David Nessle livebloggar "Tolkien och den Svarta Magin"

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
haha, han tar verkligen i från tårna.....

"Pojkleken "Dungeons and Dragons" utföres av tonårslymlar i förklädnad till bödelsdrängar och drakar, vidunder, tortyrknektar och benrangel".

"tortyrknektar och benrangel" - låter som han tänker på MÖRK BORG här.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Det mest obegripliga med boken måste väl vara hur den kunde publiceras?
Jo, den är ju vad jag minns på samma undermåliga nivå som "De övergivnas armé". Jag hade kunnat förstå att de kunnat kokats ner till några få paragrafer och publicerats som insändare i en tidning, men som böcker..
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jo, den är ju vad jag minns på samma undermåliga nivå som "De övergivnas armé". Jag hade kunnat förstå att de kunnat kokats ner till några få paragrafer och publicerats som insändare i en tidning, men som böcker..
Jag har väldigt lite positivt att säga om "De övergivnas armé", men jag tror att den är en forskarinsats värdig ett nobelpris när den jämförs med "Tolkien och den svarta magin".
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Jag har väldigt lite positivt att säga om "De övergivnas armé", men jag tror att den är en forskarinsats värdig ett nobelpris när den jämförs med "Tolkien och den svarta magin".
Kan ligga en del i det. Hemska tanke.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
För övrigt måste "Tortyrknekt" vara en av de bästa översättningarna av Cleric någonsin!

#grimanddarkworld
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Det har varit en personlig dröm för mig att läsa den här boken i snart 15 år då jag först hörde talas om den. Jag har sökt efter den på cirka 50 antikvariat. Ska följ Aden här livebloggen med spänning
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Logiken var nog att böcker med Tolkiens namn på brukade sälja bra.
Ja, alltså om jag bara gick på titeln hade det varit god chans att jag plockat åt mig den i en bokaffär.

När jag sen läser vad den egentligen handlar om blir jag däremot lite mer skeptisk =D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
"Pojkleken "Dungeons and Dragons" utföres av tonårslymlar i förklädnad till bödelsdrängar och drakar, vidunder, tortyrknektar och benrangel".
Man kan säga vad man vill om hans översättning av Lord of the rings och man kan säga vad man vill om det vansinniga innehållet i denna bok, men jäklar i mig vilket språk han har!! 😁👍
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Stor underhållning. Här funderat till och från på att försöka få tag i boken men aldrig kommit för mig.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag läste den för länge sedan, lånade på bibliotek. Bortsett från att den är helt tokig så är den både underhållande och läsvärd.

Jag har också försökt få tag i den. Någon borde låna den och scanna den och göra en PDF. (C)-brott? Ja. Kulturgärning? Ja.
Det var aldrig meningen att (C)-lagstiftningen skulle vara en praktisk censur för att alls hindra människor att ta del av publicerade verk.
 
Top