[Datorspel] Sökes - Lagom svårt management/strategi (utan stress)

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag vill ha min strategi-fix stillad. Jag har inte spelat datorspel på många år, men brukade gilla sånt som Theme Park, Football manager odyl. Jag sätter upp en liten checklista så får ni säga om det finns något sådant spel.

(Också, jag har hyfsat nyligen köpt Victoria men det är än så länge lite (eller mycket) för tungt)

  • Mysigt. Det får gärna vara krig men det ska vara fokus på att pilla med resurser och vara lite lagom klurig
  • Ingen stress. Turodning eller möjlighet att pausa.
  • Lagom svårt. Svårare än Polytopia men enklare än Victoria (laddade hem en demo på FM 2022 och det verkade vara lite för avancerat numera)
  • Behöver inte vara nytt. Är det släppt efter 2004 har jag inte spelat det.
  • Solospel, helst.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Total War kanske, eller någon version av civilisation? Inte för att jag spelat något sedan 2007 så....
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Lustigt. Jag var *precis* på väg att skriva in en sån här tråd. Jag har inte hittat rätt själv än, men kanske har några tips.
  1. XCOM (nya, ettan, inte tvåan). Lagom svårt, lagom mycket joxx i den strategiska vyn. Tvåan var lite för svår, och hade lite för många system att hålla koll på.
  2. Into the breach. Mer som ett pusselspel än strategi/taktik. Spelplan som är 8x8 rutor, du vet alltid vilka moves fienden kommer att göra.
  3. Slay the spire. Ett väldigt bra kortspel. Bygg din lek medan du slåss mot monster.
  4. bad north. Minimalistiskt rts. Ganska svårt, men kort kampanj, så det gör kanske inte så mycket.
  5. C&C 3: tiberium wars är en rätt bra version. Gammal nu, men rätt snygg och med ok GUI. En modern version av klassiskt rts.
Av det jag läst så *tror* jag att dorfromantik, tooth and tail och slipways skulle vara perfekta. Men jag får vänta med att testa dem tills när jag skaffat dator.

EDIT! gears of wars tactics är ett bra och snyggt taktikspel. Om du bara kan stå ut med dialogen…
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
En kompis till mig gillar samma typ av utmaningar som du i spel. Han älskar Frostpunk, slutar inte prata om det, så det kanske kan vara något? Jag har inte spelat det själv så vet inte exakt hur mysigt det är men soundtracket gillar jag :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Andra som skulle kunna fungera som jag testat men inte fastnat för:
  • Evil genius 2: ska vara en modern take på dungeon keeper.
  • Before we leave. Bygg en stad. Var rädd om miljön. Återvinn rubbet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Rollercoaster Tycoon Classic - där kan vi snacka mys! Eller varför inte Sid Meier's Alpha Centauri? Inte lika mysigt men.. ja det har en grym feel!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
En kompis till mig gillar samma typ av utmaningar som du i spel. Han älskar Frostpunk, slutar inte prata om det, så det kanske kan vara något? Jag har inte spelat det själv så vet inte exakt hur mysigt det är men soundtracket gillar jag :)
Det här såg, ja kanske inte så mysigt ut, men riktigt kul! Ska kolla in ikväll lite mer!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Här är några kortare spel:

Som Risk, fast ens tärningshögar är trupperna.

Resource managing-spel. Har bara spelat flash-varianten, men den återkom jag till gång efter annan.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Crusader kings 3... Det är visserligen Paradox, men det handlar ju mer om livsöden än om att vinna eller förlora.

Into the breach och Slay the spire som dykt upp tidigare rekommenderas också.

Jursassic world evolution 2 är fint.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Har varken spelat Victoria, Polytopia eller FM 2022 så kommer inte ha så bra koll på vad du tyckte var lagom svårt.

Spelar en del Cities Skylines men det kan nog vara bra att kika på en guide för att komma igång men sedan går det lite av sig själv. Är en period i början tills du går + ekonomiskt som kan vara lite halvsvår första gångerna om du ej tittar på någon guide men sedan börjar det bli lättare. Skulle nog inte klassa det som svårt. Däremot finns det ett spelläge med utmaningar och väljs det så blir det lite högre svårighetsgrad.
Civilization 5 har jag kört en del och där är ju svårighetsgraden justerbar.
Hero of the kingdom : Det här är inget stort spel men tycker det är väldigt trevlig, lätt och innehåller verkligen ingen stress.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag vill ha min strategi-fix stillad. Jag har inte spelat datorspel på många år, men brukade gilla sånt som Theme Park, Football manager odyl. Jag sätter upp en liten checklista så får ni säga om det finns något sådant spel.

(Också, jag har hyfsat nyligen köpt Victoria men det är än så länge lite (eller mycket) för tungt)

  • Mysigt. Det får gärna vara krig men det ska vara fokus på att pilla med resurser och vara lite lagom klurig
  • Ingen stress. Turodning eller möjlighet att pausa.
  • Lagom svårt. Svårare än Polytopia men enklare än Victoria (laddade hem en demo på FM 2022 och det verkade vara lite för avancerat numera)
  • Behöver inte vara nytt. Är det släppt efter 2004 har jag inte spelat det.
  • Solospel, helst.
En gammal goding som jag gillar är Settlers. Fast det kanske är för långt tillbaka i tiden?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Evil genius 2: ska vara en modern take på dungeon keeper.
Jag spelar bara dataspel på nyår, samt en vecka Civilization varannat år eller så, men i min ungdom älskade jag Evil Genius! Det är nästan så att man blir sugen att spela dataspel igen. Jäkligt svårt att hitta tiden till det, tyvärr.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det blev Frostpunk som, @michael tipsade om ovan. Egentligen alls vad jag var ute efter. Jag blir ganska stressad av sådana där "Sir! We're out of wood!" men jag gillade ju som sagt Theme Park som byggde väldigt mycket på det, och det är trots allt rätt mysigt när man ser "ja, alla spyor upptorkade, alla karuseller går som det ska. Kanske bygga ny spelhall?", och där är jag nu i Frostpunk men det krävde att jag drog ner svårigheten till Easy.

Det är ett bistert och nästan obehagligt RTS men som tur är kan, och bör, man pausa ofta. Jag kan verkligen rekommendera det! För man bygger inte en stad utan en story. Detta är Arken RPG, som i Mutant: År Noll. Själva äventyrandet är en pytteliten (men superviktig!) del, för du axlar rollen som "arkens" boss. Och zonen är ett fryst helvete där inget lever! Eller...? Inga spoilers och jag har inga att ge.

Första försöker gick det åt helvete redan dag 23 eller så. Mitt andra försök vet jag faktiskt inte vad jag är upp i. Kanske dag 15 typ. Men nu har jag betydligt bättre koll (och lägre svårighetsgrad). Men det är ändå utmanande! Och ffa får man fatta beslut som spelar roll. Varje val är ett vägskäl, och vissa av dem får vääääligt stora konsekvenser.

Ser fram emot att spela ikväll!!
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Det blev Frostpunk som, @michael tipsade om ovan. Egentligen alls vad jag var ute efter. Jag blir ganska stressad av sådana där "Sir! We're out of wood!" men jag gillade ju som sagt Theme Park som byggde väldigt mycket på det, och det är trots allt rätt mysigt när man ser "ja, alla spyor upptorkade, alla karuseller går som det ska. Kanske bygga ny spelhall?", och där är jag nu i Frostpunk men det krävde att jag drog ner svårigheten till Easy.

Det är ett bistert och nästan obehagligt RTS men som tur är kan, och bör, man pausa ofta. Jag kan verkligen rekommendera det! För man bygger inte en stad utan en stor. Detta är Arken RPG, som i Mutant: År Noll. Själva äventyrandet är en pytteliten (men superviktig!) del, för du axlar rollen som "arkens" boss. Och zonen är ett fryst helvete där inget lever! Eller...? Inga spoilers och jag har inga att ge.

Första försöker gick det åt helvete redan dag 23 eller så. Mitt andra försök vet jag faktiskt inte vad jag är upp i. Kanske dag 15 typ. Men nu har jag betydligt bättre koll (och lägre svårighetsgrad). Men det är ändå utmanande! Och ffa får man fatta beslut som spelar roll. Varje val är ett vägskäl, och vissa av dem får vääääligt stora konsekvenser.

Ser fram emot att spela ikväll!!
Hittills har inget strategispel, oavsett genre, klått Heroes 3 för min del. Det går att köpa för en spottstyver på Gog.com, och sedan uppgraderas av lite bra HD-moddar och extrabanor på -> https://heroes3wog.net/
 
Top