Nekromanti DanCon X!

Zimith

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
29
Blev mycket fika och prata strunt och rätt lite spel för min del men jag hade det bra i.a.f. Det lilla spel jag hann med var Fiasko med Vic, Anth, Eksem och Calle (?), ett spel jag varit på väg att spela sjukt många gånger. Extratack till Dante för arr och gästfrihet. Och till Korpen som bakade bullar.
anth said:
Calle heter kloptok på foumet. :)
kloptok said:
Ja, det var jättekul att testa Fiasco, det har jag velat göra ett tag nu. Det blev ju ett riktigt praktfjasko till slut. Och bullarna var indeed otroligt goda, tack Korpen!
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Tack :)
Jag hade jättetrevligt, som alltid, bara synd att det var då kort och jag fick springa iväg till ett annat event. Roligt nog ett där jag pratade om rollspel med folk utan forumsanknytning, men sen pratade om medeltida konsonantförskjutning med nån som jag delar en handful forumsvänner med (men vilket jag bara upptäckte nu i efterhand).
Jag ser att Sia tog över min halv plats i slutet, det känns bra.
Men nästa DanCon får jag se till att det spelas Gnomes. Mer tyskt rollspel i Stockholm!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag måste såklart också tacka för ett trevligt konvent!

I veckan upp till DanCon var jag nog i något av ett zombie-tillstånd. Hade inte ägnat konventet en tanke. Tog tillslut med mig två tyska brädspel (som inte blev spelade) men glömde kameran! Vem är jag!? Varför finns jag!?

Men, trots detta blev att ju bra i slutändan. Jag fick spelleda Apocalypse World, något jag inte trodde att jag skulle göra och något jag aldrig gjort förut. Det gick rätt bra. Några nybörjarmissar, endel grejer jag borde vetat om etc. Men ändå schysst att spelleda erfaret folk om Pilzeman och Lu-kaazh och andra trevliga forumiter; Vimes, Übereil och Rymdhamster - den sista var första rollspelet tillsammans med.

Space Cadets blev det också, i Pilzemans regi. Trevligt litet spel. Jag lirade Helm och styrde skeppet bara lite galet i Roborally-maneér, bra skit. Och så ägnades resten av spelet åt trevliga samtal. Som det ska vara.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Bästa Dancon på 3 år, för mig. :) Jag hade jätteroligt. Bäst var förstås Sakval med Genesis, Simon, Bunny och Hakanlo. Verkligen jätteroligt. Spelade också ett riktigt kul berättarspel där man använde en kortlek, Cat and Chocolate hette det. Enda tråkiga är att jag fortfarande inte lirat rollspel med Sia eller Vimes, två forumiter jag velat spela rollspel med ett tag nu. En annan gång. :)

Tack för gästfrihet och bullar (Korpens bullar är de bästa bullarna).
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Tack Dante för lika fint konvent som vanligt!! Jag kom sent och gick tidigt, så det blev bara ett spel, Svart av kval, vit av lust. Det var superkul!

Tack alla, även ni som jag inte spelade eller pratade så mycket, för hela fina stämningen där!
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Tack snälla Dante för ett fantastiskt trevligt konvent! Det var mitt första DanCon och jag är glad att jag orkade komma på kvällen :) Kul att träffa många av er, för några var det ett tag sedan sist och även koppla lite ansikten till namnen här.

För första gången på konvent spelade jag inget rollspel utan satt och snackade samt hann med två spel. Cat and Chocolate med Lambi, Korpen, Stövelkatten och Eksem - det var verkligen ruskigt dåliga spökhistorier! Sedan var det Pandemic med Stövelkatten, anth, Spider och Lambi där vi snubblade precis på mållinjen och inte lyckades rädda världen denna gång. Pandemic är ett spel jag har hört mycket om sedan några år tillbaka men aldrig spelat förräns nu och det var mycket roligare än förväntat.

Enda som är synd är att jag var där så pass kort tid, och att inte ha fått spela med forumiter jag inte har spelat med tidigare (bland annat Recca)... det får bli någon annan gång, helt enkelt!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Det här var ett konvent jag spenderande nästan enbart i källaren, med Pilzeman. Jag känner därför att jag har ganska dålig koll på vad som hände på resten av konventet. Det känns nästan lite konstigt som om jag missade dancon även fast jag var där. Fast samtidigt har jag haft en väldigt rolig dag, så jag har inget att klaga på.

Space cadet var verkligen ett fantastiskt spel att börja dagen med, det var sådär lagom fånigt för att det skulle dra igång stämningen, samtidigt som det fanns tillräckligt mycket strategi för att man skulle känna att spelet inte var totalt poänglöst.

Sedan blev det AW med Möller som SL, Det var kul, dock så kan jag känna att jag där spelade med mycket folk jag spelet mycket med (möller som är i min vanliga grupp, pilze som jag spelade mycket med poå det här konventet,Ubbe som jag spelade mycket med i Linköping för två helger sedan), så kanske skulle jag stått över det här passet, Nåja jag hade kul så jag skall inte klaga.

Dixit: Jag har inte fått chansen att spela dixit förut och det har känts som min typ av spel, så det var kul att få prova. Det är svårt, speciellt när man inte känner sina motspelare så väl. Jag är till exempel fortfarande förvånad att ingen runt bordet kunde filmteknik från 1920talet.

Utpost: dagens höjdare, tredje gången jag kör utpost och första gången jag har känt att passet varit riktigt lyckat, allt som krävdes var en byte av setting. vi satte spelet i en resturang på 1950talet Jag fick äran att axla den fantastiska Gunther, en inredningsdesigner som jobbade på vår restaurang Lester. Aldrig har jag haft så många scener där jag pratat om servetter, och aldrig har jag fått mordhotat en fransman för att han vilat hänga upp gröna gardiner. kanske ingen djup drama, men ett mer lättsamt drama som berör snarare än skälver än.

Allt som allt ett roligt konvent, även om jag typ misslyckades att prata med forumiter.
kloptok said:
Felvikta servetter är också ångest!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag var där c:a 12 timmar, innan jag vinglade hem och fastnade bland c:a alla barn i hela landet som var på väg hem från Aviciis konsert. Anywhooo...

Först spelade jag Svart av kval, vit av lust med lite folk. Det var fucking great.

Efter det blev det Fiasco, och det var inte den bästa Fiasco-session jag spelat, men även hygglig Fiasco är fortfarande bättre än rätt många andra saker man kan göra här i livet.

Sen blev det Cat & Chocolate, som var väldigt roligt att spela, men som antagligen har ganska begränsad livslängd.

Efter det spelade jag lite Dominion. Det var ett konstigt parti, jag tyckte jag hade en fin strategi och det såg ut som att det var tajt mellan alla deltagare utom Dante, men tydligen begriper vi oss inte på spelet alls för Dante vann. Sjukt.

Sista spelet för dagen för min del var Condottiere som verkar vara ett genialt bra spel, men som jag uppenbarligen är fruktansvärt, fruktansvärt olämpad för. Jag har nog aldrig spelat ett spel så dåligt i hela mitt liv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Nu har jag börjat återhämta mig från DanCon. Det blev trio i egenkonstruerade spel för mig med två omgångar Svart av kval och en omgång Utpost. Första Svart av kval-omgången var skön, med en tonårsrebellisk gothrockvampyr utmärkt spelad av Eksem som ville avslöja sin vampyrism inför hela världen på sin show. Spider, Vico och Hakanlo levererade också, men Bunny stal showen med sin läskiga och oberäkneliga gansterbossvampyr.

Andra omgången Svart av kval med Recca, Simon, Hakanlo och Bunny var nog snäppet vassare. Jag gick igång på settingen, för vi spelade Transylvansk medeltid med kråkslott, fladdermöss och adliga vampyrfurstar. Riktigt fett, och lagom blandning av ångest, sex och intriger. Kul också att få spela med Simon, som jag inte tror jag spelade med förra DanCon och därmed inte har spelat med på jättelänge. Hakanlos krumryggige gubbmumlande vampyrjägare var favoritrollen, tror jag.

Till sist Utpost med Lukas, Kloptok, Vico och Pilze. Jag har funderat länge på att reskinna det och restaurangsettingen är något jag lekt med tanken på och jag är superglad att det fungerade så bra. Jag var lite överflödig som Utsida då hotet från rescencenten visserligen hela tiden var närvarande, men sällan gjorde något. Jag grep tag i biroller och rotade runt i ståryn istället och det var skitkul i alla fall, så det gjorde absolut ingenting att hotet inte hade tärningar förrän i sista scenen. Extra kul att spela med Kloptok, som var en sådan där som inte spelat den här typen av spel innan men fattade konceptet på en gång och levererade både sköna scener och riktigt minnesvärda rolltolkningar. Jag tyckte att det var skitkul att se hur sommeliern François olika sidor kom fram beroende på vem som spelade honom. I Lukas tolkning var han en skurk och i Kloptoks var han creepy.

Allt som allt ett fantastiskt kul konvent som vanligt. Stort tack till Herr Überkonventsgeneralen för hans gästfrihet ännu ett år. Jag ser redan fram emot DanCon XI.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jag kunde bara vara med några timmar i år, men hade som vanligt supertrevligt. Dante är konventsgeneralernas konventsgeneral.

Jag blev oerhört pepp på både Mutant: År Noll och Symbaroum (när till och med krank blir peppad på ett fantasyrollspel vet man att de gjort något rätt). Fick testa att göra rollperson till det senare, och fick väldigt bra vibbar.

Annars blev det mest häng och skitsnack, vilket passade mig fint. Slutsatsen av diskussionerna var något i stil med att Göring var den nazist som såg mest sympatisk ut, troligtvis på grund av hans korpulens (någon gjorde iakttagelsen att Görings uppsyn blev avsevärt mer otäck när han kom i form under fängelsevistelsen). Vi var nog också överens om att Himmler var den mest nazistiska nazisten, rent utseendemässigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Mitt andra Dancon och jag är stormförtjust i det!

Det blev bara två spel för min del: Space Cadets som brädspel och Apocalypse World som rollspel. Båda var dock jätteroliga och det här var första gången jag kände att jag verkligen fick spela Apocalypse World (en tidigare session med Arvidos som MC avbröts alldeles för tidigt då folk var trötta och sega och ville hem).

Tyvärr missade jag genomgången och speltesten av MÅ0, men jag känner nog ändå att det var värt det för att få prova på AW ordentligt.

Detta följdes av en alledles för dyr men väldigt trevlig middag på kinakrog med gänget jag spelade AW med och sedan återvände vi till dantes hus där jag satt och snackade skit och lyssnade på folk snacka skit till småtimmarna vilket också var mycket roligt. Som krank sa är det sjuk kul att sitta och prata med så många trevliga personer som har så olika kunskaper och kompetenser som de tar med till bordet att man alltid lär sig något nytt.

Jag måste dessutom ha ätit åtminstone sex jättegoda kanelbullar vilka i kombination med en massa kexchocklad som Spider stack till mig ledde till att jag tillbringade hela dagen i ett sockerrus.

Ett stort tack till Dante som annordnar detta och ett till stort tack till alla som var där!

Nästa Dancon är mitt mål att spela något med Simon som SL, oavsett vad.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Tack för ett riktigt trevligt DanCon.

För min del blev det svart av kval, fiasco, dixit, tsuro samt en rikigt skysst omgång av Utpost i resturang miljö.
Tyckte resten av gruppen var tråkiga när de inte ville döpa resturangen till: "Resturangen i slutet av universum". ;) Men som andra redan sagt så vart upost partiet väldigt lyckat.

Och till sist vill jag bara säga stort tack till Dante som anordnar detta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,406
Tack för ett sedvanligt kul konvent! Jag vaknade störtförkyld på söndagen men var glad att det inte var en dag tidigare.

Ofta blir det så att man hamnar i fas med de man börjar spela med, och sedan finner man sig spelandes med samma personer större delen av dagen. Jag hade jättegärna spelat något med till exempel Recca men vi var helt ur fas. Därmed inte sagt att jag inte hade kul och trevligt med de jag spelade med, för det hade jag.

Jag inledde med att spela Space Cadets tillsammans med Pilzeman, Möller, Lukas, Rymdhamster och Anth. Det var minst sagt skitkul och är nog ett spel jag kommer skaffa. Jag inledde starkt som vapentekniker men började skjuta bort en jäkla massa missiler (torpeder?) och be om att bli utbytt. Därefter spelade jag AW tillsammans med samma gäng minus Anth plus Übereil. Det gav mersmak, men jag är tveksam till att det är bäst som konventsspel. Efter att vi hade ätit spelade jag Dixit tillsammans med Pilze, Vico, Lukas och Kloptok och blev pinsamt irriterad över att jag tappade min ledning ("Här dansar inte herr Gurka" är fortfarande en awesome ledtråd). Dixit är ett trevligt spel som jag spelat absurt mycket i somras. Men det blir ett nytt spel så fort man spelar det med nya människor så det funkade bra även om jag förstod Pilzemans Skönheten & Odjuret innan korten vändes upp. Jag fick direkt efter revansch i Tsuro som jag måste konstatera att jag är ganska duktig i (ok, det är mycket slump män ändå) eftersom jag nog har en winrate på över 50% i det. Tsuro är ett nästan perfekt filler-spel, 15 minuter inkulsive regelförklaring för oinsatta. Efter att ha degat en stund blev jag uppraggad för Condottiere tillsammans med Dante, chrull och Pippelpoppel. Condottiere gillade jag skarpt, men konstaterade att jag var rätt dålig i: chrull vår-och-vintrade skjortan av mig och Dante "Cesare Borgia" bjöd, förutom på sitt rabatterade lakrits, mig på de enda territorierna jag lyckades ta, i syfte att utmanövrera chrull.

In alles en ganska lagom blandning av brädspel, rollspel, nya spel och spel jag var bekant med.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag började DanCon X med spela det charmiga Cat and Chocolate med en skara forumiter i köket. Livslängden på spelet är förmodligen inte den längsta om man inte skjuter till fler kort, men jag tror ändå att jag hann med tre partier i lite olika konstellationer.
Efter detta så spelade jag, gorillotaur, kloptok och krank Mutant: År Noll med Tomas från Fria Ligan som SL. Vi testade framförallt karaktärsskapadeprocessen samt genomförde ett kortare uppdrag till ett gammalt reningsverk.
Efter detta gick vi och tryckte i oss varsin flötig degfrisbee.

Efter middagen blev det lite mer brädspel. Ytterligare ett parti Cat and Chocolate, två partier Gauntlet of Fools (Som inte var sådär jättebra) samt ett parti Pandemic som gick overkligt bra.

Stort tack till Dante som varje år genomför detta! :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Stövelkatten;n4614 said:
ett parti Pandemic som gick overkligt bra.
Pandemic är ett av de bästa brädspel som jag har, men jättesvårt att vinna.
"overkligt bra" bra betyder alltså att hade vi fått göra ett drag till hade vi vunnit. Nu förlorade vi och hela världen utrotades i Ebola. :)
Stövelkatten said:
Haha, ja, och det föll ju verkligen på ETT kort i slutet. Tidigare partier jag spelat har varit hårresande från början till slut.
Rymdhamster said:
Vilket svårighetsgrad kör ni på? För man kan reglera det lite gran, va? Min erfarenhet är snarare att det brukar gå att vinna, men det är oftast rätt svettigt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Tackar för gästfriheten, min närvaro var kort men intensivt! Tackar för alla goda skratt, kvicka diskussioner och fantasieggande uppslag! Och extra tack till Fria Ligan och Lekberg för presentationerna.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Även jag vill, om än något sent, tacka konventsgeneral Dante för gästfrihet och arrangemang!

Det blev för min del Sakval i två omgångar, och båda var otroligt bra med fantastiska medspelare. Allra starkast var kanske andra omgången med Simon, Genesis, Recca och Bunny, då jag dessutom började haja hur det här med Besten skulle funka. Jag slutade dräpt av en vampyrisk abedissa (spelad av Recca), förblödd, i gyttjan på en transylvansk landsväg en stormig och regnig natt. Så önskar jag att vi alla får gå den dag vår tid är kommen, för det var enastående.

Likaledes var det trevligt att få träffa åtskilliga nya medforumiter - nu börjar det bli åtminstone ett litet gäng av er som jag faktiskt har ett ansikte på! Ser fram emot fler chanser.
 
Top