Nekromanti DanCon X!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Snart är det dags för det Rollspel.nu-exklusiva minikonventet DanCon igen. Denna gång nummer TIO i ordningen.

När? Lördag 1 mars 2014, från kl. 10.00.

Var? Hemma hos mig, i närheten av Älvsjö strax söder om Stockholm.

Vad? Ett spelkonvent i miniformat, öppet för registrerade (och icke permanent avstängda) användare på Rollspel.nu. Ta med dig ditt favvospel, så försöker vi spela det. Rollspel, kortspel eller brädspel spelar ingen roll.

Hedersgäster: Representanter från Fria ligan och Järnringen kommer att närvara och prata om samt demonstrera Mutant: År noll resp. Symbaroum.

Arrangemang: Inget spikat än så länge, men garanterat en massa spontanspelande. Vill du arra något? PM:a mig så lägger jag upp arrangemanget här.

Jag har plats för ungefär 30 besökare och tar emot anmälningar i denna tråd från och med nu. Ange om du vill övernatta. (Jag slänger ut familjen, så det går att bre ut madrasser och liggunderlag lite varstans. Och andra Stockholmsforumiter brukar dessutom generöst nog upplåta sängplatser i sina hem om så skulle behövas).

Obs! Tvenne katter har gjort konventslokalen till sitt hem, så allergiker gör bäst i att ladda upp med antikattknark.

I egenskap av enväldig konventsgeneral förbehåller jag mig rätten att prioritera bland anmälningarna i händelse av att dessa överstiger maxantalet. (Det underlättar för mig om du anger vilken priotiteringsklass du tillhör när du anmäler dig.)

Prioriteringsordningen är ungefär som följande:

0. Gardener
1. Kvinnliga forumiter
2. Forumiter som arrangerat forumträffar (mellan DanCon IX och nu)
3. Särskilt inbjudna forumiter
4. Forumiter som aldrig varit på DanCon tidigare
5. Långväga forumiter
6. Alla andra forumiter som hängt här ett tag
7. Helt nyregistrerade forumiter

Mer detaljerad information skickas ut till alla anmälda veckan innan konventet.

Varmt välkomna!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Prio 0
Gardener

Prio 1
Gizmo
Recca
Minne

Prio 2
Anth (Forumölar)
Vicotnik (Indierummet)
Eksem (HoboCon)
Lukas (TullCon)
Möller (TullCon)
Anarchclown (Repetikon)
Rymdhamster (Repetikon)
Pilzeman (Indierummet)

Prio 3
Vitulv
Organ
Gorillotaur
Simon

Prio 4
Kloptok
Hakanlo
Zimith
Big Marco
Mattis

Prio 5
Genesis
Bunny

Prio 6
Übereil
Krank
Spider Jerusalem
Stövelkatten
Korpen
Vimes
Man Mountainman
Arfert
Lambi

Prio 7
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Viktigt om DanCon X!

Nu missade jag att skicka ut information innan systembytet, så jag gör så här i stället.

Är det någon som behöver vägbeskrivning eller någon annan information – skicka ett privat meddelande till mig.

Har någon bytt användarnamn i och med systembytet? Tala i så fall om det i en kommentar till detta inlägg.
gorillotaur said:
Magnus Edlund heter Gorillotaur numera. ;)
Lukas said:
Lu-kaazh har blivit Lukas
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Sovplatser på DanCon X!

Alla som behöver en sovplats talar om det i en kommentar till detta inlägg.

På grund av anledningar kan jag inte erbjuda lika många sängar och madrasser som tidigare år – men den som tar med sig luftmadrass och sovsäck får garanterat en bit golv att ligga på.

(Annars brukar generösa huvudstadsforumiter ställa upp med sovplatser till de som behöver det, så det ordnar sig alltid.)
Pilzeman said:
Jag behöver sova i huset, men jag tar med mig liggunderlag och sovsäck.
solvebring said:
Om jag dyker upp så tar jag med mig något att sova på då, så behöver inte en annan som prel-bokat sig vara onödig ockupera sängplats.
Genesis said:
Jag vill gärna ha en sovplats. Finns inte madrass kan jag ta med mig min yogamatta och sova på den. :)
Dante said:
Det finns en gästsäng och en dubbelbäddsoffa, så är det inte fler än ni två som övernattar behövs inget medhavt sovunderlag.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Det är ju om en vecka! Har missat detta. Jag skulle vilja anmäla mig, och eftersom jag är nummer 32 hoppas jag att det finns en reservlista?
Dante said:
Alla får plats!
Bunny said:
Kul! Jag kommer!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
DanCon X-schema

Som ni redan vet kommer DanCon X att gästas av representanter för Fria ligan och Järnringen. Det innebär att delar av konventslokalerna kommer att vara reserverade för demospel av Mutant: År noll samt Symbaroum mellan kl. 15 och 19 ungefär. Så här ser det preliminära schemat ut:

14.00–14.15 Presentation av Mutant: År noll

14.15–14.30 Presentation av Symbaroum
14.30–15.00 Gemensam frågestund
15.00–19.00 Demospel
hakanlo said:
Simon said:
Synd att jag kom för sent för detta!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Hej alla.
Jag har blivit tokförkyld och kommer inte orka komma på DanCon i helgen. Jag hade hoppats att det skulle gå över men hoppas ni får kul i alla fall.

Kramar
Vicotnik said:
Tråkigt att höra, krya på dig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hinner nog inte till DanCon i år. Tyvärr. Det får bara bli Fager. Hoppas ni får ett bra konvent!
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
På väg hem nu. Sjukt kul i år! Jättekul att träffa er alla, nya som gamla - så jäkla skönt gäng ni är! Jag har gått med en hemlig önskan att få spela Svart av kval, vit av lust, och det fick jag verkligen utlopp för. 2 pass, det enda spel jag spelade. Gick även hem med ett ex av spelet, till priset av en kram! Stort tack till spelskaparen, vem det nu är. Två väldigt olika spelpass blev det, vilket känns som ett av spelets stora styrkor. Speciellt kul att få köra med Hakanlo och Recca, de två spelare jag aldrig spelat med förr.
Bunny said:
Tänkte ju använda ordet "tilländalupet" i inlägget ovan, men glömde det helt. Stort tack till Dante, som levererar år efter år!
Eksem said:
Jag spelade många olika spel på Dancon, men Svart av kval, vit av lust var bästa sessionen under dagen. Ett väldigt bra spel, uppenbarligen. Spännande att det andra passet tydligen blev väldigt olikt det första. I vilket fall ett spel jag gärna spelar igen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Nu är årets DanCon tilländalupet!

Genesis och Pilzeman borstar tänderna och jag går och plockar lite disk.

Otroligt roligt har det varit och jag är pepp både på Mutant: År noll och Symbaroum. Dominion är ett jävla skitspel* som jag vann den gång jag helt saknade uttänkt strategi, och ända tills poängen räknades var helt säker på att jag låg sist. Condottiere var däremot ett klurigt litet spel helt i min smak, så det tänker jag spela mycket, mycket mer.

Tusen miljoner tack till alla sköna forumiter som dök upp och gjorde tionde upplagan av Rollspel.nu:s egna minikonvent till en oerhört gemytlig och hemul tillställning!

Och tack till hedersgästerna Anders, Tomas, Nisse och Kosta.

Och ett extra tack till Korpen som dök upp med 75 hembakade kanelbullar!

Imorgon kommer kanske bilder.

* Nä, det är det inte. Jag gillar Dominion – men förstår det uppenbarligen inte.
Arfert said:
Synd att jag missade det hela, men hade det trevligt hemma has Fager. Typiskt att det krockade bara.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tack för detta roliga lilla konvent! Som förstagångsdeltagare var det väldigt trevligt att svepas med i den gemytliga och familjära stämningen. Hann med att spela en massa spel - chrulls japanska Cat & Chocolate, Mutant År Noll, Fiasco och diverse brädspel. Fast roligast var nog den utflippade versionen av Genesis spel Utpost. Eller ärligt talat är jag inte säker på att det var Utpost vi spelade eftersom settingen bestod av en lyxrestaurang i Chicago på 50-talet. Men kul var det och jag fick äran att porträttera en och annan riktigt slemmig typ. Tack till Genesis, Pilzeman, Vicotnik och Lukas för den omgången.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag hade sjukt kul, trots -- eller kanske för att -- att jag föll för grupptrycket när ständigt lika supertrevlige Tomas från Fria Ligan bjöd in till speltest av Mutant: År Noll.

I övrigt många trevliga diskussioner om allt från befolkningstillväxt och energiförsörjning till huruvida värden för en tillställning teoretiskt sett äger rätt att avkräva sina gäster att inte bajsa hemma hos värden. Det är det som gör DanCon till kanske det bästa konventet som finns: Bara folk man mer eller mindre känner, som alla har intressanta kunskaper de tar till bordet. Och gott om utrymmen att bara umgås och snacka, och inget större tryck på att man prompt ska hålla på och spela saker hela tiden...

Sedan kan jag säga att jag kände igen många ansikten, men att kan definitivt inte kunnat koppla ett forumnick till alla. Mitt namnminne är abysmalt dåligt. Jag får väl be om hjälp med identifieringen sen när jag lägger upp korten.

(En person har avböjt publicering. Om någon annan vill avböja, hör av er så försöker jag räkna ut vilka ni är på bilderna, och censurerar)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag sitter nu på tåget hem, efter att ha lämnat DanCon som sist kvar (tillsammans med Genesis) tidigt i morse. Tack Dante för ett härligt konvent! Jag känner mig ibland lite otacksam, som bara traskar in, sätter mig i källaren och spelar, och inte pratar med dig förrän det är dags att sova, men... det är ju så många där ändå. Tack för frukosten också!

Jag fick spela Space Cadets, och det var helt klart rätt val att spela det först, när alla fortfarande var pigga.

Sedan fick jag chans att spela Apocalypse World, med Möller som spelledare! Det är inte ofta jag får vara spelare där, och jag gillade verkligen situationen vi byggde upp! Att den eskalerade över en kväll till fyrvägs-gängbråk där minst halva byn strök med och allt brann upp, det är smällar en får ta.

Vi spelade Dixit, och efter en jämn match drog jag ifrån Vimes, vann, och lämnade honom i dammet på en fjärdeplats! Han fick revansch i Tsuro.

Slutligen spelade vi Utpost, med twisten att det inte var någon sci-fi-utpost i rymden utan en lyxrestaurang i 50-talets Chicago. Med fantastiska stereotyper som den tyske inredningsdesignern (prata inte om kriget!), den franske sommeliern, den väldigt amerikanske ägaren och min brittiske hovmästare fick vi till en lagom dramatisk historia. Och vi lyckades bli sams till slut, lägga våra meningsskiljaktigheter (läs: hur servetterna skulle vikas) åt sidan och prestera när den stora matrecensenten Jean-Luc Bochaud var där!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag försöker mig på en headcount såhär på morgonkvisten. Om jag minns rätt så bevistades DanCon X av:

Anarchclown, Andy, Anth, Big Marco, Bunny, Chrull, Dante, Eksem, Genesis, Gizmo, Gorillotaur, Hakanlo, Kloptok, Korpen, Krank, Lambi, Lukas, Minne, Möller, NilsK, Organ, Pilzeman, Recca, Rymdhamster, Sia, Simon, Spider Jerusalem, Stövelkatten, Tomas Härenstam, Vicotnik, Vimes, Vitulv, Zimith, Übereil samt Kosta från Fria ligan och Pippelpoppel (som ännu inte tycks ha reggat sig på nya forumet).

Inalles 36 personer.
anth said:
På min lista stod Järnringen (1 st) och Fria Ligan (3 st), som jag inte hade namn på (Andy, nilsK, Tomas Härenstam, kosta). Sedan saknar jag bara ett par namn på din lista; jag är ganska säker på att jag även såg chrulls tatueringar och Pippelpoppels mustascher vid samma spelbord som dig. :)
Dante said:
Blargh. Ingen huvudräkning innan jag fått mitt kaffe.

Listan uppdaterad.
chrull said:
Dante said:
Ja ja. Jag utgick helt enkelt från anmälningslistan på vilken varken du eller Pippelpoppel stod med.

Så på något vis är det ert fel.
anth said:
 
Top