[Datorspel] Sökes - Lagom svårt management/strategi (utan stress)

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
Jag har liknande preferenser som @Måns och älskade Evil Genius när det begav sig, och nu har det kommit en uppföljare. Dock verkar det inte funka på en mac, så det blev inget för min del. Men om du har en PC skulle jag gissa att det är superkul, för det var ettan.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Jag var väldigt förtjust i Pharao runt 2000 vill minnas att det inte var jättestressigt förutom när hela staden brinner ner :)
Det finns element av strider men som jag minns det är det en extremt liten del av spelet.
Det är tydligen en remake på gång men spelet finns att köpa billigt på steam och lite dyrare på GoG
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Stellaris och Surviving Mars är nog mina favoriter - köp på rea.

Inte nämnda är Battletech och Mechanicus. Mer RPG med taktik är Shadowrun Dragonfall, Disgaea och Ikenfell - det sista är jag lite kluven inför.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,972
Location
Ereb Altor
Vill bara flika in att min fix är stillad men tråden får gärna leva vidare. Ös på med era bästa förslag!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,872
Vet inte om detta helt faller inom rätt genre men Stardew Valley är ett fantastiskt charmigt spel som kräver mycket strategi 🙂
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Ja! Detta har jag länge varit sugen på. Lite avskräckt av att Paradox gör så himlans svåra spel men ska kanske ge det en chans.
Stellaris är inte överdrivet tungt jämfört med en del av de andra. I nivå med Civ.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Jag blev mycket positivt överraskad av Gladius. Som en blandning av Civ och Armageddon, och gjort av riktiga wargamers (folket på Slitherine).
Jag minns ett helt annat Gladius som riktigt bra back in the day. Ett tidigt spel till GameCube/Ps2/Xbox. Bra twist på JRPG-formeln, där det är viktigt med positionering, en sorts sten-sax-påse-system där olika kämpar var bra mot vissa andra, och mycket optimisering.

Om det går att hitta idag är det att rekommendera, så länge man står ut med 3D från 2003.

 
Top