De senaste veckorna har jag roat mig med att följa nyuppläggen i kategorin Roll- & figurspel på Tradera som en rollspelshistorisk orientering. Scrollar man igenom flödet så får man se en massa obskyra gamla grejor. Oftast har de dåliga textbeskrivningar, men jag webbsöker och läser på om intressanta ting som dyker upp.
Visst är det bökigt att man inte kan gallra bort figurslagsspelen. Men jag får bort en hel del ovidkommande genom att söka på
-warhammer -40k -dungeons -workshop -wfb -necromunda -tärningar -figurer -sigmar -citadel -epic
Idag upptäckte jag till exempel att det finns en kortlivad Delta Green-klon från WotC som heter Dark Matter. Åren 1999 och 2000 kom grundboken, en utrustningsbok, en monsterbok och ett äventyr. Sedan kom en PDF med kampanjmaterial och ett äventyr till, och så var det stopp. Regelsystemet är en generell motor som heter Alternity och blev lika kortlivad den med: TSR gav ut den 1997 och WotC lade ner den 2000.
Men det finns än idag en webbsajt för Alternity-spelare med en avdelning för Dark Matter, ett aktivt webbforum och ett filbibliotek.
Det är lite kul att jämföra Delta Green och Dark Matter från synpunkten av år 2006. Till DG fanns det sex äventyr från åren 1992-1999. Till DM fanns det fyra stycken från 1999-2001. De var i praktiken två lika nedlagda spel om samma sak med lika mycket utgivet material. En skillnad var att DG aldrig hade utropats officiellt som nedlagt. Men viktigare var nog att det spelet hade en aktiv fandom som året innan hade dragit igång en årlig mikroscenario-tävling, Shotgun Scenarios. Och 2007 återupptogs utgivningen av officiella äventyr till Delta Green, vilket ledde till att det med tiden blev ett jättestort spel. Men Dark Matter blev en fotnot i rollspelshistorien och en kuriositet på Tradera.
Visst är det bökigt att man inte kan gallra bort figurslagsspelen. Men jag får bort en hel del ovidkommande genom att söka på
-warhammer -40k -dungeons -workshop -wfb -necromunda -tärningar -figurer -sigmar -citadel -epic
Idag upptäckte jag till exempel att det finns en kortlivad Delta Green-klon från WotC som heter Dark Matter. Åren 1999 och 2000 kom grundboken, en utrustningsbok, en monsterbok och ett äventyr. Sedan kom en PDF med kampanjmaterial och ett äventyr till, och så var det stopp. Regelsystemet är en generell motor som heter Alternity och blev lika kortlivad den med: TSR gav ut den 1997 och WotC lade ner den 2000.
Men det finns än idag en webbsajt för Alternity-spelare med en avdelning för Dark Matter, ett aktivt webbforum och ett filbibliotek.
Det är lite kul att jämföra Delta Green och Dark Matter från synpunkten av år 2006. Till DG fanns det sex äventyr från åren 1992-1999. Till DM fanns det fyra stycken från 1999-2001. De var i praktiken två lika nedlagda spel om samma sak med lika mycket utgivet material. En skillnad var att DG aldrig hade utropats officiellt som nedlagt. Men viktigare var nog att det spelet hade en aktiv fandom som året innan hade dragit igång en årlig mikroscenario-tävling, Shotgun Scenarios. Och 2007 återupptogs utgivningen av officiella äventyr till Delta Green, vilket ledde till att det med tiden blev ett jättestort spel. Men Dark Matter blev en fotnot i rollspelshistorien och en kuriositet på Tradera.