De bästa rollspelen någonsin!

Klickar man på Marvel Universe (som jag tyckte var en EXTREM deep cut, det är Marvel spelet ingen minns) så får man upp en bild av Marvel Multiverse som är ett helt annat spel. Jag läste texten och det är uppenbart att han menar Multiverse. 😂

Tror det är ett vanligt rollspel men man slår med D10 ist för D20
Nej, det är helt fel. Det låter som om du tänker på Interlock (R. Talsorians hussystem).
Men det är väl inte denna tråds syfte att förklara olika spelsystem ändå? Den intresserade kan väl googla det.

Last edited:
Att missa ett "this is my list" eller "according to me" osv....får det att kännas som något en fjortis skrivit.... Med den rubriken, och bara basera det på sina egna åsikter och (kanske) begränsade saker spelat....ja...vad säger man.... Det skulle kunna vara en sidan i ett en-persons fanzine som "trycktes" på kopiatorn på pappas jobb på mitten av 80-talet ;)

Nu kanske jag l¨ter bitter, men det är vibbarna och seriositeten på det

Har spelat en del Cypher system och är ett stort fan av Numenéra. Lätt att spela, men jag ska sägas att jag inte aktivt vill spela Cypher längre, tröttnade rejält. Finns bra mycket bättre system

Att missa ett "this is my list" eller "according to me" osv....får det att kännas som något en fjortis skrivit.... Med den rubriken, och bara basera det på sina egna åsikter och (kanske) begränsade saker spelat....ja...vad säger man.... Det skulle kunna vara en sidan i ett en-persons fanzine som "trycktes" på kopiatorn på pappas jobb på mitten av 80-talet ;)

Nu kanske jag l¨ter bitter, men det är vibbarna och seriositeten på det

Fast så ser ju merparten av alla artiklar på internet ut sen minst tio år tillbaka, och listartiklar i synnerhet. Någon som vill prata om rollspel och rekommendera sina favoriter skulle gjort det på reddit eller Bluesky eller nåt sånt. Om man istället vill ha sidbesök så är en mycket bättre metod att skriva något som ser ut som en autentisk lista men provocerar så många som möjligt till att dela den för att visa vad den här jävla idioten har för dum åsikt. Algoritmerna och besöksstatistiken belönar det mer, och även de (som jag just nu) som påpekar att det bara är engagement bait bidrar till att fler ser artikeln.

Det här var inte bra läsning för mitt blodtryck.
Haha, nej verkligen, ser det i bästa fall som rent troll rage-bait. I värsta fall som köpt propaganda. Gillar även att man klumpar ihop alla versioner och ger de en gemensam poäng. Man skriver bästa TTRPG men menar bästa franchise, fast ändå inte, känns nästan som AI-slop men är lite för specifik i sina val för detta.
Vad är ens Cypher System för något? Har någon spelat det?
Det är väl det typ Monte Cook och/ Bruce Cordell gjorde efter dom jobbade på DnD? Bara spelat datorspelet Torment: Tides of Numenera (Spirituell efterföljare till förträffliga Planescape: Torment, men inte alls lika bra) baserat på Systemet. Numenera världen (postapokalyptisk science fantasy med nanobotar som magi etc) är tämligt koolt i min mening. Systemet har jag inte hört så mycket gott om, kollat på det och en del kontraintiutiva grejer som att byta Xp mot setbacks och intrusion mechanic där SL bestämmer att det går dåligt för en, punkt.

Jag är rätt förvånad att chyphersystem hamnar så högt.

Jag måste ta en titt igen tror jag och se om det fått nån uppdatering sen Numenera kom.

Fast det hade väl för all del sin charm redan då...

Den där artikeln var inte mycket att hänga i julgranen. Någon slumpmässig snubbe som listar de rollspel han tycker är bra och använder fina diagram för att försöka ge sig själv legitimitet. Suck.

Man skriver bästa TTRPG men menar bästa franchise, fast ändå inte, känns nästan som AI-slop men är lite för specifik i sina val för detta.
AI-slop är ju tyvärr åtminstone mer konsekvent.

Här är fem viktiga kriterier för att bedöma ett bordsrollspel (TTRPG), följt av en recension och betygsättning av tio av de mest populära spelen utifrån dessa kriterier:

⭐️ Fem viktiga kriterier för bordsrollspel

1. Spelbarhet / Tillgänglighet
    Hur lätt är det att lära sig spelets regler? Passar det nya spelare och/eller erfarna?
  2. Berättelse & Tematik
    Hur stark är spelvärlden och möjligheten till engagerande berättelser?
  3. Systemets djup & mekanik
    Hur robust och välbalanserat är regelsystemet? Har det intressanta mekaniker för t.ex. strid, sociala situationer eller problemlösning?
  4. Flexibilitet & kreativt utrymme
    Hur väl stöder systemet olika spelstilar (fantasy, skräck, sci-fi med mera)? Kan spelledaren och spelarna anpassa spelet enkelt?
  5. Community & resurser
    Tillgång på äventyr, officiellt material, fan-skapade tillägg och spelgrupper.

🧙‍♂️ Topp 10 populära bordsrollspel — Recensioner & betyg

Betygsskala: ⭐⭐⭐⭐⭐️ (1–5)

1) Dungeons & Dragons 5th Edition

(D&D 5e)
💡 Första platsen som genre-definierande klassiker Game Dungeon
  • Spelbarhet: ⭐⭐⭐⭐⭐️ – Nybörjarvänligt med klar struktur.
  • Berättelse: ⭐⭐⭐⭐️ – Fantasymagi och äventyr i oändlighet.
  • System: ⭐⭐⭐⭐️ – Balans mellan enkelhet och djup.
  • Flexibilitet: ⭐⭐⭐⭐⭐️ – Tusentals inställningar + tredjepartsmaterial.
  • Community: ⭐⭐⭐⭐⭐️ – Största spelbasen och resurserna.
📊 Total: ⭐️4.6/5

2) Pathfinder (2nd Edition)

💡 Alternativ till D&D med mer detaljstyrning listed.to
  • Spelbarhet: ⭐⭐⭐️ – Mer komplext system än D&D.
  • Berättelse: ⭐⭐⭐⭐️ – Rik värld och kampanjstöd.
  • System: ⭐⭐⭐⭐️ – Stort fokus på detaljer och optimering.
  • Flexibilitet: ⭐⭐⭐⭐️ – Stort bibliotek av regler och inställningar.
  • Community: ⭐⭐⭐⭐️ – Hängivet, många tillägg.
📊 Total: ⭐️4.0/5

3) Call of Cthulhu (7th Edition)

💡 Klassisk skräckrollspel baserat på Lovecraft listed.to
  • Spelbarhet: ⭐⭐⭐️ – Regler är mer simulationistiska.
  • Berättelse: ⭐⭐⭐⭐⭐️ – Otrolig för atmosfär och mysterier.
  • System: ⭐⭐⭐️ – Fokus på utredning och mental stress.
  • Flexibilitet: ⭐⭐⭐️ – Främst skräck-fokus.
  • Community: ⭐⭐⭐⭐️ – Klassiker med många scenarion.
📊 Total: ⭐️4.0/5

4) Blades in the Dark

💡 Pulp/crime-inspirerat narrativt spel Wikipedia
  • Spelbarhet: ⭐⭐⭐⭐️ – Lätt att komma in i.
  • Berättelse: ⭐⭐⭐⭐️ – Gruppdrivna historier.
  • System: ⭐⭐⭐⭐️ – Innovationer som flashbacks.
  • Flexibilitet: ⭐⭐⭐️ – Fungerar bäst i liknande settingar.
  • Community: ⭐⭐⭐️ – Växande, men mindre än klassiker.
📊 Total: ⭐️4.2/5

5) Vampire: The Masquerade (World of Darkness)

💡 Modern Gothic-horror med stark rollspelspoesi Game Dungeon
  • Spelbarhet: ⭐⭐⭐️ – Story-fokus kan vara abstrakt för nybörjare.
  • Berättelse: ⭐⭐⭐⭐⭐️ – Fantastisk intriger och karaktärsdjup.
  • System: ⭐⭐⭐️ – Storyteller-system med fokus på drama.
  • Flexibilitet: ⭐⭐⭐⭐️ – Flera underlinjer (magiker, varulvar, m.m.).
  • Community: ⭐⭐⭐⭐️ – Kultklassiker med stark fan-bas.
📊 Total: ⭐️4.1/5

6) Mörk Borg

💡 Svartmetall-inspirerat, brutalt fantasyrollspel Wikipedia
  • Spelbarhet: ⭐⭐⭐️ – Enkel grund, dödlig lek.
  • Berättelse: ⭐⭐⭐️ – Mörkt och minnesvärt.
  • System: ⭐⭐⭐️ – Rått, brutal stil.
  • Flexibilitet: ⭐⭐️ – Mer tematisk än generisk.
  • Community: ⭐⭐⭐️ – Kreativt fan-stöd.
📊 Total: ⭐️3.5/5

7) Brindlewood Bay

💡 Murder-mystery RPG med charm Wikipedia
  • Spelbarhet: ⭐⭐⭐⭐️ – Intuitivt och unikt.
  • Berättelse: ⭐⭐⭐⭐⭐️ – Grönt tema, stark rollspelspoesi.
  • System: ⭐⭐⭐️ – Fokus på berättelse.
  • Flexibilitet: ⭐⭐⭐️ – Mest mystery-inriktat.
  • Community: ⭐⭐⭐️ – Vinnare av ENnie-utmärkelser.
📊 Total: ⭐️4.2/5

8) Quest

💡 Nybörjarvänligt fantasy-rollspel Wikipedia
  • Spelbarhet: ⭐⭐⭐⭐⭐️ – Extremt lätt att börja med.
  • Berättelse: ⭐⭐⭐️ – Passar kortare kampanjer.
  • System: ⭐⭐⭐️ – Minimalistiskt men funktionellt.
  • Flexibilitet: ⭐⭐⭐️ – Bra för fantasy.
  • Community: ⭐⭐️ – Stigande som gratis-pel.
📊 Total: ⭐️3.8/5

9) Call of Cthulhu-inspirerade & Indie-titlar (ex. FATE, Dungeon World)

Dessa är inte exakt en enda titel, men är populära i indie-scenen. Troy Press
  • Spelbarhet: ⭐⭐⭐⭐️ – Variation från narrativt till rules-lite.
  • Berättelse: ⭐⭐⭐⭐️ – Fokus på berättande.
  • System: ⭐⭐⭐️ – Lätt att skräddarsy.
  • Flexibilitet: ⭐⭐⭐⭐️ – Kan användas i många genrer.
  • Community: ⭐⭐⭐️ – Starkt hos spelare som gillar narrative RPG.
📊 Total: ⭐️4.0/5 (som grupp)

10) Shadowrun

💡 Cyberpunk + magi hybrid (många fans) Reddit
  • Spelbarhet: ⭐⭐⭐️ – Regeltyngd är hög.
  • Berättelse: ⭐⭐⭐⭐️ – Rik setting av cyber/magi.
  • System: ⭐⭐⭐️ – Komplext, men belönande.
  • Flexibilitet: ⭐⭐⭐️ – Sci-fi + fantasy.
  • Community: ⭐⭐⭐️ – Stabil fan-bas.
📊 Total: ⭐️3.8/5

📌 Sammanfattning

SpelTotalpoäng
D&D 5e⭐️4.6
Blades in the Dark⭐️4.2
Brindlewood Bay⭐️4.2
Pathfinder 2e⭐️4.0
Call of Cthulhu⭐️4.0
Indie & Narrative (FATE/Dungeon World)⭐️4.0
Vampire: The Masquerade⭐️4.1
Quest⭐️3.8
Shadowrun⭐️3.8
Mörk Borg⭐️3.5

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Vad är ens Cypher System för något? Har någon spelat det?
Jag har!

Spel som Numenara och The Strange använder det. Spelade kortare kampaner i båda. Rätt kul sätt attskapa karaktärer på, systemet ärfunktionellt i övrigt.

Edit: Robert, läs klart tråden nästa gång innan du kommenterar och säger samma sak som alla andra. :gremsmirk:

Ja alltså, jag håller ju inte med om speciellt mycket här – men det skulle jag ju å andra sidan inte göra om nån av er gjorde liknande listor heller, och skulle jag göra en sån här lista så skulle ni tycka väldigt illa om den.

D&D5e är nog det som känns konstigast för mig. Det är så många saker som är märkliga – price? Är inte 5e som det mesta D&D, alltså att man måste köpa fler än en bok för att kunna spela? Hur kan det jämförelsevis vara så högt i "Price"? Eller är "högt i price" att det är högt pris snarare än bra pris? Jag tycker heller inte det har speciellt bra presentation, att det inte är speciellt unikt, att det har tråkig artwork…

Men ja, nä, han är åtminstone tydlig med sina kategorier om än inte med sina kriterier, och varje rimligt betygssystem behöver som bekant tydliga kriterier som man kan avgöra om de uppnås eller inte, så att bedömningen blir transparent.

Ja alltså, jag håller ju inte med om speciellt mycket här – men det skulle jag ju å andra sidan inte göra om nån av er gjorde liknande listor heller, och skulle jag göra en sån här lista så skulle ni tycka väldigt illa om den.
Nu blir man ju sugen på forumiters favoritspel.

Nu blir man ju sugen på forumiters favoritspel.
Tanken slog mig också – det vore mycket roligare om folk gjorde sina top 10 och pratade om vilka spel de tycker är bäst och varför, istället för att bara klaga på någon annans lista.

Sen vet inte jag om jag skulle få ihop 10 spel eller om jag skulle kunna låta bli att stoppa in mina egna spel på minst hälften av platserna… Därför väljer jag att åtminstone inte vara den som startar en sån tråd =)

Tanken slog mig också – det vore mycket roligare om folk gjorde sina top 10 och pratade om vilka spel de tycker är bäst och varför, istället för att bara klaga på någon annans lista.

Sen vet inte jag om jag skulle få ihop 10 spel eller om jag skulle kunna låta bli att stoppa in mina egna spel på minst hälften av platserna… Därför väljer jag att åtminstone inte vara den som startar en sån tråd =)
Vet inte heller om jag hade kunnat rapa upp 10 spel med favoritstatus - tror knappt att jag har 10 olika spel i min hylla...!

Back