Nekromanti Datorspel med låga systemkrav och jättestor värld?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Übereil said:
God45 said:
Ultima 4-7 är superbra spel, några av de bästa någonsin :gremsmile: De har fantastisk handling och mycket att upptäcka. Gameplay och grafik är primitiva men det är saker man får ta.
Jo, det är så jag förstått det - lite synd att jag inte pallar med det nödvändiga antecknandet bara. Jag är liksom van vid att få en vettig karta helt gratis samt en bok där allt det man behöver veta för att ta sig vidare tas upp.

Übereil
Mycket av problemet med att spela det idag är att man i urtiden när spelen kom fick med sig en massa böcker och kartor i lådan. Utan de sakerna är det rätt mycket svårare. Jag spelade med Gamefaqs uppe bakom spelet när jag spelade det för fuck orka skriva ner mantranen (det behöver man i och för sig bara göra i ett spel för de ändras inte mellan 4-6:an :gremsmile: )

Sedan finns det moongates som kan dra rakt åt helvetet. De ändrar vart de går beroende på månens position i spelvärlden. Det är helt omöjligt att kartlägga det själv om man inte ägnar flera IRL dygn åt att bara åka runt och göra det. Men det slipper man med Gamefaqs. Konspirations teorin om dem är att man kunde köpa en guide i någon dator tidning back in the day och få det utskrivet där.

Så det är spel som kräver en hel del tålamod och vilja att själv skriva ner och pussla ihop saker (elelr gamefaqs :gremwink: ). Men gillar man sandlåde spel är de ganska fantastiska, speciellt med tanke på när de kom.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Jarl said:
solvebring said:
Troberg said:
Daggerfall är ju en klassiker, föregångaren till Morrowind.
Är det i det man kan rida och då ser öronen på sin häst?

/solvebring som har något svagt minne.
Jupp. Också känt som "Det buggigaste spelet evar".
Nja, Delta Force: Land Warrior ligger också bra till. Innan första patchen så blåskärmade datorn om man råkade trycka en tangent som man inte tilldelat någon funktion...
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Vampire: The Masquerade: Bloodlines hade out of the box en bug som rensade användarens hårddisk.

Übereil
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag struntar i förstapersonsvyn och rekommenderar det spel med störst värld och lägst systemkrav!

DWARF FORTRESS!

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Übereil said:
Vampire: The Masquerade: Bloodlines hade out of the box en bug som rensade användarens hårddisk.

Übereil
Totally worth it

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Arvidos MC said:
Jag struntar i förstapersonsvyn och rekommenderar det spel med störst värld och lägst systemkrav!

DWARF FORTRESS!

Det finns en del schyssta grafikmoddar också, som rentav kan göra att man orkar spela spelet =)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Troberg said:
Jarl said:
solvebring said:
Troberg said:
Daggerfall är ju en klassiker, föregångaren till Morrowind.
Är det i det man kan rida och då ser öronen på sin häst?

/solvebring som har något svagt minne.
Jupp. Också känt som "Det buggigaste spelet evar".
Det blev bättre med patcharna.
Och det ska även ha en av spelhistoriens största världar. Du kan resa i flera ingame dagar i vildmarken utan att hitta något annat än mer vildmark. Har jag hört iaf.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Tomatalven said:
Och det ska även ha en av spelhistoriens största världar. Du kan resa i flera ingame dagar i vildmarken utan att hitta något annat än mer vildmark. Har jag hört iaf.
Ja, världen är enorm. Ytan är en 3500 gånger så stor som TES4:Oblivion. Men allt är autogenererat, och det finns egentligen ingenting; inga vägar, sjöar, floder, berg, stup, dalar eller något, bara gles skog och små kullar.
 
G

Guest

Guest
krank said:
Det finns en del schyssta grafikmoddar också, som rentav kan göra att man orkar spela spelet =)
Kättare! Dwarf Fortress är inte Dwarf Fortress utan ASCII-grafiken. Utan den är det fortfarande ett spel, en filosofi rent utav, som man lägger på tok för mycket tid på och som dessutom genererar frustration och allmänt lidande för en själv och sina närmaste. Men Dwarf Fortress är det inte.
 

Minne

Veteran
Joined
11 Dec 2008
Messages
81
Location
Uppsala
Glatt överraskad över att denna last delas av så många som det verkar.
Och Lazy Newb Pack är min vän.

DF :heart:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
God45 said:
Übereil said:
Vampire: The Masquerade: Bloodlines hade out of the box en bug som rensade användarens hårddisk.

Übereil
Totally worth it

Så fruktansvärt sant!




/Blir dock inte Poseur, som nyligen spelade igenom det.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jarl said:
Tomatalven said:
Och det ska även ha en av spelhistoriens största världar. Du kan resa i flera ingame dagar i vildmarken utan att hitta något annat än mer vildmark. Har jag hört iaf.
Ja, världen är enorm. Ytan är en 3500 gånger så stor som TES4:Oblivion. Men allt är autogenererat, och det finns egentligen ingenting; inga vägar, sjöar, floder, berg, stup, dalar eller något, bara gles skog och små kullar.
Oblivion, btw, är fantastiskt. Men jag vet inte hur systemkraven är.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Oblivion, btw, är fantastiskt. Men jag vet inte hur systemkraven är. [/QUOTE]

Relativt höga. Tycker personligen att Oblivion är lågvattenmärket i serien, bättre spela Morrowind då.
 

Minne

Veteran
Joined
11 Dec 2008
Messages
81
Location
Uppsala
Oblivion är fantastiskt om man moddar det och har expansionerna, men klart mindre njutbart för mig än Morrowind.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Många spännande tips, tackar gott folk! Jag skall se om jag kan skaka fram daggerfall, det känns som om jag borde ha testat det i alla fall. :gremsmile:

Inga riktiga träffar än dock, sorry to say... Minecraft är dock en intressant kandidat också.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Ja, kör Bloodlines och patcha det rejält! Strunta dock i de sista questsen, de första 75% av spelet är underbara, de sista 25% endast monotont skittråkiga.
 
Top