De bästa superhero story arc:sen som gjorts

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag håller på och knåpar på mitt superhjältespel igen efter ett par års nedtid. I princip så är tanken att det skall vara ett world burns-spel där extremt kraftfulla och historieändrande händelser radas upp på ett pärlband, mer åt hållet av en megakampanj lite (men inte mycket) snabbspolad.

Men nu behöver jag hjälp. Jag skulle vilja veta vilka som är de absolut bästa story arc:sen som publicerats i superhjälte-genren eller närliggande och som om inte det var nog så skulle jag jättegärna vilja ha dem spoilade. Hur började den? Vad var den breda handlingen, vilka intressanta val gjordes och vad var det för definierande ögonblick i den och hur avslutades den typ. Tar tacksamt emot så mycket som ni orkar skriva om dem och uppskattar jättemycket om ni skulle vilja skriva om varför ni tycker att just den arc:en är så bra.

Spoiler-tagga gärna så klart.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,001
Location
Bureå
Kraven's Last Hunt: Kraven ger sig ut på en sista jakt för att visa att han är värdig att besegra sitt svåraste byte, Spider-Man. Mycket välskriven, mörk och snyggt berättad. En ganska vuxen serie för sin tid. Psykologiskt och svart om psykisk ohälsa.

SPOILER!
Kraven besegrar Spider-Man, men dödar honom inte. Han begraver honom, tar hans dräkt för att bevisa sig bättre. Han tar sedan sitt liv, något man i efterhand förstår var hans avsikt hela tiden.

Watchmen, The Dark Knight Returns och Frank Millers Daredevil är också att rekommendera.

Grant Morrisons New X-Men. Ultimate Spider-Man, som är fin och ganska mycket såpa.

DC's Kingdom Come - storyn är bra med en desillusionerad Superman som vänt mänskligheten ryggen. Men illustrationerna är fantastiska.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag kan inte få spoiler taggar att fungera så SPOILERS

Thunderbolts V1 -
Efter att alla Jordens största hjältar har dött i strid med ett enormt hot (utom Spider-Man och X-Men som ingen litar på) dyker en ny supergrupp upp: Thunderbolts! Men, i den bästa twisten i första numret av någon serie visar det sig att de är skurkar förklädda till hjältar! Baron Zemo har samlat dem för att lura världen att de är nya Avengers så att de får tillträde till alla känsliga hemligheter precis som Avengers hade. En bra plan, men med ett problem… De flesta av de förklädda hjältarna börjar tycka om att vara hjältar! De gillar respekten först, men sedan börjar de tycka om att hjälpa folk. De till och med rekryterar en ny ung hjältina som inte vet att de är skurkar. Zemo ser att de blivit blödiga och avslöjar planen, vilket gör att de måste fly! Nu agerar Thunderbolts som hjältar för att bevisa att de inte är skurkar längre. På vägen mot att bli riktiga hjältar och rentvå sina namn kämpar gruppen med att inte återfalla i brott, politiska ideologier om ifall det är okej att vara en superhjälte med mera. Ett tag leder den föredetta skurken Hawkeye gruppen. Det hela träffar sin peak när Baron Zemo åter går med i gruppen men nu genuint försöker reformeras. Det är en massa bra må storylines på vägen men den stora frågan är: Vem kan reformeras? Songbird lyckas, hon var alltid någon som hamnade i dåligt sällskap så när hon lär sig vara trygg i sig själv klarar hon att vara en hjälte. Baron Zemo lyckas halvvägs, han slutar vara en nazist (han till och med dejtar den judiska Songbird) men han tror fortfarande att världen bara kan vara bättre om han tvingar den att vara det. Moonstone misslyckas, när hon flera gånger får chansen att se djupt in i sin egen själ inser hon att hon innerst inne är en sadist och att alla försök att förklä det är just det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Dark Reign/Dark Avengers V1 - Jag bryr mig inte ens lite ifall ni dömmer mig! Dark Reign fucking rockar! Det har varit Civil War bland hjältarna och Iron Man har efter det styrt superhjälte världen med en järnnäve medan hjältar som vägrar registrera sig agerat som rebeller och försökt hjälpa vanligt folk fastän det är mot lagen. Men just att Iron Man har sammankopplat allting har gjort det möjligt för hamnskiftande Skrull utomjordingar att nästan ta över världen. Norman Osborn, som brukade vara skurken Green Goblin när han var tillfälligt sinnessjuk men som mår bättre nu, har använt sina kontakter för att bli chef över en regeringsstyrd version av The Thunderbolts där superskurkar får chansen att reformeras genom att fånga in hjältar som vägrar registrera sig. Norman Osborn och hans Thunderbolts lyckas med det som inga av hjältarna gör, han stoppar utomjordingarna!

Tony Stark har nu visat sig vara inkompetent får sparken och President Obama gör istället den nya national hjälten Norman Osborn till chef för Avengers och SHIELD (som han prompt döper om till HAMMER). Nu, Norman är en grym och maktfullkomlig man som gör en massa ond skit. Han fyller sitt Avengers Team med skurkar förklädda till hjältar, han låter tortera folk på Blacksites och han sätter ihop en ond version av Illumianti med folk som Loke och Doctor Doom. Men ideologin bakom är följande: En dag kommer fel mutant stöta ihop med fel gud i ett dumt slagsmål vid ett bankrån och då kommer alla dö. Det är dags att verkligen stoppa vansinnet! Och han har inte fel! Att han direkt gör en massa saker som gör världen säkrare (som att faktiskt stoppa Punisher) gör det inte sämre.

Dark Reign är en fantastisk period med en massa bra serier med skurkarna vid spakarna på maskinen hjältarnas synder byggt.

Det hela slutar när Norman blir Green Goblin igen (pushad av Loke) och anfaller Asagudarna varpå hans hemliga ess i rockärmen, The Sentry, som är en psykiskt sjuk Stålmannen… Och en Lovecraftiansk fasa som kanske är dödsängeln… Löper amok och hela korthuset faller.

Det är enormt bra!
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
För skurkar har vi The Thanos Quest och The Infinity Gauntlet.
Den första följer Thanos på jakt efter de sex oändlighetsstenarna (Infinity Gems, minns inte vad de heter på svenska) så att han bättre kan utföra sin älskade Dödens befallning att utrota hälften av allt liv i universum för att balansera de kosmiska vågskålarna. Med en blandning av list och sluga planer lyckas han samla alla stenarna och uppnår gudalika krafter, men Dödens kärlek fortsätter att gäcka honom. Den andra fortsätter med hur Thanos försöker vinna dödens hjärta med sin nyvunna styrka, men hans forna nemeses får kännedom om att han återvänt. Med ett knäpp av fingrarna uppfyller Thanos sin älskades önskan och hälften av allt liv i universum försvinner på ett ögonblick. Med Adam Warlock i spetsen samlas både jordliga och himmelska hjältar, såväl som kosmiska superväsen, för att stoppa Thanos och återställa skapelsen. Vad som följer är en tumultartad kamp där Thanos och hans hantlangare besegrar Marvels samlade hjälteskara, vilka med kall logik offras av Adam Warlock för en enda chans att stjäla handsken med oändlighetsstenarna, och efter att de misslyckats tar sig Thanos även an de mäktigaste av universums gudar och står som segrare. I sin hybris överger dock Thanos sin fysiska form för att uppnå ett högre tillstånd, vilket innebär att handsken lämnas oövervakad och den brutalt vanställda Nebula tar tillfället i akt och lägger beslag på den. Nebula visar sig dock inte vara av samma kaliber som Thanos, utan Thanos och Adam Warlock lyckas få henne att inte bara vrida tillbaka tiden och återställa universum, utan även kasta ifrån sig handsken vilken då hamnar i Warlocks händer. Som universums nya allsmäktige härskare städar Adam Warlock upp resten av röran, medan Thanos till synes väljer att spränga sig själv i ett fåfängt försök att i alla fall ta med sig sina fiender i graven. Med allt och alla tillbaka på sina rättmätiga platser, och serietidningarnas kontinuitet återställd, besöker sedan Adam Warlock en avlägsen planet där Thanos byggt sig en liten gård och numera lever ett enkelt och ödmjukt liv med insikten att makt inte gör någon lyckligare.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Tom Kings Batman - Det är 75 nummer om förhållandet mellan Batman och Catwoman på vägen mot deras planerade bröllop. På vägen har vi en fantastisk Bane plan, den mörkaste möjliga tidsresan, Batman som kämpar med om han kan leva för någon annan, en dubbel dejt med Clark och Lois, Catwoman som träffar Batmans ex, ett helt nummer om ifall Batman kommer vara otrogen som är SÅ BRA, Catwomans möhippa och mycket mer. Det hela är fantastiskt… Utom en flashback sidostory om när Riddler bråkar med Jokern… Men utom det 10 av 10.
 
  • Like
Reactions: Ram

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Punisher: Born - Innan han var the Punisher. Innan hans familj blev mördad och han hade en anledning. Så var Frank Castle bara en extremt skicklig soldat på en av de värsta militärbaserna i Vietnam. Alla knarkar, de andra soldaterna är våldtäktsmän och ledningen är korrupt. Vi spenderar 4 dagar där med Castle och rösten i hans huvud som talar om evigt krig. Är det bara i hans huvud? Är han född till det? Eller är det en malign övernaturlig kraft?
 
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Kraven's Last Hunt: Kraven ger sig ut på en sista jakt för att visa att han är värdig att besegra sitt svåraste byte, Spider-Man. Mycket välskriven, mörk och snyggt berättad. En ganska vuxen serie för sin tid. Psykologiskt och svart om psykisk ohälsa.

SPOILER!
Kraven besegrar Spider-Man, men dödar honom inte. Han begraver honom, tar hans dräkt för att bevisa sig bättre. Han tar sedan sitt liv, något man i efterhand förstår var hans avsikt hela tiden.

Watchmen, The Dark Knight Returns och Frank Millers Daredevil är också att rekommendera.

Grant Morrisons New X-Men. Ultimate Spider-Man, som är fin och ganska mycket såpa.

DC's Kingdom Come - storyn är bra med en desillusionerad Superman som vänt mänskligheten ryggen. Men illustrationerna är fantastiska.
Berätta mer! Hur börjar de, vad händer, hur slutar de?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Asgardian Wars (New Mutants Special Edition #1 / Uncanny X-Men Annual #9, Chris Claremont / Art Adams).

1690279259110.png

Loki har en plan. Asgard är utan en stormgud för tillfället (det är i den här vevan Thor blir The Frog of Thunder i sin titel), och han hoppas på att kunna styra genom att leverera sin egen ersättning. Som alla andra superskurkar är han attraherad till Storm, som för tillfället är utan krafter. Om han kan mind-controlla henne (det här är Claremont, som sagt) och förse henne med en magisk hammare kan bitarna falla på plats.

På grund av händelserna i den litet obskyra crossovern X-Men / Alpha Flight kan han inte agera direkt mot X-Men, utan skickar Enchantress för att göra jobbet att kidnappa Storm och X-Men. Problemet är att Enchantress är arrogant och inte särskilt smart, och medan hon kidnappar Storm, är det New Mutants, X-Mens juniorlag, hon fångar in och tar till Asgard. Illyana Rasputin (Magik) försöker tileportera tillbaks dem, men i stället skingras de i the Nine Realms.

Vad som följer är något av den mest intensiva karaktärsutveckling som gjorts i X-men. Mirage får en flygande häst och blir en valkyria, något som fortfarande består i viss grad. Karma lyckas hämta sig till kropp och själ från att ha varit besatt av The Shadow King. Warlock och Cypher smålter asamman för första gången. Wolfsbane får sitt sexuella uppvaknande med vargprinsen Hrimahri, något som leder till en lång serie dåliga plotlines i framtiden. Magma blir en älva efter att ha hamnat i Svartalfheim. Sunspot älskar Asgard och slpr sig i slang med The Warriors Three efter att ha lyckats lyfta (!) Volstagg. Cannonball får dvärgen Etri som närmast fosterfar (och det är något av Carrot Ironfounderson över det hela). Magik torteras av Enhantress på ett vis man knappast skulle komma undan med idag.

Allteftersom samlar gruppen ihop sig och tar ut Enchantress, och Illyana ämnas på henne på ett direkt isande vis som man inte heller skulle komma undan med idag. Teamet bestämmer sig av olika skäl för att stanna i Asgard tills vidare. Tills Loki dyker upp och enkelt tar ut dem med ett sådantdär "vill man ha något gjort får man göra det själv".

Under tiden i X-Men Lyckas Kitty Pryde och Rachel inse vad som hänt, och gruppen tas på räddningsuppdrag. Rachel skaffar sig en Phoenix-dräkt vilket förstås får Cyclops att gå i taket (Scott är som alltid sämst och sist på att inse när någon är en släkting till honom - det var samma sak med Corsair). Superhjältesaker händer, man samlar ihop sig med New Mutants, och ger sig ut efter Loki (Archons blixtar från den första Uncanny X-men-annualen dyker upp som en väldigt deep cut här).

Med en blandning av mind control och att ge Storm tillbaka krafter med en hammare han tvingat Etri att tillverka har Loki gjort Storm till Asgards nya stormgudinna, och hon ser så episk ut att det gjorts callbacks till det här många gånger (notera hur Art Adams refererar Walt Simonson med bakgrunden):

1690280436278.png

X-men dyker upp för att sätta stopp för det hela, Storm nästan dödar Wolverine (så illa att Hela är där för att hämta honom), men lyckas bryta sig fri från sin mind-control. Loki spelar sitt sista kort och erbjuder alla att stanna med olika nya coola krafter och relationer, men Storm krossar den nya hammaren. Kitty Pryde lyckas kombinera att hota och roa Loki nog för att han ska låta dem åka hem.

Jag tycker att Asgardian Wars är den bästa X-Men-berättelse som gjorts. Och Adam Reck på Battle of the Atom håller med mig. Det här är Chris Claremont på toppen av sin kreativa förmåga som bollar långt över ett dussin olika karaktärer och karaktärutvecklar de flesta av dem medan han håller en helt ny sorts X-Men-berättelse igång. Art Adams har aldrig varit bättre heller, och kan för ovanlighetens skull leverera en he story arc (han var alldeles för långsam för att kunna teckna en månatlig serie). Kanske inte den X-storyline som har högst profil, men definitivt något för konnässörerna.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Dark Reign/Dark Avengers V1 - Jag bryr mig inte ens lite ifall ni dömmer mig!
Mycket av Dark Reign som helhet var inte så bra, men X-Men-delen rockade hur hårt som helst! Norman Osborn har sopat mattan med alla i sin väg, men X-men (på Utopia i San Francisco) lyckas slå tillbaka det hela. Cyclops har aldrig varit bättre på att planera än har var på Utopia, och Dani Moonstar får sitt Crowning Moment of Awesome när hon spöar skiten ur Ares som är ett av Osborns två trumfkort (det andra är Sentry).

1690281361122.png
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det finns en amazing sekvens i Dark Avengers där Sentry, den mäktigaste superpersonen på planeten, har ett mentalt sammanbrott och Norman Osborn åker upp i hans konstiga Fortress of Solitude torn för att prata med honom innan han exploderar världen. Och Norman kommer in i en dyr kostym, berättar att han också har mentala problem men att han jobbar med dem och då kan saker vara bra ändå. Han har hela den här mänskliga stunden av att prata ner Sentry från stupet och få honom att äta något. Det är extremt mänskligt och det känns inte som att Norman ljuger eller låtsas eller något. Problemet? Normans lösning är att psykisk sjukdom är något man besegrar genom viljestyrka. Man bara tänker bort det hårt nog.

Och där ser vi att båda redan är dömda.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Det känns som att många här har oändligt mer koll på serien ön mig, så ta mina tips med en nypa salt kanske 🙂

En av mina absoluta favoritserier är All Star Superman! Superman är en av mina favorithjältar, men det kan vara rätt klurigt att komma på spännande berättelser om honom, för att han anses som för ”perfekt”. Denna berättelse lyckas med just detta, det är en riktigt rörande historia som lyfter fram allt som är bra med Superman!

Jag gillar Amazing Spider-Man nummer 31 till 33. Tror i alla fall det var dessa nummer, det var ett tag sedan jag läste dem. Det är inte den mest episka historian, men den är tät och spännes ett riktigt häftigt klimax! Vill även minnas att det är här vi för första gången får stifta bekantskap med Gwen Stacy och Harry Osbourne.

Typ nästan alla Batmanhistorier av Neil Adams! Så fantastiska! Det är ofta lite kortare serier men det är nästan bara ett plus tycker jag. Personligen gillar jag främst historierna om Man-Bat, en skurk det inte talas tillräckligt mycket om.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Det känns som att många här har oändligt mer koll på serien ön mig, så ta mina tips med en nypa salt kanske 🙂

En av mina absoluta favoritserier är All Star Superman! Superman är en av mina favorithjältar, men det kan vara rätt klurigt att komma på spännande berättelser om honom, för att han anses som för ”perfekt”. Denna berättelse lyckas med just detta, det är en riktigt rörande historia som lyfter fram allt som är bra med Superman!

Jag gillar Amazing Spider-Man nummer 31 till 33. Tror i alla fall det var dessa nummer, det var ett tag sedan jag läste dem. Det är inte den mest episka historian, men den är tät och spännes ett riktigt häftigt klimax! Vill även minnas att det är här vi för första gången får stifta bekantskap med Gwen Stacy och Harry Osbourne.

Typ nästan alla Batmanhistorier av Neil Adams! Så fantastiska! Det är ofta lite kortare serier men det är nästan bara ett plus tycker jag. Personligen gillar jag främst historierna om Man-Bat, en skurk det inte talas tillräckligt mycket om.
Kul! Som sagt, berätta mer! Vad händer, hur börjar det, hur twistar den, hur slutar den?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Avengers Academy/Arena/Undercover är tre serier som utspelar sig i direkt följd efter Dark Reignsom handlar om en grupp tonåriga supermänniskor som sätts i en speciell skola för superhjältar driven av Hank Pym för att de är de mest lovande supermänniskorna av sin generation!

LÖGNER

De är i skolan för att de var Normans Osborns handplockade grupp att göra till nästa generation av superskurkar under hans kontroll. Alla av dem är en dålig timme från att gå full superskurk på det blodigaste och värsta sättet. Academy handlar om hur de arbetar genom detta, hittar sin potential, läker och blir framtida hjältar!

I Arena kidnappas de av en superskurkar, Arcade, som tvingar dem slåss mot varandra och andra tonårs hjältar i en Battle Royale/Hunger games inspirerad blodssport. Hälften dör, många av överlevarna har dödat. Superskurken flyr.
Men inte innan han lägger upp videos av alltihop på nätet.

I Undercover är de unga hjältarna nu misstänkliggjorda av allmänheten som såg vad som hände på ön. De bestämmer sig för att jaga ner Arcade och mörda honom! Men för att göra det måste de infiltrera en nation övertagen av superskurken Baron Zemo. Men att gå undercover är farligt, vissa av dem trivs bättre på den här sidan… Vissa av dem blir skurkar men resten stoppar Zemos onda plan och bestämmer sig för att inte mörda Arcade.



Serierna har en massa höjdpunkter men kombinationen av en kul blandning tonårshjältar (som bland annat Taskmasters dotter, en ung mördar cyborg och en person som kan magiskt bli dinosaurier), sidokaraktärer (Hank Pym borde vara ingens lärare!) och blodigt drama är kul rakt igenom. Det är väldigt YA på ett positivt sätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det känns som att många här har oändligt mer koll på serien ön mig, så ta mina tips med en nypa salt kanske 🙂

En av mina absoluta favoritserier är All Star Superman! Superman är en av mina favorithjältar, men det kan vara rätt klurigt att komma på spännande berättelser om honom, för att han anses som för ”perfekt”. Denna berättelse lyckas med just detta, det är en riktigt rörande historia som lyfter fram allt som är bra med Superman!

Jag gillar Amazing Spider-Man nummer 31 till 33. Tror i alla fall det var dessa nummer, det var ett tag sedan jag läste dem. Det är inte den mest episka historian, men den är tät och spännes ett riktigt häftigt klimax! Vill även minnas att det är här vi för första gången får stifta bekantskap med Gwen Stacy och Harry Osbourne.

Typ nästan alla Batmanhistorier av Neil Adams! Så fantastiska! Det är ofta lite kortare serier men det är nästan bara ett plus tycker jag. Personligen gillar jag främst historierna om Man-Bat, en skurk det inte talas tillräckligt mycket om.
All-Star Superman är SÅ BRA.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Planet Hulk/World War Hulk - Så jag gillar inte ens Planet Hulk särskilt mycket men jag tror jag kan sammanfatta den väldigt roligt så jag kör!

Hulken gör ibland bra saker men för det mesta är han ett ostoppbart monster som slår sönder saker. Folk är trötta på det så en grupp av de smartaste superhjältarna som kallar sig Iluminati och i hemlighet styr världen kommer på en smart plan! De lurar in Hulken i en raket och skjuter ut honom i rymden mot en trevlig planet.

Men lol, raketen landar istället på en ond gladiatorplanet där de tvingar honom slåss. Så han gör en Spartacus, störtar slavmästarna och härskar som Hulk Kung. Hulk är äntligen nöjd, skaffar en alien fru och hänger med folk han inte råkar krossa om han blir irriterad. Men lol då exploderar raketen han kom från Jorden i och dödar nästan alla! Inklusive Hulks fru.

Så Hulk är så arg att han samlar sina alien ex-gladiator polare och åker till Jorden för att spöa upp Illuminatin. Och det gör han. Gloriously!

Den enda anledningen att Hulken inte offentligt avrättar Professor X, Mr Fantastic, Blackbolt och alla de andra värsta superhjältarna är att det visar sig att hans ena gladiator polare sprängde skeppet… Jag minns inte varför. Anyway, Hulk ledsen och storyn slut.

Men liksom, Hulken är så arg att han hoppar mellan planeter på väg mot Jorden för att spöa folk som tror de är bättre än alla andra. Och sedan slåss han mot ALLA.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Shatterstar och Longshot är varandras pappor.

Va? Fuck you.

Så Shatterstar reser i tiden och landar i dåtiden i Mojo dimensionen. Där använder de hans DNA för att skapa Longshot. Longshot växer upp, ligger med Dazzler och deras son är Shatterstar. Oändlig incest!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Whatever Happened to the Man of Tomorrow. Ett slut på och ett farväl till silverålderns version av Stålmannen.

" if the nuisances from my past are coming back as killers... what happens when the killers come back?"
 
Top