Datorspel eller dataspel?

Datorspel eller dataspel?

  • Datorspel

    Votes: 20 30.3%
  • Dataspel

    Votes: 15 22.7%
  • Båda funkar

    Votes: 25 37.9%
  • TV-spel

    Votes: 5 7.6%
  • Eget alternativ (svara i tråden)

    Votes: 1 1.5%

  • Total voters
    66

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Båda fungerar i dagligt tal. Risken för att någon missförstår dig torde vara minimal. Vad som står i SAOL skulle jag bry mig mindre om i sammanhanget.

Om man vill vara lite mer precis så skulle jag rekommendera följande nomenklatur:
  • PC-spel. Ett spel som du spelar på en PC (windows/linux/mac). Kan vara på en laptop, på en desktop eller i annan formfaktor (så som Steam Deck).
  • Konsoll-spel. Ett spel som du spelar på en konsoll, som kör ett eget (låst) ekosystem. Nintendo Switch, xbox, playstation etc. Täcker in både konsoller du kopplar till TV:n och handhållna konsoller.
  • Mobil-spel. Ett spel du spelar på din mobiltelefon, rimligen en iphone eller en android.
Om jag säger "jag spelar dataspel" eller "jag spelar datorspel" så syftar jag på samtliga ovanstående, det vill säga, alla digitala spel.

Om jag säger "jag spelar TV-spel" så tänker jag nog främst på att jag spelar något på TV:n med handkontroll (eller trådlös mus/tangentbord). Då är det ofta (men inte alltid) konsoll-spel det handlar om.

Just steam deck är ju lite lustig där. Det är en PC, men i formfaktorn av en handhållen konsoll. Jag skulle säga att jag spelar [data/dator]spel av typen PC-spel på den.

Strömmade spel krånglar till det ytterligare. Om jag använder XCLOUD för att spela ett (xbox) spel på min iphone så vet jag inte riktigt vad jag skulle kalla det :D
Konsolspel. Konsoll är en del av en hylla, avsett att ge extra stöd åt hyllan.

För övrigt ska konsolspel och mobilspel skrivas ihop. Det finns inget stöd i svenska språket för att skilja de orden med bindestreck. De ska skrivas ihop.

Om orden uttalas som ett ord så ska de skrivas ihop. En mycket enkel regel att komma ihåg. Dock med undantaget att det bara gäller svenska ord. Blandar du in ett utländskt ord så ska man använda bindestreck för att skilja orden åt, exempelvis Magic-kort.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
SAOL påstår även att ordet åldersrasism finns, när det korrekta ordet är åldersdiskriminering. Rasism är ju negativ särbehandling pga etnisk bakgrund, så det har inget med ålder att göra och ska därför inte kopplas till annan negativ särbehandling.

SAOB hänvisar dock ordet åldersrasism till just åldersdiskriminering och även ålderism.

SAOL har fel och SAOB har rätt. SAOL är helt enkelt en källa med osäkra fakta.
Svenska Akademiens uppdrag är att dokumentera det svenska språket. Huruvida ett ord är etymologiskt "fel" eller vad man tycker "ska" kopplas ihop är inte en del av det uppdraget. Om ordet "åldersrasism" används (vilket en snabb googling tydligt visar att det gör) så finns det, och skulle SAOL exkludera ordet från ordlistan för att man inte gillar hur det är uppbyggt så vore det tjänstefel. Och vill man försöka prata svenska utan att använda ord som inte stämmer med sina beståndsdelar så får man svårt att kommunicera. Du själv använder ju ordet "särbehandling", men det innehåller komponenten "hand", och det du talar om görs ju inte med handen, så det borde enligt samma logik inte kopplas ihop och därmed vara en felaktig term.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Jag har blivit väldigt förtjust i begreppet videospel på sistone, och tycker att det ganska väl fångar typ alla spel som har en visuell rörlig komponent såsom pc-spel, mobilspel och tv-spel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Konsolspel. Konsoll är en del av en hylla, avsett att ge extra stöd åt hyllan.

För övrigt ska konsolspel och mobilspel skrivas ihop. Det finns inget stöd i svenska språket för att skilja de orden med bindestreck. De ska skrivas ihop.

Om orden uttalas som ett ord så ska de skrivas ihop. En mycket enkel regel att komma ihåg. Dock med undantaget att det bara gäller svenska ord. Blandar du in ett utländskt ord så ska man använda bindestreck för att skilja orden åt, exempelvis Magic-kort.
Ah, ja. De uråldriga svenska arvorden "konsol" och "mobil"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ah, ja. De uråldriga svenska arvorden "konsol" och "mobil"
Jag anar spydighet, ironi och sarkasm. Var inte en dryg person, det är så jävla jobbigt.

Om ord inte kan infogas i svenskan över tid skulle det bli väldigt krångligt att fortsätta använda språket.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Svenska Akademiens uppdrag är att dokumentera det svenska språket. Huruvida ett ord är etymologiskt "fel" eller vad man tycker "ska" kopplas ihop är inte en del av det uppdraget. Om ordet "åldersrasism" används (vilket en snabb googling tydligt visar att det gör) så finns det, och skulle SAOL exkludera ordet från ordlistan för att man inte gillar hur det är uppbyggt så vore det tjänstefel. Och vill man försöka prata svenska utan att använda ord som inte stämmer med sina beståndsdelar så får man svårt att kommunicera. Du själv använder ju ordet "särbehandling", men det innehåller komponenten "hand", och det du talar om görs ju inte med handen, så det borde enligt samma logik inte kopplas ihop och därmed vara en felaktig term.
Nu överdriver du rejält. Ska vi gå ner på sån detaljtramsnivå (för du vet att det är trams) så kan vi inte använda språket alls.

Rasism är redan ett vedertaget ord. Likaså åldersdiskriminering. Ålderism också, till viss del.

Det finns ingen poäng i att dokumentera att folk misshandlar språket och fördummar det onödigt mycket.

Vi har befintliga ord som funkar bra. Då kan folk använda dem istället för att hitta på sandlådeord bara för att personerna ifråga är språkligt handikappade.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Nu överdriver du rejält. Ska vi gå ner på sån detaljtramsnivå (för du vet att det är trams) så kan vi inte använda språket alls.
Ja, det var ju lite min poäng.

Det finns ingen poäng i att dokumentera att folk misshandlar språket och fördummar det onödigt mycket.
Grejen är att det bara är nymodigheten i det som skaver. Hade vi sagt "åldersrasism" i hundra år hade ingen tyckt att det var konstigt. Alla våra ord är felaktiga sett till äldre formers språkbruk. "Rollspel" är en skitdålig term för vad vi pratar om här på forumet, för "roll" kommer från franskans "rôle" och syftar på rullen med manus som en skådespelare använder, medan "spel" ursprungligen betyder "spektakel inför publik". Så rimligtvis, med tanke på ordens historia, så bör man endast använda ordet "rollspel" om det finns manus och en publik. Men ord utecklas, förändrar sin innebörd, kombineras med varandra på kreativa sätt. Man kan såklart ogilla vissa ord och inte tycka att en viss konstruktion är snygg. Jag har också sådana åsikter! Men att därifrån säga att ordet inte "finns" och inte tycka att det ska vara med i ordboken, det är ganska lönlöst, och undergräver ordbokens funktion. Vill minnas att det till och med var sådana strömningar i Svenska Akademien i början på 1900-talet, vilket undergrävde hela ordbokens legitimitet, då den inte längre speglade det faktiska språkbruket. Lite tråkigt för den som stöter på ett ord och vill slå upp det, för att sedan finna att ordet inte är med i ordboken för att lexikografen tyckte att det "fördummar" språket och att det inte fanns någon mening med att dokumentera det.

Nåväl, det är en gammal debatt, och jag ska göra mitt yttersta från att inte dra vidare på den här deltråden efter detta inlägg, även om det blir svårt!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,891
Jag har blivit väldigt förtjust i begreppet videospel på sistone, och tycker att det ganska väl fångar typ alla spel som har en visuell rörlig komponent såsom pc-spel, mobilspel och tv-spel.
Jag håller med, och vill minnas att det var ett ord som användes när jag var liten, men då mest i annonser och liknande och att det inte riktigt fick fäste i vardagsspråket - tyvärr!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Det finns ingen poäng i att dokumentera att folk misshandlar språket och fördummar det onödigt mycket.

Vi har befintliga ord som funkar bra. Då kan folk använda dem istället för att hitta på sandlådeord bara för att personerna ifråga är språkligt handikappade.
Turligt nog har de flesta vid det här laget insett att språkpreskriptivism är lite av en väderkvarnskamp, så jo. Det finns en mycket god poäng i att dokumentera hur språket faktiskt används istället för att insistera på att andra minsann borde böja sig för det sätt en själv föredrar att språket används. Att dokumentera hur språket förändras, hur det ser ut i praktiken, är ordbokens uppgift.

Språk förändras. Hela tiden. Det som avgör hur det förändras är brukarna, inte de som skriver ordböckerna. I regel.

Det är lite som den här astöntiga "kampen" mot hen. Alla pronomen är hittepå, och de folk tycker är användbara kommer folk att fortsätta använda. Om många tycker att hen fyller en funktion i deras dagliga liv så kommer hen att bli en del av språket framöver. Och efter ett tag är motståndare ungefär lika relevanta som om de hade envisat med att stava "stava" som "stafva".
 
Top