Nekromanti De första raderna

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag skall hålla en intro- och dikttävling under vår månatliga bilfärd till Skögesta motell inom kort och är på jakt efter balla kända intron eller dikter.

Jag tänker mig (och kommer att ha med) vill exempel:
Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen.
"In a hole in the ground there lived a x. Not a nasty, dirty, wet hole, filled with the ends of worms and an oozy smell, nor yet a dry, bare, sandy hole with nothing in it to sit down on or to eat: it was a x-hole, and that means comfort."

Någon som har några bra tips på vad jag bör ha med?
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
"Of [valfri väns namn], who was my friend in college and in after life, I can speak only with extreme terror." :p
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"The sky above the port was the color of television, tuned to a dead channel."
– William Gibson, Neuromancer
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
"The Deliverator belongs to an elite order, a hallowed subcategory. He's got esprit up to here."
- Snow Crash, Neal Stephenson

"It was the day my grandmother exploded."
- The Crow Road, Iain Banks

Jag ska försöka komma på fler när jag är hemma och slipper ta dem ur minnet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Bra grejor, tackar!

Jag strulade nog till det lite för mig själv dock då jag fyrade av Bilbo på engelska då jag inte hittade den på svenska vid lite snabb googling. Introna och dikterna bör nog vara på svenska... :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Vad sägs om följande:

I ett hål i jorden bodde en hompe.Det var inget smutsigt, otrevligt och vått hål, fullt med maskar och gyttjelukt, och heller inget torrt, sandigt, naket hål utan något att sitta på eller att äta. Nej, det var ett hompehål, och det betyder att det var hemtrevligt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Gurgeh;n152497 said:
Vad sägs om följande:

I ett hål i jorden bodde en hompe.Det var inget smutsigt, otrevligt och vått hål, fullt med maskar och gyttjelukt, och heller inget torrt, sandigt, naket hål utan något att sitta på eller att äta. Nej, det var ett hompehål, och det betyder att det var hemtrevligt.
Mycket bra översättning. Tackar. Hompe hade jag aldrig hört förut.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
"Att leva är att lida.Att överleva är att finna en mening i lidandet"

"Den jävla jäveln jävlas varenda jävla dag. Ja jävlar vilket jävla jävelskap. Men jävlar säger jag. För jag kan jävlas lika jävla bra"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
”Manen i svart flydde genom öknen, och revolvermannen följde efter.”

- Det svarta tornet, Stephen King
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
"För att födas på nytt måste man först dö", sjöng Gibril Farishta medan han tumlade ner från himlen.
- Satansverserna, Salman Rushdie

Ett skrik far över himlen. Det har hänt förut, men det här går inte att jämföra med någonting tidigare.
- Gravitationens regnbåge, Thomas Pynchon

En apa närmade sig London.
- Kvinnan och apan, Peter Høeg

Många år senare, inför exekutionsplutonen, skulle överste Aureliano Buendía påminna sig den avlägsna eftermiddag då hans far tog honom med för att visa honom isen.
- Hundra år av ensamhet, Gabriel García Márquez
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"LOG ENTRY: SOL 6
I’m pretty much fucked.
That’s my considered opinion.
Fucked."
– The Martian, Andy Weir.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Syakosdokumenten

som innehåller

En redogörelse för skalden Oi Paz resor till solsystemet Strim i vintergatan nummer sjutton, om hans uppdrag på himlakroppen Syakos, om hans första grymma fångenskap där, hans färder på Syakos yta, om dess gräsliga invånares seder och bruk, om hans andra fångenskap och om hans återkomst till Oitar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Man får tacka ödmjukast mina damer och herrar! Jag har nästan det som jag behöver nu.

Jag skulle behöva ett par riktiga svenska klassiker till, dikter eller böcker. Någon som har några ideer?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
»Den bok jag nu sätter mig ner att skriva måste verka meningslös på många – om jag alls vågar tänka mig, att ”många” får läsa den - eftersom jag alldeles självmant, utan någons order, börjar ett sådant arbete och ändå inte själv är riktigt på det klara med vad avsikten är.« – Karin Boye, Kallocain

»Det var en afton i början av maj. Den lilla trädgården på Mosebacke hade ännu icke blivit öppnad för allmänheten och rabatterna voro ej uppgrävda; snödropparne hade arbetat sig upp genom fjolårets lövsamlingar och höllo just på att sluta sin korta verksamhet för att lämna plats åt de ömtåligare saffransblommorna, vilka tagit skydd under ett ofruktsamt päronträd; syrenerna väntade på sydlig vind för att få gå i blom, men lindarne bjödo ännu kärleksfilter i sina obrustna knoppar åt bofinkarne, som börjat bygga sina lavklädda bon mellan stam och gren; ännu hade ingen mänskofot trampat sandgångarne sedan sista vinterns snö gått bort och därför levdes ett obesvärat liv därinne av både djur och blommor.« – August Strindberg, Röda rummet

»12 juni. Jag har aldrig sett en sådan sommar. Rötmånadshetta sedan mitten av maj. Hela dagen står ett tjockt töcken av damm alldeles stilla över gatorna och torgen.« – Hjalmar Söderberg, Doktor glas

»Der växte uti Hildings gård | två plantor under fostrarns vård. | Ej Norden förr sett två så sköna, | de växte härligt i det gröna.« – Esaias Tegnér, Frithiof och Ingeborg ur Frithiofs saga
 
Top