samverka med sin expert i mellanläget. Hur ska de hinna det? Då ser jag hellre att spelarna får all text som går att få men att de kanske inte förstår den. Min upplevelse är att infon från stugan (kartan och brevet) inte är tillräckligt avgörande för att åtminstone mina spelare ska kasta sig ner i Lindaros underjord bara på det. All annan info är väldigt vag, varför ska de tro att Beskyddarens krypta är en plats de kan hitta? Då låter jag nog hellre Artel säga lite mer än vad som finns i texten så att de förstår att vad ”andra Artel” haft för avsikt.

Men som sagt, jag har ärligt svårt att säga vad jag objektivt baserar detta på. Det är min bedömning för min spelgrupp helt enkelt.

(Vilket för mig till en annan fråga: hur ska jag få spelarna att förstå att Elmendras och Artels syften varit att tala med den döde konungen i Bortomvärlden. Jag tror inte alls det är självklart att mina spelare fattar det, de kommer nog länge att tro att de ska hitta en karta eller något i kryptan. Här är jag osäker på lösningen. Tankar?)
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Bifur;n292908 said:
Jag får reservera mig för att jag ännu en gång skriver utan att ha boken tillgänglig och att, trots att jag läst, blir osäker på exakt vilka ordval jag baserar min åsikt på…
---
Min tanke är denna:
Jag ogillar att låta en SLP berätta hur spelarna ska tolka texten, liksom greppet att det ska finnas ”en tidigare oläslig del” som infon från Artel gör läslig… hur går det till liksom? Dessutom ska RPna kunna samverka med sin expert i mellanläget. Hur ska de hinna det? Då ser jag hellre att spelarna får all text som går att få men att de kanske inte förstår den. Min upplevelse är att infon från stugan (kartan och brevet) inte är tillräckligt avgörande för att åtminstone mina spelare ska kasta sig ner i Lindaros underjord bara på det. All annan info är väldigt vag, varför ska de tro att Beskyddarens krypta är en plats de kan hitta? Då låter jag nog hellre Artel säga lite mer än vad som finns i texten så att de förstår att vad ”andra Artel” haft för avsikt.

Men som sagt, jag har ärligt svårt att säga vad jag objektivt baserar detta på. Det är min bedömning för min spelgrupp helt enkelt.

(Vilket för mig till en annan fråga: hur ska jag få spelarna att förstå att Elmendras och Artels syften varit att tala med den döde konungen i Bortomvärlden. Jag tror inte alls det är självklart att mina spelare fattar det, de kommer nog länge att tro att de ska hitta en karta eller något i kryptan. Här är jag osäker på lösningen. Tankar?)
Jag håller i stort med att det kan bli lite krystat. Dock har vi en lärd mästare i vår grupp och då blev det lite lättare. Mer som att han fick tillräckligt under fötterna i det ögonblicket för att översätta en del han haft problem med innan. Jag argumenterade mer utifrån hur äventyret är skrivet och att det behöver modifieras om de får infon om beskyddarens krypta innan, inte vad som nödvändigtvis blir bäst. Det funkade dock bra att spela det typ som äventyret är skrivet med min grupp.

Gällande din fråga så borde de veta att de söker en gravplats eller något liknande med info om Symbar, men inte så mycket mer än det. Så jag har planterat en artefakt hos gruppen, en spegel med besvärjelsen dimensionsvandring i sig. Den kan också visa platser i bortomvärlden så att en kan ta sig dit. Det innebär att när de kommer till skallen så kan de lista ut att skallen är en portal (typ) till en plats i bortomvärlden. De ser också att en ritual utförts. De behöver då inte gå tillbaks och hämta en demonolog, vilket känns lite segt att göra utan de kan istället använda sig av spegeln för att fortsätta följa spåret. Annars kanske Artel eller brevet kan innehålla mer tydlig info om Kulinans förehavanden...

Vill du bygga ut äventyret kanske de kan följa Kulinans spår då han samlat material till ritualen + fått tag på en andebesvärjare Kanske kan de spåra honom till någon skum demonolog som sålt honom ritualkodexen? kanske kommer de då en sekt på spåren som de behöver hantera på något sätt?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det förlovade landet
SLat
Fungerade bra som intro, men ställer till det lite med att man börjar utanför Ambria med karaktärer som oftast är uppväxta i riket. Van-Rogan blev en återkommande favorit.

Nidingsnatt
SLat

Byggde ut det en aning och det blev värsta ockuperade fortet belägrat och stormat av den vansinniga svartalfstammen. Blev oväntat dramatiskt och känslosamt.

Vilddjurets märke

SLat
Detektivstory som uppskattades och fungerade bra. Fick kanske vara extra tydlig med vissa ledtrådar för att inte bli för förvirrat.
Slutstriden mot flåmördaren och styggelsen något för enkel men räddades av att Baumelo dundrade in med sitt anhang och stal skallen.

Döda drömmars grav

SLat
Mycket uppskattat. Äventyrslandskapet var både hotfullt, mystiskt och spännande och grottkrälet blev mycket lyckat med heroiska uppoffringar och panikflykt som resultat. En viktig allians mellan en av RP och Xanatha skapades.

Flodgudinnans förbannelse

Spelat
Byggdes ihop med en hemmasnickrad prisjägarhistoria som egentligen tog överhanden i vår version men fungerade bra som äventyr under en transportsträcka.

Glömda gudars klagan

Spelat (på GothCon)
Eftersom det spelades med delvis okända människor och SL så blev det nog en något flamsigare och mer komisk variant av äventyret. Jag har förstått i efterhand att vi missuppfattade en hel del, men vi hade kul. Jag hade dock nog SLat det lite annorlunda själv.

Väktarens Vrede

SLat
Ett stort och (kanske lite onödigt) invecklat äventyr som spretar åt olika håll men som har väldigt bra och tongivande scener. Vi hade väldigt roligt med det och mina spelare var mycket positiva men det krävde mycket av en som SL, det är många trådar att hålla i och många SLPs som ska introduceras och mycket avvägande i hur mycket information man ska ge och hur man ska guida sina spelare. Väl värt besväret.

En grönskande dal

SLat
Äventyrsutkast i Väktarens Vrede-boken, som inte har något med Törnetronen att göra. Jag kopplade dock ihop det med Ambreagosätten och lät äventyret utspela på Nattbäckas initiativ för att ta reda på vem som låg bakom alla problem för hans stad. Passade även på att väva in Elmendra lite förebyggande. Äventyr i sig var rättframt men kul och bjöd på några överraskningar för RP.
 
Top