Nekromanti Damariens hov (spoiler min spelgrupp)

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Appropå Damarien!

Jag kom precis att tänka på att ifall kungen drar ut i krig och således försvinner från Soldarn med större delen av armén. Skulle det då inte vara ganska kul ifall han kom tillbaka bara för att Silversparrarna har tagit över tronen medans kungen var borta?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Appropå Damarien! [liten spoiler]

Regmolar said:
Oj, var står det? Kommer det inte från Katres gåtor har jag nämligen totalt missat det :gremtongue:
Det står i Av Blod Komna samt nämns i Vandöda och Nekromanti.
Fast även utan de vandöda så lär Soldarn ha det väldigt svårt att vinna ett krig mot Damarien. Ifall det skulle gå riktigt illa för Damarien så har de ju en Xinuinkarnation och ett antal helmgastar på sin sida också.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Appropå Damarien! [liten spoiler]

Förutsatt att Damariens seger ligger i Xinus agenda, ja. Det kan ju vara så att Xinu har helt andra syften än att Damarien ska växa sig stort och mäktigt, liksom.

- Ymir, påpekar
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Appropå Damarien!

Purgatory said:
"Jag kom precis att tänka på att ifall kungen drar ut i krig och således försvinner från Soldarn med större delen av armén. Skulle det då inte vara ganska kul ifall han kom tillbaka bara för att Silversparrarna har tagit över tronen medans kungen var borta?"
Huset Silversparre har troligen också svurit rikskonungen trohet som alla andra adelshus i Soldarn i.o.m. det feodala systemet och om de prompt skulle vägra en direkt order av Kungl. Maj:t att ställa upp med trupper inför ett krig mot Damarien så kommer det troligtvis att svärta husets anseende och rikskonungen får då ett starkt skäl att ställa Silversparrarna inför rätta för förräderi.
Och även om rikskonung Vidsynte är känd för att vara ett riktigt praktarsle så är han ju inget annat än helt puckad i huvudet om han drar ut i krig med hela sin här utan att ha försäkrat sig om Silversparrarnas lojalitet först och främst. Kanske kan han lova dem nya, stora domäner i Damarien efter kriget?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Appropå Damarien! [liten spoiler]

Skulle gissa på att det ligger i xinu´s intresse ät åtminstånde skapa death and havoc.
Dock tror jag heller inte att xinu´s syften i damarien är att skapa ett mäktigt rike, utan snarare att motarbeta sina tidigare allierade, lamiorna.

/poseur, kaffe
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Appropå Damarien!

Har haft mitt första spelmöte i krigskampanjen.

De soldiska härerna, baserade på baronernas miliser och vasallriddarna, har samlats utanför Talon och mina rollpersoner leder ett kompani på 150 milismän från två baronier. De har tilldelats en riddarkapten som fungerar som deras övre befäl. Just nu blir de bekanta med fältslagets uppbyggnad, tränar milisen och samtalar med andra krigsherrar.

De har också fått veta att Silversparrarna och Två Lansar än så länge inte hörsammat härmönstringen och jag är kluven i hur ajg ska göra. FÖrmodligen följer de nog med trots allt (mer eller mindre övertygad av Marukusus resonemang). De kan ju alltid förråda a lá Braveheart strax innan ett avgörande fältslag.

En sak jag kom att tänka på är om Västmark ska neka Soldarn inträde. Läste att de sköter sina utrikespolitiska frågor i ett råd som är känt för sina dispyter och oenigheter. TÄnkte ifall kantonsfurstinnan av Västborg ska samla rådsmedlemmar mot förslaget, just för att hon inte vill provocera Damarien. Hon kanske har övertygelse om att Damarien kan hållas tillbaka med skicklig politik (vilket hon lär äta upp om sisådär två år då Damarien planerar anfalla). Då blir det ett första hinder som måste övervinnas.

Kanske kommer Soldarn då leta efter alternativ. Kanonsfursten av Forsfara kanske mot en belöning kan trotsa republikens råd och låta Solarn använda hans vägar och på så sätt angripa Damarien längst Krylons östsida. Då diplomatin är långsam finns det mer tid för hertigarna att övertygas.

Har någon några tankar om det? Låter det som att hela krigskampanjen förstörs eller kan man göra något bra av det?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Appropå Damarien!

Enshadi said:
"De kan ju alltid förråda a lá Braveheart strax innan ett avgörande fältslag."
Kanonbra idé! Ordergivningen på slagfälet under stridens hetta kan vara väldigt kaotisk och kan lätt... "missförstås"...

Är Amirro Silversparre smart (och hänsynslös) ser han till att rikskonungen dör under fälttåget. Exakt hur spelar ingen större roll, även om Amirro har ju faktiskt en mycket skicklig cirefalisk vapenmästarinna i sitt entourage som kanske känner till ett och annat fult knep.

Sachsar har hur som helst ingen son som kan ärva riket efter honom och huset Leijons motståndare i Soldarn kan säkert övertalas med löften om fina titlar och domäner att stödja Amirro i hans anspråk på tronen. Folket i Soldarn vill troligen också ha en ung, stark rikskonung framför en gamling som typ Umeran Wackt... såvida inte folk som den där Robin Hood-kopian som härjar i Yoldeskogen förespråkar demokrati och republik, det är ju trots allt ett alternativ som fungerar på flera håll i Mundana.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Appropå Damarien!

Låter kanoners tycker jag. Spelarna ska bli lite överraskade ibland, det sätter dom på prov och det är roligt. :gremsmile:

Jag tror nästan jag ska sno fältslagsförrådandet rakt av och applicera på min kampanj när det bär av ut i krig (vilket det bör göra ganska kort efter vårt vår/sommaruppehåll).

Nu, åter till att plugga på om AA-DD-kurvorna och deras härledning.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Appropå Damarien!

Låt det bli lite besvärlig diplomati genom länderna! Dock så borde väst-Västmarkarna vara de som vill ha hjälp mot Damarien, medan öst-Västmarkarna (som inte ligger gräns i gräns med Damarien) inte vill bråka och dels inte ha en massa hungriga, beväpnade soldier på sin mark.

Troligen lär även de motsträviga av Västmarkarna ge med sig förr eller senare; hellre en soldisk armé på genomfart mot grannlandet än en soldisk armé utan genomfartsväg vid gränsen... de de skulle ju kunna få för sig saker när de inte har några damarier att kriga mot, så att säga. Men perioden av väntan skulle du nog kunna göra till en liten upplevelse, speciellt om du sprider lite rykten om att gå över bergen m.m, så länge du inte håller ut det för länge. De första rejäla deserteringarna (som troligen håller på konstant) lär komma i den här svängen också.

På vägen kanske lokala västmarkiska maktmän, legotrupper och lycksökare sluter upp bakom hären också, då de vill hjälpa till att strida mot damarierna, eller bara få lite omväxling från träsken och passa på och plundra lite, medan folket tar det de kan och gömmer sig i skogarna medan hären passerar (stora grupper soldater hade/har en tendens att lämna en hel del förödelse efter sig även på "vänlig" mark).

Västmark borde förresten vara ett logistiskt helvete för en armé (vilket typ är landets bästa försvar mot Damarien), och får man inte de västmarkiska ledarna med sig är det nog rätt kört att komma igenom på ett bra sätt... (och jobbigt ändå). Det vettigaste är kanske att följa kusten så flottan kan hjälpa till att försörja, om man inte kan komma fram till något bra avtal med Västmark. De skulle ju eventuellt kunna hjälpa armén att korsa floden då också.

Sedan borde ju andra länder ganska snart få nyheten och börja reagera på det hela, vilket om inte annat kanske kan användas som stämningshöjare på något sätt.

Lycka till, och håll gärna oss uppdaterade! :gremlaugh:
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Appropå Damarien!

Tack för alla idéer. Jag ska nog låta det västmarkiska ständerrådet vara en nagel i ögat. Men jag undrar om inte Västborgs ledare ska vara den omissgörlige. Det står att hon är en duktig politiker och kanske litar hon på sina egna förmågor att lösa konlfikter via diplomati.

Det kommer vara strapatsfullt innan de kommer till slagfältet. Deserteringar, konflikter med herigarna. Tänkte också introducera äventyrsuppslaget i slutet av Cirefalier boken. Den som handlar om att riksamiralen mystiskt blir mördad och kaos bryter ut i Daan Hammal. Samtidigt som krig sker i väster måste kungen beskymra sig för då en ny hertig ska krönas.

Min grupp är uppdelad för tillfället. Hälften är i krigskampanjen. Hälften är hemma i ett baroni i Daan Hammal så det är därför jag skapar konflikt där också.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Appropå Damarien!

Hur Västborg står är så klart helt upp till dig; det jag går på är Damariens tydliga tillslutning, upprustning och allmänt aggressiva beteende vid den västmarkiska gränsen, vilket de som bor där borde vara de främsta att känna av. Men det är ju inte som att människor inte har haft dummare åsikter än att konflikten kan lösas på fredlig väg :gremtongue: (Thamas plötsliga hädangång exkluderat)

Som sagt, håll oss gärna uppdaterade, eller skriv en krönika! Låter som ett/två väldigt intressant/a äventyr!
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Okey, var ett tag sen jag på började den här tråden men arbetet har legat på is ett tag, men skall tas upp nu igen när hösten kommer.

Rena frågor är
-namnet Xarems 2:a fru (Caras moder)
-namn, ätt och resurser på Mortis make, den jargiska adelsmannen. Har han kanske kontakter med Vitfjäder??

Min kampanj kommer utspela sig år 2920e:D. Inbördes kriget börjar dra igång, och rikets Högadel angriper hovet med alla medel. Frågan är vilka de är, vilka är de största ätterna och hur går de tillväga för att sabotera för hovet.

Det är inte säkert att utgången blir den samma i det officiella materiallt. -vilka intressanta aktörer ser ni dyker upp på Pelgrinmarak. Kom gärna med förslag, kanske en skruvad tvist skulle göra susen?!
 
Top