Daredevil: Born Again

Alltså, om det var mer taktiskt... men den där scenen på dinern var fan katastrof imo.
Suspension of disbelief visst... men att har flera personer med automatvapen riktade mot en person som slänger bestick som ändå besegrar allihop, blir lite löjligt :P
Jag hör vad du säger, men tycker att Daredevil-universumet är en sån plats där det känns rimligt. Huvudpersonen är en blind karatemästare och Kingpins bärsärkagång mot demonstranterna är ju väldigt uppskruvat. Så tycker inte att Bullseyes massaker känns så väldigt orimlig i jämförelse.

Alltså, om det var mer taktiskt... men den där scenen på dinern var fan katastrof imo.
Suspension of disbelief visst... men att har flera personer med automatvapen riktade mot en person som slänger bestick som ändå besegrar allihop, blir lite löjligt :P

Alltså, det är inte ens bara bestick. Han dödar någon med en tanpetare 🤣

Jag gillar det! Det är så klart absolut overkligt. Men han är en superskurk! Liksom, han är inte mer overklig än Spindel-Mannen i mitt huvud.

...och med sin egen tand(!). Det jag ibland kan rynka på ögonbrynen åt är inte hans krafter, utan att folk typ inte verkar bry sig om att han slaktar folk på löpande band - vem fan skulle bry sig om DD när Bullseye har 20+ polismord på sitt samvete? (De gör heller aldrig några anpassningar, utan verkar typ tänka "den här gången tar vi honom!")

...och med sin egen tand(!). Det jag ibland kan rynka på ögonbrynen åt är inte hans krafter, utan att folk typ inte verkar bry sig om att han slaktar folk på löpande band - vem fan skulle bry sig om DD när Bullseye har 20+ polismord på sitt samvete? (De gör heller aldrig några anpassningar, utan verkar typ tänka "den här gången tar vi honom!")
Jo, det är ju lite samma med Kingpin, att dealen han får fortfarande skulle gälla efter att han slaktat alla demonstranterna, det är ju egentligen knasigt. Men utan de inkonsekvenserna hade vi å andra sidan inte fått de häftiga scenerna 😄

Generellt finns det i Marvel (och ofta även i rollspel, nota bene) en väldigt konstig ide om vilkas död/stympning som räknas.

Har äntligen tagit tag i att se denna säsong. Förra gjorde mig rätt besviken i hur otight den var, men jävlar. Denna andra säsong bådar gott. Passar även på att låna hem Pånyttfödd av Frank Miller.

Har äntligen tagit tag i att se denna säsong. Förra gjorde mig rätt besviken i hur otight den var, men jävlar. Denna andra säsong bådar gott. Passar även på att låna hem Pånyttfödd av Frank Miller.
Jag håller med, förra säsongen var mer svajig. Såvitt jag förstår var förra säsongen tänkt att vara helt annorlunda från början, en serie som fokuserade mer på Murdock som advokat med ett courtcase of the week-upplägg. Sen ändrade de (tack och lov) inriktning men då hade de redan börjat filma den förra storyn och fick klippa och klistra efterhand. Det förklarar exempelvis det märkliga bankrån-avsnittet som inte hade något med någonting att göra.

Det bästa med första Born Again säsongen är att vi börjar med att allt är fantastiskt. Matt är tillbaks från att ha dejtat She-Hulk, firman går bra och det finns en nostalgisk för Netflix showen stämning. Och sedan kommer en superskurk in, mördar Foggy och förintar allt.

Liksom, vi hade kunnat börja på bottnen! Allt behövde inte vara trevligt i 15 minuter. Men det var SÅ BRA att Matt fick ha allt han ville innan det tas ifrån honom.

Säsong 2 är mer uppföljningen av den öppningen än något annat i säsong 1.

Det bästa med första Born Again säsongen är att vi börjar med att allt är fantastiskt. Matt är tillbaks från att ha dejtat She-Hulk, firman går bra och det finns en nostalgisk för Netflix showen stämning. Och sedan kommer en superskurk in, mördar Foggy och förintar allt.

Liksom, vi hade kunnat börja på bottnen! Allt behövde inte vara trevligt i 15 minuter. Men det var SÅ BRA att Matt fick ha allt han ville innan det tas ifrån honom.

Säsong 2 är mer uppföljningen av den öppningen än något annat i säsong 1.
Men verkligen, se s01e01, sen hoppa till säsong 2.

Men verkligen, se s01e01, sen hoppa till säsong 2.
Nästan så. Men då missar man det andra bra i säsong ett, vilket är typ allt med Punisher och nästan allt med Kingpin. Älskar scenen när Kingpin pratar om skrivbordet i sitt nya kontor. En av få gånger DDBA är lika bra som DD.

Har nu sett hela vägen fram till avsnitt s05e06.

Avsnitt 5 var första gången jag tyckte de var tillbaka i samma nivå som säsong 1 och 3. Avsnitt sex är inte dåligt heller, men flashbackar med Foggy och Vanessa var så extremt välkomment. Välskrivna och välspelade karaktärer, dialog och moral snarare än plot, och allt det där som gjorde att jag fastnade för säsong 1 från första början.

Mitt problem med BA blev så otroligt tydligt när det kändes mer som gamla säsongerna. BA har helt enkelt inte koll på sina karaktärer. Det är bara de gamla som är intressanta - den enda som är ny för BA som jag genuint bryr mig om är Daniel. Alla andra är som bäst meh (Buck Cashman) som sämst snark (alla andra i Kingpins administration). Varje scen där de försöker visa att Dr Glenn är en människa och har en personlighet somnar jag.

Men så fort vi har dialog mellan DD och Kingpin? Serien är guld. Bullseye är precis så bra som han var i säsong 3 så fort han slipper slåss om utrymme i rutan med alla ointressanta nykomlingar.

Det stora krånglet är alltså manus, och bristen på fokus. Hoppas de kapar c:a 25% av karaktärerna till nästa säsong. Det skulle serien tjäna på. Det skulle också vara bra om de ger ljusfolket varsin uppsträckning också - alldeles för mycket lens flares och dåligt ljus i BA. Det ser fult ut på ett sätt som de gamla inte gjorde.

Men men. Om säsong 1-3 fick 9, 7 och 9 poäng var av 10 får säsong 4 5 poäng, och säsong 5 7 (hittills, men trenden pekar uppåt). Säsong 4 hade gott om ögonblick som var i samma nivå som säsong 1-3, men som helhet var det snark.

Så inte dåligt. Men inte lika bra som förr.

Vi får se om jag byter åsikt efter de två sista avsnitten.

Last edited:
Jag har nu sett klart säsongen. En miljon gånger bättre än förra säsongen, i runda siffror. Avslutningen var bra och känner mig taggad på en tredje säsong.

Är det lika bra som när Netflix-serien var som bäst? Oklart.

Back