Nekromanti datorspel på svenska ?

Cook

Veteran
Joined
5 Sep 2013
Messages
14
Location
Göteborg
Jag har kollat mitt steams bibiotek och jag har bara hittat ett spel på svenska (Postal 2)! Är det normalt ? Jag menar: jag vet att svenskarna talar väldigt bra engelska (jag brukar spela på engelska också men jag lär mig inte det språket nu) men finns det en mjölighet för att spela ett datorspel på svenska ? (jag sökt på svenska datorspelsajter men jag har hittat ingenting...). Kanske är det eftersom jag använder ett franskt steams konto.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Det är fullkomligt omöjligt att hitta datorspel på svenska. Förutom de som är riktade mot typ "Ålder 6-10".

Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att skapa översättning när det bara finns 9 miljoner människor som talar språket och där majoriteten av dem talar engelska flytande.

Jämför med 360 miljoner med engelska som modersmål, 75 miljoner med franska och 90 miljoner med Tyska. Dessa språk är dessutom lingua franca för sammanlagt ytterligare 1 miljard människor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag mins att Syndicate Wars kom med svenska som möjligt språk att välja. Det fanns en liten röst som berättade vad man valde för vapen när man bytte, och jag hade mycket roligt åt de svenska översättningarna på olika saker:

"Minigevär" sagt i en monoton robotröst.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Jag mins att Syndicate Wars kom med svenska som möjligt språk att välja. Det fanns en liten röst som berättade vad man valde för vapen när man bytte, och jag hade mycket roligt åt de svenska översättningarna på olika saker:

"Minigevär" sagt i en monoton robotröst.
Haha, ja, MINIGEVÄR!

Bullfrog översatte massor av sina spel till svenska. Theme hospital, Dungeon Keeper, Black & White...

The Sims 1+2 är ju också på svenska, 3:an också gissar jag?
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Drakar och Demoner: Själarnas Brunn är det bästa som gjorts på svenska.

-Det här verkar vara ett så kallat nyckelföremål! (sägs varje gång du plockar upp något användbart)

Halvorchvakten är min favorit:
- Pass!? Inget Pass, Inget gå förbi!
hjälten återvänder med pass:
-Pass!? Bra pass... Vänta! Ingen stämpel i pass!? Ingen stämpel, inget gå förbi!

http://www.youtube.com/watch?v=mpJ-5bv-5gI
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Äldre spel:

Crosstown: GIFTET. Nordisk samproduktion; äventyrsspel med helt makalöst snygg grafisk stil.

POLIS 1-3. Har hört bra om, men inte spelat.

Den Längsta Resan kom i svensk översättning, med bland annat Regina Lund som röstskådis.

Atlantis 1-3 tror jag kom på svenska också.

Flera av dessa släpptes av IQ Media Nordic, sedemera Pan Vision.

De här brukar man ibland kunna stöta på på typ Tradera eller så. Jag har tänkt att jag ska börja samla nån gång... Crosstown har jag iaf.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Det enda spelet jag kan komma på som jag spelat med svenskt tal är Den Längsta Resan (The Longest Journey), ett peka-och-klicka-äventyrsspel. Har för mig att det var rätt bra, men det var evigheter sedan jag spelade det så jag minns inte mycket av det.

Versionen på steam verkar inte innehålla annat än engelskt tal, men det finns kanske att köpa någon annanstans om spelet verkar intressant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Tyr said:
Versionen på steam verkar inte innehålla annat än engelskt tal, men det finns kanske att köpa någon annanstans om spelet verkar intressant.
Den officiella hemsidan stoltserar med att de säljer "fully localized" versioner.
 

Cook

Veteran
Joined
5 Sep 2013
Messages
14
Location
Göteborg
Tack för alla era svar!

Det är redan svårt att hitta filmer på svenska så jag inte hade mycket hopp. Jag ska testa Den Längsta Resan. Desto mer bör jag lysnna och läsa ju bättre är det för mig.

Jag är i Sverige för två månader sen och det är fortfarande svårt att använda svenskan. Jag har dock redan mycket lärt mig.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
krank said:
Crosstown: GIFTET. Nordisk samproduktion; äventyrsspel med helt makalöst snygg grafisk stil.
Det andra Crosstown spelet Ängeln är helt magiskt bra. Det går i två blåa nyanser och är mer scenbaserat. Tar ganska precis en kväll att köra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Jocke Kofot said:
Det andra Crosstown spelet Ängeln är helt magiskt bra. Det går i två blåa nyanser och är mer scenbaserat. Tar ganska precis en kväll att köra.
Oooh, det kom flera? Kom Ängeln till PC också, eller var det bara till Mac? (hittar bara referenser till macversionen...)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Sopbil said:
Drakar och Demoner: Själarnas Brunn är det bästa som gjorts på svenska.

-Det här verkar vara ett så kallat nyckelföremål! (sägs varje gång du plockar upp något användbart)

Halvorchvakten är min favorit:
- Pass!? Inget Pass, Inget gå förbi!
hjälten återvänder med pass:
-Pass!? Bra pass... Vänta! Ingen stämpel i pass!? Ingen stämpel, inget gå förbi!

http://www.youtube.com/watch?v=mpJ-5bv-5gI
Det här. Så jävla glorious. Och Dungeonkeeper spelen. "Det här är byn Lyckehåla. Här gillar de att dansa och sjunga. Så fruktansvärt äckligt."
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
krank said:
Jocke Kofot said:
Det andra Crosstown spelet Ängeln är helt magiskt bra. Det går i två blåa nyanser och är mer scenbaserat. Tar ganska precis en kväll att köra.
Oooh, det kom flera? Kom Ängeln till PC också, eller var det bara till Mac? (hittar bara referenser till macversionen...)
Enligt en artikel i aftonbladet så var den pc/mac. Men du vet. Aftonbladet...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Cybot said:
krank said:
Jocke Kofot said:
Det andra Crosstown spelet Ängeln är helt magiskt bra. Det går i två blåa nyanser och är mer scenbaserat. Tar ganska precis en kväll att köra.
Oooh, det kom flera? Kom Ängeln till PC också, eller var det bara till Mac? (hittar bara referenser till macversionen...)
Enligt en artikel i aftonbladet så var den pc/mac. Men du vet. Aftonbladet...
Iofs var ettan en sån där skiva man kunde köra i båda operativsystemen, så det verkar rimligt.

Fan, jag skulle kunna tänka mig betala riktiga pengar för det där spelet, alltså... Även om jag faktiskt aldrig tagit mig igenom Crosstown: Giftet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Sierras spel fanns på svenska vill jag minnas. Ceasar III och Zeus: Olympens härskare. Bra skit, jag saknar stadsbyggarspel litegrann.
 
Top