De bästa böckerna på DriveThruRPG?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag tänker göra något jag faktiskt inte gjort förut. Jag tänker beställa tryckta produkter från DriveThruRPG. Min lista så här långt innefattar The Red Star till Odd Soot, Sword and Super-Science of Xuhlan till Warriors of the Red Planet samt Månens krigsherrar del 3 och Grimoire V till Svärd & Svartkonst. Jag skulle dock kunna tänka mig att beställa ytterligare någon bok när jag ändå håller på. Så, ge mig era bästa DriveThruRPG-rekommendationer tack.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Rules Cyclopedia... kan man tycka är en intressant bok att ha. Eller inte.
Massiv bok. 300 sidor i tre spalter. Knappast något jag skulle spela. Tveksamt om jag ens skulle orka läsa även om den säkert kan vara intressant både ur ett designmässigt och historiskt perspektiv. Jag blev dock nyfiken på de inkluderade spelvärldarna Known World och Hollow World. Aldrig hört de namnen förr i samband med DnD.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Så okej, Apollo 47 är ett flummigt samberättarspel där en del av instruktionen är att specifikt undvika allt jag tycker är kul.

Men den fysiska boken är fortfarande en jag inte ångrar ett ögonblick att jag köpte. Varför?

Den digitala boken är på typ 23 sidor. Själva spelet upptar 1 sida, sen är det 9 med tips och så, och 13 med prompter.

Den fysiska boken är 23 sidor spel, och sedan 1177 sidor NASA-manualer.

Vill man inte ha 1177 sidor med tryckta NASA-manualer? Jo, det vill man. Varför skulle man inte vilja ha det?

Jag kommer aldrig någonsin att spela Apollo 47, men jag är mycket, mycket sugen på att bygga ett spel där manualerna spelar in. Även om jag såklart gärna haft dem i lite mer överskådligt format (gärna tryckta i separata fysiska pappersbuntar). Men som "starter kit" funkar det här utmärkt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Massiv bok. 300 sidor i tre spalter. Knappast något jag skulle spela. Tveksamt om jag ens skulle orka läsa även om den säkert kan vara intressant både ur ett designmässigt och historiskt perspektiv. Jag blev dock nyfiken på de inkluderade spelvärldarna Known World och Hollow World. Aldrig hört de namnen förr i samband med DnD.
Precis så är det ju. Om man ibland - av vilken anledning som helst - ställer sig frågan: hur funkade det i BECMI (basic/classic), så finns allt i Rules Cyclopedia.

Known World... är ju Mystara... alltså världen där alla (well, kan inte lova exakt alla) äventyren/modulerna till BECMI utspelade sig. Rules Cyclopedia innehåller ett antal sidor med hex-grid i fyrfärg. Jag tror Known World och Hollow World är ... delar av samma planet. Det är väl en ihålig planet, med en värld innuti. Minns inte att så mycket skrevs om insidan. Men det finns en värld på utsidan, precis som för jorden. Och en kontinent (eller kanske fler) kallas Known World. Så jag tror det är så att det finns mer detaljerade Hex-kartor över "Known World", och mindre detaljerade över resten av "Hollow World". Oklart om spelvärlden är så intressant ur något annat än historiskt/kuriosa-perspektiv. Finns för övrigt jättemycket online om Mystara (samma värld).
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Itras by, engelska versionen. Ett av de bästa spel som skrivits, men originalets norska version är inte alltid enkel att förstå. (Vad jag kan se finns vissa skillnader mellan versionerna, men de verkar vara minimala.) Glöm inte att köpa kortleken också!
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag är sugen på att köpa de gamla Vampire 1ed böckerna som försvunnit från min samling, främst Ashes to Ashes och första Chicago by Night (finns i tryck ihop med Succubus Club). Minns dem som grymt bra böcker, men det är väl ingen högoddsare att jag blir besviken när jag har dem i handen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Är det Warlock! som brukar nämnas som ett lätt alternativ till WFRP?
Ja, det stämmer! Det är samma upplägg med en himla massa yrken att välja på, råttfångare etc. Men i övrigt är det enkla regler, och det är d20-slag istället för d100.
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
75
Har spelat första boken i Enemy Within (WFRP 4e-kampanjen) med Warlock. Det gör Warhammer bättre än Warhammer själv. Fantastiskt bra och regellätt!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
RQ1/2 och RQ:G är radikalt olika spel skulle jag säga, så finns utrymme för bägge i en bokhyllan. :)
Håller med (eller, kanske inte ”radikalt”, men…). 1-2 är främst av historiskt eller OSR-intresse; G är den innevarande versionen som lånade mycket från Pendragon; och den svenska dröjer litet.

Vill man mer läsa om världen rekommenderas Glorantha Sourcebook om man vill börja litet försiktigt. (Och The Guide to Glorantha om man vill dyka i den djupa änden, men den finns av någon anledning inte på DriveThru).
 
Top