DanCon XVI - speltråd

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Tar med det i alla fall så får vi se hur intresset ser ut. Med reservation för att jag aldrig SLat det :unsure:
Jag är ju ett stort Barkhäxan-fan och skulle inte ha nåt emot att spela 🙂
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Det var framförallt awakening jag var intresserad av, så ta med något lättare att släpa på :)
Awakening (inte Ascension) är det jag preppar ändå just nu, så kan nog slinka med så får vi se om det blir nå game av det!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag har tyvärr inte hunnit preppa något AW så det får vänta till en annan gång. Men spelar som sagt gärna Blades och/eller Black Sword Hack. :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Tack till alla som dök upp!

Tack till alla som spelledde nånting!

Det spelades Old-School Essentials, Windsoul, Blades in the Dark och Black Sword Hack vad jag såg.

Och säkert något annat som jag missade.

Och så höll krank och Gabrielle en informativ Q&A om kommande MC: Luna City Blues.

Utöver det en massa informellt snackande om allt möjligt.

Tack för att ni är såna trevliga nördar!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Ibland har sådana Q&A-ar spelats in, har jag för mig.

Nån chans att även denna gjordes det och kommer göras tillgänglig?

Eller kan man få en top-5 highlights? :giggle:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Ibland har sådana Q&A-ar spelats in, har jag för mig.

Nån chans att även denna gjordes det och kommer göras tillgänglig?

Eller kan man få en top-5 highlights? :giggle:
Tror inte det spelades in, men förr eller senare kommer en FAQ att dyka upp på hemsidan iaf.

Men vad sade vi egentligen… Inget konstigt, tror jag? Vi pratade pappersformat, sidantal (100–120 kanske), att jag alltid bygger utredande spel, att det blir en del justeringar i spelvärlden gällande hur apostlarna funkar och att Legionen är hemlig från spelstart. What else? Ja, det blir någon form av lifepath-system, troligen ett som är väldigt likt det i 1e.

Nån som kommer på nån annan bra fråga som ställdes?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Ibland har sådana Q&A-ar spelats in, har jag för mig.

Nån chans att även denna gjordes det och kommer göras tillgänglig?

Eller kan man få en top-5 highlights? :giggle:
Top 5 från mig som lyssnade:
- verkligen ett projekt som kom till av den lyckliga slumpen: någon slags kosmisk rollspelare i himlen rullade en 20a för att få detta att hända och rätt personer att vara på rätt ställe
- projektet har två bra motpoler - ett gigantofan av originalfrancisen med passion, och en med ny infallsvinkel för att fånga ”vad kommer vara lockande för nya människor?”, så det inte bara är nostalgia. Plus vad som låter som en god arbetsfördelning
- anledningen till stora axelvaddar på gamla figurspelssoldater är att enklare kunna måla sigill på dem 🤯
- om det går bra för projektet finns det all möjlighet att det kommer mer material i framtiden
- det kommer vara lifepath-system för karaktärsskapande
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Well... de nämndes i regelboken. Men aldrig någon så central roll man hade kunnat tro baserat på namnet.
Jag tror att de mest nämns i förbifarten, och kanske 1-2 gånger i övriga böcker. Alltid bara liksom "nere i kloakerna sägs det att det bor mutanter" och inget mer.

Krönikorna i spelet är ju inte mutantkrönikor, utan krönikorna över mörka legionen.


Det här är något som liksom bara mejkar något slags sense om man ser historiken M1→M2→NM→MR→MC. Det var väl kring Rymd (eller R*Y*M*D) som mutanterna skakades loss, men samtidigt finns det väl något slags koppling till Nya Mutant / Cybermutant. Cyberpunk i rymden liksom.

Modiphius gjorde väl lite mer – jag ser fram emot att läsa deras "Mutants & Heretics"-bok.
 
Last edited:
Top