De bästa böckerna på DriveThruRPG?

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Har spelat första boken i Enemy Within (WFRP 4e-kampanjen) med Warlock. Det gör Warhammer bättre än Warhammer själv. Fantastiskt bra och regellätt!
Känns det som att det funkar att köra längre kampanjer i? Jag övervägde att köra det i stället för WFRP 4E till TEW, men var lite rädd att det inte var djupt nog för att klara en så lång kampanj.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Massiv bok. 300 sidor i tre spalter. Knappast något jag skulle spela. Tveksamt om jag ens skulle orka läsa även om den säkert kan vara intressant både ur ett designmässigt och historiskt perspektiv. Jag blev dock nyfiken på de inkluderade spelvärldarna Known World och Hollow World. Aldrig hört de namnen förr i samband med DnD.
Rules Cyclopedia är åtminstone BECM av BECMIreglerna, plus info om världen, så mer kompakt än att ta med sig 8-10 häften. Known World dök upp i Expertreglerna i Sverige och är som sagt den värd där alla D&D-moduler till klassiska D&D utspelar sig förutom då att några Immortalsäventyr var ute bland planen. Jag är osöker på när den började benämnas som Mystara men jag tror det var i Dragon i den långgående artikelserien om besättningen på ett magiskt flygande skepp där man besökte tidigare okända delar av världen, de som inte avhandlades i Gazetteer-böckerna. Där besökte man först området som skulle komma ut som kampanjmiljön Red Steel till AD&D 2 och denna artikelserien låg till grund för boxen Champions of Mystara. Mystara kom senare som kampanjmiljö till AD&D 2 den också.

Och ja, Hollow World är alltså insidan av planeten Mystara som man kan komma in i via hål i polen (polerna?) och via grottor. På insidan har världens gudar (Immortals) räddat undan tidigare civilisationer och gett dem ett område var. Den hade en kortlivad tillvaro med grundbox, tre expansioner och fyra äventyr.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Into the Cess and Citadel är underbar bok som hjälper en att generera en farlig och fantastisk mega-stad med unika distrikt, fylld med slumptabeller, regler för att röra sig i staden, faror, skatter och trollformler passande för en stadskampanj. Jag uppskattar undertonen av komik som boken har. Känns som en korsning mellan Ankh-Morpork och Dark Souls.

Tyvärr enbart tillgänglig som PDF.

Någon person har även gjort en korsnings-generator som använder slumptabellerna från boken, med resultat som jag verkligen gillar:
https://www.technicalgrimoire.com/cess-intersection

Itch.io: https://feral-indie-studios.itch.io/into-the-cess-and-citadel
DTRPG: https://www.drivethrurpg.com/product/408129/Into-the-Cess-and-Citadel
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
75
Känns det som att det funkar att köra längre kampanjer i? Jag övervägde att köra det i stället för WFRP 4E till TEW, men var lite rädd att det inte var djupt nog för att klara en så lång kampanj.
Inga problem alls. Det är inte "crunchigt" men den otroliga mängd karriärer som finns tillgängliga (särskilt om man skaffar några ytterligare moduler) gör att spelarna alltid har något att sträva efter karaktärsmässigt. Känner att systemet började komma igång först efter ett dussintal speltillfällen. Det är helt klart mer anpassat för kampanjspel än one-shots.
 
Top