Dark Matter / Tradera som rollspelshistorisk orientering

mrund

Kummelgast
De senaste veckorna har jag roat mig med att följa nyuppläggen i kategorin Roll- & figurspel på Tradera som en rollspelshistorisk orientering. Scrollar man igenom flödet så får man se en massa obskyra gamla grejor. Oftast har de dåliga textbeskrivningar, men jag webbsöker och läser på om intressanta ting som dyker upp.

Visst är det bökigt att man inte kan gallra bort figurslagsspelen. Men jag får bort en hel del ovidkommande genom att söka på

-warhammer -40k -dungeons -workshop -wfb -necromunda -tärningar -figurer -sigmar -citadel -epic

Idag upptäckte jag till exempel att det finns en kortlivad Delta Green-klon från WotC som heter Dark Matter. Åren 1999 och 2000 kom grundboken, en utrustningsbok, en monsterbok och ett äventyr. Sedan kom en PDF med kampanjmaterial och ett äventyr till, och så var det stopp. Regelsystemet är en generell motor som heter Alternity och blev lika kortlivad den med: TSR gav ut den 1997 och WotC lade ner den 2000.

Men det finns än idag en webbsajt för Alternity-spelare med en avdelning för Dark Matter, ett aktivt webbforum och ett filbibliotek.

Det är lite kul att jämföra Delta Green och Dark Matter från synpunkten av år 2006. Till DG fanns det sex äventyr från åren 1992-1999. Till DM fanns det fyra stycken från 1999-2001. De var i praktiken två lika nedlagda spel om samma sak med lika mycket utgivet material. En skillnad var att DG aldrig hade utropats officiellt som nedlagt. Men viktigare var nog att det spelet hade en aktiv fandom som året innan hade dragit igång en årlig mikroscenario-tävling, Shotgun Scenarios. Och 2007 återupptogs utgivningen av officiella äventyr till Delta Green, vilket ledde till att det med tiden blev ett jättestort spel. Men Dark Matter blev en fotnot i rollspelshistorien och en kuriositet på Tradera.

De senaste veckorna har jag roat mig med att följa nyuppläggen i kategorin Roll- & figurspel på Tradera som en rollspelshistorisk orientering. Scrollar man igenom flödet så får man se en massa obskyra gamla grejor. Oftast har de dåliga textbeskrivningar, men jag webbsöker och läser på om intressanta ting som dyker upp.

Visst är det bökigt att man inte kan gallra bort figurslagsspelen. Men jag får bort en hel del ovidkommande genom att söka på

-warhammer -40k -dungeons -workshop -wfb -necromunda -tärningar -figurer -sigmar -citadel -epic

Idag upptäckte jag till exempel att det finns en kortlivad Delta Green-klon från WotC som heter Dark Matter. Åren 1999 och 2000 kom grundboken, en utrustningsbok, en monsterbok och ett äventyr. Sedan kom en PDF med kampanjmaterial och ett äventyr till, och så var det stopp. Regelsystemet är en generell motor som heter Alternity och blev lika kortlivad den med: TSR gav ut den 1997 och WotC lade ner den 2000.

Men det finns än idag en webbsajt för Alternity-spelare med en avdelning för Dark Matter, ett aktivt webbforum och ett filbibliotek.

Det är lite kul att jämföra Delta Green och Dark Matter från synpunkten av år 2006. Till DG fanns det sex äventyr från åren 1992-1999. Till DM fanns det fyra stycken från 1999-2001. De var i praktiken två lika nedlagda spel om samma sak med lika mycket utgivet material. En skillnad var att DG aldrig hade utropats officiellt som nedlagt. Men viktigare var nog att det spelet hade en aktiv fandom som året innan hade dragit igång en årlig mikroscenario-tävling, Shotgun Scenarios. Och 2007 återupptogs utgivningen av officiella äventyr till Delta Green, vilket ledde till att det med tiden blev ett jättestort spel. Men Dark Matter blev en fotnot i rollspelshistorien och en kuriositet på Tradera.
Spännande, blev lite intresserad av att kolla upp Dark Matter nu!

Gissar att Delta Greens starka koppling till CoC gjorde att många hittade dit även efter det lades i malpåsen. Dark Matter verkar kanske inte lockat nya spelare på samma sätt?

Alternity-sidan är förövrigt mardrömsvår att navigera. Känns väldigt tidigt 2000-tal.

Dark Matter fick också en d20-bok, till d20 Modern.

I produktbeskrivningen kan man läsa mer om Dark Matters historia, av någon outgrundlig anledning.

Jag gillade Dark Matter för att det var X files utan serienummer. Konspirationer var bottenplattan, och det var lite uppfriskande att det inte var Cthulhu-myten som i Delta Green.

Delta Green-klon är nog lite att ta i.
Konspirations-genren verkar överlag vart relativt poppis på 90-talet och tillhörde helt enkelt nog lite av tidens zeitgeist.
Innan Delta Green först dök upp i Unspeakable Oath så hade ju spel som exempelvis Dark Conspiracy och CORPS redan getts ut, och det är nog inte att dra på allt för stora växlar att temat "dolda maktstrukturer och ockulta mysterier" också återkom i spel som Kult och Vampire: The Masquerade, som ju också föregick de första versionerna av DG med ett par år.

Överlag verkar olika varianter och kombinationer på teman som ockultism, apokalyps, nära framtid/cyberpunk, konspirationer, övernaturlig skräck etc helt enkelt tillhöra en samling ingredienser som förekom i rätt många rollspel under några år på 90-talet, och 1997 när Delta Green väl släpptes som sourcebook till Call of Cthulhu verkade det vara i det närmaste en egen subgenre, säkerligen till väldigt stor del som ett resultat av hur enormt populärt Arkiv X var. Spel som Conspiracy X och liknande, men man kan nog egentligen stoppa in allt från SLA Industries, Over The Edge och Unknown Armies till Nephilim, WitchCraft och White Wolf-spelen i den strömningen också, beroende på hur generös man är.
Kontentan är nog att både Delta Green och Dark Matter förmodligen låg i tiden och kom ur en hel miljö av både rollspel och annan kultur och media som inspirerade till sådant, Dark Matter hade med andra ord nog mycket väl kunnat existera på helt egna premisser även om Delta Green aldrig släpptes. DG är ju mer unikt som spel nu än det var då.

Jag tror att den främsta anledningen till att DG överlevt men inte Dark Matter var för att det det inte var fristående, utan kopplat till ett mycket större och mer populärt spel, så det kunde överleva inom det spelarcommunityt även under perioden där det inte hade aktiv utgivning. När det väl blev ett eget fristående spel, så hade det redan haft typ två decennier på sig att bygga upp en fanbase och ryktbarhet. Det plus att det hela tiden drivits av en tätt sammanbunden grupp av människor som liksom aldrig riktigt släppt viljan att utveckla spelet, alltså Glancy, Detwiller och Tynes.

Huruvida Dark Matter var någons passionsprojekt vet jag ju inte, men med tanke på att det är skrivet av de två oerhört tunga rollspelsnamnen Monte Cook och Wolfgang Baur, som bägge gått vidare och startat varsitt framgångsrikt rollspelsförlag på egen hand (Monte Cook Games och Kobold Press), men ingen plockat upp den bollen igen, så känns det inte riktigt så.

I tråden om 90-tals spel så är min teori att mycket av den mörkare, mer depressiva och ofta rebelliska subkultur som var framträdande på 90-talet och absolut också tog sig uttryck inom just denna typ av rollspel, jagades tillbaka till skuggorna efter en sensommardag 2001 med orden "är du inte med oss, är du emot oss", och inte vågade sig fram igen på väldigt många år.

Delta Green-klon är nog lite att ta i. ... Kontentan är nog att både Delta Green och Dark Matter förmodligen låg i tiden
Men av de två kom bara DG före X-Files, som startade i september 1993. Hur som helst verkar vi vara överens om att båda spelen, om man frågade i en spelbutik år 2006, nog uppfattades som lika avlidna.

Men av de två kom bara DG före X-Files, som startade i september 1993. Hur som helst verkar vi vara överens om att båda spelen, om man frågade i en spelbutik år 2006, nog uppfattades som lika avlidna.

Ja, men exempelvis Dark Conspiracy och CORPS kom bägge före både X-Files och de första varianterna av Delta Green. Innan DG hade hunnit gå från spridda artiklar i olika fanzines (i huvudsak The Unspeakable Oath) och blivit en egen sourcebook år 1997, så var "övernaturliga konspirationer" redan en relativt etablerad genre, både inom rollspel och populärkultur.

Båda spelen var alltså av den genren, DG är idag ett av relativt få spel från den eran som lever kvar alls.

Back